MGP
LDmicro user.
Op 15 januari 2016 08:09:19 schreef smikkelbeertje:
maar het werkt niet hoe het zou moeten.
Wat bedoel je daarmee? heb ik iets over het hoofd gezien?
smikkelbeertje
geen 100%, maar 200%
Jaa, waarsschijnlijk wel.
waarom?, nou als ik met die eindschakelaars (sensors) klier moet ik ze allebei activeren wil ik de motor in of uitschakelen. Of ik bekijk het programma niet goed of er zit een fout in.
bekijk dat programmatje is. dat is wat ik moet hebben met de deur. dit bericht is van toeternietoe.
Nou vooruit dan maar.
Hier een begin.
Kippenhok1.lscHet is nog lang niet af,
Je verlichting werkt nog niet zoals het zou moeten. En de 10 sec terugmelding zit er nog niet in.Stapje voor stapje.
MGP
LDmicro user.
Je bekijkt het niet goed.
Maak eens een lijstje met de standen van de schemerschakelaar en motor en eindschakelaars.
Niet de schakelaars bedienen de motor maar de schemerschakelaar.
smikkelbeertje
geen 100%, maar 200%
ohhhh ja idd ik zie het al. jij hebt de 0 en de 1 omgedraaid. nu denk jij huh? nou bij mijn programma is die andersom hahaha.
mijn fout sorry.
Dit is mijn programma:
MGP
LDmicro user.
smikkelbeertje
geen 100%, maar 200%
MGP
LDmicro user.
Nu nog zoeken hoe je de deur weer open krijgt als er een kip tussen de deur zit. 
Alarm geven is niet genoeg de deur moet weer open gaan.
smikkelbeertje
geen 100%, maar 200%
hallo beste mensen,
mijn begeleider heeft mijn programma afgewezen en zegt dat de motor maar 1 output mag zijn en de tijden moeten allemaal automatisch gaan.
hij wil:
- 1 motor als output maar die toch 2 kanten op kan draaien. hoe zou ik dat moeten doen, want hij zegt verder niet wat voor motor er gebruikt gaat worden.
- en er moet een zelflerend lichtsysteem op komen. een soort van systeem dat de uren van gister bijhoud en daar zelf dan de uren dat de lamp eerder aan moet gaan invult.
ik heb van bijde geen benul hoe ik dit moet maken. ik denk dat ik bij dat licht systeem iets moet doen met een hours counter maar een LOGO! kan toch niet rekenen?
alvast bedankt!
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Toch zul je iets moeten weten hoe je luikje open en dicht gaat.
Te denken valt aan een soort van ruitenwisser op de auto. De motor draait maar een kant op, de wisser gaat heen en weer (luik op en neer)
Of:
1 output motor aan, 2e output keuze draairichting (bv.Uit=Neer I = Op)
Of: luikje gaat door de zwaartekracht naar beneden.
En zo zijn er nog wel een paar mogelijkheden te bedenken.
Om daar een besturingkje voor te maken in de LOGO kan, maar dan moet je wel weten hoe het elektro-mechanisch gaat.
Je LOGO kan ook rekenen, zij beperkt maar het kan.
Je zou de dagen kunnen tellen en dan elke dag na de korste dag het licht 2 minuten eerder uit/aan laten gaan.
Even op internet uitzoeken naar een tabel met opkomst en ondergang van de zon opzoeken en een gemiddelde bepalen.
Heeft wel nadelen.
Wanneer begint de LOGO het aantal dagen te tellen?
Spanningsuitval hoeft geen probleem te zijn voor de LOGO, die kan de telwaarde ook vast houden. Maar als de LOGO dan bv 4 dagen uit staat worden die 4 dagen nooit meer vanzelf gecorrigeerd.
Maar het is een mooie uitdaging om de werking van de LOGO uit te pluizen en onder de knie te krijgen.
smikkelbeertje
geen 100%, maar 200%
Hallo toeternietoe,
mijn luikje word met een touwtje omhoog getakeld en zo ook weer naar beneden gebracht.
Dat met 1 output voor het actief stellen en 1 voor de draairichting is een goed idee, maar ik zou dan wel weer wat hulp nodig moeten zijn met het uitvoeren hiervan.
ik vind dit uitermate irritant dat mijn programma is afgewezen terwijl het werkt.
ik begrijp zeker niet wat je nu bedoelt met het lampen systeem? ik kan daar niet echt een beeld van maken.
ik hoop dat je me (weer) wil helpen?
alvast bedankt.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Voorbeeld draairichting en aan:
Moet de deur open of dicht: dan Q1 aan
Moet de deur open dan ook Q2 aan
Moet de deur dicht dan moert Q2 niet aan
Begin van looptijdbegrenzing. (deur open/dicht binnen 10 sec)
Als je de motor bv open stuur dan start je gelijk een timer.
Als de deur niet open is AND de timer is aan dan heb je een storing.
Aan jou hoe je dat er tussen knoopt.
En dan 2 x uitvoeren ook voor dicht.
Dat je programma afgewezen wordt komt omdat je van te voren niet duidelijk afgesproken hebt hoe en wat. Dat is vaak een lastig punt, en komt o zo veel voor bij programmamaker, en dan niet alleen bij ICT van de overheid.
[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op (51%)]
Zal je een beetje op weg helpen, als je nog een motor mag kiezen zou ik een gelijkstroommotor nemen. Is gelijk een stuk veiliger voor de kippen qua spanning. Je leerkracht heeft het over één uitgang voor de motor, dat kan maar dan heb je nog wel een relais schakeling nodig.
Je zou het bijv. zo kunnen doen:
Zoals je kan zien zijn daar gelijk de eindschakelaars in verwerkt, en je hebt maar één uitgang nodig.
Schakelaar links / rechts wordt dan je plc uitgang.
MGP
LDmicro user.
Je zou een spindelmotor(schuif)kunnen nemen waarvan de eindcontacten ingebouwd zitten, dan heb je maar 1 uitgang nodig.
Op 18 januari 2016 16:35:31 schreef smikkelbeertje:
- en er moet een zelflerend lichtsysteem op komen. een soort van systeem dat de uren van gister bijhoud en daar zelf dan de uren dat de lamp eerder aan moet gaan invult.
Wat hij hiermee bedoelt weet ik niet, ofwel heb je hem niet begrepen.
Als je de ontbrekende uren moet bijtellen in de morgen dan gaat de lamp al vanaf 2u in de nacht beginnen branden, want de kippen gaan in de winter al om 5u op stok.
Om te beginnen kun je een uurwerk laten lopen en op de middag 12u en middernacht 24u een puls laten geven.
Dan kun je de uren tellen dat het donker of licht is met de schemerschakelaar, zowel in de voormiddag als in de namiddag en aan de hand deze waarden de lamp bedienen.
Maar nogmaals, als je iets moet programmeren moet je exact weten wat je moet doen en niet vaag zomaar iets aannemen.
Vroeger zei men altijd dat een secretaresse een programma kon schrijven als het maar goed en correct op een flowchart getekend was.
Je moet leren op uw strepen staan, ook tegen uw begeleider, weliswaar beleefd en tactisch.
Dat is ook een deel van de opleiding, durven vragen, niet naar de oplossing maar naar zijn wensen.
Want zoals je het nu beschrijft zal het bijna zeker weer niet goed zijn omdat je teweinig info hebt betreffende die tijden.
smikkelbeertje
geen 100%, maar 200%
Bedankt voor al jullie steun en hulp. ik hoop dat jullie dit een interessante topic vinden omdat er zoveel problemen zijn.
Maar ik kan uit jullie tips geen idee halen hoe ik dit zou moeten doen, want iedereen heeft een ander idee over deze schakeling.
ik ga proberen een duidelijke uitleg te geven zodat jullie mij voldoende kunnen helpen. Mijn begeleider heeft geen tijd voor mij en heeft me 1 malig een voorbeeld gegeven hoe die het wil. ik ga wel vragen hoe dat nou zit met de motor en ga jullie ideeën voor leggen.
dit is de opdracht die ik heb gekregen hier heb ik het mee moeten doen de eerste keer..
nu heb ik gevraagd wat voor motor er in komt en dat is gewoon een 24 dc motortje met een plus en een min.
Hoe kan ik mijn programma ombouwen zodat er een beveiliging op komt zodat het motortje niet van twee kanten spanning krijgt en hoe moet ik dat veranderen.
ik heb van toeternietoe gehoord dat ik het actief stellen van de motor moet gebruiken als een output en een output moet hebben voor het veranderen van de draairichting.
wie oh wie kan me hier mee helpen?
ik heb trouwens ook gehoord van me begeleider dat het een idee was over het lampen systeem hijzelf weet niet of het kan of niet dat moet ik onderzoeken.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (33%)]
MGP
LDmicro user.
Wij kunnen u geen tips geven omdat we er zelf niet aan uitgeraken.
Die deur/motor is het probleem niet, verre van, maar dat "zelflerend" is niet te begrijpen zonder meer info.
Wat bedoelt hij met zelflerend? als die kippen 14 tot 16u/dag licht moeten hebben is dat niet moeilijk.
Je start van vaste tijdstippen en doe het licht uit als de deur open is, dan is er al licht genoeg.
Als je 's morgens uren moet optellen, is dat hetzelfde als dat de lamp op een vast tijdstip aangaat, ik zie het verschil niet.
edit: 1 uitgang bedient een relais met een wisselcontact, aan is toe en af is open, zo eenvoudig is het.
nu heb ik gevraagd wat voor motor er in komt en dat is gewoon een 24 dc motortje met een plus en een min.
Ik heb je een voorbeeld gegeven. Om je motor om te polen zal je toch hulprelais moeten gebruiken, wat je plc heeft geen wisselcontacten toch.
smikkelbeertje
geen 100%, maar 200%
MGP,
Nee hij zei dat ik me eerst moest focussen op het deuren systeem, want volgens mij heeft hij zelf ook wel door dat het niet kan.
Wat bedoelt hij met zelflerend? als die kippen 14 tot 16u/dag licht moeten hebben is dat niet moeilijk.
Je start van vaste tijdstippen en doe het licht uit als de deur open is, dan is er al licht genoeg.
ja precies dat systeem heb ik ook al lang gemaakt en is werkend, maar dat was niet de opdracht zei die. ik moet het eerst uitzoeken of het niet kan of wel.
dit weet ik nu pas...
Lambiek,
volgens mijn begeleider is het mogelijk om tussen schakelingen te wisselen. idd hoe dan??
Deze uitleg heb ik nu net gekregen over het zelflerende systeem.
zo wil die het zien (als dit kan?)
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (74%)]
MGP
LDmicro user.
Je hebt verschillende mogelijkheden om met 1 uitgang een motor te besturen.
Daarvoor moet je een motor kiezen die past, bv een spindelmotor (met 2 wikkelingen L-R), een zogenaamde ruitenwissermotor (met arm) kan dan telkens doordraaien naar het volgende contact, en het systeem van Lambiek.
Op 19 januari 2016 11:27:19 schreef smikkelbeertje:
volgens mijn begeleider is het mogelijk om tussen schakelingen te wisselen.
Geen flauw idee wat de beste man hier mee bedoelt.
Deze uitleg heb ik nu net gekregen over het zelflerende systeem.
zo wil die het zien (als dit kan?)
Dit is ook lekker duidelijk.
Volgens mij was je met je eerste programma aardig op weg.
smikkelbeertje
geen 100%, maar 200%
Wat is er met de Q3?
En hoe ga je het licht nu doen?
het licht moet als volgt werken(als dit mogelijk is):
Als de schemersensor waarneemt dat het licht wordt moet er iets starten dat bijhoud hoelang het licht is geweest. als er bijvoorbeeld 8 uur per dag licht is zoals nu dan moet er 7 a 8 uur extra licht komen met de lamp, maar dat moet het systeem zelf berekenen op een of andere manier.
ik zou echt niet weten hoe en mijn begeleider weet ook niet hoe. dit zou ik moeten onderzoeken met jullie meningen en als dat niet mogelijk is moet het op mijn manier hoe ik het al heb gemaakt.
Is het nu wat duidelijker? zo niet vraag het me !!
Op 19 januari 2016 14:22:44 schreef smikkelbeertje:
Wat is er met de Q3?
Die is niet nodig toch, de lijn die van de timer komt kan direct aan de and poort. Of ben je nog iets anders van plan met Q3?
Als de schemersensor waarneemt dat het licht wordt moet er iets starten dat bijhoud hoelang het licht is geweest. als er bijvoorbeeld 8 uur per dag licht is zoals nu dan moet er 7 a 8 uur extra licht komen met de lamp, maar dat moet het systeem zelf berekenen op een of andere manier.
Normaal zou ik zoiets doen met een schemerschakelaar in combinatie met een timer of klok.
ik zou echt niet weten hoe en mijn begeleider weet ook niet hoe.
Als de begeleider het niet weet hoe kan hij je dan die opdracht geven, dat ontgaat mij even.
smikkelbeertje
geen 100%, maar 200%
Ik heb het Deuren systeem opgelost!! iedereen bedankt voor de tips!!
Als de begeleider het niet weet hoe kan hij je dan die opdracht geven, dat ontgaat mij even.
Ja zeg jij het maar? waarschijnlijk weet die wel een oplossing, maar wil die dat ik dit zelf oplos met mijn eigen hulp en kennis. helaas heb ik geen flauw idee hoe ik dit moet doen? ik denk zelf dat ik met een urenteller moet gaan werken maar verder weet ik niet hoe de urenteller in elkaar zit. ik heb de hulp functie van logo zelf al gebruikt, maar daar kan ik niet echt wat uit halen.
Misschien hebben jullie een idee ?
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Een urenteller is helaas niet geschikt.
Je moet zelf gaan tellen.
Hiervoor neem je een a-synchrone pulsgever.
Die laat je elke minuut een pulsje geven.
En je neemt een teller.
En je hebt een schemerschakelaar.
Op het moment dat de schemerschakelaar UIT gaat (dan is het dag aan het worden) ga je de minuten tellen met behulp van bovenstaande.
Als de schemerschakelaar weer IN gaat (dan wordt het donker) dan stop je met tellen. dan weet je hoeveel minuten het licht was die dag.
In een Mathematical block kun je rekenen.
Daar neem je bv 960 (16 uur van 60 minuten)
trek er de aantal minuten licht van af (dat kan met de zg verwijsfunctie (Reference in LOGOSoft))
Dan weet je nog hoe lang de lamp aan moet om op 16 uur licht te komen.
Aan jou de eer om dit verder uit te pluizen.
Mijn voorstel heeft 1 mankement, kun je daar achter komen?
Weet je daar ook een oplossing voor?