Op 8 februari 2016 13:53:24 schreef RVL-Electronics:
Klinkt goed Fred, heb je een foto van je print en printer? Ik ben wel benieuwd
Van de printer: http://www.pa4tim.nl/?p=5020
Het mondstuk van de afzuiging
Overigens te vroeg gejuicht, de printkwaliteit is nu inm ieder geval prima. Ik heb nog wat dingen geprint maar het verspring gedoe is er nog steeds. Het ging nog 2x goed en toen begon het weer. En bij die twee zitten er ook een paar kleine stapjes maar die vallen bij die prints niet echt op. En alleen maar bij de X-as
Ik heb geen idee. Van de week een lomp geluid alsof de tandriem vastloopt en het ding verspringt 5 cm. De print stond nog gewoon op het heatbed. Als hij daarop vastliep was die er wel afgegooid.
Maar zelfs met lomp geweld krijg ik de riem niet over de tanden. Het gebeurd blijkbaar in de motor zelf. Maar in de meeste gevallen zat ik naast het ding te werken en hoorde ik niks.
Dit probleem is er al vanaf het begin. Ook waren alle prints op hun best redelijk. Veel "haren", ongelijkmatig, ribbelig of gewoon onbruikbaar, leek soms meer op kleiwerk van een kleuter.
Ondertussen is de controller onder garantie vervangen. (die ging vrij snel spontaan kapot (de atmel werd 75 graden)) De display unit bleek daarna ook defect te zijn (de display zelf heb ik vervangen en werkt weer maar hij ziet geen sd kaart meer.
Het mechanische en elektronisch deel heb ik ondertussen totaal geoptimaliseerd. Alles werkt nu prima op de X-as na.
Tenminste, dat dacht ik. De sprongen zijn meestal een paar mm. Voor het laatste ontwerpje geen probleem. Ik wilde mijn W10 laptop niet 16 uur kwijt zijn dus een oude W7 eraan. Met kunst en vliegwerk het ding aan de gang gekregen. Maar het werkte. Ik ga af en toe even kijken en dan ineens hij staat stil, heaters nog steeds aan en reageert niet meer op handbediening. 10 uur (goed gelukt) printen voor niks. Tweede poging, na een uur, staat weer stil maar dit keer de schuld van W7, deze is dual boot met eerst Linux. Hij stond nu op linux dus hij heeft zich zelf blijkbaar weer eens herstart.
Aangezien W7 daar steeds vaker problemen geeft ben ik nu al dagen aan het vechten om hem naar W10 te upgraden.
Kortom, weer terug bij af. Ik heb hem nu meer dan 2 jaar en al die tijd is het een groot ge@#$% geweest. Ik weet nu wat de K van K8200 betekend
Het enige wat ik nog kan bedenken is een slechte motor. Het ontwerp van het geheel is in basis niet slecht denk ik, de uitvoering is blijkbaar een ander verhaal. De bed-ophanging was om te janken, de assen zijn te dun (ga ik nog aanpassen, evenals de lagering), de kunststof delen te zwak,(ivm beweging)de electronica beroerd en onder bemeten, de riemen zijn niet te spannen, de extruder een drama ding, de filament doorvoer niet echt geweldig (ga ik ook nog aanpassen) de Z-as constructie is niks, kortom, als ik het nog eens zou doen dan zou ik hem helemaal zelf bouwen. Dat was veel minder werk geweest, een stuk goedkoper met betere componenten.
Dat resetten is waarschijnlijk de laptop maar de rest niet.
Als ik weer wat tijd en zin heb denk ik erover om er betere/zwaardere motoren in te hangen, betere en bredere riemen, dikkere assen, en ik denk dat ik dan een andere controller bouw. Een met veel power, meer protectie, iets voor hardware monitoring als stroom/spanning/temperatuur metingen (met instelbare alarmen die bv te hoge stroompieken detecteren) en eenvoudig hardware matig in te stellen. Dus bv instelpotmeters met (DMM aansluiting voor fijn instelling) vanaf het bedien console.
Verder ga ik dan eens zoeken of er niet meer intelligentie aan kan bv op basis van een raspberry-pi zodat ik geen sd maar gewoon een usb kan gebruiken en mbv python zelf wat dingen erbij kan programmeren