3D printers

Dit topic is gesloten

Dus mijn "elektronische bed leveling" gaat m'n Z-driver kapot maken? Dan moet de Z-as de hele tijd een klein beetje bijsturen....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

goh, goeie vraag. Hangt er vanaf hoeveel en hoe constant die op en neer moet. Ook de stepper zelf heeft invloed natuurlijk. Je hebt er die 1.2A gebruiken, 1.7A, 2.2A, 2.5A, allemaal een groot verschil. Die DRV8825 bevoorbeeld, mogen constant 1.5A hebben en max 2.5A - De A4988 maar 1A constant en 2A max.
Je zal in dit geval dus zowieso beter af zijn met die DRV8825.
Ook koeling helpt, alu blokje erop en nog een air-flow met een computer fan ofzo ...

die K8200 en Prusa i3 die ik als bouwset gekocht heb, hadden standaard zowieso firmware om de Z-stepper volledig uit te schakelen als hij niet beweegt ... Ik denk dat elke printer dat standaard wel heeft bij aankoop ...

Daarom dat ik voor m'n grote printer zowieso voor 4 stepper motors heb gekozen, maar daar zit een heel stuk zelfgeschreven firmware extra bij, met een digitale hoogtemeter (zoals een digitale schuifmaat). Ik laat hem omhoog gaan tot tegen de Z-endswitch (is bewegend bed op Z, niet bewegende hotend in Z-richting)
Op dat moment lees ik de digitale hoogtemeter uit, vervolgens laat ik hem naar elke hoek gaan, en die bepaalde Z-as laat ik omhoog of omlaag bewegen, tot de hoogtemeter hetzelfde uit meet als de eerste meting. die digitale hoogtemeter zit vast aan de carriage van de nozzle, dus ik ben zeker dat m'n bed overal even ver van de nozzle zit.

Voor de printroutine heb ik ook een aanpassing moeten doen, zodat die bij Z-beweging, alle 4 de steppers aanstuurt (niet parallel dus, want elke stepper heeft z'n eigen "step" pin. ('dir' van de 4 steppers, hangen allemaal samen, omdat sturen via de "step" pin gebeurt hé)

Er is een periode geweest dat thingiverse overspoeld werd met auto-Z-level, maar daar is het akelig stil rond nu. Het komt ook de printkwaliteit niet ten goede hé, omdat het allemaal niet nauwkeurig genoeg is. Er gaat niks boven een mooi uitgelijnd bed, en geloof me, dat is echt maar een klusje van 1 minuut ofzo !

http://www.digitalplayground.be - where fun meets technology ...

Op 10 december 2015 08:37:17 schreef ActiveHouse:
ik zet die steppers voor de Z inderdaad ook parallel (op het Ramps bord met die dubbele aansluiting, is niks meer of niks minder dan pinnen die parallel staan)
Wel is het zo dat als je de Z onder stroom laat staan, je step-drivers het gaan begeven, ze zijn namelijk niet gedimensioneerd om constant stroom te leveren voor 2 steppers, daar is het verbruik te hoog voor ...

AFAIK zetten die drivers zichzelf uit als ze te heet worden, iig het type dat ik heb doet dat. Ook niet fijn, want mislukte prints door gemiste stappen, maar er gaat niks stuk.

Mijn Z-motoren staan in serie, en constant enabled, volgens het standaardontwerp van de mendel90. Dat werkt prima, ondanks dat ik in theorie minder snelheid zou moeten halen (is op Z as toch niet zo belangrijk). In de praktijk kan mijn Z as sneller dan die van de printer op de makerspace, maar dat is appels met peren vergelijken want die heeft goedkopere motoren en M5 draadeind. En mogelijk staan diens motoren nog parallel ook, hij lijkt iig koppel te missen op hoge snelheden en loopt dan aan 1 kant vast.

Koppel/stroom en Snelheid/Spanning, om makkelijk te onthouden wat serie of parallel doet met steppers: Snelheid en Spanning beginnen allebij met een S. >:) (Die met een o horen bij elkaar, sorteren op lengte werkt ook)

Op 10 december 2015 13:27:51 schreef ActiveHouse:
Er is een periode geweest dat thingiverse overspoeld werd met auto-Z-level, maar daar is het akelig stil rond nu. Het komt ook de printkwaliteit niet ten goede hé, omdat het allemaal niet nauwkeurig genoeg is. Er gaat niks boven een mooi uitgelijnd bed, en geloof me, dat is echt maar een klusje van 1 minuut ofzo !

Ja, met jou prachtige 4-stepperconstructie is het makkelijk praten natuurlijk :) Ik denk dat ik iets langer bezig ben. (Maar ik ben het met je eens, het is belangrijk. En als het eenmaal goed staat is bijstellen een klusje van niks)

Auto Z level is in Marlin ook een stuk met erg veel bugs.

Eluke.nl // Backwards Lightspeed Bus: i*i=-1, so iic=-c.

Op 10 december 2015 13:27:51 schreef ActiveHouse:
Er gaat niks boven een mooi uitgelijnd bed, en geloof me, dat is echt maar een klusje van 1 minuut ofzo !

Ik heb vier schroeven. Twee daarvan zitten op het uiteinde van het draad. Omdat ik met vier schroeven een vlak wat bepaald wordt door drie schroeven moet afstellen, is de boel redundant. Soms draai je aan een schroef en gebeurt er weinig, soms draai je aan een schroef en gebeurt er te veel. Darenboven is mijn heated bed kennelijk krom: als ik mijn glasplaat in drie hoeken vastmaak zit ie haast een halve cm boven het bed op de laatste hoek.

Sinds dat ik de glasplaat er afhaal om de prints van de plaat te halen, snij ik mezelf minder vaak in mijn linker hand. Dat is een fijne situatie. Minder fijn is dat kennelijk de hoogte afstelling ERGENS van afhangt wat ik nog niet weet: voor mij is het "random".

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

HEEEeeeee ik heb nu al mijn MEGA 2560 uit Tjielitjap binnen!
(Tjilitjap daar bedoel ik buitenland mee als grapje alleen heb ik sinds kort pas gezien dat het ook echt bestaat ;-) )
https://www.mineralienatlas.de/lexikon/gpsmap.php?ko=grad%3BS%3A07%3A4…

ik zit mij nu te bedenken hoe ik deze Mega nu eens zal testen,
kan dat eigenlijk wel? (ja toch?)
saampjes met een andere Ramps 1.4 die ik ook nog heb.
ik heb ook nog schakelaartjes en ook 100K censoortjes (NTC dacht ik?)
en heb ook nog 1 of twee motortjes.
zou het mogelijk zijn om de Mega met de Ramps te kunnen laten draaien?
(zou mij erg leuk lijken!)

had mij eerder ook al zitten bedenken om in plaats die NTCs trimpotmetertjes te zetten?
ff kijken/meten wat de waarde is van die 100K NTC weerstand koud en of beter heet.

iemand die weet wat er mis kan gaan of iets waardoor het niet zou lukken?
zal nu niet 1 2 3 lukken misschien maar als ik het gedaan krijg zal ik er ook een filmpje van maken,
misschien leuk om te kijken (en ook als het mij gelukt is hoe ik het gedaan heb) ik schrijf maar wat...

VrGr Rob.
nu achter af gloof ik dat ik vrijwel alles dubbel heb liggen!
de motortjes(heb er twee) en het bed niet.
schakelaartjes ook allemaal(mini zelfs met draad en stekkertjes)
dus op 2 motortjes en een bed na kan ik elektrisch gaan bouwen.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Om parts te verwijderen van het printbed wil ik nog eens testen of dit ook werkt bij FF printers (De demo is met een harsprinter).

https://www.youtube.com/watch?v=Xe8sxupdwyg

Het komt er op neer om een klein kniptangetje (flush cutters / diagonal cutters / electronicazijkniptangetje) op de onderste laag te zetten. Geeft dus wel beschadigingen, maar tenminste niet aan jezelf. (Ik schiet ook wel eens uit met een plamuurmes)

Eluke.nl // Backwards Lightspeed Bus: i*i=-1, so iic=-c.

ik ben gisteren naar een kleine meeting geweest van ons forum
( http://www.am-forum.nl/ )
er is mij gevraagd om in dat ander forum om een soort verslag te doen van 3D printen.
veel van die mensen zijn hobbyisten elektronica natuurlijk,
maar er zijn er ook bij die liever kant en klaar zo'n printer kopen.
(mensen met en mensen met wat minder geld) of/en gewoon gierige mensen hahahaaa LOL.
ze willen graag filmpjes en wat uitleg en waarschijnlijk de vraag wat kost het zit daar natuurlijk ook bij.
dus als er mensen zijn met TIPZZzzzzzzsss dan altijd graag!

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Wat gebeurt er trouwens als er aan een stepstick geen motortje zit en je stuurt hem wel en geef hem ook voeding?
https://www.google.nl/search?q=stepstick&espv=2&biw=1745&b…
is dat kwalijk? kan ik iets op blazen? of....?

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

hoi Rew ja dat kom omdat ik er wel eens twee heb opgeblazen,
zal eigen schuld geweest zijn maar deed het stepstikje toen sturen met een 555 IC.
en dat werkte maar op een of andere manier ging dat toch op gegeven moment fout.
kheb dat hier ergens op het forum ton ook nog beschreven,
zal kijken voor het linkje hier onder:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/118808/1/stepstick
het jeukt eigenlijk, wil kijken of de andere twee motortjes wel draaien op die Mega met Ramps.
alleen moet ik dan misschien knoeien met M commando's voor de Censors of zo.

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Op een arduino kan je makkelijk een testprogramma zetten.

c code:

#define DIRPIN ...
#define STEPPIN ...
void setup () 
{
  pinMode (DIRPIN, OUTPUT);
  pinMode (STEPPIN, OUPUT);
  digitalWrite (DIRPIN, 1);
}

void loop ()
{
  digitalWrite (STEPPIN, 1);
  delay (1);
  digitalWrite (STEPPIN, 0);
  delay (9);
}
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ja okee Rew,
dit is een stukje test software om 1 of alle motortjes te laten draaien?
maar ik wil als je het niet erg vind met de standaard Pronter of Repetier spelen.
ik weet alleen niet of ik dan alle stepstickjes er moet uit halen en alleen de stepstickjes die ik wil gebruiken er in moet laten of..........
misschien kan ik gewoon alle stepstickjes er in laten zitten?
wat kan ik wel en wat kan ik niet doen.

even voor Rew nog!
ik zal zodra ik kan (heb het een beetje druk hier)
zal ik dat progje van jou er op zetten en uitproberen,
als het mij lukt een filmpje!

VrGr Rob.

[Bericht gewijzigd door rob007 op 15 december 2015 18:49:06 (16%)

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Ik ben zelf een corexy printer aan het bouwen ,ik ben nu op het elektronisch gedeelte aangekomen ,dit roept mij wat vragen op.
Is er een nederlandse gebruiksaanwijzing om de RAMPS in te stellen.
Hoe krijg ik de software in de Mega 2560 R3 ?
Met name de stepdrivers, kan ik hier de spanning ook ergens instellen?
Dit zijn de motorgegevens:

code:

Nominale stroom: 3 A 
As diameter: 5,00 mm 
Lengte: 48 mm 
Stap hoek: 1,80 ° 
Houdkoppel: 4.8 kg/cm  
Nominale spanning: 3 V 
Aantal draden: 4  
Gewicht: 360,00 g 
kabellengte: 30 cm 
Type: 42BYGHW811  

De stepdriver zijn van het type A4988

Die stappenmotor mag 3V hebben Als ie niet draait. Dan gaat er de maximaal toegelaten stroom van 3A lopen.

Maar als je sneller dan een paar stappen per seconde wilt draaien, heb je een hogere spanning nodig om een redelijke stroom door je stappenmotor te sturen. De '4899 uit 12V voeden is dus prima. Je stelt de stroom in, en de motor kan er tegen als je "even" 12 (of zelfs 24V) geeft om snel de stroom naar de gewenste waarde te sturen. Da's precies wat die motorsturingsmodules doen.

De A4899 zou ik instellen op een stroom van 1A of zo: Veel meer en dan gaat ie kapot.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 18 december 2015 09:51:30 schreef rew:
De A4899 zou ik instellen op een stroom van 1A of zo: Veel meer en dan gaat ie kapot.

Hoe kan ik deze afregelen ,ik neem aan dat deze pwm gestuurd zijn dus dat kan ik niet meten met een multimeter aangezien ik niet beschik over een scoop.

D'r zit een klein potmetertje op. Meet de spanning van je metalen schroevendraaier t.o.v. GND terwijl je er aan draait. De spanning die je moet hebben schijnt 0.45V te zijn.

Goed artikel:
http://reprap.org/wiki/A4988_vs_DRV8825_Chinese_Stepper_Driver_Boards
daar staat: I_TripMax= Vref/(8*Rs)
dus kennelijk is de bvenstaande 0.45 niet zo correct: er zijn A4988 boards met 50, 100 en 200mOhm Rs weerstanden. Effe checken wat jij hebt.

Merk op dat je de motorstroom NIET kan meten door de voedingsstroom te meten. Het is heel goed mogelijk dat de motor 1A te verduren krijgt terwijl er maar 200mA voedingsstroom loopt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

rew het maakt mij niet uit maar klopt die laatste zin nu wel?
zit me nog te bedenken begrijp ik het wel goed.

VrGr Rob.

[Bericht gewijzigd door rob007 op 19 december 2015 17:07:05 (25%)

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Ja, er kan 1A motorstroom lopen terwijl er maar 200mA door de voeding geleverd wordt. Gaaf he! Knap van zo'n motor driver, nietwaar?

De inductie van de motor-spoel samen met het switching gedrag van de motor driver vormen een DCDC converter waarbij een hoge spanning, lage stroom naar een lage spanning, hoge stroom getransformeerd wordt. (In je PC wordt minder dan 1A, bij 230V getransformeerd naar 12V, ongeveer 10A, wat vervolgens pal naast de CPU naar 1V, 100A getransformeerd wordt.)

(bij de standaard 3.1V, 2.5A stappenmotoren, is die 1:5 verhouding 1A : 200mA wat overdreven als je met 12V voedt, maar met 24V voeding haal je het makkelijk!)

[Bericht gewijzigd door rew op 19 december 2015 17:48:01 (14%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

ik durf er niet veel over te zeggen,
ik dacht als je de voeding van de Ramps meet en dan bijvoorbeeld een motor laat draaien dat je dat kon meten.
https://www.youtube.com/watch?v=AmzgHpFwtXg

.
los van dit even iets anders,
in het filmpje hier onder:
https://www.youtube.com/watch?v=sS_2qZmL0Hc
zegt dit persoon iets over een diode ter hoogte van 2:20,
mijn vraag uiteraard kan het kloppen wat hij daar verteld?

wat ik wel weet is dat ik een Mega heb opgeblazen doordat ik EN de PC EN de voeding van de printer niet op een en dezelfde aarde had staan.
het zijn alle twee geschakelde voedingen en ik heb tussen de twee USB aansluitingen zo'n 110Volt gemeten.

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

link naar het tweede filmpje is kennelijk verkeerd gegaan. Geen electronica, maar wingsuitvliegers op 2:20.

De australier die z'n potmetertje afregelt op 100mA stroom voor de motor, kan best wel eens afgeregeld hebben op ongeveer 1A door de motor.

Met 2.5A bij 3.1V, is de spoelweerstand ongeveer 1.24 Ohm. Met 1A dus ongeveer 1.24V en 1.24W. Daarvoor heb je in theorie maar ongeveer 100mA bij 12V voor nodig. Nu zal er wel wat verlies zijn, maar de resistieve verliezen in de spoel (motor) hebben we al meegenomen!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ja Rew foutje!
hier is de link naar de goeie video:
https://www.youtube.com/watch?v=sS_2qZmL0Hc
heb hem boven ook verwisseld!

en wat betreft het meten, ik moet HEEL eerlijk zijn!
ik heb niets afgeregeld, ben als de dood er iets verkeerd aan te doen.
maar ik heb dus geluk en het werkt.

Groetjes van hier Rew en jullie die stiekum mee zitten te lezen natuurlijk ook!
;-)

Vergeet bijna wat.
heb in middels drie(3) motortjes bij elkaar gevonden en voorzien van draad met stekkertjes,
ook de 2 100K heb ik ook eventueel met HotEnd (heb alleen nog niet ff 1 2 3 een bed)
OW is waar ook ik heb ook twee trimpotmetertjes van 100K met stekkertjes, kan ik de boel misschien in de maling nemen (als dat kan/lukt)
mis dus eigenlijk een(1) motortje heb er wel maar die hebben....gloof 6 draadjes met midden aftakking dus.
denk als ik later alles voor elkaar heb gewoon de Marlin van deze PC er op zet
en ga kijken of het wel of niet in rook op gaat.(boem is HO HO HOOOoowwww)
(haal ik een stepstickje er af?)
;-)
VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Dat van die 110V wil ik best geloven, maar dan is het hoogst waarschijnlijk zo geweest dat 1 van de twee "aardes" gewoon NIET geaard was.

Die diode zorgt er NIET voor dat dingen opgeblazen worden. Zoals hij zegt kan het soms zo zijn dat er wat vuiligheid doorheenkomt.

Anderzijds, dit soort diagnoses van "random figuur op het internet" zijn niet altijd betrouwbaar. Als hij een probleem heeft wegens slecht geaard zijn van z'n powersupply, hij denkt dat het aan die diode ligt, en na het desolderen van die diode stopt ie z'n powersupply andersom in het stopcontact, waardoor z'n probleem ineens verholpen is. Dan zweert hij bij hoog en bij laag dat het aan die diode heeft gelegen, terwijl dat niet zo is. En als het probleem later terugkomt (perongeluk stekker weer omgedraaid) dan gaat ie natuurlijk niet z'n video van het internet halen.

Soms zie je wel dat ze "text-in-beeld" regelen met: wat ik hier zeg bleek niet te kloppen. Die eerste video doet dat netjes. Maar lang niet altijd.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

heb de Ramps Mega 3 motortjes schakelaartjes 100K(NTC?) en trimpot voor de extruderNTC aan gezet op de voeding.
het werkt wel alleen werden die Stepstickjes ietsjes heet.
heb aan de trimpotjes zitten draaien en het word nu minder heet eerder warm.
zit nu ik dit tik/schrijf gelijk ook naar de extruder te kijken!
en nu zie ik dat de Merlin die er op de PC staat is niet de Merlin die in mijn printer zit WANT,
als ik zeg extrude 100MM dan doet ie er maar 56MM.
en ik kan mij niet echt voorstellen dat er zoveel verschil zit in elektronika, en de tandwielverhouding is ook het zelfde.
.
maar nu schrijf ik de getalletjes van de Marlin strakjes op en maak dat de 100MM ook 100 is,
het leuke nu is dat ik durf te gaan sleutelen (ik kan mijn printer nu niet verknallen!)
word nu beetje laat dus zodra het weer wel kan gaan we weer verder!
:-)
VrGr Rob.

leuk hij draait er nu precies 100MM uit. (80,80,4000,1480) die 1480 stond op 800.
MAAR de assen daar kan ik nu niets aan doen natuurlijk!
(zou ik toch met de werkende printer mee aan de slag moeten) bibberrrr

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

de meter stond op ik dacht 150mA en sloeg ie ik gloof 10mA uit als er een(1) motortje ging draaien,
MAAR het klopt meten zo is niet betrouwbaar!
.
Even nog wat anders, voor ik het vergeet.
ik moest nu natuurlijk meermaals die Marlin in die Mega schieten,
en heel stom dat lukte niet verbinding gecontroleerd USB stekker er in en er uit enz enz....
maar toen deed ik weer een poging en lukte het wel?!

wat blijkt,
als ik dus de nieuwe software er op wil schieten moet ik de USB kabel even er uit en daarna er weer in steken.
daarna schiet ik de software er zonder problemen op!!!
stekker in stekker uit en GAAANNnnnnnn ;-)

Moet ik trouwens wel er bij vertellen dat ik een USB verleng kabel gebruik van 2 meter, wie weet wat daar door mis gaat?!

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Arduino's hebben een bootloader. De truuk in de arduino is dat de bootloader een halve seconde wacht of er gedownload wordt, en zonee start ie het programma wat er al in zit. Om nu vanuit de PC te kunnen zorgen dat de bootloader geactiveerd wordt is er een truuk met de DTR lijn: Die zit via een condensatortje aan de reset. De PC kan dan de DTR lijn togglen, de CPU resetten en heeft dan een halve seconde de tijd om te beginnen met downloaden.

Kennelijk is er daar iets wat bij eerste insteken wel, en bij vervolgens insteken NIET werkt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dit topic is gesloten