kippenhok automatiseren met LOGO SOFT V8

hallo,

ik heb op Stage een opdracht gekregen om in LOGOSOFT een programma te schrijven in FBD. Het probleem waar ik tegenaan hik is dat ik gewoon niet meer beschik over de kennis die ik in de eerste klas had.

Ik moet een kippenhok automatiseren en daarbij heb ik het volgende gekregen om te gebruiken.

- een zelflerende lichtsensor
- twee sensors voor het open en dicht gaan van de deur
- motor om de deur open en dicht te laten gaan
- lamp
- en natuurlijk een LOGO!

Nu zijn de eisen.

- een kip heeft 14 a 16 uur per dag nodig om een ei te leggen
- de deur moet binnen 10 seconden open zijn zo niet alarmweergave op LOGO
- En de deur moet als het donker wordt na 5 a 10 min dicht zijn, zodat alle kippen binnen zijn
- de lamp moet in de ochtend eerder aangaan om de 14 a 16 uur per dag te halen, daarom een zelflerende lichtsensor

Ik kan met de hulp van internet echt niet begrijpen hoe dat zou moeten doen, dus daarom deze topic.

Ik hoop dat iemand me kan helpen met dit probleem.

geen 100%, maar 200%

Zo'n logo is zo moeilijk niet hoor. En dat blijkt ook wel uit het feit dat het een eerstejaars vak was (welke opleiding?).

De vraag is dus: wat kun je nog wél?

Krijg je het bijvoorbeeld voor elkaar om een programma maken dat de motor 1 kant op laat lopen? En misschien kun je het dan ook zo maken dat de motor stopt als de deur-open-sensor actief wordt?

En als dat lukt, krijg je het dan ook voor elkaar om dat te doen naar aanleiding van het indrukken van een knop? En als dát dan ook lukt, krijg je het dan voor elkaar om de looptijd niet alleen door de deur-open-sensor te laten beperken, maar ook door een timer van 10 seconden (=eis)? En kun je die knop dan misschien vervangen door de input van de lichtsensor?

Oftewel: deelproblemen definiëren en deeloplossingen maken. Dan kan het echt niet moeilijk zijn.

If you want to succeed, double your failure rate.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Als je stapje voor stapje je probleem aanpakt gaat het allemaal een stuk makkelijker.
Eventueel kun je voor een stukje tekens met een "lege" LOGO beginnen.
Als iets werk, volgende stap er bij maken. Weer testen en kijken waar het verkeerd gaat, daar aanpssen en weer testen. Net zo lang tot dat stukje werkjt.
Dan maak je er weer een stukje bij.

N.B. de LOGO beschikt over een astronomische klok. Dus een klok die zich aanpast op de daglichtomstandigheden zoals die door het jaar heen veranderen. N.B. deze is pas beschikbaar vanaf versie 0BA7.

Tip: begin met de lamp. Dat is een centraal punt.
De deur moet straks ook op een "Astronomische" tijd open en dicht gaan.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

hallo jochem en toeternietoe,

haha ja het zal je niet verbazen maar ik zit nu in het derde van de opleiding engineering. ik zou in feite in staat moeten zijn om dit aan te kunnen maar ik loop steeds vast.

ik kan zeker een motor activeren op logo maar zou nu zo niet weten hoe ik hem de andere kant kan laten opdraaien.

ik ben bekent met basis dingen maar ik denk steeds te moeilijk. ik wil dit heel graag opgelost hebben en dat ik dit programma kan schrijven (stel je eens voor!).

ik hoop gewoon dat jullie mij kunnen helpen?

geen 100%, maar 200%

Ja, het komt niet uit de lucht vallen natuurlijk.. Wij weten nog minder van die motor dan jij.

Zit er een drive bij ofzo? Of laat ik het anders vragen: heb je de motor in de praktijk (aangesloten dus) wel al 1 kant op laten draaien? Hoe was hij toen aangesloten?

If you want to succeed, double your failure rate.

nee het gaat niet om het totale product. het gaat er om dat het in logo soft werkt. als het in logo soft werkt zouden ze het pas willen uitvoeren.

Het gaat om het programmatje en nog niet om de uitvoering. Sorry dat ik zo onduidelijk ben dit is de eerste keer dat ik een topic maak, omdat ik verder niet echt mijn info ergens weg kan halen.

ik hoop dat je het begrijpt.

ik snap gewoon niet goed hoe ik zon programmtje werkend moet maken. ik zit constant in de knoei met timers en relaytjes, maar ik kom ook niet verder dan dat.

ik wil dus dat die kip bij schemer zen hok in gaat. als die schemer sensor word getriggert moet het luikje na 10 a 5 minuten dicht gaan. dan ziet de sensor dat het luik dicht is en verbreekt het contact met de schemer sensor, omdat de schemer sensor natuurlijk constant een signaal af geeft. een kip heeft elke dag 14 a 16 uur aan licht nodig wil het elke dag een ei leggen en daar raak ik in de knoei. hoe moet zon systeem nou in hemelsnaam weten hoeveel uur de vorige dag had zodat er precies op zon moment in de ochtend eerder de lamp wordt getriggert zodat de kippen denken dat het licht is en als ik dat dan heb uitgevogeld moet de deur open gaan als de schemersensor ziet dat het licht wordt de deur moet dan het liefst binnen 10 a 20 sec open zijn er wordt dan ook boven een sensor geplaatst die dan ziet dat de deur open is, dus is de deur niet open binnen 10 a 20 sec dan moet er een alarm worden afgegeven op hety display van de LOGO!. ik hoop dat jullie zo meer duidelijkheid hebben over wat ik wil en moet. zoals je begrijpt heb ik hier ook nog niet super veel inzicht in maar weet ik zeker wel wat ik doe.

ik hoop dat jullie de kennis die jullie hebben met mij wil delen.

geen 100%, maar 200%
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Als het geen echt werken geheel hoeft te zijn, dan wordt het voor jou een stuk makkelijker.
De soort motor maakt dan niet uit, en hoe je deze in draairichting omkeerd ook niet.
Maak een lijstje:
Uitgang 1 Licht
Uitgang 2 motor luik omhoog
Uitgang 3 motor luik neer
Ingang 1 Eindschakelaar (of sensor) luik open
Ingang 2 Idem neer

En dan stukje voor stukje.
Kijk nog even bij mn voorgaande bericht.
Begin eens met het licht.

Ik wil je wel helpen, maar de insteek is dat je het zelf zoveel mogelijk doet.
Om de discussie hier niet te lang maken mag je me ook prive mailen.
Adres staat in mn profiel.

Maar jij moet het doen, ik help je alleen maar.

Belangrijk is vooral welke LOGO gebruik je (Versie 0BAx)?
En wat heb je zelf al gemaakt?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 12 januari 2016 14:59:20 schreef Toeternietoe:
Als je stapje voor stapje je probleem aanpakt gaat het allemaal een stuk makkelijker.
Eventueel kun je voor een stukje tekens met een "lege" LOGO beginnen.
Als iets werk, volgende stap er bij maken. Weer testen en kijken waar het verkeerd gaat, daar aanpssen en weer testen. Net zo lang tot dat stukje werkjt.
Dan maak je er weer een stukje bij.

N.B. de LOGO beschikt over een astronomische klok. Dus een klok die zich aanpast op de daglichtomstandigheden zoals die door het jaar heen veranderen. N.B. deze is pas beschikbaar vanaf versie 0BA7.

Tip: begin met de lamp. Dat is een centraal punt.
De deur moet straks ook op een "Astronomische" tijd open en dicht gaan.

Ja, alleen de logo zelf kan tot 2 sec. per dag uit de maat gaan lopen, tenzei je er zo'n CMS of zoiets moduul aan hangt. (met die antenne's).
Dat is wat Siemens mij vertelt.

Op 12 januari 2016 14:27:52 schreef smikkelbeertje:
hallo,

ik heb op Stage een opdracht gekregen om in LOGOSOFT een programma te schrijven in FBD. Het probleem waar ik tegenaan hik is dat ik gewoon niet meer beschik over de kennis die ik in de eerste klas had.

Ik moet een kippenhok automatiseren en daarbij heb ik het volgende gekregen om te gebruiken.

- een zelflerende lichtsensor
- twee sensors voor het open en dicht gaan van de deur
- motor om de deur open en dicht te laten gaan
- lamp
- en natuurlijk een LOGO!

Nu zijn de eisen.

- een kip heeft 14 a 16 uur per dag nodig om een ei te leggen
- de deur moet binnen 10 seconden open zijn zo niet alarmweergave op LOGO
- En de deur moet als het donker wordt na 5 a 10 min dicht zijn, zodat alle kippen binnen zijn
- de lamp moet in de ochtend eerder aangaan om de 14 a 16 uur per dag te halen, daarom een zelflerende lichtsensor

Ik kan met de hulp van internet echt niet begrijpen hoe dat zou moeten doen, dus daarom deze topic.

Ik hoop dat iemand me kan helpen met dit probleem.

Heb je ook een eindcontact voor de deur? Of misschien wel 2. Open en dicht signaleren.

Hoe ik het doe is dat ik eerst alle in en uitgangen er neer plemp,
en dan de verschillende schakelingen afzonderlijk opzet, en dan aan elkaar knoop.

Het klinkt niet heel ingewikkeld.

Je kan eerst ook eens uitschrijven op papier hoe je wilt dat het gaat werken.

Anders post eens een print-screen van wat je nu al hebt gedaan.

Edit:
http://myalbum.com/photo/v8MNdwTIcxOv/360.jpg

Ik soldeer op gas :P.

Dit is gewoon geweldig mensen!!!

bedankt voor alle hulp die jullie willen bieden.

toeternietoe en Nielsderksen,

als jullie de tijd hebben om mij te helpen zou ik vandaag heel graag mijn schakeling met jou willen afmaken. ik wil heel graag zoveel mogelijk zelf doen maar het lukt me niet om veel verder te komen. ik wil wel met de lamp beginnen, maar hoe kan daar dan een soort van timer in komen die zich aanpast aan de astronomische tijd van de LOGO! (0BA5).

ik hoop dat iedereen mij alsnog wil helpen, want hulp kan ik wel gebruiken. deze opdracht beslist mijn stage en moet je voorstellen dat ik hem perfect afrond.

dan zou ik jullie voor eeuwig dankbaar zijn!

dit is wat ik heb tot nu toe!

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 19 januari 2016 21:34:31 (92%)

geen 100%, maar 200%
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Heb je een lichtsensor, of een schemerschakelaar zoals je nu aangeeft?

Ik denk dat je voor je motor helemaal verkeerd zit.
De motor Op/Neer stuur je vanuit de lichtschakelaar, met nog wat randvoorwaarden(tijden etc).
De sensors die je hebt geven aan of de deur open is, of dicht is, en stoppen dus het stuursignaal naar de motor als de deur helemaal open of dicht is.
Dat zijn dus eigenlijk eindschakelaars.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Hoe zou ik hem dan moeten opstellen. ik heb niet een super inzicht in dit soort dingen dat komt met de jaren.

moet ik dan de motor via een off-delay binnen 10 sec omhoog laten lopen of moet ik juist een blokje(ik weet niet welke) tussen de deur sensor zetten die het contact verbreekt met de schemersensor zodat het een soort van gereset wordt?

en hoe moet ik dat doen met het dicht gaan van de deur. de deur moet als de schemer schakelaar wordt geactiveerd na 5 a 10 minuten dicht gaan.

geen 100%, maar 200%
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Nou vooruit dan maar.
Hier een begin.

Kippenhok1.lsc

Het is nog lang niet af,
Je verlichting werkt nog niet zoals het zou moeten. En de 10 sec terugmelding zit er nog niet in.

Stapje voor stapje.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

toeternietoe,

Dit is geweldig is zie ook direct wat ik fout heb gedaan.
ik heb helemaal niks met die inverters gedaan, DOM DOM DOM.

nu ben ik zeker wel nieuwsgierig welke blokjes ik voor die volgende opties nog moet gebruiken want die kan ik niet vinden. ik zoek ondertussen ook verder op het internet, want ik wil niet lijken alsof ik niks doe zo ben ik zeker niet.

ik wil je voor dit eerste stapje heel erg bedanken, maar dat zegt nog niet dat ik er miss meer nodig ben.

ik hoop dat ik in de toekomst iets voor jou kan betekenen.

geen 100%, maar 200%
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Heb je ook gezien dat je de inverters, of omkeerders of NOT kunt maken door op een ingang van een block te gaan staan en dan met je rechter-muisknop, dan heb je de keuze om om te keren. Er komt dan een bolletje op het block.Dat wil met alle digitale blokken, behalve een digitale uitgang (waarom weet ik nog steeds niet) Daarvoor gebruik je als het nodig is het NOT block.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
mel

Golden Member

wel uitkijken met deur dichtgaan dat er geen kip klem komt te zitten, dus misschien moet je ook een soort klembeveiliging toepassen(optie, is niet voor de werking van toepassing, maas staat wel leuk voor je stageopdracht, dit heet meedenken, :) )

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ja dat staat inderdaad leuk. Als de stageloper die dingen zelf bedenkt althans.

If you want to succeed, double your failure rate.

hallo jochem en mel,

haha jaa dat is inderdaad een goed idee, maar als ik al een vertraging van 10 minuten op de deur zet zou er niks fout kunnen gaan. nou is het idee wel leuk en misschien toepasbaar als ik tijd over heb.

ik zit met het volgende probleem:

ik heb nu een lamp die geactiveerd word als het donker wordt dat moet juist niet. ik heb al bedacht dat ik er een weekly timer in kan zetten.
Nu wil ik graag dat mijn lamp aan gaat voordat het licht wordt door de 14 a 16 uur aan dag tijd te simuleren, maar ik heb geen astronomical klok dus dan zou je de tijd van het eerder aan gaan 1 keer per maand moeten aanpassen waarschijnlijk. nu lijkt mij dat geen probleem, maar ik weet niet hoe mijn begeleider der over denkt. ik Hoop dat jullie weer wat tips hebben om dit uit te voeren!

alvast bedankt :)

als ik zo mijn timer invoeg zou ik 1 keer per maand de tijd moeten verzetten van de timer. hoe kan ik dit automatisch laten gaan. belangrijk, want dat wil me begeleider.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 19 januari 2016 21:35:06 (69%)

geen 100%, maar 200%
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Je hebt een 0BA5 LOGO?
Daar zit helaas geen astronomische schakelklok op.

Er rest je niets anders dan een hoop klokken te gebruiken.
neem 6 jaarklokken en 6 gewone klokken
de gewone klok neem je voor de tijden voor:
1 december en januari
2 november en februari
3 oktober en maart, enz.
Die knoop je met OR poorten aan elkaar.

Met de jaarklok selecteer je telkens de juiste klok.
Dit zou je kunnen verfijnen door maar liefst 12 klokken te nemen, zo kun je het jaar in 24 tijdsdelen verdelen, en werkt het allemaal nog mooier.
Er is op internet vast wel ergens een zon opkomst en zon ondergangstabel te vinden.

In LOGOSoft kun je knippen,plakken en kopieren zoals je in windows gewend bent.
Probeer eerst 1 jaarklok en een weekklok uit, als dat werkt kun je dat stuk van de schakeling gewoon kopieren, scheelt je veel programmeerwerk. Wel even de tijden aanpassen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

toeternietoe,

ik heb geloof ik een foutje gevonden bij jou uitleg. moet het niet gewoon een AND blokje zijn om dat je juist wil dat die activeert als ze de maand hebben en dan ook nog de specifieke tijd activeerd zodat het licht dan pas aangaat? of zie ik het dan verkeerd, want de simulatie doet juist wel wat ik wil met AND en niet met OR blokjes. Ik zou het ff afmaken en dan stuur ik er een prtscntje achteraan.

Wel bedankt voor die tip. Ik was daar nooit zelf opgekomen!

zoals je ziet heb ik de zomermaanden weggelaten omdat de dagen dan al ruim 14 a 16 uur zijn. ik heb het zo gedaan zo moet het werken. ik hoop dat iemand wil controleren?

Alvast bedankt!

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 19 januari 2016 21:35:35 (54%)

geen 100%, maar 200%

Ik weet niet hoe erg jij of het bedrijf het vindt, maar door je nogal kolossale screenshot is in elk geval te achterhalen om welk bedrijf dit gaat (snijtechniek). Doe of laat met deze informatie wat je zelf wilt, maar ik dacht ik zeg het even.

@hieronder: je kunt de plaatjes alsnog aanpassen, gebruik de http://www.circuitsonline.net/images/icons/edit_message.png edit-knop bij je bericht.

Hoe ik dat daar uit haal: zoek op de combinatie van persoonsnamen in je chatvenster, en dan krijg je 3 hits waarvan de eerste duidelijk met de bedrijfsnaam. Bevestiging in het feit dat dat bedrijf 4,5km van jouw woonplaats gevestigd is.

[Bericht gewijzigd door Jochem op donderdag 14 januari 2016 12:34:37 (45%)

If you want to succeed, double your failure rate.

hoe kan jij dat uit zon screentje halen haha. njaa het is nu al gebeurd ik zal volgende keer ff het stukje uitknippen waar het om gaat haha.

Mijn Laatste vraag:

ik heb nu het programma werkend, maar er moet nu een alarm op sensor open en sensor dicht komen.

ik wil graag dat er een alarm afgaat als de deur niet binnen 10 sec dicht of open is. ik ben zelf ook opzoek naar een oplossing, maar heb nog niets...

ik hoop dat jullie me nog een paar tips kunnen geven?

is er iemand die de foutjes er uit wil halen of als er iets vebetert kan worden dat door wil geven.

Hierbij mijn eindproduct

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 19 januari 2016 21:36:50 (62%)

geen 100%, maar 200%

Die lamp zou ook nog eens bediend moeten worden door de schemerschakelaar, anders gaat ze ook branden als het buiten klaar is.

De schemerschakelaar, heeft die een vertraging? anders moet je dat in de logo programmeren voor als er bv. een onweer voorbij trekt.
10 a 15min is een goede waarde (uit ervaring).
E:/ Die vertraging zorgt er ook voor dat de kippen binnen zijn als het donker begint te worden

Ik zou ook geen onderscheid maken tussen de maanden.
De lamp 16u laten branden, altijd op vaste tijdstippen die het best zijn in de winter en de schemerschakelaar ze laten uitschakelen.
In de lente, zomer, herfst zal de lamp nooit branden omdat de schemerschakelaar dat zal verhinderen.

Dat zal het programma heel wat inkorten.

LDmicro user.

Hallo MGP,

Jij zegt dus dat ik eigenlijk de tijd schakelaar voor de lamp moet inkorten en moet zetten op een standaard 16 uur. en als het dan al begint te schemeren schakelt die zichzelf uit? Dat is idd een verkortende oplossing.

MAAAR !!

hoe zou ik dat moeten laten uitsckakelen door de licht sensor? datzelfde probleem wil ik ook graag bij het alarm van de motor zodat die de motors ook uitsckakelt ?????

geen 100%, maar 200%

Heeft uw schemerschakelaar een tijdsinstelling of moet je dat via de plc doen?

edit; ben iets aan het tekenen in LOGO demo, wacht eventjes

Hier mijn voorstelling van de zaken.
De tijden staan op seconden om het te kunnen simuleren.

Het alarm gaat af als de deur niet tijdig open of dicht is, aan u om dan ook de motor hiermee uit te schakelen.

edit: ondertussen een betere versie gevonden van het programma met save mogelijkheden.

Edit2: er stond een foutje in, bij de AND functie B008 moest de bovenste ingang geinverteerd zijn (bolletje aan de ingang) ipv het onderste.
Nu is de uploadversie de juiste.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 19 januari 2016 21:37:27 (13%)

LDmicro user.

Hallo MGP,

haha vet dat je dat voor me gemaakt hebt, maar het werkt niet hoe het zou moeten. Het idee van korter maken is inderdaad beter ik denk dat ik dat nog wel kan toepassen in mijn programmatje.

Super bedankt voor de tips!!

geen 100%, maar 200%