Mijn nieuwste aanwinst, een 100Hz tot 4,2 GHz Marconi 2380/2383 spectrum analyser met tracking generator. Kan in 1x 4,2 GHz sweepen en heeft een bizarre 3Hz RBW. Het Span per divisie bereik is al even bizar. Ook de rest is vrij heftig, zoals 0,025 dB resolutie en een counter die 4GHz meet met 1Hz resolutie. Er kan een 1, 5 of 10MHz standaard op. Dat herkent hij automatisch. Er zitten geen menu's, alles kan met de knoppen heel eenvoudig en snel worden ingesteld. Hij heeft ook een hele mooie functie, een knop waarmee je kan checken of je de mixer overstuurd. Ook grappig is de powermeter. Er komt dan een soort verticale bar-graph in het midden van de display.
Hij moest wel eerst gerepareerd worden. Er zit nog steeds een fout in. Af en toe geeft hij ineens een trace die eruit ziet alsof hij van lego is. Dat deed hij permanent nadat ik de trace terug had en werd beter na het vervangen van >50 elco's. Nu doet hij het nog heel soms. Ik vervang de rest ook op termijn. Dat is nogal een klus omdat daarvoor zo ongeveer het hele ding uit elkaar moet. Er zit, voorzichtig gezegd, nogal wat electronica in. Zie: http://www.pa4tim.nl/?p=5587
Heeft er iemand misschien een service manual van de 2383 RF unit (de onderste is de 2383, de bovenste de 2380.