probleem bij werking van 12 volt DC motortje op een Pulse - Pause timer van Velleman (VM188)

hallo,
Ik heb een 12 Volt DC motortje (met 2 draden)wat wordt gebruikt voor elektrische sloten in autodeuren. Het is een standaard type met tandwieloverbrenging waardoor een asje met oog op en neer beweegt om iets op en neer te laten bewegen. Ik heb het aangesloten op een Puls - Pause timer van Velleman (VM188). De bedoeling is om het motortje iedere 10 minuten een klep te laten omslaan. Dus eerst naar rechts en 10 minuten later naar links.
Nu heb ik het aangesloten volgens tekening. het motortje werkt maar slaat lang niet voldoende uit! slechts enkele milimeters ipv 25mm
Moet er ergens een condensator tussen? en waar / hoe en wat voor condensator? (ik ben verder een volkomen leek op dit gebied)

dank!

Misschien wat schema's plaatsen hoe jij e.e.a. hebt aangesloten.
Ook is de link naar die Velleman puls/pauze timer wel handig. Ik denk niet dat iemand die info zo voorhanden heeft.

Hoeveel stroom trekt je motor?
Wat gebruik je als voeding?
Kan je een schema plaatsen hoe de motor is aangesloten?
Met een enkelpolig wisselcontact kan je normaal gesproken de draairichting van een motor niet veranderen.

edit: schema van Velleman is te vinden onder MK188.

[Bericht gewijzigd door Hunter op (18%)]

Hi Hugo,

Dank voor je opmerking.
bij deze 2 foto's van het motortje: 12Volt DC 2 dradig
1 foto van de Velleman kit VM188 puls - pause timer.

mijn voeding is een AC - DC 12 volt voeding.

Ik heb het aangesloten zoals het schema op de Velleman foto.
Ik heb er nog wat info bij geschreven.

de 12 Volt motor ipv het lamp symbool.

Ik hoop hiermee voldoende info te hebben gegeven...
Anders hoor ik het graag.

Hi Hunter,

Ik heb zojuist wat extra info gepost.
Maar ik kan nog het volgende aanvullen:

de voeding:

Input: power adapter AC - DC 120V - 60 Hz 1.2A Ik maak het momenteel in de VS vandaar 120 volt 60 Hz
Output: 12V 5A

het motortje is 12 volt verder geen enkele info over (made in Taiwan

misschien moet ik inderdaad een motortje hebben met 5 draden ipv 2...

ik heb een en ander nog eens getest;

nu is het zo dat als de motor een puls krijgt, de arm wordt ingetrokken.
als ik deze met de hand of een veer weer uittrek gaat de arm na de pause instelling weer op puls en trekt stevig aan de arm en schiet weer naar binnen.
Op deze manier zou ik het ook kunnen gebruiken, echter de behuizing waar het motortje zit wordt al snel heet.

Ik heb de indruk dat dat niet goed gaat op de lange termijn??

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (48%)]

De schakeling werkt zo niet.
Om de draairichting om te keren moeten de 2 draden van de motor worden gewisseld.

beste Mel,
bedoel je dat ik ze andersom moet aansluiten?

of bedoel je dat de draden zouden moeten wisselen om de motor (actuator) op en neer te laten draaien?

+ en - omdraaien om uit of in te wisselen. Niet continu onder spanning houden, dat vindt de motor echt niet leuk.

Verder moet dat kunnen werken.

Een beetje offtopic/

De MK188 komt wel vaker voorbij en word ook nu weer gebruikt in dit topic.
Wat opvalt is de voeding (12 tot 24V) en het relais, deze is 12V.
Er staat een 33Ω weerstand in serie maar bij 24V voeding staat er nog steeds ruim 21 volt op de spoel van het relais.
Volgens de datasheet mag dit kortstondig 18V zijn.
De BD139 kan mogelijk met PWM aangestuurd worden maar dan heb je volgens mij weer een probleem bij een voeding van 12V.

Foutje van Velleman of zie ik iets over het hoofd?

Ik denk dat het wel meevalt. De stroom bij een voeding van 24VDC is maar +/- 35mA door het relais, en bij 12VDC +/- 17mA.

Als je de stroom uitrekent op 12VDC zonder de 330E weerstand kom je op 33mA, dat is bij 24VDC met de extra 330E weerstand maar 2mA meer. Kan geen kwaad dus.

Edit:
Zie dat de weerstand 33E is in plaats van 330E, zou dus een foutje kunnen zijn. Bij 24VDC loopt er nu 61mA door de spoel in plaats van 35mA.

@ TS,
Als je het werkend wil krijgen, moet je een extra relais gebruiken met een dubbelpolig wissel contact. Zoals je het nu doet gaat het niet werken, het ding moet omgepoold worden.

LET OP, OUDE KOE!

Ik schop dit topic alleen maar omdat ik wil toevoegen dat Velleman wel degelijk heeft nagedacht over de stroom door het relais.

Dankzij de stroombron rond LD1, T1 en R1 bedraagt deze steeds ongeveer 30mA.

Op maandag 21 september 2015 00:14:10 schreef meijs:
hallo,
het motortje werkt maar slaat lang niet voldoende uit! slechts enkele milimeters ipv 25mm

dank!

Pulsduur is tekort.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (100%)]