toeternietoe,

super idee!, maar ik heb geen mathematical block. Dus of dat is het mankement of het mankement is dat de pulse gever ook weer een interpulse tijd moet instellen en dat gaat naar een grote hoeveelheid uren misschien ook wel extra minuten kosten, want de kleinste tijd is een 10de of 100de seconde.

en nee ik heb daar zo geen oplossing voor helaas. wel voor de pulse gever daar stel ik de interpulse ook gewoon op een minuut maar dan moet ik zelf gaan rekenen iedere dag hahaha.

Beetje zelf doen mag ook wel.
Probeer gewoon eens wat.
De pulsgever geef je pulsen van 1 sec en wachtijd van 59 sec, samen 1 minuut. Moet toch niet zo moeilijk zijn.
Als je een 0Ba5 hebt dan zit er ook een Mathematical block in

ik kan geen Mathematical block vinden, echt niet!

en ja sorry ik heb gewoon nog niet zulk soort inzicht met logo :(

Op 19 januari 2016 16:31:56 schreef smikkelbeertje:
ik kan geen Mathematical block vinden, echt niet!

en ja sorry ik heb gewoon nog niet zulk soort inzicht met logo :(

100.000 x sorry, je hebt de 0BA5 en die heeft geen mathematical function.
De Mathematical Instruction is vanaf de 0BA6 beschikbaar.

Ik weet zo 1 2 3 geen oplossing, als me wat te binnen schiet laat ik het je weten

Toch nog even de grijze massa aan het werk gezet.
Het viel ook niet mee, maar er is een oplossing:

Je neemt de minutenpuls (zie voorgaande post) en een teller. De teller stel je als eindwaarde bv 960 (=16 uur x60 minuten)
En je hebt een schemerschakelaar.
Als het voor de 1e keer licht is op een dag tel je de minuten, net zo lang tot het weer donker is (zelfde schemerschakelaar).
Als de teller dan GEEN 960 heeft dan blijf je weer minuten tellen en je stuurt tevens het licht aan, net zo lang tot de teller 960 heeft.
Dan mag het licht uit. Dan heb je 16 uur licht. Midden in de nacht weet je zeker dat het donker is en reset je alles zodat de volgende ochtend bij het kraaien van de haan de LOGO gereed staat om te tellen

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op (45%)]

Toeternietoe,

jaaa idd dat is een goed idee en dat moet werken hoe je het zegt, maar!! het licht moet niet in de avond doorbranden maar juist in de ochtend eerder aan.

anders was dit een goede oplossing.

de kippen moeten bij schemer op stok en juist in de ochtend denken dat het licht word vanwege de lamp.
dat maakt het direct een stuk lastiger !

heb je hier ook een idee over ?

of iemand ?

Weekklok in combinatie met je licht sensor?

Lambiek,

juist dat had ik al bedacht.

helaas was dit volgens hem niet de opdracht :(

dus of ik heb van jullie bevestiging nodig dat het niet mogelijk is of er moet ergens een soort van oplossing zijn.

I1 cut/join connectie is signaal van schemersensor.

[Bericht gewijzigd door smikkelbeertje op (11%)]

Ik zou niet weten hoe je het anders op moet lossen, een astronomische klok zit er niet in dus.

Op 20 januari 2016 09:16:55 schreef smikkelbeertje:
helaas was dit volgens hem niet de opdracht :(

Maar hij zegt wel dit.

en mijn begeleider weet ook niet hoe.

Is wel een beetje vreemd dat je begelijder jou oplossing dan afkeurt vindt je niet.

Hoe heb je het precies met de motorsturing opgelost, werkt dat goed nu?

Volgens mij is dat eenvoudig op te lossen.

Aantal minuten per dag 24 x 60 = 1440
Aantal minuten licht 16 x 60 = 960

Verschil 1440 - 960 = 480 minuten

Het totaal aantal minuten donker is hier 480

Je begint de minuten te tellen vanaf dat de deur toe is, bedient door de schemerschakelaar.

Hoe langer het licht is hoe later de lamp smorgens aangaat.

En in samenwerking met de schemerschakelaar gaat ze in de zomer niet meer branden.

Je moet een minuutimpuls maken samen met een count up/dwn.

lambiek,

jazeker werkt dat goed!!! ik heb me oude programma gewoon gehouden.

en daarop een relais schakeling gemaakt.

zo werkt het als het zou moeten!

Zoiets had ik ook MGP, maar er zitten geen vergelijker blokken in en je kan toch ook niet aftrekken. Of mis ik nu iets.

EDIT:

Op 20 januari 2016 09:48:02 schreef smikkelbeertje:
lambiek,

jazeker werkt dat goed!!!
en daarop een relais schakeling gemaakt.[bijlage]

Heb je dat ook al getest?

Je moet niet vergelijken, de counter houdt de rekening bij en geeft de vrijgave.

edit

@smikkelbeertje, weet je eigenlijk wel wat je wil? eerst was het niet goed en nu weer wel..

Ik weet het, niet makkelijk als je maar half weet wat er gevraagd wordt.
Daarom ook beperk ik mijn antwoorden.

[Bericht gewijzigd door MGP op (58%)]

MGP en Lambiek,

Heb je dat ook al getest?

Jazeker alleen in logosoft zelf dan he, want ik hoef niet uit te voeren in de praktijk.

Volgens mij is dat eenvoudig op te lossen.

Aantal minuten per dag 24 x 60 = 1440
Aantal minuten licht 16 x 60 = 960

Verschil 1440 - 960 = 480 minuten

Het totaal aantal minuten donker is hier 480

Je begint de minuten te tellen vanaf dat de deur toe is, bedient door de schemerschakelaar.

Hoe langer het licht is hoe later de lamp smorgens aangaat.

En in samenwerking met de schemerschakelaar gaat ze in de zomer niet meer branden.

Je moet een minuutimpuls maken samen met een count up/dwn.

Het is geweldig MGP het werkt!! Ik ga dit voorstellen aan mijn begeleider en kijken of die dit dan wel goed keurt dan kan ik mijn verslag afronden en mijn project afsluiten.

MGP, Toeternietoe, lambiek en iedereen die mij hiermee heeft geholpen bedankt!!

jullie horen nog van mij als het is goed gekeurd of niet.

Op 20 januari 2016 09:51:13 schreef Lambiek:
Zoiets had ik ook MGP, maar er zitten geen vergelijker blokken in en je kan toch ook niet aftrekken.

Nu zie ik mijn fout, er stond count up/dwn en moest zijn counter up/dwn.
Bij op- of aftellen (count) moet je natuurlijk vergelijken, bij een counter niet.

Op 20 januari 2016 10:40:03 schreef smikkelbeertje:
jullie horen nog van mij als het is goed gekeurd of niet.

Ik ben reuze benieuwd. :)

Met de motorregeling denk ik dat het niet helemaal goed gaat in verband met de eindschakelaars, maar kan het mis hebben natuurlijk. Ik kan het hier niet proberen.

Ik vindt het ook vrij ongebruikelijk om daar maar één uitgang voor te gebruiken, maar goed wie ben ik.

Op 20 januari 2016 11:18:36 schreef MGP:
Nu zie ik mijn fout, er stond count up/dwn en moest zijn counter up/dwn.

Maakt niet uit. :)

haha Lambiek,

volgens mij heb je het verkeerde schematje in je hoofd.
ik gebruik nu deze:

:)

Dit werkt wel, maar wat gebeurt er als je de relaisschakeling er achter hangt. Je hebt maar één uitgang en die kan of hoog of laag zijn. Dus als hij bijv. hoog is gaat het deurtje dicht, en als hij laag is gaat het deurtje open.

Kan het verkeerd zien hoor, je relais schema is niet helemaal duidelijk.