Spanning op aardedraad na onderbreking aardedraad

Op 28 november 2015 11:38:07 schreef AV13:
Aangezien deze niet op klickmelding staan, hebben wij Liander erbij gehaald. Deze heeft gezegd: knip maar door.

Ik hoop dat je dit op papier hebt staan.

Ik kan me niet voorstellen dat iemand met verstand van zaken dit soort mi. levensgevaarlijke adviezen geeft.

[Bericht gewijzigd door JBHC op 28 november 2015 17:19:34 (18%)

Opgeruimd, wat is dat?
Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Blijkbaar heb je een gezamenlijke aarde met je buurman, of je hebt de aarddraad van de buurman doorgeknipt.
Dit kan NOOIT leiden tot een overbelasting. Daar moet wel iets anders aan de hand zijn.
Het kan heel goed dat de ketel niet op wil starten als er geen goed aarde is. De aarding van de "Ketelcomputer" moet aan de CV ketel zelf zitten. Een al dan niet goede echte aarding staat hier los van.
Dus bij de ketel moet ook iets niet goed zijn. (Enkele pre-historische ketels daargelaten)
Laat dat ook nakijken.

Dat je 220 meet en je installatie 230V is vraag ik me af waar die 10 Volt gebleven is.

Het is nogal belangrijk waarmee en hoe je gemeten hebt. Met een hoogohmige multimeter meet je al snel spanningen die er eigenlijk niet echt zijn.. Je kunt op een losse draad al spanning meten!

Het is vrijwel zeker dat er in de installatie (of die van de buren) iets niet goed is. Laat dit dus op zeer korte termijn nakijken.
Ik denk ook dat in een van beide (of beide) woningen niet alles mede beveiligd is met aardlekschakelaars van 30 mA.

2 of meerdere installaties op 1 aarde mag onder strikte voorwaarden.
Een enkele onderbreking (je knipt 1 draad door) zou nog niet tot gevaarlijke (ongewenste) situaties mogen leiden. Heb je 1 of meerdere draden doorgeknipt.

Let wel dat je alles weer goed aan elkaar maakt. Het blijft jaren in de grond zitten. Een kroonsteen houdt het maar een paar jaar uit onder de grond. Dat is niet afdoende.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 28 november 2015 11:57:58 schreef Frederick E. Terman:

.... nul blank door de grond....

Nee, dat klinkt niet ook logisch. .

Als ie gecombineerd is met de aarde, misschien toch wel?

Dat ie dan "los", uit de buurt van de fase-draden is, dat is dan "raar".

[Bericht gewijzigd door rew op 28 november 2015 18:32:54 (13%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
mvdk

Golden Member

Ik wilde beginnen met een woord dat niet door de censuur kan.
Nooit, maar ook nooit aardedraden doorknippen. Ook al zegt Liander, of Stedin, of noem ze allemaal maar op dat dat kan. Het is eigenlijk een ernstige zaak dat iemand bij zo'n bedrijf zo'n advies geeft. Als aardedraden in de weg liggen: verlengen met C klemmen, en pas als de verbinding is hersteld, het in de weg liggende gedeelte wegknippen.
Het aan elkaar zetten van de eindjes bij onderbroken aarddraad is gewoon gevaarlijk. Als die draden niet in vochtige klei liggen, kan er gewoon een gevaarlijke spanning op staan.
Je kan er het leven mee laten. Daarom vind ik dat "advies" van die medewerker van Liander zeer merkwaardig.

Energiebedrijven knippen wel vaker aardedraden door:
Het is al weer jaren geleden, het bedrijf heette toen REMU als ik het goed heb, dat mijn zus, nadat de meter door REMU was vervangen, onder spanning kwam te staan toen ze de wasmachine aanraakte. Hevig geschrokken belde ze me op. Ik ben er meteen lang gegaan en wat bleek: bij het vervangen van de meter had men, om de meter te kunnen plaatsen o.i.d., de aardedraad doorgeknipt en, in der haast, want er moesten die dag nog 200000000 meters vervangen worden door die 2 mannen, de verbinding niet hersteld. Ik heb de REMU hierover gebeld en e.e.a. duidelijk uitgelegd en men vertelde dat de verantwoordelijkheid bij de eigenaar van het huis ligt en dat ik maar een installateur moest laten komen.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

Dan zou ik een aangetekende brief sturen naar de REMU dat ze kunnen rekenen op juridische stappen (en aansprakelijkheid) wegens de gevaarlijke situatie sie door hun monteurs tot stand is gebracht, cq. niet is onderkend.

Jinny

Golden Member

Pand waar ik nu bezig ben, door de leverancier wordt geen aarde meegeleverd, en bij controle bleek de aardedraad ergens los in het niets te hangen...
Nu is dit een grondige verbouw, nieuwe eigenaar en er woont nog niemand, dus er gaat een puls geslagen worden....
Veiligheid eerst.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
maartenbakker

Special Member

Op 28 november 2015 12:14:32 schreef AV13:
Lekspanning is toch geen 220V?

Na de draden weer gekoppeld te hebben staat er geen spanning meer op.

Wij zijn inderdaad leken en gaan op advies af van monteurs Liander in de verwachting dat die weten wat ze doen/zeggen!

Lekspanning is per definitie tot 230V, dus dat klopt wel. Gaf het een flinke vonk/stevig geluid toen je de draad weer aansloot? Zo ja Liander inseinen dat er misschien ergens een onderbroken of gammele nul is. Zo nee, zal het wel gewone lekspanning zijn.

Ik geef toe, dat is een heel ruwe methode en hangt ook af van wat je een flinke vonk of een stevig geluid noemt, maar het is een soort van geschikt als eerste diagnose.

Opzich kan het best dat een CV ketel in storing gaat zonder aarde (vlamdetectie) dus ook dat is niet alarmerend. Wel alarmerend is het als er bijvoorbeeld lampen feller of zwakker gingen branden of apparaten permanent defect geraakt zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
mvdk

Golden Member

Er zijn in het verleden bepaalde typen huisaansluitkasten geinstalleerd, met een zogenaamde inlegklem, waarin door sommige monteurs alle nuldraden, alle aarddraden en de mantel van de aansluitkabel werd gelegd, en dan aangedraaid. Ik weet van aansluitingen waarin "soepel" installatiedraad werd gebruikt, van de kast naar de meter. Die draad werd vertind, en gaat loswerken op den duur. Dan kan het gebeuren dat er geen fout in de ondergrondse kabel zit, maar je nulstroom door toevalliig contact naar je aardleiding loopt. En zeg nou zelf, wie meet er weleens hoeveel stroom er door de draad naar de aardelectrode loopt in normaal bedrijf.
En het zit voor de aardlek, die doet dus gewoon niets.

Op 29 november 2015 18:40:45 schreef maartenbakker:
Opzich kan het best dat een CV ketel in storing gaat zonder aarde (vlamdetectie) dus ook dat is niet alarmerend.

Nou, ik vind dat wel alarmerend. Ik snap niet wat de aarde met vlamdetectie te maken heeft. Vlamdetectie speelt zich af tussen de vlamelektrode en het gestel van de ketel. Waarom het gestel dan geaard moet zijn is mij een raadsel. Ik snap dat die aarde er moet zitten, maar dan als veiligheidsvoorziening. Maar als het functioneren van de ketel ervan afhangt, dan is dat in mijn ogen een ontwerpfout.

EricP

mét CE

Maar als het functioneren van de ketel ervan afhangt, dan is dat in mijn ogen een ontwerpfout.

Ik kan niet anders dan het met je eens zijn. Helaas is het soms wel zo.

Maar wat nou een 'crashende CV' is, is me nog steeds niet duidelijk.

Het is nogal spelen met je leven om zomaar een aarde draad door te knippen. ALs er een defect apparaat op zit aangesloten of als iemand de aarde als NUL gebruikt heeft kan er best nog een flinke stroom lopen en spanning op staan.
En zoals testamn al aangeeft is er heel veel apparatuur wat gebruikt maakt van de aarde of dat nu goed of fout is een andere discussie. Het gebeurt dus daarom ook rekening meehouden als je een aarddraad door wilt knippen.

Hoe dan ook Nooit een aarde draad doorknippen, en deze eerst verlengen met de goede klemmen en dan pas knippen.

wat ik al zei, was dat de boiler niet werkte als de stekker verkeerdom zat. dus geen direct aard probleem, maar een fase/nul probleem. wegens de smps in die moderne dingen gok ik. toestellen met een trafovoeding hebben er geen last van..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Twee woningen op een en de zelfde aardpen mag niet. Wel mag het op een ringleiding voor heel blok woningen of ringleidingnet van een wijk of gemeente in een veen gebied. De cv storing kan het gevolg zijn van de 230volt op de aardedraad die door de ketel gezien wordt (er is een ionisatie spanning aanwezig en hoef niet te ontsteken).Hoeveel draden zijn er geknipt 1 of 2?

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Over het symptoom, dat had ik thuis ook (ben geen professioneel installateur nu, maar wat die richting op gedaan). Tijdens mijn verbouwing nieuwe groepenkast geplaatst. Later heb ik langs de groepenkast naar beneden en boven de de groepenkast naar boven een paar grote pvc kabelgoten geplaatst, puur vanwege het zicht.

Nu loopt daar de aarde ook door. vanuit de grond richting de groepenkast komt een dikke 16 of 10mm blanke draad. Die gaat naar een aardblokje en met 6mm naar de groepenkast. Bij het plaatsen van de goot wilde ik de dikke aardedraad (in buis) door de goot. Hij moest dus los. Op dat moment was er niemand in huis, dus ik dacht snel los door de goot en weer vast.. Dat aardblokje kriebelde best. Mijn conclusie was ook lekstroom van schakelende voedingen. Na het weer aansluiten kriebel weer weg.

Eigenlijk zou ik mijn aarde nog door moeten meten maar daar heb ik de spullen niet echt voor.

Op 29 november 2015 19:18:24 schreef KlaasZ:
[...]Nou, ik vind dat wel alarmerend. Ik snap niet wat de aarde met vlamdetectie te maken heeft. Vlamdetectie speelt zich af tussen de vlamelektrode en het gestel van de ketel. Waarom het gestel dan geaard moet zijn is mij een raadsel. Ik snap dat die aarde er moet zitten, maar dan als veiligheidsvoorziening. Maar als het functioneren van de ketel ervan afhangt, dan is dat in mijn ogen een ontwerpfout.

En toch klopt het verhaal.
Veel toestellen met een vlamdetectie vinden het bijvoorbeeld niet fijn als je de fases omkeert.
Heb ik voor gehad met een automatische pizzaoven die de vlamdetectie gebruikte.
Bij de klant slecht werken en in m'n atelier als een zonnetje.
Pas na lang zoeken bleek dat je gewoon....de aansluiting moest omwisselen.
Hoe dat kan....geen idee. Maar het was wel zo.

Mvg Oswald
Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

@Klaasz
Uit mijn vorige leven weet ik nog wel dat er CV Ketels waren met een LFL of LFC branderautomaat van Landis en Gyr. Als je daar de fase en de nul omgedraaid had van je 230V voeding werkte de ionisatiebeveiliging niet, en kwam de keten nooit in bedrijf.
De Eerste Remeha kleine HR ketels hadden dat ook.
Remedie, neem een aansluitsnoer met haakse steker en sluit hem zo aan dat het snoer naar beneden hangt.
Vrijwel niemand zal de steker er dan andersom in doen.
Hoe het bij de huidige ketels is weet ik niet, ben al te lang uit dat vak.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Dag,

Als aanvulling:

In onderstaande link een toestel waarvan volgens de service manual geen ionisatie gemeten kan worden bij het ontbreken van de aarding. (pagina 13)

Zelf heb ik dit nog niet kunnen testen of uitproberen of dit wel degelijk waar is. Aan sommige reacties te lezen zijn er hier wel mensen die dit in de praktijk al tegen gekomen zijn. Dus mag ik er van uit gaan dat er toestellen zijn waarvan de fase, de neuter ( en/of de aarding) op de juiste plaats dienen te zitten voor de goede werking.

http://www.winterwarm.nl/download.aspx?File=1725

groeten.

Robbe

Op 30 november 2015 15:29:40 schreef Toeternietoe:
De Eerste Remeha kleine HR ketels hadden dat ook.

De latere ook nog. Ik heb 4 jar geleden een Remaha geinstalleerd in een oude woning. Op zolder was nog geen aarde aanwezig, dus voorlopig maar op een ongeaard stopcontact gezet. Ding meldde steeds dat er onvoldoende ionisatiestroom was. Omdraaien van de stekker hielp iets, maar dan had hij vaak 4 of meer pogingen nodig. Pas nadat we met het vernieuwen van de hele e-installatie ook aarde op de ketel hadden schoot de ionisatiestroom omhoog en werkte de ketel als een zonnetje.
Ik blijf erbij dat het een ontwerpfout is. Het functioneren van een apparaat mag niet afhankelijk zijn van de veiligheidsaarde.

maartenbakker

Special Member

Met dat laatste zonder meer eens. Maar het is goed als iedereen weet dat de praktijk soms helaas weerbarstiger is.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Shiptronic

Overleden

Prima oplossing toch ? geen aarde = niet werken! Dus eerst je veiligheid op orde hebben.

Verleden ook met zo'n ketel gewerkt, die dan in een bijgebouw van de schoonmaak ploeg op een bungalow park. eind van de dag altijd dezelfde klacht ketel valt uit. Wat bleek, aan het eind van de dag werd er gestofzogen, 3x raden welk WCD er voor gebruikt werd :(

Aan de steker van het apparaat hing zelfs een kaartje dat bij niet functioneren de steker 180 gedraaid moest worden.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 30 november 2015 15:42:36 schreef KlaasZ:
zonnetje.
Ik blijf erbij dat het een ontwerpfout is. Het functioneren van een apparaat mag niet afhankelijk zijn van de veiligheidsaarde.

misschien dat ik dat helemaal verkeerd interpreteer maar mogelijk is het er juist inge-engineerd.

zonder veiligheidsaarde mag er niet gestart worden!. dan moet eea wel duidelijk in de montage handleiding staan.

mvg A

In de handleiding stond dat de aarde aangesloten moet zijn. Maar zonder de aarde kreeg ik hem ook aan de praat, zij het met de nodige moeite.
Ik snap ook hoe een vlamdetectieschakeling werkt, maar wat ik niet snap is waarom het zonder aarde niet of minder goed werkt.

het is echt de voeding aarde die nodig is, de ketel is al geaard via de leidingen in de badkamer..

waar ik de werk schakelaars heb gezet zaten 28mm koper leidingen die dik 100m rondliepen en zo 10 badkamers meenamen met 6mm2 aarding naar de meterkast nog. aarde was dus goed zat op die boiler. de ketel ontsteekt tussen anode en branderhuis, dat zou dus al aarde hebben via de leidingen. het is puur de voeding van de elektronica dus die moeilijk doet.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 30 november 2015 15:29:40 schreef Toeternietoe:

Remedie, neem een aansluitsnoer met haakse steker en sluit hem zo aan dat het snoer naar beneden hangt. Vrijwel niemand zal de steker er dan andersom in doen.

Of monteer een Belgisch/Frans WCD met aardpen. Dan kán de stekker er maar op één manier in

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V