LIDL budget soldeerstation

rob007

Yarr, Matey!

misschien is het wat, misschien ook helemaal niet!
ik heb daarnet een simpele soldeerstationetje gekocht (10€) bij de Lidl :
http://www.lidl.de/de/search?query=PARKSIDE%20Regelbare%20Loetstation%…
en misschien is het wel drie(3) keer(X) helemaal niks,
er staat wel op de doos 3 Jaar garantie!
moet hem zelf nog wel uit testen dus wie weet valt ie inderdaad vies tegen,
ieder voor zich zou ik zeggen en bekijk het maar eventjes.
ik wens jullie zo ie zo heel veel soldeer/hobby plezier toe!

Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

De regelknop "regelt" het vermogen naar het verwarmingselement.
Er is geen temperatuurregeling of -terugkoppeling, dus draai hem laag tijdens pauzes of bij "klein" soldeerwerk, anders stook je letterlijk je verwarmingselement op!

In mijn ogen is het nog minder dan "3x helemaal niks"! :-)

Van iets dat stuk is leer je het meest.
Arco

Special Member

Ach,
Voor dat geld weet je al dat het niet veel kan zijn, dus valt het mee als 'ie een tijdje mee gaat... ;)
Ik zou wel regelmatig de stift er even uit-in doen, als die vast gaat zitten is dat lastig. (is zo te zien gewoon schroefdraad op gemaakt aan het uiteinde)
Aan onderdelen is hij het bedrag waarschijnlijk al waard, een los netsnoer kost ook al tegen de 2 euro...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
joopv

Golden Member

Op 1 februari 2016 18:11:50 schreef Drambuie:
De regelknop "regelt" het vermogen naar het verwarmingselement.
Er is geen temperatuurregeling of -terugkoppeling, ..

Voor dat geld kun je ook bijna niet anders verwachten, maar toch.
Hoe ben je daar achter gekomen?

Ik heb gelukkig nog een reserve magnastatje liggen, voor het geval de in gebruik zijnde de geest geeft.

@ joopv

Ik zie ze wel eens in het Repair Café ter reparatie en dan gaan ze in ieder geval open! Meestal blijkt het element dan stuk.
Er zit gewoon een simpele dimmerschakeling in.
Op het snoer naar het element staat netspanning!

De stift zit met de schroefdraad slechts ca. 5 mm diep in het element vastgedraaid dus de warmteoverdracht naar de stift is ook niet optimaal. Om die reden wordt hij bijna altijd in de hoogste stand gebruikt.

Mogelijk is dit een nieuwer/beter model maar hij is "identiek" aan de plaatjes in mijn geheugen en ik verwacht niet veel beters voor die prijs.

Ik zie natuurlijk alleen de defecte exemplaren, wellicht gaan er veel, met beleid gebruikt, wel langer mee.

Van iets dat stuk is leer je het meest.

Ik meende ooit zo'n ding gekocht te hebben bij de aldi of de lidl maar die heeft mijn voordeur niet eens gered. Ik had het geld beter aan iets anders kunnen besteden.

Over low budget soldeerbout gesproken, ik heb jaren geleden voordat ik mijn Aoyue 968A soldeerstation heb gekocht, een goedkope bout gekocht bij conrad. Hij is nog steeds te koop: https://www.conrad.nl/nl/toolcraft-kk-15030p-soldeerbout-230-v-30-w-po…

Heeft mij toen 10 euro gekost en soldeert uitstekend. Weinig wattage maar soldeert zowat alles. Ik gebruik hem nog steeds als ik snel even iets aan elkaar moet maken. Dit is namelijk veel gemakkelijker dan mijn grote station te verplaatsen.

Ik heb zo'n ding ook gehad. De eerste keer kun je ermee solderen. Daarna is de punt rot. Ook wordt hij niet warm genoeg. Waardeloos.

Arco

Special Member

Als je iets koopt altijd de prijs afwegen tegen wat je er voor krijgt. Als dat niet in verhouding is, dan met een boog eromheen lopen... ;)
(dat je voor 10 euro geen goed soldeerstation hebt, kon je toch zo wel aanvoelen? Bij Weller heb je voor dat geld net een nieuwe soldeerstift...)

Wij hebben in het verleden tien hotglue pistolen van kijkshop gehad. Kostten een paar euro per stuk. Gemiddeld waren er zo'n 3 per maand kapot.
Zat wel 2 jaar garantie op, en ze werden ook netjes vervangen, maar op den duur krijg je daar toch genoeg van. Alles weggedaan en Bosch lijmpistolen aangeschaft, geen problemen meer gehad.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb hem ook gehad.
precies dezelfde.
Deed het 2x en toen was het gebeurd.
Dus omgeruild.. daarna was het na 3x weer kapot.
Indd de gloeispiraal verbrand ofzo... want het kan toch niet 2x toeval zijn denk ik.

Ik heb nu zo'n gamma ding.
Geen station gewoon een bout verder niks.
Doet het al weer 2 jaar en kost 15 euro

PS ik ben hobbyist ik soldeer niet dageljks

ohja, ik hbe ook een

Op 1 februari 2016 20:30:02 schreef Drambuie:

Op het snoer naar het element staat netspanning!

ohja, ik heb een hele goedkope soldeerbout, dat ding heeft al vele uren gewerkt en daar staat ook gewoon netspanning op het snoer.

het is namelijk een replica van deze (ziet er IDENTIEK uit), alleen heeft de mijne dus een netsnoer voor in het stopcontact. ik denk dat ik die nu al een jaar of 10 heb. originele punt (wel al goed versleten nu, t begon met een hele fijne en ik denk dat de kop nu ongeveer 3-4mm dik is. de rest is al versleten)
http://csimg.koopkeus.nl/srv/NL/000020901540180/T/340x340/C/FFFFFF/url/vervangings-soldeerbout-voor.jpg
zo dus, maar dan wit-geel ipv dat grijs/blauwachtig.
http://www.ruttenelektroshop.nl/thumbs/product/430x270/vtsc30n.jpg
kosten op internet tussen de 5,77€ en 12.95€ met stekker eraan.
regelmatig gebeurd het dat ik smorgens opsta en ineens zie dat de bout nog in het stopcontact zit. hele nacht staan warmen, en dit al een keer of 10

men 2de is een JBC, ook rechtstreeks op de netspanning. ding koste meer dan bovenstaande (ff opgezocht en kost 31€) en heeft zeker al 4-5punten versleten. ze worden allemaal opgevreten aan dat veertje
http://static2.tme.eu/products_pics/0/1/8/018ddea539ea76fb9d9294e330b03f97/142472.jpg

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Arco

Special Member

Ik heb twee 60W Weller TCP's op 230v. Is voor service wat handiger als een compleet station meezeulen... ;)

http://uk.rs-online.com/largeimages/F1626760-01.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101

Golden Member

Ik heb nog ergens een rode Weller 230V bout liggen. Die heb ik ooit in de jaren 80 gekocht. \
Toen ik opnieuw met electronica begon kocht ik een goedkoop duur ogend Conrad boutje. Heel snel weer de Weller opgezocht tot ik over ging op een Weller station.

https://www.conrad.nl/nl/ersa-tip-260-soldeerbout-230-v-16-w-potloodvo…
Ik heb 2 van deze soort Ersa's. Die zijn ondertussen >30 jaar oud en het is echt wonderlijk wat zo'n 16W boutje voor elkaar krijgt.

Bijna iedere beginner bouwt als projectje een (lab)voeding.
Eigenlijk zou een DIY soldeerstation een mooi vervolg zijn. Je koopt een fatsoenlijk sparepart boutje van een A-merk station. En de rest bouw je zelf. Daarnaast mooi uit te breiden met een Arduino als vervolg project.
Een station als een WS-81 is echt geen rocket-science. 24V trafo met vermogensregeling met terugkoppeling middels temperatuurmeting.
Duurder als een B merk station maar een stuk goedkoper dan een goed station.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

@fcapri: Die heb ik ook. Alletwee!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 2 februari 2016 01:53:04 schreef Arco:
Bij Weller heb je voor dat geld net een nieuwe soldeerstift...)

Daarbij kan je je afvragen of dat wel een realistische prijsstelling is.

fred101

Golden Member

Die punt gaat nog langer mee ook :-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ik heb dit zelfde boutje ook gekocht paar weken terug. Hij wordt alleen gebruikt als reserve (staat bij mijn mama) maar het is inderdaad geen hoogvlieger. Ik moet de temperatuur vrij hoog zetten, stand 3 is niet warm genoeg voor loodvrij, 4 net wel.
Ik merk ook dat de punt snel beschadigd raakt, ik moet er eens achteraan gaan want ik heb hem nog maar een uurtje of zo gebruikt.
Ik moet nog andere punten kopen voor mijn andere weller en dan stap ik weer over naar de weller. Deze heb ik eigenlijk gekocht voor een kennis die enkele ledjes wil gaan solderen maar ik denk dat ik beter een andere kan kopen.

rob007

Yarr, Matey!

hallo soldeerbout figuren allemaal,
tja ik dacht zet het toch even hier neer.
En wat KlaasZ zecht is misschien ook wel waar!
ik heb hem vandaag heel ff aan gehad, hij doet het!(meer durf ik niet te zeggen)
en voor hoe lang tja moeten we ff kijken 1X...3X, ik heb DRIE ( 3 JAAR!!! ) garantie!
er zit nog een reserve TIP bij en het ding koste maar 10€
heb ook al gelezen losse TIP nou ja die kun je vast zetten.
versleten TIP:
http://www.ebay.co.uk/itm/Tips-Bits-Fits-Green-Lidl-Parkside-PLS48B1-S…
http://www.ebay.co.uk/itm/4x-tips-for-Parkside-soldering-station-PLS-4…
Doe het zelf:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/file.php?id=83651&sid=15566…
maar je kunt ook inderdaad iets anders kopen!
ik vond die van fred ook wel mooi! ietsjes duurder maar toch:
https://www.conrad.nl/nl/ersa-tip-260-soldeerbout-230-v-16-w-potloodvo…
eigenlijk heb/had ik hem ook niet echt nodig, maar dacht kom laat ik het eens proberen!
zal hem eens een paar keer gebruiken en als ie het dan nog doet na een tijdje Tja -
dan scheld ik jullie allemaal 10 slagen in de rondte is dat goed? ;-)

iedereen HEEL VEEL succes met zijn soldeerbout en de hobby
VrGr Rob.

OF!!!
zat mij te bedenken zullen we een weedstrijdje doen wie het eerst zijn soldeerbout stuk heeft :-) LOL.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Volgens mij is dit net zo iets.
Maar dan niet regelbaar.

https://www.hbm-machines.com/producten/acties/pagina-4/hbm-soldeerstat…

[Bericht gewijzigd door Piet_Knutselaar op woensdag 3 februari 2016 20:57:58 (10%)

benleentje

Golden Member

Je koopt het toch niet om het op de plank te leggen.
Zet het ding eens aan het werk voor ons en geef ons een verslag van je ervaringen. Dan kan je bepalen wat het is. Er zijn legio soldeerbouten die enkel een vast vermogen verstoken en geen temperatuur regeling hebben is op zich helemaal niets mis mee behalve als je mooie solderingen met constante kwaliteit wilt maken. Want van een niet temp geregelde kan de temperatuur in stand-by flink oplopen en als je hem dan zo direct op je printplaat zet heb je dus te veel warmte.
Dat zal met een kleine bout erg meevallen omdat het maar een kleine warmte capaciteit heeft en dus snel afkoelt, je printplaat is het begin koud dus voordat de temperatuur op de print te hoog word is de bout alweer afgekoeld.

Ik heb in het begin met zo een simpele bout al wat dingen kapot gesoldeerd. Dat was een 100W bout en wist ik toen veel (niet dus).
Die bout was goed voor dik draad solderen omdat dat wel wat kan hebben en lang duurt voordat het warm genoeg is.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Arco

Special Member

... ik heb DRIE ( 3 JAAR!!! ) garantie!

Zoals ik al zei, het gaat heel snel vervelen als je iedere maand terug moet met het ding, en hem dan steeds weken kwijt bent voor reparatie...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
rob007

Yarr, Matey!

Zal hem strakjes weer eventjes aan zetten en een sloop printje leeg maken!
En ja Arco daar heb je ook wel gelijk in!
Maar ik kan makkelijk l.len ik p..s zo op het dak van de Lidl.
(daarbij is mijn vrouw bootschapen doen verslaafd, geef hem gewoon met haar mee ;-) )
Maar dan nog word het op gegeven moment minder interessant natuurlijk, punt begrepen.
MAAR!!!
Hij is nog niet stuk! ga hem na dit schrijven ff aan zetten!

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Hubie

Special Member

@rob007: Je moet maar zo denken Rob,we gaan er op vooruit.
Op de LTS vroeger moesten we als werkstuk een keer een soldeerbout maken.
Een houten handvat met een staafje metaal.
De soldeerpunt was een een stukje roodkoper met een punt eraan gevijld.
De bedoeling was dat je de bout verhitte op het fornuis bij de de gasvlam en dan met een spurt naar je radio of versterker liep en dan 1 of 2 draadjes soldeerde.Daarna weer terug richting fornuis want dan was hij inmiddels zover afgekoeld dat het tin niet meer smolt.
Die tijd is gelukkig voorbij.
Ik heb dat ding trouwens nooit gebruikt,ik had al een elektrische soldeerbout. ;-)

Ik heb hier zelf ook een parkside staan die van de lidl komt..

Vind het voor het geld geen super slecht ding..

Nadeel vind ik de tips, deze worden niet bij de lidl verkocht als ze dit station wel verkopen.. Er zijn wel imitatie tips te vinden op de engelse ebay die ook zouden passen..

Alleen het schroefsysteem van de tips bevalt me niet.. Als de bout koud is zit de tip goed vast, als de bout heet is dan is er ineens speling op de tip en door het zetten van de bout komt ook de tip weer los te zitten.. Enigste manier is met een tang, de kans dat je de tip dan ook beschadigd is dan zeer groot..

Er zijn alleen maar 3 tips er voor te krijgen.. Voor de rest is er niks.. Zoek je wat serieuzer spul raad ik je de YXTronic 3000 aan.

Ik heb een blister-bout met Nederlandse badge-enginering, voor hobby werkt dat ding goed, heb er wel wat randatributen bij gekocht/gemaakt.
En dan heb ik nog een gasboutje, mooi compleet setje, werkt ook uitstekend. Met piëzo ontsteking die wel werkt, in tegenstelling tot de Steinel van het werk, na 25x was die niet meer aan te krijgen.

Dat kump er noe van....
rob007

Yarr, Matey!

Hubie ik heb ook met dat pookje gesoldeerd,
vond het nog een soort van moeilijk ook!
dus ja die tijd hebben we nog net meemaakt,
MAAR moet eerlijk zeggen ben nu wat dat betreft een verwent mannetje!
let wel dat al dat speelgoed en andere dingetjes daar werken we wel hard voor durf ik te beweren.
ik heb trouwens ook weer met dat boutje gesoldeerd om hem nog eens te testen en hij doet het gewoon.
en ja elektronoob losse onderdelen bij de Lidl kunnen we vergeten inderdaad.
maar even voor duidelijk beste mensen ik heb soldeerboutjes genoeg hier.
voornamelijk wellers maar dacht laat ik voor de lol eens kijken wat ie doet,
hij werkt, en tot nu toe goed genoeg.
dat het geen hoogvlieger is en word dat maakt mij niets uit,
wel is het leuk om te vernemen of er meer mensen zijn die gewoon met een of ander goedkoop boutje zitten te solderen en nog tevreden zijn ook!!!

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?