Werkplek, prutshoek, soldeertafel, knutselkamer Deel 7

Tidak Ada

Golden Member

Dennis, op de meeste elektronica beurzen staat een man, die zoomlenzen met cameramodule levert.

Geeft mij een goede indruk, maar ik moet erbij zeggen dat ik geen diepte zie.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ja daar heb ik het ook vaker gezien en getest en dat vind ik prima..
Maar ik ben dus vooral nieuwsgierig naar werkervaringen hiermee en wellicht 1 van 200 euro of minder.. Zoals die chinese link die ik opgaf :)

Het hangt sterk af van je persoonlijke voorkeur welk systeem het beste is voor je.
Op mijn werk hadden we een stereo microscoop waar ik goed mee overweg kon.
Minpunjes waren dat het werkveld vrij klein was zodat je vaak aan het schuiven was met je print en dat je gebonden bent aan een starre werkhouding.
Dat laatste was alleen een probleem als ik bij uitzondering eens uren achter elkaar bezig was.
Omdat er toch perse iets moderner moest komen werd en uitgekeken naar een geschikte oplossing.
Nu hebben we een professioneel inspectie systeem met camera, beeldscherm en afstandbediening.
Geeft een prachtig beeld en voor inspecties best wel te gebruiken.
Solderen is voor mij en een aantal andere collegas echter een drama
(behalve dan voor degene die het systeem had aanbevolen en gepromoot).
Ten eerste het al eerder genoemde gebrek aan dieptezicht, vaak heb ik geen idee hoe dicht ik met mijn soldeerpunt boven de component zit.
Met als gevolg dat ik de component er af schuif of bijvoorbeeld andere componenten aan het bakken ben die in de buurt zitten.
de camera onder een hoek plaatsen verbetert dit wel iets, maar daardoor beinvloed je ook de focus in horizontale richting waardoor je maar een heel klein gebied scherp ziet.
Waar ik zelf ook last van heb is dat ik ergens anders aan het kijken dan waar mijn handen zich bevinden.
Het beeldscherm hangt voor me terwijl mijn handen zich onder me bevinden.
Hierdoor moet ik er constant over "nadenken" hoe ik mijn handen moet bewegen wat ik erg vermoeiend vind werken.
Met de optische microscoop had ik dat probleem niet, daar keek ik in de richting van mijn handen en kon ik intuitief mijn gang gaan.

Maar ik ben dus vooral nieuwsgierig naar werkervaringen hiermee en wellicht 1 van 200 euro of minder.. Zoals die chinese link die ik opgaf :)

Ik heb thuis wel eens een goedkope USB microscoop uitgeprobeerd waar ik al tegen dezelfde problemen aanliep.
De beeldkwaliteit was echter wel minder, maar voor hobbygebruik vond ik dat nog best wel mevallen.

Ik sluit mij volledig aan bij Brainbox.
Wij hebben ook beide systemen en geef mij maar een Mantis Elite. Het nadeel voor hobby is dat hij wel erg duur is.

Tidak Ada

Golden Member

Ik ben ooit eens een site van een vent tegengekomen, die tweedehands prepareermicroscopen verkocht. Ik meen te herinneren dat dat ergens in de omgeving van Nijmegen was.

Goede armsteunen zin ook heel belangrijk bij dit werk. Op zijn minst twee stevige kussentjes.

Gelukkig doe ik niets met die zandkorrels :P

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zaterdag 15 augustus 2015 10:36:30 (18%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ja die diepte is geen probleem.. Je weet toch hoe groot je punt is en hoe klein de onderdelen dan kun je aan het verschil in grootte toch prima zien hoe ver weg nog.. En bij Defensie hadden we dit met het scherm in een liggende opstelling en dat scheelt wel, dat diende als vergrootglas met extreme kracht :P
Gewoon om te bevestigen dat wat je SMD doet, dat je dat goed doet

En oke, ik heb genoeg gehoord..
Ik ga jullie advies ook eens uitproberen

En Electroman...
Elke hobby loopt uit de hand, die van ons is daar geen uitzondering in :P Duur uit zijn zijn we bekend mee :P

mel

Golden Member

Op 15 augustus 2015 10:35:10 schreef Tidak Ada:
Ik ben ooit eens een site van een vent tegengekomen, die tweedehands prepareermicroscopen verkocht. Ik meen te herinneren dat dat ergens in de omgeving van Nijmegen was.

Goede armsteunen zin ook heel belangrijk bij dit werk. Op zijn minst twee stevige kussentjes.

Gelukkig doe ik niets met die zandkorrels :P

en een fles met het een en ander doet ook wonderen :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Binnenkort wel weer tijd voor een nieuwe Werkplaats-foto..
Wat/Hoe hebben jullie het? :)

Tidak Ada

Golden Member

Op 15 augustus 2015 13:06:59 schreef mel:
[...]
en een fles met het een en ander doet ook wonderen :)

Wordt je van chloroform niet wat té rustig? >:)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
pietplof

Golden Member

Van chloroform moet je stevig wat opsnuffelen maar met ethet gaat het beter.

En ik deel de mening van collega bed(j)aarde Tidak dat het werken met smd's mij veel te hoog ( te klein) gegrepen is.

festina lente

Ik zal jullie niet ouderwets noemen sinds ik nog veel van jullie kan leren..
Maar als ik niet hier en daar wat SMD-rework doe stromen de centjes niet meer binnen sinds ik veel moderne troep aangeboden krijg om te repareren

Tidak Ada

Golden Member

Ach, als mijn ogen het nog aan konden, zou ik het misschien ook wel doen, maar mooie oranjerood oplichtende dingetjes in een omhulling van silicium-oxide verbinding, trekken mij meer

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
bprosman

Golden Member

Al een paar jaar ben ik bezig mijn garage om te bouwen tot klushok. Aangezien ik een #$%^$# hekel heb aan schilderen (en het ook niet kan) een alternatief. Witte (Ikea) laminaat tegen de wand. Resultaat valt me niet tegen en voor 7,99 Euro de vierkante meter een stuk goedkoper dan de kant-en-klaar wandpanelen.

Groeten, Bram

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

laminaat aan de muur werkt prima, echter ik zou het niet als plafond gebruiken. daar kwam ik jaren geleden eens achter met een renovatie, spul gemonteerd en de verpakking aan het opruimen, stond er wandpanelen op de verpakking. het bleek wel waarom, eigen gewicht was te veel voor aan het plafond. het ging jaren later met verbouwen wel snel weer eruit, 1 plank pakken en los kwam 4m2 ineens :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer
bprosman

Golden Member

Heb nu die "Agnes" plafondpanelen (spaanplaat), die wegen ook nogal wat hoor.
Maar ben tevreden met het resultaat, de andere 3 wanden ook zo :-)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 13 augustus 2015 19:35:47 schreef DennisPochenk:
Iemand ervaringen met Microscopen op de werkplek?

Op de tweedehands sites vind je volop Euromex Bonoculairs voor hele kleine prijsjes, die dingen die je op school gebruikte bij biologie. Twee oculairs op een lens met zoom en scherpstellen, plus schakelbaar baar licht onder en bovenop je object.
Wij hadden deze ook op de MTS voor SMD projecten en dit werkte super.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 24 augustus 2015 18:10:10 (2%)

Op 23 augustus 2015 19:59:55 schreef testman:
laminaat aan de muur werkt prima, echter ik zou het niet als plafond gebruiken. daar kwam ik jaren geleden eens achter met een renovatie, spul gemonteerd en de verpakking aan het opruimen, stond er wandpanelen op de verpakking. het bleek wel waarom, eigen gewicht was te veel voor aan het plafond. het ging jaren later met verbouwen wel snel weer eruit, 1 plank pakken en los kwam 4m2 ineens :P

dat heb ik een paar dagen geleden ook snacht geleerd toen de hele plafond omlaag donderde op men kop. was nogthans plafondplaten hoor, alleen was er 1klein foutje in geslopen. de haak om de verlichting aan te hangen was blijkbaar NIET in de achterliggende balk gedraaid waardoor die ene plaat die langzaam aan zakte.
tot die plaat eruit donderde en alle volgende (die niet meer omhoog gehouden worden) er ook gewoon uitvallen met heel veel kabaal (20m² van de 25 kwam omlaag).
op 2uurtjes de boel teruggehangen (moest niks op maat snijden) en aan de zijkanten elke 3 platen toch eentje vastgeschroeft. ook waar de haak van de verlichting zit, 3extra schroeven erbij gezet op de achterliggende platen.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Lambiek

Special Member

Op 23 augustus 2015 19:16:00 schreef bprosman:
Aangezien ik een #$%^$# hekel heb aan schilderen....

O, dus ik ben niet de enige. :)

Witte (Ikea) laminaat tegen de wand. Resultaat valt me niet tegen en voor 7,99 Euro de vierkante meter een stuk goedkoper dan de kant-en-klaar wandpanelen.

Ziet er strak uit toch Bram. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
mel

Golden Member

Op 24 augustus 2015 13:23:58 schreef fcapri:
[...]

dat heb ik een paar dagen geleden ook snacht geleerd toen de hele plafond omlaag donderde op men kop. was nogthans plafondplaten hoor, alleen was er 1klein foutje in geslopen. de haak om de verlichting aan te hangen was blijkbaar NIET in de achterliggende balk gedraaid waardoor die ene plaat die langzaam aan zakte.
tot die plaat eruit donderde en alle volgende (die niet meer omhoog gehouden worden) er ook gewoon uitvallen met heel veel kabaal (20m² van de 25 kwam omlaag).
op 2uurtjes de boel teruggehangen (moest niks op maat snijden) en aan de zijkanten elke 3 platen toch eentje vastgeschroeft. ook waar de haak van de verlichting zit, 3extra schroeven erbij gezet op de achterliggende platen.

Daarom altijd een helm op bij je werkplek :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

had die actie van fcapri in de nacht te maken met een piepende rookmelder toevallig :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer

nee, ik was aan het slapen want moet er om 3:30 uit smorgens.
en als ge dan ineens 2 van die platen tegen uwe kop krijgt, en een 5tal op uwe rug en benen... dan schiet ge verdorie toch raar wakker en hebt ge geen flauw benul wat er rondom u gebeurt. en ge hoort maar planken vallen rond u.
gelukkig heeft het babybedje ervoor gezorgd dat er niks op de baby viel (ik hoorde die niet huilen, dat was nog meer paniek). de vrouw was ook goed wakker van de platen. zij gelukkig niks tegen de kop gehad. en dat allemaal doordat de verlichting de middelste plaat los had getrokken

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Sinds vandaag mijn "werkplek" vernieuwd :D

Probeer hier vooral dingen met men rasberry pi's en wat simpele elektronische schakelingen :)

Lambiek

Special Member

Strak HOL zeg, mooie 3D printer van Velleman op de achtergrond wat wil je nog meer. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Al weer even geleden dat iemand in dit topic gepost heeft.

Een paar maanden geleden zijn mijn vriendin en ik verhuisd naar een leuk rijtjeshuis en ik wil jullie graag mijn nieuwe hobbykamer laten zien:

http://img.photobucket.com/albums/v643/Twan1983/20151128_182323_zpsc2pc5nci.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v643/Twan1983/20151128_182332_zpscihlhx54.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v643/Twan1983/20151128_182337_zpspufhehyr.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v643/Twan1983/20151128_182353_zpst4pasctf.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v643/Twan1983/20151128_182418_zpsn9e0oyrf.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v643/Twan1983/20151128_182520_zpss1husm78.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v643/Twan1983/20151217_231312_zpsixukxnyv.jpg

[Bericht gewijzigd door Twan1983 op zondag 20 december 2015 17:20:48 (32%)