Francisco
Special Member
Ik heb een probleempje met een gitaar versterker.
het "clean" kanaal werkt goed dus de eindversterker is goed.
Als ik het effect/vervorming kanaal inschakel komt er geen geluid uit.
Ik kan helaas geen foto/schema uploaden maar onderaan vind je de link naar het schema!
Er zit 1 buis in de versterker.
ik ga er van uit dat die de vervorming veroorzaakt? (ik weet er ook niet zo veel van)
als ik op de ingang een 1 khz toon zet en met een Scoop op R31 kijk zie de toon en kan het volume aanpassen met de effect volume regelaar.
Op R39 zie ik ook de toon maar achter IC U3B zie ik geen toon op R42!
Ik verdenk dus IC U3B.
Maar nu iets vreemds, op gegeven moment zat de buis er niet in en zag ik nog steeds een toon op R39 ??
Op het schema kijkend loopt de verbinding van R31 direct naar R39 (met een C-tje ertussen dan)
WAT DOET DIE BUIS DAN??
het lijkt wel of hij voor Jan met de korte achtrnaam daar zit?
Of snap ik niet hoe dit werkt?
Ik hoop dat jullie meer weten!
http://support.fender.com/schematics/guitar_amplifiers/Roc_Pro_700_sch…
groeten
Frank
oeps zie nu dat ik toch een file kan uploaden
Die buis wordt hier als clipper/distortion diode gebruikt.
Hoe zit het met de spanning op TP31 in clean en in drive. de omschakeling gaat elektronisch. Q1, Q2, CR8, CR9, CR10 en wat opvolgende componenten zo te zien.
Francisco
Special Member
Op 26 december 2015 17:39:13 schreef Hugo Welther:
Die buis wordt hier als clipper/distortion diode gebruikt.Hoe zit het met de spanning op TP31 in clean en in drive. de omschakeling gaat elektronisch. Q1, Q2, CR8, CR9, CR10 en wat opvolgende componenten zo te zien.
Hoi Hugo
De spanning op TP31 gaat van +15 naar -15 volt bij omschakelen!
Is het niet vreemd dat als er op pin 5 van U3B een sinus staat en niks te zien is op pin 7 van U3B? (daarom verdacht ik die)
Dat lijkt een sluitende redenatie; maar hoe is hij dan stuk gegaan ?
Een andere manier om het plat te krijgen is als deze opamp latched omdat de ingangen (kortstondig) buiten het CM bereik komen. Ik doorzie niet direct hoe dat kan gebeuren, maar meet ook eens DC op pin 7 ?
Francisco
Special Member
Op 27 december 2015 11:28:25 schreef Aart:
Dat lijkt een sluitende redenatie; maar hoe is hij dan stuk gegaan ?Een andere manier om het plat te krijgen is als deze opamp latched omdat de ingangen (kortstondig) buiten het CM bereik komen. Ik doorzie niet direct hoe dat kan gebeuren, maar meet ook eens DC op pin 7 ?
De versterker is defect gekregen.
Eerste fout was dat de 2 zeners CR29 en CR30 zichzelf los gesoldeerd hadden.
dit hersteld en de zeners op een koelplaatje gezet.
mogelijk is hierdoor de voedingsspanning te hoog geweest?
Er komt geen signaal uit U3B! is hij dan defect of kan daar achter nog een sluiting zitten (hoe dat te checken?)
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Op 27 december 2015 14:56:06 schreef Francisco:
[...]
(hoe dat te checken?)
R42 even aan 1 kant losmaken is de voeding op U3 aanwezig?
Ik ben in een vergelijkbare versterker wel eens een defecte tantaal condensator tegen gekomen die op de -15 kortsluiting maakte.
Francisco
Special Member
Op 27 december 2015 15:52:01 schreef pa3gws:
[...]
R42 even aan 1 kant losmaken is de voeding op U3 aanwezig?
Ik ben in een vergelijkbare versterker wel eens een defecte tantaal condensator tegen gekomen die op de -15 kortsluiting maakte.
R24 Los gemaakt en U3 heeft + en - voeding
signaal op ingang maar geen signaal op uitgang.
ik ga in ieder gevan een paar IC tjes bestellen , maar mogelijk is er nog meer loos!