philips LHC 0171/02 (coax)

Goed morgen,

Wie o wie kan mij vertellen wat de specificaties zijn van de coax doos van philips. I

k kon nergens op internet info vinden. Het is een oud soort aop (wcd)??
Nooit geweten dat philips rijg- en einddozen maakte tbv cai.

Ik woon in een oud huis dat in 1984 gerenoveerd en gesplitst is. Vandaar mijn veronderstelling dat deze coaxdoos dus ook ergens uit die jaren stamt.

Ik gok erop dat nagenoeg niemand deze kent maar hoop op een vakman of vrouw die deze coaxdozen kent en mij kan vertellen wat voornamelijk de demping en frequentie is.

Bvd

Fonzarelli

Shiptronic

Overleden

Vervangen met iets moderns wat ook retour geschikt is. Afscherming voor 4G stoor signalen zal ook niet meer optimaal zijn.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
High met Henk

Special Member

ik heb hier overal Kathrein dozen, zoals geleverd bij Gira installatie materiaal. Dat werkte wel met interactieve TV iig.

nu heb ik alles over UTP lopen.. Kabel komt hier binnen, maar doe er niets mee...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

ik ken deze dingen wel, waar ik deze heb gezien waren ze uit 1990 nog. net wat ship al zegt, eruit mikken dat ding. de demping en afscherming zijn niet optimaal meer. ook heb je vaak een verbetering kwa ruis op analoog als je die dingen vervangt..

het kan zelfs zijn dat deze nog een centrale antenne heeft gediend. toen upc hier kwam in de 80's werden die centrale antennemasten opgeruimd en lag vaak de oude kabel nog los in de kruipruimten..

kathrein werd door ziggo medio 90's ( toen nog essent ) ook standaard geleverd bij een aansluiting. dat zijn goede dozen, maar tegenwoordig is het spul wat meekomt van de providers niet veel soeps meer..

als je digitaal wilt gaan kijken of internet, dan zou ik iedere caidoos die ouder als 15 jaar is op de hoofdaansluiting eraf mikken. de condensatoren worden minder in die doos, en er komt vaker vocht mee uit de mantelbuis waardoor de doos intern is gaan roesten..

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 27 oktober 2015 11:48:03 (35%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bedankt voor het antwoorden.

Vervangen is ook mijn bedoeling.

Ik neem aan dat deze coax doos ook retour geschikt is. (Horizon mediabox, internet etc alles werkt). Het signaal (kwaliteit )naar de mediabox is voldoende hoog, echter in de sterkte van het signaal is zeker nog winst te halen. Zodoende is het plan om deze coax doos te vervangen voor een moderne (en juiste, kwaliteit etc).

Maar nieuwsgierig als ik ben, wil ik weten wat deze coax doos nu doet qua demping, welke frequenties er doorkomen etc.

fonzarelli

Het lijkt mij aannemelijk idd dat deze coax doos uit de jaren 80 is. Geplaatst na de splitsing van boven en beneden. Huis is uit 1924.

Ik merk dat mijn modem erg staat te schreeuwen op de retour. Vandaar deze speurtocht...

deze oude dingen hadden vaker last van zwarte oxidatie op de pen van de coax aansluitingen. had te maken met vocht en de gebruikte metaalsoort voor die pen.

als je modem op z'n max staat te zenden heb je kans op rotte massa. dat heb ik ook eens gehad. internetten ging toen wel,maar mails met groot aanhangsel erin duurden enorm lang om te verzenden. het bleek toen niet in huis te zitten maar in de cai verdeler op de hoek. de F stekker was geoxideerd..

heb onlangs ook een aansluiting verlegd omdat de kabel uit de muur te kort was om nog iets op aan te sluiten. via de kruipruimte overgezet op een koka799 kabel. nadien was het signaal in de digibox veel beter omdat er ook 5cm groene coax kopermantel afkon omdat deze was geoxideerd. samen met de nieuwe kabel vanuit de meterkast naar de tv was het signaal 100% en de kwaliteit ook 100%. de cai versterker die er zat kreeg de kwaliteit niet naar 100% dat was puur kabels..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Ik heb ook wat van dit soort oud Philipsmateriaal liggen (als Philipsverzamelaar kun je je niet veroorloven het niet te hebben ;-)) maar heb er ook maar weinig over kunnen vinden.

De typenummers wijzen erop dat het onder de vlag van electro-acoustiek is geleverd, dus mogelijk vooral in projecten gebruikt en aan grote installateurs en/of groothandels geleverd. Productie was in Frankrijk en/of Nederland.

Bij zoeken naar catalogi waar ze in staan, heb je dus de grootste kans op of een aparte catalogus of dat ze bijvoorbeeld bij professionele geluidsinstallaties of bewakingssystemen in staan.

Mogelijk zijn de ruwe specs in te schatten als je het dekseltje eraf haalt.

Het serienummer is mogelijk een datumcode voor 1983 week 17 en zou dan jouw schatting van 1984 bevestigen (ook al is de typesticker van een veel ouder ontwerp dat op normale apparaten al lang niet meer in gebruik was). Om de gedachten te bepalen: In 1967 waren typenummerreeksen LHB en hoger nog niet bezet en het nieuwste stuk Philips-coaxmateriaal uit deze reeks dat ik tot nu toe ken is een multitap uit 1992.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik heb ondertussen (tijdelijk en experimenteel) de mediabox en modem direct op de binnenkomende (groene) kabel gemonteerd. Puur om even te kijken wat het signaal van de mediabox deed en de modem. Nu is het zo dat er een kleine verbetering optrad. Niet noemens waardig overigens. (dus zonder de demping van de coax doos en de mcp03(splinter (radio/tv/data)) nagenoeg geen verschil.

Daaruit concludeer ik dat het idd buitenshuis ligt. En gaan mijn vermoedens ook uit naar de EV of lig de kabel die tussen mij en de EV Zit.

ik weet wel dat het bedrijf wat dit spul had geinstalleerd eind 80's en begin 90's aldaar, ook een licentie van philips had om die 100V audio lijnversterker systemen op te bouwen.

er zat daar nog veel meer van dit spul. multitabs en caiversterkers waren ook van philips. dat waren 2 kilo wegende alu bakken op 42VAC welke ik nog weleens heb gereviseerd..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

En eh weet iemand ook waar LHC voor staat?

(Low High Conversion??)

LHC was een philips typenummer. ze hadden ook LBB wat de 100V audio range beslaat. elke afkorting had een range materiaal erachter liggen.

die splitters zaten er iid ook een stel. echter zat daar de distributie op met coax 0 kabels. achter die kabels zat een versterker met een 4 weg splitter en daar achter 4 12 voudige multitabs. was een groot systeem, zaten ongeveer 370 aansluitingen op.

upc kon het signaal maar net sterk zat aanleveren daar. vanaf het kastje voor de cai lagen er 2 coax 1 kabels naar het aop daar, die waren ruim 100 meter lang. het was al een toer opzich om te weten waar alle versterkers en laspunten zaten. ik was daar 2 jaar nadat ik er weggegaan was. men had er 2 dagen lopen zoeken naar een cai aop in een gebouw ( en nog niet gevonden ). ik wist dat wel te zitten..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@ testman.

Tja arme upc. En maar zoeken. Mag ik dan aannemen dat u ook dit soort werk doet of gedaan heeft, Coax netwerken etc?

maartenbakker

Golden Member

Op 27 oktober 2015 13:22:18 schreef fonzarelli2:
En eh weet iemand ook waar LHC voor staat?

(Low High Conversion??)

LHC is de transliteratie van commerciële nummers oftewel nummers van verkoopsartikelen (onderdeel van het 12NC systeem, de gebruikelijke 10 tot 12-cijferige Philips artikelnummers sinds midden jaren '60) die met 8951 beginnen.

Het 1e en 2e cijfer van de 12NC zijn altijd 89 voor verkoopsartikelen van ELA (electro-acoustiek), net zo standaard als de eerste letter L in het typenummer. Het 3e t/m 5e cijfer van de 12NC geeft de artikelgroep binnen ELA aan, waarvan het 3e en 4e cijfer standaard in letters omgezet worden voor het typenummer (de H en C in LHC) en het 5e cijfer het eerste cijfer achter de letters is.

Het (door mij omgekeerd afgeleide) 12NC commerciële nummer zou op die manier 8951 017 10201 moeten zijn. De artikelgroep is dus 510, wat je terugziet in het LHC 0 gedeelte van het typenummer en binnen die groep gaat het om artikel 171 in uitvoering 02. De laatste 01 schijnt een boekhoudkundige betekenis te hebben en komt niet terug in het typenummer.

De transliteratiesleutel voor het 3e en 4e cijfer in commerciële nummers van ELA luidt als volgt.

0 = B
1 = C
2 = D
3 = F
4 = G
5 = H
6 = K
7 = L
8 = M
9 = N

De vermoedelijke redenatie achter die omlettering is dat er van wat slecht te onthouden cijferreeksen een fatsoenlijk bruikbaar typenummer gemaakt moest worden. De letters zijn dus in principe betekenisloos, behalve dat elke productreeks zijn eigen letters kreeg. De door testman al aangehaalde audio-apparaten zaten in productgroepen 001 t/m 019 dus dat vertaalde zich in typenummers lopende van LBB 1000 t/m LBC 9999.

Eigenlijk driften we hier flink in de richting van http://www.circuitsonline.net/forum/view/113864 al denk ik dat 12NC's vroeg of laat gewoon een eigen topic eisen. Ik heb inmiddels een aardig begin van het reverse-engineeren van het systeem (dat ooit door een commissie van behoorlijk knappe koppen moet zijn opgezet), gewoon door goed op te letten en alles op te slaan maar ook dankzij een paar behulpzame mensen die hier en daar met gevonden documenten nog dingen konden aanvullen, vermoedens bevestigen of nieuwe inzichten geven.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

maarten, geef meteen de link naar dat 12NC topic, het gaat er toch wel van komen :P

ik deed vanalles aldaar, coax, telefoon, utp, netstroom. het aanleggen niet zo vaak, maar wel onderhoud en storingen ervan. kon de eigen dienst het niet zelf, ging het naar het bedrijf wat de aanleg had gedaan. die hadden ook een signaal sterkte meter om het eea af te regelen op die versterkers. ik deed dat op een tv verderop en dat werkte ook. zolang je keek naar hoge en lage zenders en of er oversturing of ruis kwam ging dat goed.

het kan zijn dat je als laatste op de cai verdeler zit. dan heb je de langste kabel naar je huis lopen met de nodige demping. dat zou niet mogen want men zet de verste aansluiting op die cai EV kasten op de eerste aftakking van de multitab. je hebt dan in verhouding evenveel signaal als de eerste aansluiting met kortere kabel. echter als men dat niet goed heeft gedaan met aansluiten op die verdeler heb je meer demping.

ik zie hier ook vaak zat ziggo monteurs in die EV kasten wroeten, en wat interlinks vervangen. heb weleens de indruk dat men niet kan halen wat belooft wordt. en dan worden kabels en soms printen gewisseld om dat wel te halen. zeker als ik mensen uit de buurt hoor klagen over blokken in tv beeld en traag internet kun je snel weer een monteur verwachten bij die cai verdeler. ook onderweg zie ik dat vaker gebeuren als een paar jaar geleden.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Als ik goed opgelet en buiten heb gekeken, zit ik idd als laatste op de EV.

De Ev zit ongeveer tussen de 50 en 80 meter bij mij vandaan.

Ik zal bekennen dat ik laatst een selectie dag heb meegedaan voor hfc monteurs.
En ik kan me voorstellen dat in oude huizen etc,en dus b.v. de EV kasten en aansluitingen vaak al lange tijd staan waar ze zitten en zitten waar ze staan (op de tekening)
Er is toen ook gesproken over de werkzaamheden tbv veroudering en de toestand van de EV kasten, kabels en connectoren.

Na een rondje om mijn huizenblok heen viel mij op dat meerdere EV kasten "open staan" lig niet helemaal dicht. Wind heeft vrij spel om water in de kast te blazen etc etc.(dat ze open waren gaf mij een goede kijk op wat er inzit)

Dus ja ik wijt mijn niet optimale signaalsterkte aan een storing voor het aop....Iig niet aan mijn kant...

@ maartenbakker: top alvast bedankt voor de info...

maartenbakker

Golden Member

Ik heb mijn vorige post nog wat aangevuld.

Die NATO-inventarisnummers zijn ook erg leuk, soms kun je op die manier equivalente artikelen vinden en 12NC's bij typenummers, maar ook de datum dat een artikel voor het eerst binnen de NATO gebruikt werd. Voor dit stopcontact dus 17 november 1976. Dat zegt natuurlijk niet alles over de eerste productiedatum, maar in dit geval is duidelijk dat die tussen 1967 en 1976 moet hebben gelegen. Omdat jouw exemplaar van 1983 is betekent dat dat de zoektocht in catalogi tussen 1976 en 1983 een grote kans van slagen heeft. Nu nog zulke catalogi vinden...

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ha dank maarten, tja die catalogus........

Helaas is het niet zo makkelijk dus om de specificaties te achterhalen?!!
Maar goed, door te testen zonder deze coax doos, weet ik lig dat deze philips doos niet zoveel dempt dat zonder deze coax doos het signaal top is....