xyz tafel

op het cnc shield staat een blouwe klem daar komt de 12 volt op

en de shield word op de arduino ingeprikt zoals op de foto

gr Mario

Lambiek

Special Member

Op 21 september 2015 19:51:48 schreef vincent1971:
Heeft alleen een klok nodig. Daarnaast nog een richting maar dat is voor de werking niet echt noodzakelijk.

Breng de TS nu niet in verwarring, voor een goede werking heb je step en direction nodig.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

En het juiste programma wat de juiste pinnen van de arduino aanstuurt.

hoi vrienden

ik laat het even zo met die xyz tafel
en laat het even rusten het zal wel eens werken
to dank aan de info
grMario

DE OLDE

Overleden

Anders vraag eens bij vraag&aanbod hier op het forum bij de sectie personeel. Wellicht zit er iemand in de buurt die je wil en kan helpen. Moet je natuurlijk wel je woonplaats even vermelden, dat is wat handiger.

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.
Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
elmowww

Golden Member

Ok, misschien even voor het overzicht:

De flow van gebruik van je machine zou ongeveer als volgt zijn (software)

1. Je tekent hetgeen gecnc'ed moet worden in een ontwerpprogramma (bijv 2d of 3d). Dit heet CAD. (Computer Aided Design). Dat kan zijn Eagle, Altium, sketchup, varicad, pro engineer, solidworks en vele anderen.

2. In je tekenpakket exporteer je naar een bestand wat gebruikt kan worden voor de software die de machine bewegingen uitrekend. Dat is de CAM processor (Computer Aided Manufacturing).

3. De CAM processor rekent uit hoe de machine moet gaan bewegen. Hier geef je ook in watvoor gereedschap er in de machine zit en hoe die er mee om moet gaan. Is het bijvoorbeeld een draaibank of een freesbank of een 3D printer. Hiervoor zijn ook meerdere (Vele!) stukken software. Zelf ben ik tevreden over estlcam, die is ook gratis in uitprobeer versie bruikaar.

4. Hierna gaat de gecreerde code (vaak G-code) naar de machine controller. Dit kan zowel software als hardware zijn, een veel gebruikte is bijvoorbeeld Mach3 (software). Ik weet niet wat je precies nodig hebt om Grbl te gebruiken.

5. De G codes komen bij de hardware terecht. In dit geval is dat bijvoorbeeld een Arduino, met daarop een USB aansluiting of een SD kaart waardoor de G-Code gelezen wordt.

6. Op de Arduino moet een programma geïnstalleerd zijn welke de G-codes kan omzetten in stapjes voor de verschillende assen. Bijvoorrbeeld: Marlin, Grbl. Lees voor dit soort dingen GOED de handleiding en de tutorials. Hier maak je makkelijk fouten en er zijn niet overal foutmeldingen voor! Om een programma op de Arudino te krijgen heb je de Arduino omgeving nodig, en het programma wat in die ontwikkel omgeving is geschreven.

7. De Arduino stuurt stap signalen naar de motoren afhankelijk van de G-codes die hij binnen krijgt.

8. De motordrivers zetten de stapjes om in sequenties die de motoren doen draaien

9. De motoren zorgen dat het werkstuk of de bewerkingskop beweegt.

Ben je reeds op de hoogte van deze stappen? Zonee, welke weet je wel al en welke niet?

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling

hoi Lambiek

ik woon in Sint-Niklaas 9100
gr Mario

Lambiek

Special Member

Jammer, dat is me te ver weg. :)

Probeer het bij vraag en aanbod.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

hey mario zie ik nou goed dat je geen jumpers onder de motor drive controller hebt?? zo krijgt je controller geen 5V van je arduino