Miele had wat mij betreft een image wat niet stuk kon: prijzig maar goed. Degelijk. Eerlijk. Duurzaam. Een heerlijk baken van kwaliteit in deze tijd van weggooi apparaten.
Om reden van de afbrekende trommelkruis en zal ik niemand meer een Miele aanraden.
In mijn vriendenkring word ik geconfronteerd met Miele wasmachines waar het aluminium trommelkruis breekt. De "schuld" wordt gegeven aan vloeibaar wasmiddel, lage temperaturen, zacht water en bacteriën, en gezamelijke zijn die in staat aluminium aan te tasten. De 7 serie van Miele, had een gietijzeren of rvs kruis, en kent deze problemen niet. Ook las ik dat men in Duitsland dit probleem niet heeft wegens hard water, en Miele blijft doorgaan met aluminium trommelkruizen.
Wat het allemaal nog erger maakt, is dat als de klant met Miele contact opneemt, dat Miele langskomt, in 2 minuten constateert dat inderdaad het trommelkruis is afgebroken, en de klant mag 90 euro afdragen, maar hij of zij krijgt een nep-korting (een korting die niets voorstelt, op internet vindt je met gemak een zelfde goedkoper) op een nieuw apparaat of zijn/haar geld terug bij aanschaf voor een nieuwe. Ik vind dat opnieuw een klap in het gezicht van de klant.
Ik ken dit forum als een goed witgoed forum, ik heb de volgende vragen:
-Hoe herken je een Miele met aluminium trommelkruis (ik denk aan het front van 45 graden, de verlichte programma keuze knop en de relatieve nieuwheid)
-hebben andere merken hier ook last van?
-Klopt het dat Miele blijft doorgaan met het aluminium trommelkruis?
-Klopt het dat dit probleem iets Noord Nederlands is, komt dit in Brabant/Limburg/Zuid Holland/Zeeland niet voor?
Ik lees jullie antwoorden met belangstelling.
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Van Miele heb ik allang geen hoge pet meer op. Met name niet voor de klantvriendelijkheid en service.
Het ging daarbij niet om een wasmachine, maar om een koelkast.
In juli 1999 kocht ik een koelkast, in oktober 2000 moest het bovenblad worden vervangen omdat het gebobbeld en gescheurd was.
Als oorzaak werd het koffiezetapparaat genoemd dat er bovenop stond. Dat werd aan de onderkant net handwarm, dus het was gewoon lulkoek. Als het bovenblad van een koelkast niet bestand is tegen een temperatuur van 40 graden is het gewoon een ondeugdelijk product, maar Miele ziet dat anders.
Of ik maar even 120 gulden en 30 centen wilde afrekenen.
Met de servicemonteur in discussie gaan had weinig zin, die deed ook alleen maar wat hem was opgedragen.
Een protestbrief naar Miele leverde alleen een briefje op met "Wij hebben uw klacht ontvangen, we nemen zsm contact met uw op". Niet dus.
Telefonisch contact opgenomen. "De monteur heeft geconstateerd dat het door uw eigen schuld is ontstaan. Dag meneer".
Klopt en is juist. Ik zou als ik U was er ook eens een mailtje naar Miele over te wagen, bij mij was er totaal geen reactie retour. Maar ff eerlijk zijn: hoe oud is die Miele?? Minstens een jaar of 10, dat moet u toegeven denk ik. Tsja, en hoe lang denk je dat een gemiddelde wasmachine meegaat van Bosch, Siemens, Samsung etc?? Wees maar blij met een 5 jaar!!!Ook daar breken de kruizen van. Ik heb hier nu ook een Miele staan, nu 15 jaar oud en ook kruis gebroken. Ik ga er een oud type kruis ( ijzer legering) inzetten van een Miele van voor 1999, probleem voor altijd opgelost...
Antwoorden op de vragen:
-Herkennen doe je ze aan de productie datum. Voor 1999 de goede kruizen, 1999 en erna de alu legering.
- Alle merken hebben hier last van, Miele en Asko nog het minst.
- Yep, Miele blijft er ook mee doorgaan, is veeeel goedkoper in productie en is een onderdeel van de weggooi maatschappij.
- Ja, dat fenomeen heb ik ook gehoord, maar het grootste deel ligt aan de was methode ( Lage temp, foute wasmiddelen en geen reiniging)
[Bericht gewijzigd door smd op (28%)]
En dan het punt van de verouderende techniek. Stel dat je nog wel een goede Miele kunt kopen die laten we zeggen 20 jaar meegaat dan zit je pak 'm beet 10 jaar te wassen met een machine die meer stroom en water verbruikt.
Dit geldt natuurlijk alleen als de techniek op het gebied van waterverbruik en energieverbruik nog steeds even hard vooruit gaat. En vaker een wasmachine moeten kopen is niet zo handig.
EricP
mét CE
Ik geloof dat ik zuinig moet zijn op mijn Miele met een onbekende productiedatum, maar met telefoonnummers erop die nog geen 10 cijfers hebben...
Over nieuwe wastechniek: is er heden ten dage zoveel progressie in de nieuwe zuinige wasmachines? Het enige wat ze doen is weinig water nemen en veel bewegen, jeetje wat een vooruitgang! Bovendien gebruiken we moderne poeders, dus daarin gaan we gewoon met de vooruitgang mee.
SMD, ben jij wasmachinemonteur? Ik hèb zelf een Spaanse siemens met afgebroken kruis gehad, maar voor de rest nog geen een. Wel veel over Miele gehoord.
Maar het is toch Miele die schermt met een levensduur van 5000 wasbeurten? Dat schept verwachtingen. Kan de klant klagen als dat er niet 5000 zijn geworden?
De prijs van een trommelkruis weet ik niet, ik meen dat de klant 500-700 betaalt voor de klus.
Op 14 december 2015 20:03:22 schreef Nikolai Tesla:
Over nieuwe wastechniek: is er heden ten dage zoveel progressie in de nieuwe zuinige wasmachines?
Dat niet, maar als je nog met een relatief jonge Miele condensdroger zit terwijl je nu voor weinig warmtepompdrogers kunt aanschaffen dan snij je dus door die lange levensduur (waar je fors voor betaald hebt) jezelf eigenlijk wel een beetje in de vingers.
Het is net als met TV's, ik wil helemaal geen tv die veel duurder is dan de concurentie maar die wel 15 jaar meegaat. Zit ik daar 15 jaar met mijn 32", HD-ready zonder HDMI zeker. 
Dat is met Miele precies hetzelfde. Vroeger was dat wellicht interessant, anno 2015 niet meer.
[Bericht gewijzigd door BVZ op (24%)]
BVZ, ik geef meteen toe dat de droger techniek wel grote sprongen heeft gemaakt. De wamtepompdroger is zeker een vooruitgang!
Ik ben geen metallurg, maar is er geen laklaag/bescherming te bedenken die het trommelkruis beschermt? Het is niet ik die Miele een degelijk imago geeft, Miele zelf wil dat heel graag hebben.
Ik ga nog even verder zoeken, ik heb al AEG en Bosch/Siemens gelezen die ook afgebroken trommelkruizen kunnen krijgen, maar nog geen Beko. Als dat waar is, stijgt Beko nog harder in mijn achting.
Onze huidige Miele is inmiddels 29 jaar oud, en we zijn nog steeds tevreden.
Hij heeft dan ook geen trommelkruis (heel het principe van een ophanging op een enkele as is natuurlijk bagger).
Het is een bovenlader, dus de trommel hangt netjes op twee assen, alles van RVS en onverwoestbaar.
Alleen afgelopen jaar een nieuw lager en keerringen erin, en weer gaan voor de volgende 29 jaar 
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Indien goed gelagerd en stevig geconstrueerd is er niets bagger aan een askruis. Hoe denk je dat de assen van je auto inelkaar steken? Zelfs vrachtwagens hebben geen dubbelzijdige ondersteuning van de as. Alleen bij brommers en motorfietsen kom je het wel tegen (ook niet altijd).
Zijn die kruizen van BSH niet van zamac inplaats van aluminium toevallig? Dat is in tijden van crisis altijd al een geliefd waaibomenmateriaal geweest in Duitsland. Dat het gebruik van modern water en modern wasmiddel meehelpt aan de afbraak van het kruis is, zelfs als het waar is, een ongeloofelijk slechte smoes. Niet alleen het water en het wasmiddel zijn modern, de machine zelf ook. Hij moet daar dus tegen kunnen.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (43%)]
Op 14 december 2015 20:26:37 schreef Nikolai Tesla:
Als dat waar is, stijgt Beko nog harder in mijn achting.
Nou heb ik maar 1 apparaat van Beko en dat is toevallig mijn warmtepompdroger. 
Ik heb verder geen ervaring met het merk, maar hij bespaart me 700 a 800kWh per jaar en kostte dacht ik 629,- voor het 8kg model. Als hij het nog anderhalf jaar vol houdt heeft hij zichzelf terugverdiend want ik heb hem nu 2,5 jaar. (Verder geen klachten over, functioneert gewoon goed.)
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Als ik tussen de 3 grote Turkse merken (*) moest kiezen, zou ik ook voor Beko gaan. Maar ik wil daar niet tussen kiezen. Als ik tussen Europese kwaden moet kiezen dan zou ik net zo lief een traditionele Italiaan nemen (ook als hij uit Duitsland, Zweden of Slowakije komt), en anders zou ik naar Japan kijken of desnoods Korea.
(*) Vestel, Beko, Profilo. Pikant detail is dat de witgoedtak van Profilo tegenwoordig onderdeel is van BSH. Profilo heet trouwens Profilo omdat ze de zaak ooit begonnen zijn met aluminium profielen dus we zijn weer terug on topic...
Er is een leverancier die ijzeren trommelkruizen levert, ik weet geen naam maar even zoeken dan zaal hij wel te vinden zijn.
jerome
Golden Member
Voor een paar € meer zou een kruis geanodiseerd kunnen zijn. Er zijn bij de verwerking van alu genoeg deugdelijke legeringen mogelijk die omzeggens niet aantasten. Zelfde geldt ook voor de keerring en de lagers. SKF lagers in combinatie met een polyurethaan afdichting doen het in de industrie 20K uren, en zo kan men doorgaan tot je een toestel verkrijgt wat 20 jaar kan mee gaan, maar waar niemand de hoge aankoopprijs nog voor over heeft. Ben eigenlijk eens benieuwd wat een kleine wasmachine zoals men ze ziet in wassalons zou kosten in aanschaf.
MGP
LDmicro user.
Op 14 december 2015 21:19:57 schreef maartenbakker:
zou ik ook voor Beko gaan.
Op 14 december 2015 20:26:37 schreef Nikolai Tesla:
Als dat waar is, stijgt Beko nog harder in mijn achting.
Hier kun je een test zien dat Beko heel slecht scoort.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Ligt het ook niet (al is het maar een beetje) aan het onevenwichtig en/of te vol laden van de machine?
Wij hebben momenteel een Elektrolux, maar dat merk schijnt ook niets meer voor te stellen...
(we keep our fingers crossed).
maartenbakker
Golden Member
Beko scoort bij de budgetmodellen gelijk aan Bosch (Profilo zo je wilt): Zeer zwak. Dan ga ik snel vergeten dat ik ueberhaupt wat te kiezen zou hebben tussen die merken. Vestel staat er niet tussen maar zal vast niet veel verschillen. Italianen, Miele en Samsung middenmoot en LG beter dan Samsung (dat laatste zou ik uit de losse pols ook zo geschat hebben, maar de Italianen vallen me tegen).
Bij de dure machines zijn Beko en Hotpoint (Italiaans toch ook?) opvallend slecht en de rest middenmoot zonder duidelijke uitschieters naar boven. Niet wat je wilt als je een dure machine koopt dus.
Ik had wel eens willen weten hoe Panasonic eruit zou komen.
@Tidak Ada: Electrolux schaar ik onder de Italiaanse merken, middenmoot dus waarschijnlijk.
Ivm de trommelkruisproblematiek koop ik geen Miele meer.
A-merk prijs, C-merk kwaliteit. Dan maar een B-merk. Tijd voor een Aziaat. De Europeanen laten het afweten.
Goede naam komt te voet en gaat te paard.
Dok
Wie niet horen wil moet TV kijken.
Zamac is wel te repareren ,Vocor tools heeft het spul.
Heb het ooit een keer gebruikt, en ja, dat spul is stevig.
Ik heb verder geen binding met die toko.
Op 14 december 2015 21:42:17 schreef Dok:
en ja, dat spul is stevig.
LOL, dat spul maakt geen grappen zeg. Had ik nog nooit van gehoord, toch maar ff onthouden...
Op 14 december 2015 21:14:33 schreef maartenbakker:
Indien goed gelagerd en stevig geconstrueerd is er niets bagger aan een askruis. Hoe denk je dat de assen van je auto inelkaar steken? Zelfs vrachtwagens hebben geen dubbelzijdige ondersteuning van de as. Alleen bij brommers en motorfietsen kom je het wel tegen (ook niet altijd).
Dat klopt natuurlijk wel, maar wielen zijn uitgebalanceerd en zeer zwaar uitgevoerd, en schokken worden overgedragen aan de vering/schokbrekers.
In een wasmachine is alles star, ook is de trommel veel "langer" dan een wiel, en de hefboom-werking als er wasgoed voorin de trommel ligt is veel groter.
Ik heb het voorlader principe nooit iets gevonden, je moet op je hurken, bukken om de was erin te doen.
Je hebt een deur met lastige pakking die altijd kan lekken.
Een constructie van de bovenlader, met een dichte kuip en trommel op twee assen blijft robuuster.
Maar dat alles is nu een beetje off-topic 
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
De ophanging van de trommel heeft weldegelijk schokbrekers en vergeet verder niet dat een autoband een veel hogere massa heeft dan een wastrommel met 7kg wasgoed.
Mooie discussie, ik lees met plezier.
MGP, ik ben benieuwd naar die test van de Standaard, want ik moet toch ook op mijn eigen ervaring afgaan, en hoe er geklaagd wordt op in internet, en dan moet ik toch zeggen dat er over Beko weinig geklaagd wordt.
Dan over dat Whirlpool/Bauknecht goed gelagerde machines bouwt: kijk eens even op keiskeurig en lees je in over de Nevada 1400 en Denver 1600. Deze machines worden tot de veters toe afgefikt.
Elektrolux machines: ik heb gedoe met de EWM2000 en EWM 1000 ic's, wat kapotte en dure modules oplevert.
Ik blijf bij BEKO en de toplijn Bosch/ Siemens machines. De Koreanen moeten zich nog bewijzen. Panansonic is ook te nieuw op de markt.