zelfbouw kinderauto icm skatey

hallo,

ik ben voor mijn dochter een klein autootje aan het maken en het spelen met het idee hem elektrisch te maken. Nu ben ik van staal 40x20x 2mm een frame en uit 2 mm staalplaat het autootje aan het maken. Hij word dus behoorlijk zwaar. ik schat op een 50-60 kilo als die klaar is.

ik wil het gas geven op afstand regelen en haar zelf laten sturen,
hij mag niet harder als 5km per uur en het liefst op afstand een killswitch.
eventueel wil ik wielen van een kart gebruiken en het autootje moet ook bergop kunnen.
ik ben niet elektrisch kundig voor zelf een systeem te bouwen.

Nou heb ik na wat zoeken naar geschikte aandrijvingen/onderdelen mijn oog laten vallen op een skatey 600, deze heeft een motor met aandrijving naar een as.
de gegevens van de skatey 600 zijn:

de opgegeven actieradius van 22 km zal niet haalbaar zijn en mag rond de 10km of 1 uur rijtijd(liefst langer natuurlijk)

Accu: 2x 7Ah, 24Volt
Vermogen: 600Watt
Snelheid: Circa 25 tot 27km/h
Afm. Board: 116x30x19.5 cm
Wielen: 110mm
Oplaadtijd: 3 tot 6 uur
Actieradius: circa 22km
Bediening: Draadloze transmitter
Aandrijving: Riem
Max: Belasting 120 kg

ik heb foto's bijgevoegd voor het idee en het voorbeeld wat ik ga proberen na te bouwen.

Is de skatey geschikt? gewicht moet het probleem niet zijn denk ik alleen het terug regelen naar 5km/h en berg op lijkt me niet zeker.

Kan iemand hier wat mee en mij wat duidelijkheid verschaffen? Het zou jammer zijn als ik klaar ben en het werkt niet. De auto afbouwen en dan elektrisch maken is ook een optie alleen dan moet je vaak alles dubbel doen en aanpassen.

met vriendelijke groet,
Nathan Palmen

Ps. mijn dochter word pas 1 november 2 jaar oud en dat is het doel om dan klaar te zijn.

De skatey werkt met een tandriem. Je zou i.p.v. de skateymotor een ander motortje kunnen nemen met een vertragingsbakje (tandwielbak) erbij aan.

Even uitgaan van omtrek van de 110 wielen en 22 km en dit terugrekenen naar je 5-10 km.

Als je grotere wielen gaat gebruiken dan moet je de overbrenging aan passen.

Je kan ook het toerental van de motor regelen, maar probeer ergens tussen de 50-100% van het orginele toerental uit te komen.

Al aan een rem gedacht ?
En houd rekening met de ruimte voor eventueel grotere accu's.

Wat voor accu's past u toe? Er zijn accu's waar gas uit komt tijdens het laden en dit lijkt mij in zo'n auto (afgesloten ruimte) een risico.

Bij de Skatey staat de gebruiker met de afstandsbediening altijd op het board, en zal dus gewoon nooit meer dan 2 meter van de ontvanger vandaan zijn.

Uiteindelijk is de Skatey weinig meer dan een handvol modelbouw onderdelen (motor, motorregelaar, ontvanger en accu) op een skateboard. Dat skateboard en de overbrengingen heb je niet nodig.

Het is niet eens een BLDC motor, maar een DC motor met borstels:
http://www.skatey.nl/onderdelen-elektrische-skateboards/Skatey-600-ond…

Ook te koop bij:
http://shop.mat-con.net/E-Motor-Unite-MY7618-450W-36V-143Nm-with-sproc…

Voor zo'n motor kun je dus ook gewoon een andere regelaar en ontvanger inkopen (bijvoorbeeld bij Hobbyking), of je zou een andere motor kunnen kiezen (een BLDC bijvoorbeeld), als dat voor jou beter uitkomt.

De Skatey drijft maar 1 wiel aan, en dat lijkt me toch wel een probleem bij jouw autootje. Je zou ervoor kunnen kiezen om een starre achteras te gebruiken, maar dan wordt het sturen wel wat moeilijk. Een differentieel is niet zomaar zelf gemaakt, en hoewel je er misschien wel een kunt inkopen, lijkt dat me toch wel een tikje kostbaar. Je zou ook 2 motoren kunnen gebruiken, en daarmee de achterwielen apart aandrijven.

Of het ding een helling op zou kunnen, kun je gewoon berekenen. Stel dat je bij 5km/h 400W aan mechanisch vermogen beschikbaar hebt. 5km/h is ongeveer 1.4m/s, en 400W / 1.4m/s ~= 286N. Als we aannemen dat het geheel 100kg gaat wegen (inclusief motor, accu's, en coureur), zou je daarmee dus een helling van 28.6% op kunnen rijden, aangenomen dat er verder geen wrijving is, en je niet hoeft de accelereren en zo. Dat geeft aan dat 400W toch wel ruimschoots voldoende is, lijkt me.

De afstandsbediening lijkt me nog wel een beetje spannend, want als die uitvalt, moet het autootje netjes stoppen. Daarbij moet je bergaf natuurlijk ook rustig kunnen remmen. Als je alleen de voeding naar de motorregelaar zou onderbreken, zou het autootje uitrollen, waarbij hij nog best een flinke afstand kan afleggen, zeker bergaf. Je zou met een relais de motor kort kunnen sluiten, dan remt hij heel behoorlijk af, en met een remweerstand kun je dat nog wel redelijk beheerst laten gaan.

@BJ2: dat geldt alleen voor loodzuur accu's, en dat lijkt me sowieso geen goed plan, gezien de aanwezigheid van accuzuur, wat voor het kind gevaarlijk zou kunnen zijn als het autootje ooit omvalt, en daarbij zou onbehandeld staal natuurlijk snel gaat rotten met de dampen uit zo'n accu. Het lijkt me beter om gesloten accu's zoals gel accu's te gebruiken, of NiMH cellen. Lithium accu's lijkt me overdreven, aangezien de rest van het voertuig al zo zwaar is.

Ik denk dat je met 150-200Wh aan accu's wel een ruim uur kunt rijden, als dat voornamelijk op vlakke weg is. Als je door het zand gaat rijden wordt dat natuurlijk fors meer.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op zondag 24 januari 2016 10:24:23 (13%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Bedankt voor de reacties,

Ik had gekozen voor de skatey 600 op basis van deze link:
http://www.skatey.nl/onderdelen-elektrische-skateboards/Skatey-600-ond…

Aandrijving op de as en dus starre as aandrijving op 2 wielen.

Ook voor de accu's en de bediening. de bediening lijkt me makkelijk te veranderen voor en volledig r/c bediening en zo dus ook kunnen remmen door achteruit te sturen (met gevoel) Tenminste dat meen ik te kunnen herinneren uit mijn r/c auto tijd (10 jaar geleden)

Zelf een complete set samenstellen is voor mij geen optie aangezien ik de elektrische en natuurkundige kennis niet heb.

Ook niet heel onbelangrijk, een gebruikte skatey600 zit tussen de 200 en 300 euro. Vanuit de specificaties lijken ze me wel geschikt, eventuele verandering van de overbrengen moet wel kunnen denk ik.

Ik ben bij Shamrock in Maastricht geweest en gevraagd voor het zelf samen te stellen maar die konden me niet helpen door het hoge gewicht.

@SparkyGSX
quote:
Ik denk dat je met 150-200Wh aan accu's wel een ruim uur kunt rijden, als dat voornamelijk op vlakke weg is. Als je door het zand gaat rijden wordt dat natuurlijk fors meer.

Ik ben flink aan het inlezen en als ik uitga van een 400watt motor moet ik toch minstens 400Wh hebben? of is dat 400 watt piek vermogen en 200 gebruiksbelasting recht stuk?

400 watt delen door 12 volt komt op 33,3333 Ampere. Heb ik dan minimaal 33 Ah accucapaciteit nodig? en dus bijvoorbeeld deze accu http://shop.mat-con.net/epages/62158737.sf/sec1684bbadd5/?ObjectPath=/…

Nou om het mezelf makkelijk te maken ben ik op zoek gegaan naar een ander alternatief en ben op een 500w 36v quadje gestuit. Deze weegt zelf al een geschatte 30 kilo en de vorige eigenaar van 85 kilo was totaal geen uitdaging. Ik zal de wielen,aandrijving en alle elektra gebruiken.

even een foto toegevoegd

Vroem vroem tuut tuut crash.

Iets dat al redelijk zwaar gemaakt is is altijd beter dan iets dat het niet is.

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

@TS: een 400W motor trekt niet altijd 400W; alleen als deze maximaal belast wordt. Bij een lagere belasting trekt hij ook veel minder vermogen, en gaat je accu dus langer mee. Vergelijk het met een auto; daarbij rijdt je (als het goed is) ook niet altijd plankgas, dus op de maximale snelheid, of op de maximaal haalbare helling.

Om met een gewone fiets 25km/h te gaan heb je ongeveer 200W nodig; het lijkt me dus sterk dat jij meer dan 200W mechanisch vermogen nodig hebt om met dit karretje 5km/h te gaan, aangenomen dat je op verharde weg rijdt, de sporing een beetje klopt en de remmen niet aanlopen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken