Joep Zonnebloem
(...) een en ander valt aan te tonen m.b.v. elektriciteit - [J. Zonnebloem et al., 2005]
Hoi,
Weet iemand of (en hoe) je de ingangsgevoeligheid van een Crown XLS1500 versterker kan verhogen? Ik wil er een kopen want het is volgens mij wel een fijne versterker, maar hij heeft 1.4 Vrms op de ingang nodig en niet alles haalt dat (bij benadering). Als het een eenvoudige aanpassing is dan durf ik het wel aan...
Bij voorbaat dank
stefbef
'Elektronica werkt op rook, eens die er uit is werkt het niet meer'
Hey,
Wat wil je er precies op gaan aansluiten? De meeste PA versterkers werken in combinatie met een mengpaneel. Dat mengpaneel zorgt er dan voor dat je versterker het benodigde signaal krijgt.
Als je gewoon een mp3 of gsm er op wilt aansluiten zul je sowieso gebruik moeten maken van een mengpaneeltje. Dingen zijn al voor 30-40 euro nieuw te koop.
Die versterkers zijn degelijk gebouwd en ik zou hem niet opensmijten.
Zeg eens wat je er mee wilt doen en wat je er wilt op aansluiten.
Stef
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Aan de versterker zelf zou ik niet gaan lopen prutsen , evt dit ervoor zetten : http://www.circuitsonline.net/schakelingen/74/audio/regelversterker.ht…
DJohnny
Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
De XLS drivecore en drivecore 2 hebben naast gebalanceerde ingangen ook een gewone ongebalanceerde ingang d.m.v. cinch pluggen (in de volksmond ook wel tulp benoemt). Deze laatste heeft een ingangsniveau van 0.775V.
Overigens zijn (naar mijn mening) de XLS drivecores de best klinkende en meest robuuste versterkers met DSP die je voor de nieurpwijs kunt krijgen. Heb er zelf ook twee voor de simpele klusjes.
Joep Zonnebloem
(...) een en ander valt aan te tonen m.b.v. elektriciteit - [J. Zonnebloem et al., 2005]
Hoi,
Hartelijk dank voor de helpvolle reacties!
Op 29 oktober 2015 17:46:09 schreef stefbef:
Hey,
Zeg eens wat je er mee wilt doen en wat je er wilt op aansluiten.
Stef
Ik wil er een bas preamp op aansluiten, die op zich voldoende signaal geeft, maar ik heb gelezen dat niet alle preamps dat uitgangsniveau halen en ik wil met het oog op de toekomst een beetje flexibel zijn.
Iets ervoor zetten vind ik weer zo jammer, is weer een extra schakeling…
Bij de XLS1502 kun je kiezen tussen 775mV en 1.4V, maar die is weer een stuk duurder en heeft opties die ik eigenlijk helemaal niet nodig heb/belangrijk vind.
Op 29 oktober 2015 18:25:48 schreef douwebakker:
Als je de versterker a-symetrisch aansluit is de gevoeligheid 0,775V
Douwe
He, daar heb ik niet aan gedacht (wist ik ook niet…) Maar geeft dat niet meer kans op storing/ruis?
Op 30 oktober 2015 00:13:01 schreef DJohnny:
De XLS drivecore en drivecore 2 hebben naast gebalanceerde ingangen ook een gewone ongebalanceerde ingang d.m.v. cinch pluggen (in de volksmond ook wel tulp benoemt). Deze laatste heeft een ingangsniveau van 0.775V.
Echt waar?? Dat wist ik ook niet. Is dat niet eigenlijk hetzelfde als een a-symmetrische aansluiting (incl. misschien mindere kwaliteit e.d.)?
Ik heb in ieder geval voldoen idee nu hoe het aan te vliegen zou zijn.
Nogmaals hartelijk dank voor de tips!
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Een bas preamp moet elke eindtrap ruimschoots voldoende kunnen uitsturen. Een beetje goede preamp doet +18 dBu (een volt of 7-8).