Spanning op aardedraad na onderbreking aardedraad

Hallo,

Graag uw mening/opmerking/reactie op het volgende:

Tijdens het uitgraven van de fundering voor onze aanbouw zijn wij gestuit op aardedraden. Aangezien deze niet op klickmelding staan, hebben wij Liander erbij gehaald. Deze heeft gezegd: knip maar door. En na werkzaamheden weer aankoppelen.

Nu (nog niet aangekoppelde aardedraden) staat er 220Volt op de aardedraad die uit onze woning komt. Tegelijkertijd heeft onze buurman een overbelasting van zijn electra waardoor o.a. de cv ketel crasht.

Hoe kan er zoveel spanning staan op een aardedraad? En waarom heeft de buurman hier hinder van?

wrs heb je een gedeelde aarding waar de buren ook opzitten. door oa netfilters in computers en andere toestellen krijg je dan lekspanning op de aarde. ik zou die zsm weer aansluiten want je hebt nu geen aarde meer in je huis. als er sluiting ontstaat tussen aarde en fase in een toestel hangen al je waterleidingen ook aan de fase, erg gevaarlijk zeker zonder aardlek schakelaar..

cv ketels en gasboilers gebruiken vaker de aarding voor het ontsteken, soms werken die al niet als de stekker verkeerd om in het stopcontact zit..

stekker draaien, dus de plaats van de fase en nul was belangrijk..

je kunt de draad gewoon verlengen met eenzelfde stugge 16mm2 of 25mm2 aardedraad die je met een mofje of C klem aanelkaar knijpt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Mij lijkt het dat je niet een aardedraad maar een (effectieve) nuldraad te pakken hebt.

Normaal liggen die op dezelfde potentiaal. Dat kan voor diverse verborgen problemen zorgen.

Dus het lijkt er mij op dat het probleem ernstiger is dan wat testman vermoedt: Een stuk van de stroom die door de nuldraad hoorde te lopen liep in werkelijkheid door de aard-draad!

----------
De "standaard" verklaring is: (Dit is wat Testman ook suggereert.)
Voor ontstoring hebben veel apparaten een condensator van fase-naar aarde. Omdat je in NL niet weet welke draad fase zal worden en welke de nul, doen ze dan dus twee condensatoren naar aarde. 1 zal niets te doen hebben. Normaliter meet je dan (met een hoogohmig meetapparaat) 110V of daaromtrend op een niet-aangesloten aarddraad. Als 1 van die condensatoren kapot is of eventueel heeft iemand bedacht dat ie WEL wist waar fase zat, dan zou je inderdaad 220V of iets in die buurt moeten vinden op de aarddraad.

het verhaal van de buurman (overbelasting, ... crasht) doet mij deze theorie verwerpen en gokken op het verhaal bovenaan in deze posting....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

het hangt van het soort stelsel af dan. echter dacht ik niet dat de nul blank en los door de grond heen liep..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb nog wat zitten editen terwijl jij dat schreef, dus ik weet niet precies hoeveel er stond....

Maar ik denk aan een installatie-probleem, wat je niet merkt totdat je de nul/aarde loskoppelt.

Merk op dat terwijl wij in woningen de nul en aarde gescheiden dienen te houden dat niet geldt voor de energieleverancier. Die mag ze combineren in 1 geleider..... Als nu OOIT de nul ergens onderbroken is geraakt en de leverancier er voor gekozen heeft om dan maar een "goede" aarde aan te leggen ipv die nulgeleider te repareren, dan merk je daar binnen niets van. Totdat een grappenmaker (op aanwijzing van Liander) de boel doorknipt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Frederick E. Terman

Honourable Member

echter dacht ik niet dat de nul blank en los door de grond heen liep..

Nee, dat klinkt niet ook logisch. Maar er is hoe dan ook iets fout daar. Misschien hangen in huis nul en aarde wel aan elkaar.
Helemaal verwisseld niet denk ik, want dan zou praktisch niets het meer doen. :)

Je zou voor de grap eens moeten meten hoeveel stroom er gaat lopen als je de draad weer doorverbindt.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Lekspanning is toch geen 220V?

Na de draden weer gekoppeld te hebben staat er geen spanning meer op.

Wij zijn inderdaad leken en gaan op advies af van monteurs Liander in de verwachting dat die weten wat ze doen/zeggen!

als de nul doorgeknipt was, dan zou een flinke last op 1 fase meteen de andere 2 fasen naar 300+V brengen. elke lamp die dan aan is zal kapot gaan. de aarde welke in onaangesloten toestand rare storingen geeft lijkt me toch de meest voor de hand liggende verklaring.

ik weet dat als je de nul doorknipt en de aarding in de hoofdkast aan de nul hangt, je met een goede aarde hier niets van merkt. echter als de ts een huis heeft jonger als de jaren 90, dan heb je een hulpaarde van 155 ohm. geen aarde die beter als 0,4 ohm hoort te zijn. die hulpaarde trekt het niet in geval van een onderbroken nul..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

Ieder huis hoort een aarde te hebben, die normaal gesproken , geen verbinding heeft met een spanningsvoerend deel.
Het is ook als Veiligheidsaarde bestempeld.
Als er , omdat de draad losgemaakt word, iets van de installatie stuk gaat, dan is er in de installatie iets niet goed aangesloten.
Dit dient gewoon uitgezocht te worden.
de normale bedrijfsvoering van een installatie hoort zonder aarde te werken, misschien zijn er groepen die op aarde ipv nul aangesloten zijn.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
EricP

mét CE

Je kunt leuke dingen mee maken...

Afijn, ik zou eerst eens meten hoeveel stroom er loopt. Als dat een paar mA is, soit. Ergens een netfilter ofzo. Niet teveel zorgen om maken. En ja, een 'lekspanning' kan zomaar 230V bedragen - het is maar net wat er lekt...

[oude doos modus]Ik was een jaar of 20 geleden bij kennissen op bezoek. Of ik even bij de buren wil gaan kijken. Sinds kort had iedereen in de straat een ALS gekregen en als ze de verlichting in de badkamer aan deden, dan vloog die eruit. Nou, eigenlijk wil ik dat niet (laat ze maar een vonkentrekker bellen, het is avond, ik ben vrij), maar goed... De vorige bewoner was een niet-zo-handige Harry. En er moesten en zouden spotjes in het plafond. Dus dan haal je een fase bij de wasmachineschakelaar vandaan. Die laat je los over het plafond liggen. En de 0? Ach, dat wordt weer een partij gepiel en de waterleiding loopt er op 10cm langs. Dat heeft dus altijd zo gewerkt, tot er een ALS kwam :).

Overigens weet ik niet wat ik me bij een crashende CV ketel moet voor stellen, anders dan dat het ding van de muur gedonderd is en nou op de grond ligt. Maar het verband met een los hangende aarde zie ik niet zo. Ook weet ik niet wat je met 'overbelaste electra' bedoelt... Maar dat is vast wel uit te leggen.

jaren terug op diverse gasboilers een werkschakelaar gezet ipv een stekker en wcd. de stekker werd na een vastloper dan verkeerd terug gestoken en dan kreeg je het ding niet aan de gang. tegenwoordig zegt het toestel in het display al dat de stekker verkeerdom zit..

ik heb al verhalen zat gehoord van collega's na een kast vervanging met aardlekjes. groepen waar door elkaar de nul en fase wordt gebruikt is niet zeldzaam. merk je idd pas nadat er een aardlek wordt gezet op die groep :P

@hieronder, dan werkt de ketel gewoon. het heeft met de ontsteking en de ionisatie te maken. tussen aarde en nul staat amper spanning met een 400V krachtnet, maar tussen fase en aarde staat 230v. met een oud krachtnet zal er 230v of 110v tussen aarde en fase/fase staan.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Je zult maar een 220 v ketel hebben en een net van 110/220 v dus de ketel tussen 2 fasen, wat zou de ketel doen in dat geval ???

Shiptronic

Overleden

Waar meet je mee? met een multimeter met een hoogohmige ingang begin je niks. Pak eens een duspol

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 28 november 2015 11:38:07 schreef AV13:
Aangezien deze niet op klickmelding staan, hebben wij Liander erbij gehaald. Deze heeft gezegd: knip maar door.

Ik hoop dat je dit op papier hebt staan.

Ik kan me niet voorstellen dat iemand met verstand van zaken dit soort mi. levensgevaarlijke adviezen geeft.

[Bericht gewijzigd door JBHC op zaterdag 28 november 2015 17:19:34 (18%)

Opgeruimd, wat is dat?
Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Blijkbaar heb je een gezamenlijke aarde met je buurman, of je hebt de aarddraad van de buurman doorgeknipt.
Dit kan NOOIT leiden tot een overbelasting. Daar moet wel iets anders aan de hand zijn.
Het kan heel goed dat de ketel niet op wil starten als er geen goed aarde is. De aarding van de "Ketelcomputer" moet aan de CV ketel zelf zitten. Een al dan niet goede echte aarding staat hier los van.
Dus bij de ketel moet ook iets niet goed zijn. (Enkele pre-historische ketels daargelaten)
Laat dat ook nakijken.

Dat je 220 meet en je installatie 230V is vraag ik me af waar die 10 Volt gebleven is.

Het is nogal belangrijk waarmee en hoe je gemeten hebt. Met een hoogohmige multimeter meet je al snel spanningen die er eigenlijk niet echt zijn.. Je kunt op een losse draad al spanning meten!

Het is vrijwel zeker dat er in de installatie (of die van de buren) iets niet goed is. Laat dit dus op zeer korte termijn nakijken.
Ik denk ook dat in een van beide (of beide) woningen niet alles mede beveiligd is met aardlekschakelaars van 30 mA.

2 of meerdere installaties op 1 aarde mag onder strikte voorwaarden.
Een enkele onderbreking (je knipt 1 draad door) zou nog niet tot gevaarlijke (ongewenste) situaties mogen leiden. Heb je 1 of meerdere draden doorgeknipt.

Let wel dat je alles weer goed aan elkaar maakt. Het blijft jaren in de grond zitten. Een kroonsteen houdt het maar een paar jaar uit onder de grond. Dat is niet afdoende.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 28 november 2015 11:57:58 schreef Frederick E. Terman:

.... nul blank door de grond....

Nee, dat klinkt niet ook logisch. .

Als ie gecombineerd is met de aarde, misschien toch wel?

Dat ie dan "los", uit de buurt van de fase-draden is, dat is dan "raar".

[Bericht gewijzigd door rew op zaterdag 28 november 2015 18:32:54 (13%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
mvdk

Golden Member

Ik wilde beginnen met een woord dat niet door de censuur kan.
Nooit, maar ook nooit aardedraden doorknippen. Ook al zegt Liander, of Stedin, of noem ze allemaal maar op dat dat kan. Het is eigenlijk een ernstige zaak dat iemand bij zo'n bedrijf zo'n advies geeft. Als aardedraden in de weg liggen: verlengen met C klemmen, en pas als de verbinding is hersteld, het in de weg liggende gedeelte wegknippen.
Het aan elkaar zetten van de eindjes bij onderbroken aarddraad is gewoon gevaarlijk. Als die draden niet in vochtige klei liggen, kan er gewoon een gevaarlijke spanning op staan.
Je kan er het leven mee laten. Daarom vind ik dat "advies" van die medewerker van Liander zeer merkwaardig.

Energiebedrijven knippen wel vaker aardedraden door:
Het is al weer jaren geleden, het bedrijf heette toen REMU als ik het goed heb, dat mijn zus, nadat de meter door REMU was vervangen, onder spanning kwam te staan toen ze de wasmachine aanraakte. Hevig geschrokken belde ze me op. Ik ben er meteen lang gegaan en wat bleek: bij het vervangen van de meter had men, om de meter te kunnen plaatsen o.i.d., de aardedraad doorgeknipt en, in der haast, want er moesten die dag nog 200000000 meters vervangen worden door die 2 mannen, de verbinding niet hersteld. Ik heb de REMU hierover gebeld en e.e.a. duidelijk uitgelegd en men vertelde dat de verantwoordelijkheid bij de eigenaar van het huis ligt en dat ik maar een installateur moest laten komen.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

Dan zou ik een aangetekende brief sturen naar de REMU dat ze kunnen rekenen op juridische stappen (en aansprakelijkheid) wegens de gevaarlijke situatie sie door hun monteurs tot stand is gebracht, cq. niet is onderkend.

Jinny

Golden Member

Pand waar ik nu bezig ben, door de leverancier wordt geen aarde meegeleverd, en bij controle bleek de aardedraad ergens los in het niets te hangen...
Nu is dit een grondige verbouw, nieuwe eigenaar en er woont nog niemand, dus er gaat een puls geslagen worden....
Veiligheid eerst.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
maartenbakker

Golden Member

Op 28 november 2015 12:14:32 schreef AV13:
Lekspanning is toch geen 220V?

Na de draden weer gekoppeld te hebben staat er geen spanning meer op.

Wij zijn inderdaad leken en gaan op advies af van monteurs Liander in de verwachting dat die weten wat ze doen/zeggen!

Lekspanning is per definitie tot 230V, dus dat klopt wel. Gaf het een flinke vonk/stevig geluid toen je de draad weer aansloot? Zo ja Liander inseinen dat er misschien ergens een onderbroken of gammele nul is. Zo nee, zal het wel gewone lekspanning zijn.

Ik geef toe, dat is een heel ruwe methode en hangt ook af van wat je een flinke vonk of een stevig geluid noemt, maar het is een soort van geschikt als eerste diagnose.

Opzich kan het best dat een CV ketel in storing gaat zonder aarde (vlamdetectie) dus ook dat is niet alarmerend. Wel alarmerend is het als er bijvoorbeeld lampen feller of zwakker gingen branden of apparaten permanent defect geraakt zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
mvdk

Golden Member

Er zijn in het verleden bepaalde typen huisaansluitkasten geinstalleerd, met een zogenaamde inlegklem, waarin door sommige monteurs alle nuldraden, alle aarddraden en de mantel van de aansluitkabel werd gelegd, en dan aangedraaid. Ik weet van aansluitingen waarin "soepel" installatiedraad werd gebruikt, van de kast naar de meter. Die draad werd vertind, en gaat loswerken op den duur. Dan kan het gebeuren dat er geen fout in de ondergrondse kabel zit, maar je nulstroom door toevalliig contact naar je aardleiding loopt. En zeg nou zelf, wie meet er weleens hoeveel stroom er door de draad naar de aardelectrode loopt in normaal bedrijf.
En het zit voor de aardlek, die doet dus gewoon niets.

Op 29 november 2015 18:40:45 schreef maartenbakker:
Opzich kan het best dat een CV ketel in storing gaat zonder aarde (vlamdetectie) dus ook dat is niet alarmerend.

Nou, ik vind dat wel alarmerend. Ik snap niet wat de aarde met vlamdetectie te maken heeft. Vlamdetectie speelt zich af tussen de vlamelektrode en het gestel van de ketel. Waarom het gestel dan geaard moet zijn is mij een raadsel. Ik snap dat die aarde er moet zitten, maar dan als veiligheidsvoorziening. Maar als het functioneren van de ketel ervan afhangt, dan is dat in mijn ogen een ontwerpfout.

EricP

mét CE

Maar als het functioneren van de ketel ervan afhangt, dan is dat in mijn ogen een ontwerpfout.

Ik kan niet anders dan het met je eens zijn. Helaas is het soms wel zo.

Maar wat nou een 'crashende CV' is, is me nog steeds niet duidelijk.

benleentje

Golden Member

Het is nogal spelen met je leven om zomaar een aarde draad door te knippen. ALs er een defect apparaat op zit aangesloten of als iemand de aarde als NUL gebruikt heeft kan er best nog een flinke stroom lopen en spanning op staan.
En zoals testamn al aangeeft is er heel veel apparatuur wat gebruikt maakt van de aarde of dat nu goed of fout is een andere discussie. Het gebeurt dus daarom ook rekening meehouden als je een aarddraad door wilt knippen.

Hoe dan ook Nooit een aarde draad doorknippen, en deze eerst verlengen met de goede klemmen en dan pas knippen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.