Je kunt leuke dingen mee maken...
Afijn, ik zou eerst eens meten hoeveel stroom er loopt. Als dat een paar mA is, soit. Ergens een netfilter ofzo. Niet teveel zorgen om maken. En ja, een 'lekspanning' kan zomaar 230V bedragen - het is maar net wat er lekt...
[oude doos modus]Ik was een jaar of 20 geleden bij kennissen op bezoek. Of ik even bij de buren wil gaan kijken. Sinds kort had iedereen in de straat een ALS gekregen en als ze de verlichting in de badkamer aan deden, dan vloog die eruit. Nou, eigenlijk wil ik dat niet (laat ze maar een vonkentrekker bellen, het is avond, ik ben vrij), maar goed... De vorige bewoner was een niet-zo-handige Harry. En er moesten en zouden spotjes in het plafond. Dus dan haal je een fase bij de wasmachineschakelaar vandaan. Die laat je los over het plafond liggen. En de 0? Ach, dat wordt weer een partij gepiel en de waterleiding loopt er op 10cm langs. Dat heeft dus altijd zo gewerkt, tot er een ALS kwam
.
Overigens weet ik niet wat ik me bij een crashende CV ketel moet voor stellen, anders dan dat het ding van de muur gedonderd is en nou op de grond ligt. Maar het verband met een los hangende aarde zie ik niet zo. Ook weet ik niet wat je met 'overbelaste electra' bedoelt... Maar dat is vast wel uit te leggen.