Op 15 december 2015 16:44:58 schreef testman:
[...]die lelijke en vooral geluid makende windmolens mogen ze dadelijk ook nog dichterbij huizen gaan zetten, want NL loopt nog behoorlijk achter met windenergie. ruimte ervoor is ook nog een probleem..

Waarom zet men eigenlijk geen axiale windmolens op de midden berm van de autosnelweg? daar is toch altijd rijwind die nuttig gebruikt kan worden lijkt mij. (of de zijberm dan van je de wind van de vrachtwagens)

Het zal erom hangen of dat opweegt tegen meerverbruik, maar het lijkt me een leuk idee om eens te laten doorrekenen door een derdejaars L&R student ofzo.

Op 15 december 2015 16:50:26 schreef High met Henk:
[...]
WaR haal je dat? Hier kom ik daar niet aan

Mijn stamkroeg..eh..-pomp. Esso in Kinrooi, België.
Dat is 25km enkele reis voor mij. Maar met mijn kleine tank houd ik nog steeds hele euro's over wat ik hier bespaar en kwijt ben aan brandstof om heen en weer te rijden.

Is deze Avia pomp niet interessant voor jou? Ligt maar hooguit 27km bij jou vandaan en heeft het gas op het moment voor maar 38,9 ct/L. Als je een grotere tank hebt moet het toch zeker lonend zijn.

[Bericht gewijzigd door Nightwalker op (44%)]

er is ook een app waarmee je de goedkoopste pomp kunt vinden. avia is vaak goedkoper met diesel als met benzine..

Mijn autos lusten nogal een slokje, ben al 8 l verder voor ik heen en terug ben. En mijn tijd is schaars

Ik denk dat een tesla powerdinges in huis hebben 100x erger is dan een slimme meter. Die tesla hangt ook constant aan het internet, aja voor al die 'nuttige' updates natuurlijk.

Doet het ding het niet als je die stekker er niet in steekt??
Idem met de satelliet ontvanger. Die wil ook heel graag 'phone home' kunnen doen. Maar ook zonder dat-ie dat kan, werkt het prima...

dat geld voor veel van je hardware tegenwoordig. een smart tv is hetzelfde laken een pak. zenden van gebruikersdata voor ontwikkeling doen ze standaard al in de overeenkomst zetten.

windhoos 10 is niet van die irritante geluidsmeldingen over updates af te krijgen, evenals het zelf bepalen wanneer ze worden gedaan..

Op 16 december 2015 23:11:08 schreef testman:
windhoos 10 is niet van die irritante geluidsmeldingen over updates af te krijgen, evenals het zelf bepalen wanneer ze worden gedaan..

Ik heb dat volgens mij afgezet overlaatst. Dat was zelfs zo simpel als zo een slidertje verzetten.

bij mij ook geen updates van W10.
paar settings veranderd in de group policy en mijn netwerkverbinding als 'metered' gezet

Als je in de Koffiecorner kunt, staat daar een heel topic over W10 tweaks mbt het uitschakelen van updates en privacy/phone-home dingen.

Nou vandaag brief in bus... Ze willen hier ook de slimme meter volgende week plaatsen.

gemaild: leuk slimme meter 2 opties
.1 ik weiger en vraag over paar maanden een 3F niet slimme aan

.2 je plaatst nu slimme meter, maar meteen een 3F met korting!

Ben benieuwd oe Enexis toehapt met beetje korting, of ze liever de volle mep pakken en dubbel werk hebben!...

[Bericht gewijzigd door High met Henk op (15%)]

Daar gaan ze dus niet intrappen.

Ook 3F aangevraagd.

TM (telefoonmuts) - Oh mevrouw, dan vervangen we ook gelijk uw gasmeter.
Ik - Waarom?
TM - Dat moet met slimme meters...
Ik - Ik wil geen slimme meter.
TM - Oh, heeft Uw installateur uw groepenkast al aangepast, en waarom wilt U geen slimme meter?
Ik - Ik ben zelf installateur.
Tm - Die optie staat niet in de lijst, ik verzin wel wat....

Vrij letterlijke weergave...

Ik - Ik ben zelf installateur.
Tm - Die optie staat niet in de lijst,

Dat geeft altijd de leukste reacties, als de optie niet in hun script staat.
Soms wordt beweerd dat zoiets helemaal niet kán, soms zijn ze met stomheid geslagen. Deze juffrouw was nog behoorlijk ad rem.

Vind t wel lekker dat ik mn stoel niet uit hoef te komen om mn verbruik door te geven en op mn telefoon kan zien of mn maandbedrag nog wel een beetje in lijn ligt.

Tja en dat de energiemaatschappij dan aan mn gas/licht/waterverbruik kan zien dat ik ieder weekend uitgebreid met alle 5 mn vriendinnen (niet tegelijk) in bad ga... naja shit happens.

Dat ik op vakantie ben zien ze toch wel omdat de auto niet voor de deur staat 3 weken lang en het alarm 24/7 aan staat. Daar hoeven ze de slimme meter niet voor te hacken.

Op 27 januari 2016 16:26:37 schreef High met Henk:
Ben benieuwd hoe Enexis toehapt met beetje korting, of ze liever de volle mep pakken en dubbel werk hebben!...

Ik ook! Als ze hetzelfde beleid hanteren als Stedin, krijg je net als ik nul op het rekest. Maar als ze toehappen, kan ik weer naar Stedin gaan en zeggen: "Enexis doet het wel". Wel jammer dat ik alleen van netbeheerder kan wisselen door te verhuizen. :)

Iedereen krijgt (of heeft) voor 2020 een nieuwe meter, slim of niet. Het gaat in dit geval puur om de teruglevering. Dat slimme is handig voor de netbeheerders en in principe ook voor de klant. Maar er zijn altijd mensen met doem-scenario's (oa met een kastje voor het huis gaan staan en dan de standen aanpassen) en speciaal voor hen is er de domme meter. Heb je 1 fase dan krijg je een meter die op een tegel lijkt en die zo klein is dat je de deur van de meterkast moet dichthouden anders waait ie weg bij wijze van spreken.

En die meter kan je niet weigeren. Weiger je hem wel dan wordt je op den duur afgesloten en daar zit niemand op te wachten. Dus in 2020 hebben de grootste schreeuwers ook een nieuwe meter :)

Ik ben reeds lang al van mijn feraris meter af, helaas.
Dus dat argument speelt bij mij al niet meer...

Op 27 januari 2016 19:46:32 schreef Blue Sky:
Iedereen krijgt (of heeft) voor 2020 een nieuwe meter, slim of niet.

Bron?

Ik heb overigens zelf een paar maanden terug een meterwissel geweigerd, de Ferraris doet het immers nog prima en een slimme meter heeft voor mij geen enkele meerwaarde.

Ik zie ze niet binnen 4 jaar gaan terugkomen met een aanbod tot meterwissel.

Op 27 januari 2016 19:46:32 schreef Blue Sky:
Iedereen krijgt (of heeft) voor 2020 een nieuwe meter, slim of niet. Het gaat in dit geval puur om de teruglevering. Dat slimme is handig voor de netbeheerders en in principe ook voor de klant. Maar er zijn altijd mensen met doem-scenario's (oa met een kastje voor het huis gaan staan en dan de standen aanpassen) en speciaal voor hen is er de domme meter. Heb je 1 fase dan krijg je een meter die op een tegel lijkt en die zo klein is dat je de deur van de meterkast moet dichthouden anders waait ie weg bij wijze van spreken.

En die meter kan je niet weigeren. Weiger je hem wel dan wordt je op den duur afgesloten en daar zit niemand op te wachten. Dus in 2020 hebben de grootste schreeuwers ook een nieuwe meter :)

Leuk blijft dat, weggezet worden als irrationeel paranoïde of schreeuwer maar wees gerust ik ben er al aan gewend en weet beter.

Natuurlijk speelt het principe en de nostalgie ook mee, maar met een domme electronische meter vervalt in elk geval al de helft van de rationele bezwaren die er tegen een slimme meter in te brengen zijn.

was vandaag nog in t nieuws dat nu ook in israel het stroomnet was gehacked, 2e land na oekraine al vorig jaar..

Maar goed, dat heeft niets te maken met de slimme meter.

http://www.rtlnieuws.nl/economie/home/grote-hackaanval-op-elektricitei…

Als ICT'er maak zou ik me ook meer zorgen maken WAAR en HOE je gegevens opgeslagen worden en niet hoe die data daar komt.
Als ik hacker was hackte ik een energieleverancier en geen individuele metertjes, dat zet geen zoden aan de dijk.

nou, als je weet hoe dat moet, zorg je dat een hele wijk of regio tegelijk de slimme meters reset of afschakelt. lijkt me erger als dat ze een schakelstation uitzetten. dat kan makkelijker weer aangezet worden..

[Bericht gewijzigd door testman op (31%)]

Die slimme meter is er gewoon om mensen die zonnecellen hebben een poot uit te draaien.

Verder willen ze alles weten zodat ze gericht je aanbiedingen kunnen doen, zo noemen ze dat. 's Nachts een paar keer naar de wc geweest en je krijgt spam voor diarreremmers en nachtluiers voor volwassenen. Dat is de toekomst, de commercie heeft gewonnen. Er zijn partijen die erg veel geld voor dit soort data willen betalen. Tegenhouden kun je dit niet. Je wordt gewoon aan de commercie overgeleverd.

Op 27 januari 2016 21:25:42 schreef bprosman:
Als ICT'er maak zou ik me ook meer zorgen maken WAAR en HOE je gegevens opgeslagen worden en niet hoe die data daar komt.

Data die er NIET komt kan ook niet in verkeerde handen vallen. Het weigeren van de slimme meter voorkomt dat de data ergens komt.

Als ik hacker was hackte ik een energieleverancier en geen individuele metertjes, dat zet geen zoden aan de dijk.

In mijn geval valt er bij de leverancier niet meer aan data te halen dan wat ik zelf aan gebruiksgegevens om de zoveel tijd doorgeef. Data die er niet is, kan ook niet opgeslagen worden en dus ook niet in verkeerde handen vallen. Zolang het aan mij ligt krijgt mijn leverancier alleen die data die nodig zijn om de rekening te kunnen innen.

Ik vertel aan de pomp ook niet waar ik met de benzine die ik tank naar toe ga rijden. Dat gaat de benzineboer ook niets aan.