Weerstanden op marktplaats

Hoi,

Geen reclame, ik raad het absoluut niet aan:

Ik zie op marktplaats iets staan wat ik dus nooit zal kopen. Maar wellicht de mensen met linksdraaiende aansluitklemmen en houten volumeknopjes en gepaarde vergulde zekeringen in de meterkast wel:

"voor de audiofiele zelfbouwer....0,32 Ohm 1%....Hoogwaardig koolstof grafiet met 0,8 mm 99,99% zilveren leads van 26 mm lang....Wattage rond de 15 Watt....l-b-h 19-2,7-12 mm lead spacing 16,5 mm....koolstof grafiet ....bas wordt ronder en warmer het midden komt naar voren en het hoog wordt strakker...zeer goede hitte decipatie....Deze weerstanden maak ik hobby matig met grote precisie en liefde voor muziek en wil dat graag delen met anderen. Daarom maak ik ze in mono (2 st) in stereo (4 st) als paartjes en eventueel in serie oplagen, dus voor de + en de - kant voor de perfecte balans."

De cpelfouten zijn niet van mij. Maar mijn vraag nu:

Kan dit? Kun je thuis in je garage koolstofweerstanden maken van een dergelijk vermogen met zo'n precisie?

Hoe doe je dat? Met zilver op een blok koolstof solderen? Gaat dat?

1. Grafiet is ALTIJD koolstof!
2. Koolstof ruist als een malle!

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
Henry S.

Moderator

3. Genoeg woorden voor de 'lulkoekbingo'

Er zal vast een markt voor zijn... maar dit is wel van heel hoog blabla gehalte ;)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Helemaal met het blabla-gehalte eens. Maar het punt:

Kun je draadjes aan koolstof cq grafiet solderen?

Kun je in je garage dit maken?

Voordat iedereen zit te zoeken: http://link.marktplaats.nl/m1005940608 :+

Ik moet er zelf niet aan denken, maar op zich is de advertentie open en eerlijk.

Arco

Special Member

Er staat toch niet dat 't gesoldeerd is? Kan ook om de draden heen geperste koolstof zijn...
(als ik hem was zou ik wat harder persen tot het diamanten worden... :) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
bprosman

Golden Member

Zou zo iemand dat nu zelf geloven of zit hij ons na iedere bestelling hartelijk uit te lachen ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Henry S.

Moderator

vriendelijke groet,
T. Derijcke.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Het is een naam die wel vaker voorkomt. Maar wel opvallend..

Met persen kun je nooit 1% halen. Tenzij je eea met een laser wegtrimt.

benleentje

Golden Member

zelfs geen zelfinductie

Het is bijzonder knap om voor een throughole component geen zelfinductie te hebben. De enige keer dat mij dat gelukt is door het weglaten van het component.

voordat het geluid de speakers benaderd zonder paracitaire bijproducten.

Je krijgt er dan wel weer gratis ruis bij.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Thevel

Golden Member

Jammer dat de weerstand geen behuizing van ebbehout heeft, dan is het geluid nog veeeeeel beter :) :)

Hubie

Special Member

Ik dacht Hoeben een geintje maakte met goud vergulde zekeringen,maar ze bestaan echt.
En dan zijn ze al 'ingespeeld 'ook. ;-)http://www.peacockaudio.nl/htm/tweaks_zekeringen.htm

[Bericht gewijzigd door Hubie op dinsdag 29 december 2015 21:42:59 (20%)

vergeten

Golden Member

Op 29 december 2015 21:09:38 schreef Henry S.:

vriendelijke groet,
T. Derijcke.

Als je kijkt wat hij nog meer verkoopt, resten lederen koeienhuid (huuuhh...) moet je het niet te serieus nemen allemaal.:-)
http://www.marktplaats.nl/verkopers/9751348.html

Er staat nergens duidelijk een prijs vermeld voor een levering.
Maar wat er staat zal toch niet per stuk zijn? en ook nog exclusief verzending.

[Bericht gewijzigd door vergeten op dinsdag 29 december 2015 21:49:30 (19%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 29 december 2015 21:21:13 schreef Thevel:
Jammer dat de weerstand geen behuizing van ebbehout heeft, dan is het geluid nog veeeeeel beter :) :)

Tsss, ebbenhout als behuizing? Nee, daar heeft hij juist de koolstof van gemaakt! Dat levert een veel directer contact op met het geluidsbeeld waardoor je een zeer natuurlijke headroom krijgt....

Op 29 december 2015 21:06:06 schreef Arco:
...
(als ik hem was zou ik wat harder persen tot het diamanten worden... :) )

Dan zal het geen 0,32Ω weerstanden meer zijn. Maar van de ruis ben je af. (1013Ω.m)

Op 29 december 2015 21:07:10 schreef bprosman:
Zou zo iemand dat nu zelf geloven of zit hij ons na iedere bestelling hartelijk uit te lachen ?

Dat laatste. Hij laat die weerstanden gewoon in China maken voor een paar cent per stuk en verkoopt ze hier voor €15. De kleine winst steekt hij in zijn broekzak. Hij heet niet voor niks Derijcke.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op dinsdag 29 december 2015 21:49:26 (42%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Hij zal ze toch niet van potloodstiften maken? Die voldoen zelf al aan redelijke toleranties...
Die 0,32 ohm is de nominale waarde. Hij meet ze nog na (moet trouwens toch, vanwege het matchen). De gemeten waarde staat op de spec sheet die je bij de weerstanden krijgt. En dat is binnen 1 %. :)

Geen enkele koolfilm of composietweerstand is gesoldeerd, ook de 'echte uit de fabriek' niet.

Ik denk niet dat 0,32 weerstanden veel ruis zullen toevoegen, waar je ze ook van maakt. Al helemaal niet door de plaats waar je ze gebruikt (vlak voor de luidspreker).
Wat ik wel knap vind, is het verschillende effect op verschillende audiofrequenties. Dat is niet erg 'des weerstands'. ;)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Thevel

Golden Member

Op 29 december 2015 21:27:17 schreef Hubie:
Ik dacht Hoeben een geintje maakte met goud vergulde zekeringen,maar ze bestaan echt.
En dan zijn ze al 'ingespeeld 'ook. ;-)http://www.peacockaudio.nl/htm/tweaks_zekeringen.htm

Daar beweren ze zelfs na het vervangen van de meterkast zekeringhouders en bijbehorende zekeringen:
Niet alleen uw audio reageert positief maar ook het beeld van uw televisie, LCD, plasma of projector wordt aanzienlijk beter; meer scherpte en diepere kleuren.
Wat een mafketels!

Thevel

Golden Member

Op 29 december 2015 21:38:36 schreef mbbneon:
[...]

Tsss, ebbenhout als behuizing? Nee, daar heeft hij juist de koolstof van gemaakt! Dat levert een veel directer contact op met het geluidsbeeld waardoor je een zeer natuurlijke headroom krijgt....

Bij een condensator werkt het wel...
https://www.dhtrob.com/keesolaf/elco.php

Arco

Special Member

Nu je geluidsinstallatie nog laten instralen door Jomanda en je hebt subliem geluid... :)
Er zijn trouwens audionerds die beweren te kunnen horen wat voor merk gelijkrichter er in een versterker zit. (ze verkopen ook gematchde diodes...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 29 december 2015 21:53:19 schreef Frederick E. Terman:
...
Wat ik wel knap vind, is het verschillende effect op verschillende audiofrequenties. Dat is niet erg 'des weerstands'. ;)

Eh, dat komt natuurlijk omdat deze weerstanden geen zelfinductie hebben.

vergeten

Golden Member

Op 29 december 2015 21:04:47 schreef Aart:
Voordat iedereen zit te zoeken: http://link.marktplaats.nl/m1005940608 :+

Ik moet er zelf niet aan denken, maar op zich is de advertentie open en eerlijk.

Er is nog veel meer van die audiofiele High-End onzin te koop.
Wat dacht je van een houten doosje met scharnier en een stukje bergkristal erin, geheel afgelakt met hoogwaardige bootlak.
Er zitten gaatjes in zodat je je luidsprekerkabel er rechtdoorheen kunt laten lopen.
En dat alles om een "ruimtelijkere, heldere" weergave te bereiken.

Misschien leuk om daar een nieuw topic over te starten over
deze audiofiele High-End nonsens. Dat wordt lachen :-)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Thevel

Golden Member

Er zijn trouwens audionerds die beweren te kunnen horen wat voor merk gelijkrichter er in een versterker zit.

Het moet niet gekker worden..

Misschien leuk om daar een nieuw topic over te starten over
deze audiofiele High-End nonsens. Dat wordt lachen :-)

Ja, leuk!

[Bericht gewijzigd door Thevel op dinsdag 29 december 2015 22:12:49 (32%)

Van die zwarte weerstanden wordt je muziek toch neerslachtig weergegeven, waarom niet roze.

Zullen wel lekker heet worden als je er 7A door heen jaagt om op 15 watt te komen en de afmetingen in ogenschouw neemt.

[Bericht gewijzigd door Peter112 op dinsdag 29 december 2015 22:16:33 (40%)

Arco

Special Member

-verplaatst-

[Bericht gewijzigd door Arco op dinsdag 29 december 2015 22:40:44 (95%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com