Ik ben bezig met het maken van een klok. Mijn bedoeling is dat de klok een klokpuls uit het stopcontact haalt. Dit heb ik op de volgende manier gedaan:

Een trafo van 6V, de ene uitgang op de aarde van de schakeling, de andere met een weerstand van 1M Ohm en een diode op de klokingang van een 4518. De klok verdeel ik m.b.v. een teller door honderd.

Nu is het probleem: Nadat ik het verdeel door honderd, draait de klok nog op ongeveer 1.5 Hz. Hoeveel Hz komt er eigenlijk uit het stopcontact op deze manier?

uit het stopcontact zou 50-60 Hz moeten komen...

dat dacht ik ook....
Maar toch krijg ik 1.5 Hz nadat hij door 100 is gedeelt.

Ik dacht zelf aan de drie sinussen die door het stopcontact gaan, waarvan er maar 1 van gebruikt wordt. Heeft dat er iets mee te maken?

Word het aantal Hz niet vervormt daar de tranformator??

Op een tweefasig stopkontakt zit maar één sinus van 50Hz. Soms zit er ook een stuursignaal op van 1375Hz (in België althans) dit dient voor allerlei zaken aan of uit te zetten zoals de openbare verlichting, boilers en ook voor spanningsregelingen van de HS transfo's. Misschien heb jij die pulsen juist gemeten op de ogenblik dat ze die 1375Hz er op zetten. Een laag doorlaatfilter zou dan een oplossing kunnen zijn.

Ik heb mijn klok (nou ja, alleen de seconden meter dan) al twee dagen lopen...en het is niet zo dat het soms sneller is, maar altijd...

Als ge het signaal rechtstreeks van een transfo afneemt is het zelfs 50 Hz en geen 100Hz! 100Hz krijgt ge als ge met een diodebrug zou gelijkrichten. Hebt ge geen scoop om het kloksignaal te bekijken? Ik vermoed dat ge eerst een schmitt-trigger zult moeten gebruiken om de klok voor de 4518 te geneneren, waarschijnlijk zijn de flanken van de klok zeer slecht en daar doet een teller nogal gekke dingen mee. Trouwens de netrefequentie is nooit constant 50Hz, er is een zeer kleine afwijking op zowel in positieve als negatieve zin, maar over 24 uur is het aantal cycli steeds juist (4320000 om precies te zijn), dus op lange termijn loopt hij goed.

Wat hebben jullie allemaal gekke elektrische installaties.

Bij Jeroen varieerd de netspanningsfrequentie wel heel erg. Ergens tussen de 50 en 60 Hz.

Bij Albert komen er wel drie sinusen zo dwars door het stopcontact. Wel een helm opzetten he! Je weet maar nooit waar die dingen heen vliegen.

Robert heeft transformatoren die frequentie vervormt??? Ik denk dat je dat antie-zwaartekracht apparaat even uit moet zetten.

Nachtuit woont in een erg mooi oud huis. Helaas is er sinds de eerste wereldoorlog niets meer aan de elektrische installatie veranderd. Ik wist trouwens niet dat er nog elektriciteitsmaatschappijen waren die nog een tweefasen spanning aanboden. (Tja, Belgie he) Wel even je installatie nakijken, Misschien is het slechts een smeltveiligheid. Daarna heb je weer twee mooie sinusen.

Goed, nu even serieus.
Je bent alleen maar je ingangs capaciteit van je IC aan het opladen. Nog een wonder dat je nog pulsen te zien krijgt.
Tussen trafo en ingang een serieschakeling van een diode en een 4k7 weerstand. (1M is veel te groot). Extra weerstand tussen je ingang en massa van 100k. Eventueel om storingen te onderdrukken een condensator van 47n over die 100k weerstand. Dit werkt goed indien je met een 5V voeding werkt.

Hier varieert het toch echt niet meer dan tussen de 48 en 52 Hz, en idd, een weerstandsbrug met een smitttriger doet wonderen !

Ik zou niet met de 50 Hz uit het stopcontact werken, omdat dan bij de minste frequentieschommeling, er al een redelijk groot tijdsverschil te zien is op je klok,

in horloges werkt men met frequenties van in de MHz, en vormt men die erna om. als de frequentie hier enkele Hz schilt,=> bv. 10hz op 1MHz=> maakt niet zo veel uit, dan krijg je mss een tijdsverschil van een µs.

Soufly, Het probleem dat je aanhaalt bestaat niet.
De centrales tellen het aantal sinus pulsen en sturen
nachts bij indien nodig.
Het gaat hier over een fout van max enkele seconden per dag.
Vroeger zijn massa's net-getriggerde digitale wekkers verkocht, en nu nog denk ik, omdat dit een goedkope
oplossing is. Een wikkeling van de tranfo wordt gewoon aan de klokprocessor gekoppeld.

Hallo,

Laat ik het ook nog maar eens herhalen......

De 50 Hz is zeeeer precies...
Komt het voor dat door een eventueele zware net belasting
de frequentie even wat minder wordt (echt geen paar Hz
hoor) dan wordt het verschil weer gecompenseerd.

Rob

De netfrequentie verandert NIET door een zware belasting

Op wo 23-10-2002 13:15:32 schreef elektron_:
Soufly, Het probleem dat je aanhaalt bestaat niet.
De centrales tellen het aantal sinus pulsen en sturen
nachts bij indien nodig.
Het gaat hier over een fout van max enkele seconden per dag.
[....]

Ik vind een paar seconden per dag voor een klok toch nog veeeeeel te veeeeel
kun je niet gewoon een kristal nemen,.. die zijn heeeel precies vergeleken de netspanning. en volgens mij is een schema met kristal veel goedkoper dan eentje met spoelen ed. Als het je erom gaat dat je geen battarijen nodig hebt kun je ook gewoon een gelijkspannings adapter nemen en daar je schema op laten lopen.

http://www.angelfire.com/linux/gearloose/clock.bmp

zo heb ik het ooit opgelost in mijn klok. Mocht er bij jou
op het net veel vervuiling voorkomen. Bijvoorbeeld de
hogere harmonischen veroorzaakt door motoren, dan kun optioneel de 6v ac nog door een laagdoorlaat filter halen
voordat je deze gelijkricht en buffert

Op do 24-10-2002 09:05:40 schreef Andy:
De netfrequentie verandert NIET door een zware belasting

Nee de frequentie uiteraard niet !!, maar er word bij een zware belasting wel een top omlaag gehaald waardoor het net even 49 Hz zou kunnen worden. Maar meet het maar na !

Maar 50 Hz uit het stopcontact is WEL precies ! Zie Rob Keij !

i.d.d. die 50hz is zeer constant, de stationklokken draaien er ook op.
(Hoewel.... de NS is ook nooit op tijd)