Goedendag,
Ik had een perfect werkende Siemens Microwelle combimagnetron (een HF87960 voor de kenners), waarvan het glas van de ruit gesprongen was. Siemens is zo vriendelijk daar nog onderdelen voor te leveren tegen een redelijke prijs, dus ik heb een ruit besteld en vervangen. Terwijl ik een tijdje daarmee bezig was, viel het me op dat het klokje uit was gegaan. Dat was het laatste teken van leven, ik zit nu met een apparaat dat niets meer doet met een fonkelnieuwe ruit. Hij geeft geen enkel teken van leven, hij krijgt wel "stroom".
Nu mijn vraag, of verwarring/twijfel: is dit stom toeval, of heb ik iets gesloopt? Enerzijds, dat hij na 10 jaar spontaan vanzelf kapot gaat precies op het moment dat ik ermee aan het prutsen ben lijkt me niet. Anderzijds, ik heb niet gemerkt dat ik iets bijzonder lomps deed, er zit niets van bedrading in de buurt van de deur, het ding is puur mechanisch.
Ik ben bang dat ik iets over het hoofd zie, maar kan nog niet bedenken wat. Wie kan helpen? Mijn moeder wil graag een appeltaart bakken!
Bedankt.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
het komt vaker voor dat de deurschakelaars sluiting veroorzaken als er maar 1 deurhaak nog aanwezig is. dat is een beveiliging. normaal zit er een glaszekering op de frontprint die er dan uitligt. vervangen als de deurhaken goed zijn en hij zou weer moeten werken..
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Plus de voordehandliggende tip om voortaan de steker uit het stopcontact te halen als je een apparaat gaat repareren of onderhouden, dat scheelt extra werk of zelfs ongelukken.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (14%)]
joopv
Golden Member
Ja, zeker bij een magnetron.. 
Nog deze week is een kennis overleden. Klap gehad van hoogspanning van een soortgelijk apparaat...
Op 16 januari 2016 21:09:42 schreef testman:
het komt vaker voor dat de deurschakelaars sluiting veroorzaken als er maar 1 deurhaak nog aanwezig is. dat is een beveiliging. normaal zit er een glaszekering op de frontprint die er dan uitligt. vervangen als de deurhaken goed zijn en hij zou weer moeten werken..
Wat een superadvies had je ons gegeven, we hebben de zekering vervangen en hij doet het weer als een zonnetje.
En de volgende keer halen we eerst de stekker eruit!
Heel vriendelijk bedankt!
Clue van het verhaal:
Door het verwijderen van de deur zijn de deurschakelaars niet gelijkmatig gedeactiveerd en heeft het beveiligingscircuits ingegrepen.
Dit had dus gemakkelijk voorkomen kunnen worden.
[Bericht gewijzigd door S.Oldeerbout op (14%)]
Op 16 januari 2016 22:59:35 schreef joopv:
Ja, zeker bij een magnetron..Nog deze week is een kennis overleden. Klap gehad van hoogspanning van een soortgelijk apparaat...
Ik kan het niet laten steeds te waarschuwen als hier weer een topic langs komt over magnetrons , en dan vaak ook nog met de mededeling dat men er niet teveel van af weet. Misschien een zelfde lijn volgen zoals bij " explosieve " doeleinden , dus een blokkade .
t zijn levensgevaarlijke dingen, en 1 ding begrijp ik toch niet.
één of ander prutsding (bv koffieset, frituurketel,...) gaat ze uitrusten met speciale vijzen waar je geen schroevendraaiers voor hebt (bv die kruisjes met slechts 3 pootjes) om te voorkomen dat de consument die open krijgt.
en een magnetron schroeven ze dan dicht met 3/4 ordinaire kruiskopschroefjes.
op zen minst mogen ze dan toch binnenin het HV gedeelte afschermen met ergens speciale bouten ofzo?
of zijn ze van mening dat de onervaren beunhazen op die manier vanzelf verdwijnen?
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Ik denk niet dat een leek die per se zelf zijn magnetron wil repareren zich laat afschrikken door een blokkade op CO of door hufterproof schroefjes.
Als het ding open moet krijgen ze hem ook open, desnoods met geweld en een schroevedraaier die er helemaal niet in past.
ja, dan krijgen de hardnekkingen die open.
de gewone huisvader die op internet iets heeft gelezen over een kapotte HV-zekering denkt ook: "hmmm, een zekering kan ik nog wel zelf vervangen, en het ding heeft maar 3 kruisschroefjes zitten aan de achterkant".
ik krijg ook zo een koffiezet met hufterproof schroeven ook wel open, omdat ik die schakelaar ofzo wil hergebruiken.. maar t is nu niet dat daar zulke gevaarlijke onderdelen in zitten
Ik denk dat het gebruik van rare schroefjes meer te maken heeft met het beschermen van de commerciële belangen van de fabrikant en zijn reparatiedienst dan met het extra beschermen van de consument.
Zo heb je ook bedrijven die hun geld verdienen met het ontwikkelen van speciale gereedschappen voor een nieuw te ontwikkelen automodel. Schroevendraaiers met een bochtje, dat soort werk. Dan moet je zelfs voor de simpelste dingen zoals het wisselen van een koplampje naar de garage.
Ik heb me al een tijdje niet meer beziggehouden met de relevante CE norm, maar ik meen dat daar iets in staat over dat je het toestel niet zonder gereedschap open moet kunnen maken. Dan volstaat een kruiskopschroef. En zit er op een magnetron ook niet nog een waarschuwingssticker?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Een blokkade is onzinnige betutteling - anders zou je bijna niets meer kunnen repareren want 230V is ook gewoon dodelijk. Waarschuwen zou moeten volstaan, en wordt afdoende gedaan. In geval van explosieven is de motivatie toch net wat anders; namelijk dat dat op wettelijke bezwaren kan stuiten.
Op 22 januari 2016 12:52:57 schreef Kilian:
Ik denk dat het gebruik van rare schroefjes meer te maken heeft met het beschermen van de commerciële belangen van de fabrikant en zijn reparatiedienst dan met het extra beschermen van de consument.Zo heb je ook bedrijven die hun geld verdienen met het ontwikkelen van speciale gereedschappen voor een nieuw te ontwikkelen automodel. Schroevendraaiers met een bochtje, dat soort werk. Dan moet je zelfs voor de simpelste dingen zoals het wisselen van een koplampje naar de garage.
Ik heb me al een tijdje niet meer beziggehouden met de relevante CE norm, maar ik meen dat daar iets in staat over dat je het toestel niet zonder gereedschap open moet kunnen maken. Dan volstaat een kruiskopschroef. En zit er op een magnetron ook niet nog een waarschuwingssticker?
Bij bepaalde types VW kun je de remblokken als beunhaas niet vervangen , die moeten via laptop teruggedraaid worden
Wat een gesjoemel 
Op 22 januari 2016 14:12:25 schreef maartenbakker:
anders zou je bijna niets meer kunnen repareren want 230V is ook gewoon dodelijk.
maar van 230V aan te raken heb je in 95% van de gevallen een rammeling gehad.
hoeveel percent wordt dat bij aanraken van die HV transfo of condensator?
het kleinste prut toestel heeft wel één of andere stikker erop hangen dat de garanty vervalt als je het open schroef. en onder die sticker zit meestal nog het laatste schroefje (dus je hebt de sticker zeker gezien).
bij de magnetron hangt er dan wel een groot label dat je het niet mag open maken, maar je kan aan alle schroeven gewoon aan zonder dat etiket tegen te komen
maartenbakker
Golden Member
Tsja, er blijft zoiets als eigen verantwoordelijkheid en een gewaarschuwd man telt voor twee. Ik ben absoluut voorstander van waarschuwen. Bovendien is de kans dat je in de magnetron je hand tussen de 230V steekt alsnog ook aanwezig en over de condensator zit een bleeder, dus het gaat niet gelijk van 95% overlevingskans naar 95% sterfkans als je iets aanraakt. Ik ga inderdaad maar niet uitproberen hoe groot de overlevingskans is als je daadwerkelijk de 2kV beetpakt...
EricP
mét CE
Laten we dan ook alle items waar een CRT in voorkomt maar sluiten.
Coil guns en explosieven is een ander paar mouwen. Hier gaat de sleutelaar wellicht door voor een Darwin Award. Bij 'boem' zouden het ook de mensen in de omgeving wel eens (al dan niet geplanned) wel eens kunnen zijn.
Daarnaast is tuig wat 'boem' doet of schiet vast wel ergens verboden. Voor zover ik weet ik opgaan voor een Darwin Award nog steeds toegestaan.
Mooi dat het apparaat het weer doet. En volgende keer iets beter nadenken 
CRT HV kan geen hoge stroom leveren, dus die mag je gerust vastnemen. t gaan een beetje BBQ ruiken en plaatselijk zal je vel wat verkolen
In ieder geval kunnen we concluderen dat het veiligheidscircuit, sluiting met de deurschakelaar, er niet voor niets in zit, en deze prima zijn werk gedaan heeft 
maartenbakker
Golden Member
Op 22 januari 2016 16:31:13 schreef fcapri:
CRT HV kan geen hoge stroom leveren, dus die mag je gerust vastnemen. t gaan een beetje BBQ ruiken en plaatselijk zal je vel wat verkolen
Niet te hard zeggen. Er zijn wel degelijk TV's die keihard stroom kunnen leveren en echt niet inzakken.
Nou moet ik daar wel bij zeggen dat de hobbyist die zo'n toestel op zijn pad vindt, dat meestal al wel zal weten... Maar als algemeen advies past het goed in de categorie "famous last words".
En los daarvan, je zou waarschijnlijk niet de eerste zijn die een slagaderlijke bloeding oploopt van de hoogspanning van een televisie.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (11%)]
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Electronische ontstekingen van automobielen kunnen ook forse klappen uitdelen weer ik uit ervaring...