[AC] 3D Printer filament width sensor

Hallo iedereen,

Zelf wil ik voor mijn printer een filament width sensor gaan maken. Ik wil de volgende sensor gaan maken : http://www.thingiverse.com/thing:454584

Deze meet de breedte van het filament in een richting dus als het filament ovaal is dan is hij minder precies.

De sensor is geschikt voor 1.75 tot 3 mm filament en zou moeten werken op alle soorten behalve transparanten.

Om de prijs voor de sensor laag te houden wil ik hiervoor collectief de onderdelen inkopen. Als ik 1 sensor zou maken dan zou dit mij ongeveer ongeveer 40 euro kosten aan onderdelen en verzend kosten. Als er minimaal 10 orders zijn dan komen de kosten op ongeveer 15 tot 20 euro (Exclusief verzendkosten) voor de elektronica. De behuizing zul je zelf moeten printen maar ik neem aan dat dit voor de meeste geen probleem is.

Wat er in deze actie zit.

  • Printplaat
  • Alle onderdelen voor op de printplaat
  • 3mm staaf om de sensor te kalibreren

Wat je zelf nog moet maken/doen

  • Solderen
  • Mcu programmeren*
  • Behuizing printen
  • Assembleren
  • Kalibreren

*Zie verhaal hier onder.

Op het moment zit ik nog met een probleem en dat is het programmeren van de microcontroller die er op zit. Het is een freescale controller en ik beschik zelf niet over de middelen om deze te programmeren. Een Chinese programmer kost ongeveer 13 dollar bij genoeg animo wil ik deze best kopen en dan de mcu voor programmeren.

De marlin firmware ondersteunt deze sensor hoe het zit met andere firmware weet ik niet.

Voor meer info kun je kijken op de thingeverse pagina of vragen in dit topic.

Animo

  • Tjans 1x
  • Aart 1x

Ik heb hier een paar kilo PLA afval liggen en wil nog eens een filabot-achtige voor maken.
Daar sluit dit mooi bij aan, dus zet mij maar op de lijst :)

Nou Aart ik hoop dat er nog meer aanmeldingen komen want anders dan gaat het denk ik niet door. Om voor 2 sets onderdelen te bestellen en printen te laten maken wordt denk ik te prijzig.