REVOX -A77 band gaat te snel bij weergave en opname

Meet je soms aan de line uitgang van de recorder?

Ik denk dat RAAF bedoelt dat je ergens in het regelcircuit van de kaapstandermotor moet meten. Bijvoorbeeld het signaal dat uit de sensor van die tandkrans op de rotor komt.

ja ik meet op de sensor zo als aangegeven.
bruine en blauwe draad.

op het knooppunt c204 / t201 meet ik de juiste waarde na correctie,dus 19 cm/sec is nu goed maar de 9,5 cm/sec is hopeloos.
krijg ook geen mooi scoop beeld bij deze snelheid
800 Hz kan ik niet halen.
op de gegeven punten blauw en bruin meet ik niets,
met de frequentiemeter die ik heb (bremi BRI 8200
wat ik meet kun je op de foto zien

Het ziet er naar uit dat er 50Hz in het signaal zit in die foto bij 800Hz en een dosis dc. Doet mij aan een onderbreking denken.

Op 30 december 2015 15:17:51 schreef Win2k:
hallo Raaf12
hij ligt weer los maar als ik mijn frequentiemeter aan sluit krijg ik niet de gewenste uitslag.
misschien doe ik iets fout, moet er muziek op de band staan of moet er een speciale band op.

Het signaal op de tacho spoel is maar ong 50mV eff wellicht dat je meter te ongevoelig is? Zo ja kan je ook verderop meten in het circuit als het signaal versterkt is. Inderdaad zorgen de 120 ingefraisde tandkransen in 'aussenlaufer' motor voor de inductie. Mooi systeem!
ps. Als het signaal bij 800Hz slecht is verdenk ik die serie elco bij de discriminator spoel. Of had je alle 5 elco's al vervangen op het board?
De reden dat er tape moet draaien is de kracht die dan via de rubberen aandrukrol op de capstanas moet staan. Dus werkt de motor belast, het maakt niet uit of er iets als audiosignaal op de band staat :-)

ik krijg geen 800 Hz op mijn meter.
condensator parralel gezet van 0,1 Uf over 0,068 Uf (207)en hij klinkt een stuk beter op 9,5 cm/sec
frequentiemeter geeft dan 4500 Hz aan op het meetpunt c204/ t201.

condensators die vervangen zijn c 201,202 204,209,210,211.
de c205,306,207 meten goed, maar met de parallel geschakelde 0,1 Uf op c207 klinkt het redelijk goed.
let wel op mijn bespeelde banden.
originele testband heb ik niet maar de banden die ik heb doen het op alle bandrecorders goed die ik heb.

Wellicht is de meter ongevoeliger op 800Hz? Of de oppikspoel dichterbij de tandkrans zetten door de nylon schroefjes los te maken. Dan wordt het signaal wat sterker.

ik ga die oppikspoel niet loshalen, ik heb de meter op het punt van het scoopsignaal.
voor zover bedankt voor je bijdrage.
op de scoop heb ik ook geen blokgolf zo als bij 1600 Hz
meer een sluitings signaal

Frequentiemeters zijn stukken minder nauwkeurig als het signaal niet sinusvormig is.
Beter is om op de scoop de frequentie zo goed mogelijk te meten door de schaalverdeling te tellen.
Of een lissajous figuur op de scoop te maken met een toongenerator die precies op 800 Hz is ingesteld.

allen bedankt voor de bijdragen, maar ik ben tevreden met het resultaat en heb de machine weer dicht gemaakt en in gebruik genomen.
als laatste meld ik dat ik 800 hz op knooppunt c206 / t201 heb gemeten na het parallel zetten van een condensator op c207 .
afwijking was 54 Hz voor aanpassen.
afregelen met R 201 ging feilloos.

condensator van 3,3 uf vervangen hielp niet, had er nog een paar liggen in een vergeet hoekje.

[Bericht gewijzigd door Win2k op (13%)]

Heb je de condensator van de laatste foto laten zitten?

Waarschijnlijk is de bedrijfsspanning te laag voor lange levensduur. Ik zou minimaal meten hoeveel volt er over staat in de praktijk.

Nu geeft het schema aan dat de motor 130 volt is dan zou je denken 250 is genoeg maar het is een spoel met een condesator in serie dus in de praktijk is de spanning hoger.

Johan

originele condensator zit er nog in.

Afhankelijk van het toerental is de spanning op de motor tussen de 60-100V (50Hz), gevoed door de trafo. De motor C was niet defect.

edit

Win2k was iets sneller!

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (12%)]

Dan is het goed dat hij de oude terug geplaatst had stond er niet in mijn ogen. Maar mijn opmerking was meer bedoeld met het feit dat de spanning over de condensator groter kan zijn dan de voedingspanning van de motor. vandaar de vraag om het te meten.

Maar goed te lezen dat het kleine ctje in serie met de potmeter de oplossing bracht zoals door mij gehoopt.

Johan