Op 12 januari 2016 19:57:28 schreef Hugo Welther:
Wij hebben bij een PI4RAZ project 10 tallen BS170's gehad die spontaan gingen hemelen na aanraking.
...
Ik heb in een project een paar 2N7000 gebruikt. Ook tamelijk gevoelig voor ESD 
Maar voor TS kan ook nog zijn dat er een piekje op de voeding heeft gestaan. Deze is immers ongeregeld. En met 17V zit je niet meer zover van de max Vgs af. En daar zijn ze ook tamelijk gevoelig voor.
Ik heb vandaag een 7812 gehaald, en 2 condensatoren van 100n om voor en na de spanningregelaar te zetten.
Ook heb ik 4x de BS170 gehaald voor het geval dat het nog fout gaat.
ik zal mezelf zeker aarden dit keer
.
Morgen zal ik eens proberen of ik de print werkend krijg
.
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Niet alleen jezelf "aarden" met een polsbandje [altijd een weerstand van 1MΩ ertussen voor je eigen veiligheid!] maar ook
Op 12 januari 2016 19:57:28 schreef Hugo Welther:
Solderen met een kortsluitdraadje er omheen en een polsbandje was de enige oplossing.
Terwijl je zelf al voor ESD bent geaard een enkel draadje uit een soepel snoertje om de pootjes van de transistor wikkelen zodat ze alle drie met elkaar zijn doorverbonden. Na het solderen op de print kan het kortsluitdraadje weer worden verwijderd.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Als je voorzichtig werkt gaat het wel goed. Vooraf even jezelf en werkstuk ontladen door bijv. randaardepin van WCD aan te raken. Geaarde sodeerbout gebruiken.
Aanbrengen kortsluitdraad is dan niet nodig. (en werkt ook vaak averechts: als bijvoorbeeld niet alle pinnen tegelijk worden kortgesloten)
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Als je kleding met daarin kunststof verwerkt aan hebt, bijvoorbeeld een fleecetrui of een wollen trui met polyester, helpt het even aanraken van een aardcontact niet.
Bij het bewegen van je arm bouw je direct weer een hoge statische spanning op.
Ik heb gezien dat even op je stoel heen en weer bewegen een spanning van 10.000V opleverde.
Bij ESD gevoelige halfgeleiders wikkel ik altijd een draadje twee keer zigzag tussen de pootjes door. De kans dat de pootjes niet worden geraakt is dan minimaal.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Geen 'rare' kleren aantrekken tijdens het werken leek me vanzelfsprekend... 
Ik bedoelde dat bij het aanbrengen van het kortsluitdraadje het potentiaal daarvan ook al genoeg kan zijn voor een defect.
(of je moet het eind van de kortsluitdraad eerst aan massa leggen)
Wat ook heel preventief is (zeker 's winters), is een luchtbevochtiger. Dan wordt het een stuk moeilijker om gevaarlijke ladingen op te bouwen.
evdweele
Overleden
Kijk eens naar de etiketten in je kleren. Er is maar weinig textiel waar geen kunststof in zit. De zitting van je stoel is bekleed met kunststofhoudend textiel, de poten zijn voorzien van kunststof wielen of doppen, het tapijt of het laminaat is kunststof, het formica op je werktafel is kunststof.
Het is onvermijdelijk dat je statische elektriciteit opwekt.
Dat is voor een heel groot deel te ondervangen door een ESD-mat te gebruiken + een polsbandje.
Als je die al gebruikt voordat je iets anders aanraakt gebeurt er ook niets als je een kortsluitdraadje op een transistor aanbrengt.
De soldeerbout kan het best worden geaard via een weerstand van 1MΩ. Als er dan een ontlading plaatsvindt is dat een "zachte" ontlading, de stroom wordt beperkt.
Gisteren heb ik de print werkend gekregen!
Heb de 7812 ertussen gezet en de fet vervangen op de wijze die jullie me hadden meegedeeld.
De print schakelt af na een klein kwartiertje.
ideaal dus!