SMPS voeding voor versterker/luidspreker keuze

Ik zou graag een versterker en luidsprekers zelf bouwen voor bij de TV te plaatsen. Echter heb ik nog enkele vragen over de keuze van de componenten voor ik hieraan begin.

Is het mogelijk om een schakelende voeding te gebruiken i.p.v. een ringkerntransfo etc? Deze zijn namelijk goedkoper en lichter. Ik had deze op het oog om te gebruiken voor een 2x60W versterker mee te voeden. Misschien plaats ik best na de SMPS nog een aantal grote C's en wat filters?

Voor de boxen, zou ik zelf de luidsprekers kopen en deze inbouwen. Nu vroeg ik mij af of ik voor de woofer best voor een zo groot mogelijke doorsnede ga of voor een zo laag mogelijke resonantiefrequentie.

Ik verwacht geen audiofiel resultaat van hetgeen ik ga bouwen, gewoon een simpele versterker die redelijk wat kan geven en vooral alle frequenties kan weergeven i.p.v. alles door één speaker te duwen.

SMPS: er zijn voorstanders, er zijn tegenstanders. De realiteit: het werkt, maar met een voeding van onbekende oorsprong loop je een risico dat er storing en/of brom ontstaat. Voor het bedrag van die Ebay voeding zou ik het zelf wel aandurven.

Woofer: voor woonkamer gebruik een zo laag mogelijke resonantiefrequentie, maar ontwerp/simuleer eerst een box met WinISD. Koop nooit een speaker zonder een volledige lijst T/S specificaties. Als het niet hard hoeft te gaan, pak dan een kleine, echte subwoofer. Dan ben je voor 100 euro klaar, en met een goed bedachte en gebouwde box eromheen kan dat heel indrukwekkend klinken.

Die voeding is niet bruikbaar, je hebt een symmetrische voeding nodig.
En gezien de prijs zou ik liever gaan voor een Meanwell i.p.v. zo'n ching chong ding.

Ik zou dan eerder iets meer uitgeven voor een bekend/goed merk zoals Meanwell ofzo, die zijn tenminste door een extern bedrijf op veiligheid en EMC getest. Ook heeft bijvoorbeeld de HRPG-200 serie een overtemperatuurbeveiliging, een hogere efficiency een hogere dielectric strenght van pri-sec en een PFC.

Op 19 januari 2016 11:08:13 schreef Fuzzbass:
SMPS: er zijn voorstanders, er zijn tegenstanders. De realiteit: het werkt, maar met een voeding van onbekende oorsprong loop je een risico dat er storing en/of brom ontstaat. Voor het bedrag van die Ebay voeding zou ik het zelf wel aandurven.

Woofer: voor woonkamer gebruik een zo laag mogelijke resonantiefrequentie, maar ontwerp/simuleer eerst een box met WinISD. Koop nooit een speaker zonder een volledige lijst T/S specificaties. Als het niet hard hoeft te gaan, pak dan een kleine, echte subwoofer. Dan ben je voor 100 euro klaar, en met een goed bedachte en gebouwde box eromheen kan dat heel indrukwekkend klinken.

Iets in deze trend?

Op 19 januari 2016 11:20:41 schreef Red_Arrow:
Ik zou dan eerder iets meer uitgeven voor een bekend/goed merk zoals Meanwell ofzo, die zijn tenminste door een extern bedrijf op veiligheid en EMC getest. Ook heeft bijvoorbeeld de HRPG-200 serie een overtemperatuurbeveiliging, een hogere efficiency een hogere dielectric strenght van pri-sec en een PFC.

Met dat soort voeding zit ik al zo ver niet meer van de klassieke voeding met transfo. Misschien dan toch wat meer uitgeven voor wat goede elco's en een ringkern.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (38%)]

Op 19 januari 2016 11:26:26 schreef cpu20:
[...]

Met dat soort voeding zit ik al zo ver niet meer van de klassieke voeding met transfo. Misschien dan toch wat meer uitgeven voor wat goede elco's en een ringkern.

Met het verschil dat een SMPS een gestabiliseerde uitgangsspanning heeft die minder van invloed is op de belasting en ingangsspanning.

Ook vind ik het idee van een veiligere en zuinigere voeding prettig i.v.m. energieverbruik en vervolgschade door bijvoorbeeld overspanning.

De Visaton W170S is een uitstekende speaker, maar zoals de meeste Vistons heeft hij wel een erg laag rendement (heeft dus aardig wat Watts nodig om een beetje los te komen) en een best grote kast nodig. Het is dan ook geen subwoofer.

Over SMPS en audio in "consumentenomgevingen" (asy, vaak geen aarding) is al het nodige geschreven.
Voor een enkel hobby project zou je het gewoon kunnen proberen, als het onder de precieze gebruiksomstandigheden volstaat is het prima.
In een consumentenproduct dat bij alle klanten thuis probleemloos moet werken zou ik zo een Meanwell met zijn gespecificeerde lek niet aandurven. Als je hem weinig belast (crestfactor van muziek..) is het rendement overigens laag.

Hypex maakt dubbelgeïsoleerde SMPS specifiek voor audio. Ik heb er geen ervaring mee, maar die mensen moeten het kunnen :)

Als je de beste scheiding wilt doet een tweekamer transformator het nog beter dan een ringkern. De voorliefde voor ringkernen voor audio lijkt vooral met het uiterlijk en de kosten te maken te hebben.
Een kleiner strooiveld is alleen van belang als interferentie daarvan niet op een normale manier laag genoeg is te krijgen, bijvoorbeeld omdat het compact en met lange asy verbindingen moet.

Op 19 januari 2016 12:43:12 schreef Fuzzbass:
De Visaton W170S is een uitstekende speaker, maar zoals de meeste Vistons heeft hij wel een erg laag rendement (heeft dus aardig wat Watts nodig om een beetje los te komen) en een best grote kast nodig. Het is dan ook geen subwoofer.

Een echte subwoofer hoeft het niet te zijn (zijn overigens ook veel duurder) maar gewoon iets dat mooi bassen kan weergeven. Het probleem is dat Gotron vooral Vistons verkoopt.

Op 19 januari 2016 12:48:15 schreef Aart:
Over SMPS en audio in "consumentenomgevingen" (asy, vaak geen aarding) is al het nodige geschreven.
Voor een enkel hobby project zou je het gewoon kunnen proberen, als het onder de precieze gebruiksomstandigheden volstaat is het prima.
In een consumentenproduct dat bij alle klanten thuis probleemloos moet werken zou ik zo een Meanwell met zijn gespecificeerde lek niet aandurven. Als je hem weinig belast (crestfactor van muziek..) is het rendement overigens laag.

Hypex maakt dubbelgeïsoleerde SMPS specifiek voor audio. Ik heb er geen ervaring mee, maar die mensen moeten het kunnen :)

Als je de beste scheiding wilt doet een tweekamer transformator het nog beter dan een ringkern. De voorliefde voor ringkernen voor audio lijkt vooral met het uiterlijk en de kosten te maken te hebben.

Dat soor SMPS zag ik ook al op Ebay passeren. Ik ben nog wat aan het twijfelen of het zo een voeding wordt of een ringkern. (tweekamer tranfo's kan ik niet makkelijk aangeraken)