hallo,
ik heb een probleempje met een automatische aan/uit schakelaar die ik gisteren in elkaar heb gezet.
het gaat om deze variant: http://sound.westhost.com/project38.htm
Deze is bedoeld om een Hypex-amp in te schakelen.
het probleem is dat het relais bij onder spanning zetten van de print direct inschakelt, dit zonder een audio signaal aan te brengen.
Ik heb het schema en de print al zorgvuldig nagekeken maar ik kan het probleem niet vinden.
heeft iemand met (electronica)inzicht een idee wat mijn probleem kan zijn, of waar ik extra aandacht aan moet schenken?
Alvast bedankt.
Willie W
Golden Member
Er staat ook dat als de schakeling te gevoelig is, dat je de waarde van R6 aan kan passen.
Om te proberen zou je een trimmer van ca 20K kunnen gebruiken.
Je zou ook eens kunnen testen of de fet wel goed werkt door de gate los te koppelen en laag te maken.
Je zou ook nog R5 wat lager kunnen maken, waardoor de gain van de eerste trap wat omlaag gaat.
En R3 wat lager maken. Daardoor wordt de ingang laagohmiger en pikt minder gauw storing op.
De eerste trap is een 100x versterker, waarna de tweede trap een comperator vormt voor de om bij de toppen in het signaal hoog te gaan. Daardoor laadt de gate van de fet op, waardoor het relais inkomt.
[Bericht gewijzigd door JBerg54 op (13%)]
ik heb een trimmer van 100k in plaats van R6 gebruikt.
ik kan deze op 100k zetten maar dan nog trekt het relais aan.
Nu kan het dat ik de oorzaak heb gevonden.
De voeding die ik gemaakt heb heeft een uitgangsspanning van 17.7vdc.
Dit is misschien wat hoog voor deze schakeling.
op pin 5 van de ic kan ik regelen (via de trimmer) van 8.5v - 4.1v.
wellicht dat het probleem opgelost geraakt als ik een lm7812 achter de voeding zet? of kan het iets hoge voltage geen kwaad?
ik ben er nog niet aan toegekomen om de gate los te koppelen.
R5 of R3 heb ik ook nog niet kunnen aanpassen, als dit nodig is dan ga ik er morgen wel even tijd voor hebben.
Je zou eens met een scoop aan pin 1 van de LM358 moeten meten, en kijken of daar in rust signaal staat (storing en/of brom)
Willie W
Golden Member
Je kan ook de ingangen aan de gnd leggen en kijken wat er dan gebeurd.
Dan is er geen ingangssignaal en zou het relais niet aan mogen trekken.
Opmerkelijk, ik heb het zelfde probleem(pje).
Spanning er op, inschakelen maar.
Terwijl er niks op de ingang is aangesloten, misschien is juist dat het wel.
Heb er zelf een PCB'tje voor ge-etst, zal er morgen eens een foto van plaatsen.
Willie W
Golden Member
Hoeveel volt meet je dan op de gate van de mosfet?
Kloppen de spanningen op pin 5 en 6 van de LM358 ?
[Bericht gewijzigd door Willie W op (34%)]
MGP
LDmicro user.
Het probleem is, denk ik, dat na het inschakelen het relais aantrekt en voor minimum 20min aangetrokken blijft zodat je denkt dat de schakeling niet werkt.
In de tekst staat er ook hoe je dat kunt omzeilen bij het uittesten (C4, R11 tijdelijk veranderen).
edit:
Op 10 januari 2016 23:05:15 schreef Knustelsmurf:
Terwijl er niks op de ingang is aangesloten.
Dat mag ook niet, aan de massa leggen, al dan niet via een weerstand.
[Bericht gewijzigd door MGP op (31%)]
Willie W
Golden Member
Dat is dan eenvoudig te testen door R11 te verlagen naar iets van
4K7. Dan zou de tijd al aanzienlijk korter moeten zijn.
volgens mij werkt de hele schakeling op de BS170 na.
na het onder spanning zetten van de schakeling komt de relais in, als ik op de gate en GND meet dan neemt de spanning geleidelijk af van 13v tot er amper 20mV overblijft na +-15 min. maar de relais valt niet af.
hierna heb ik de gate eens volledig losgekoppeld en ook eens aan GND verbonden. maar hierna trekt het relais evengoed nog in. betekent dit dat de BS170 overleden zou zijn?
MGP
LDmicro user.
Yes, BS170 vervangen, enig idee hoe dat komt?
D6 toch niet vergeten...of gatespanning max 20V.... JUIST aangesloten?
ik heb geen idee wat er fout is gegaan.
De relais heeft een weerstand van 330 ohm, dus aan de stroom gaat het normaal niet liggen. aangezien deze max 500ma mag zijn.
de diode heb ik ook over de spoel staan, een 1n4007.
de spanning tussen + en GND bedraagt 17v vanuit de gelijkrichter, misschien dat dit op het randje is?
ook is de FET goed aangesloten, en kan me niet indenken dat ik de FET te warm gestookt zou hebben met solderen.
heb hem er juist even los gesoldeerd. tussen de Gate en een andere pen meet ik oneindig, en tussen S en D meet ik ong 22 ohm.
MGP
LDmicro user.
Op 12 januari 2016 19:09:09 schreef sebastiaanm:
en tussen S en D meet ik ong 22 ohm.
Bodydiode niet vergeten bij het doormeten?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
daar heb ik inderdaad niet aan gedacht.
Via diodemeting meet ik via alle 2 de richtingen 0.02V.
Misschien is hierbij iets meer duidelijkheid of moet ik een andere meetmethode toepassen?
MGP
LDmicro user.
Je moet de gate verbinden met de source, anders heb je de mogelijkheid dat de gate is opgeladen door de ohmmeter en daardoor in geleiding blijft.
hij is van Fairchild en volgens de specs zit hij goed aangesloten.
Door twijfel heb ik dit al zeker 20 x gecheckt
.
G en S heb ik verbonden, en tussen deze en D meet ik 4.4 ohm. (los van de print)
volgens diodemeting blijft het 0.002v alle 2 de richtingen.
oke bedankt, ik vraag me af hij dit gekomen is..
Ik ga in het weekend een (paar) andere fet(s) halen en vervangen.
Hopelijk doet/houd hij het deze keer wel
.
Zal ik gewoon de BS170 aanhouden of zou ik misschien voor een ander type gaan? (eventueel een ''robuuster'' type..)
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik zou dan alles toch nog eens nalopen, want een BS170 krijg je normaal gesproken niet zo gauw stuk. (ik heb er al wat ernstig mishandeld zonder zichtbare schade...
)
ja dit was ik inderdaad ook van plan, ik ga een 7812 achter de gelijkrichter zetten met een klein koellichaampje.
had dit sowieso in gedachten aangezien de spoelspanning 12V zou moeten bedragen want ik merkte toenjuist dat de spoel toch een beetje warm werd.
deze ga ik in het weekend halen incl. een paar BS170's.
dan heb ik een paar reserve in geval het weer fout zou gaan
.
de rest van het schema heb ik zorgvuldig nagekeken, en kan er geen fout in vinden. de print werkt ook gelijk het hoort tot de BS170.
ik hou jullie op de hoogte!
alvast bedankt.
[Bericht gewijzigd door sebastiaanm op (20%)]
Een BS170 is best gevoelig voor statische ontlading.
Wij hebben bij een PI4RAZ project 10 tallen BS170's gehad die spontaan gingen hemelen na aanraking. Solderen met een kortsluitdraadje er omheen en een polsbandje was de enige oplossing.
Nu is onze hobbyruimte in de winter erg droog, centraal verwarmt en heeft nylon vloerbedekking.
Arco
Special Member
Tja,
Statische electriciteit is voor de meeste onderdelen niet echt fijn. (behalve ESD protection onderdelen dan...
)
Ook uitkijken dat de relaisstroom niet te hoog is. (als je 17.5v op een 12v relais zet verdubbelt de dissipatie).
Vooral in het overgangsgebied van geleiden/niet geleiden is er veel dissipatie in de fet. Mag max. 850mW en 500mA zijn.