na het onweer en een bliksem inslag een eind verder op vloog de aardlekschakelaar er uit dit kan gebeuren maar sinds die tijd heb ik last van dat een schakelklok die op die aardlekschakelaar zit er bij het in en uitschakelen de aardlekschakelaar er uit laat klappen terwijl hij dat eerder nooit deed.
weet iemand wat er aan de hand kan zijn of heeft de aardlekschakelaar een opdonder gehad van het onweer
want normaal gesproken vloog deze aardlekschakelaar er bij onweer nooit uit

vriendelijke groeten frits

wat zit er na de schakelklok? Een buitenlamp wellicht?
Misschien dat hier na een hoosbui een plas water in staat.

Als de aardlek ook tript zonder dat er een stekker in gestoken is, is zeer waarschijnlijk de schakelklok stuk. (wellicht vocht, of een condensator naar aarde die door een spanningspiek o.i.d net het hoekje om geduwd is)

Kan ook zijn dat er iets van een snubber in die klok zit die een optater heeft gehad en niet helemaal fris meer is...

er zit een pomp in voor de vijver zonder schakelklok er tussen doet hij het gewoon

Is de pomp aangesloten met een steker ? Draai die eens om.
Klapt de aardlekschakelaar ook uit als de schakelklok in en uit schakelt zonder het apparaat (de pomp) aangesloten ?

[Bericht gewijzigd door mvdk op (35%)]

Soort gelijke problemen heb ik jaren naar de oorzaak gezocht.
Waarschijnlijk is je kabel tussen pomp en klok redelijk lang.
Wat een capacitieve koppeling geeft tussen de aarddraad en de spanningsvoerende draden.
Als je de stekker er uittrekt verbreek je gelijk alle draden terwijl dat met een klok of schakelaar niet is.
Als ik de pomp gewoon aanliet geen probleem met de stekker aan of uit doe ook niet, maar wilde ik een klok of een klik aan klik uit ging het 10 keer goed en 1 keer fout dat was je zo beu.
Tot mijn verbazing zijn er meerdere huiseigenaren met soortgelijke problemen bij ons in de stratt, sommige hebben zelf een nieuwe pomp gekocht zonder oplossing.
Bij mij is de pomp aangesloten op een wcd in het tuinhuis en heeft het tuinhuis een buitenlamp welke ik vanuit de woonkamer in kan schakelen. De buiten lamp een pl armatuur van 18 watt heeft het jaren goed gedaan, tot ik uit energie besparing de vsa en de lamp in het armatuur verving door een 9 watt pl. regelmatig ging de aardlek eruit bij het uitschakelen van de buitenlamp, dan ga je als electroman denken wat is er anders als voorheen? ander vsa geprobeerd geen resultaat dan maar oude vsa en lamp 18watt terug en geen probleem meer. Zoals een tweaker betaamt wil je het vinden tot mijn oog op de ontstoorcondensator uit het 18 watt geheel welke over de fase en de nul zit viel. Bij de door mij geplaatste 9watt vsa ontbrak de condensator die ik altijd als middengolf ontstoring zag. Dus 9watt vsa terug geplaatst met 9 watt lampje en de condensator uit 18watt versie en zie probleem opgelost. Nu terug naar de pomp ik heb in de stekker van de pomp ook een c uit een tl/pl armatuur geplaatst en de klok schakeld inmiddels al weer jaren de pomp zonder dat de aardlek er uitgaat (voorheen ging hij als hij er uit ging altijd uit bij het uitschakelen nooit bij het inschakelen). Ik heb de c bij de straatgenoten ook geplaatst en ook daar werkt het al jaren goed. Natuurlijk heb ik ter controle de c ook een keer verwijdert maar dan gaat het weer fout.
Mijn conclusie is dat de het afschakelen van de inductieve belasting een omslingering geeft in de pompkabel welke via het vijverwater een bepaalde capaciteit heeft tov de spanning voerende draad welke niet afgeschakeld wordt via de enkelpolige klok.
De kabel naar mijn tuinhuis van de buiten lamp is geen vmvkas maar ymvk onder een tegelpad 4 aders dus fase nul schakeldraad en aarde.
Met een abb megger op de 1000 volt stand geeft oneindig op alle aders onderling en op de pomp. Je mag gerust weten het heeft me jaren bezig gehouden maar inmiddels gaat het feilloos. dus probeer het gewoon het condensatortje uit een tl of pl is maar klein en past in een normale stekker baat het niet dan schaat het niet.

Aanvullende informatie ik heb in het tuinhuis een 10mA aardlek voor de kabel naar de vijver zodat die er eerst uitging voor dat binnen alles donker werd. De condensator in de stekker zit zo dicht mogelijk bij de pomp anders werkt het minder goed.

Johan

@snameroc: dat is een goede verklaring, maar dan blijft toch over dat er voor die tijd geen probleem was.
In dat andere aardlek topic is de ts met een isolatietester aan de gang gegaan, en heeft daarmee oorzaken gevonden. Het is ook eigenlijk de enige goede manier.
Wellicht dat met het gebruik van een magneetschakelaar na de schakelklok, waarmee dan de pomp dubbelpolig word geschakeld, het verschijnsel over is.

Dat relais heb ik overwogen maar dan gaat er weer een deel van de energiebesparing die je met de klok bereikt verloren. En eigenlijk is de drang om het verklaren de grootste drijfveer geweest om het op te lossen.

Johan