Je mooiste meetapparatuur. Deel 8

Dit topic is gesloten

fred101

Golden Member

Mijn nieuwste aanwinst, een 100Hz tot 4,2 GHz Marconi 2380/2383 spectrum analyser met tracking generator. Kan in 1x 4,2 GHz sweepen en heeft een bizarre 3Hz RBW. Het Span per divisie bereik is al even bizar. Ook de rest is vrij heftig, zoals 0,025 dB resolutie en een counter die 4GHz meet met 1Hz resolutie. Er kan een 1, 5 of 10MHz standaard op. Dat herkent hij automatisch. Er zitten geen menu's, alles kan met de knoppen heel eenvoudig en snel worden ingesteld. Hij heeft ook een hele mooie functie, een knop waarmee je kan checken of je de mixer overstuurd. Ook grappig is de powermeter. Er komt dan een soort verticale bar-graph in het midden van de display.

Hij moest wel eerst gerepareerd worden. Er zit nog steeds een fout in. Af en toe geeft hij ineens een trace die eruit ziet alsof hij van lego is. Dat deed hij permanent nadat ik de trace terug had en werd beter na het vervangen van >50 elco's. Nu doet hij het nog heel soms. Ik vervang de rest ook op termijn. Dat is nogal een klus omdat daarvoor zo ongeveer het hele ding uit elkaar moet. Er zit, voorzichtig gezegd, nogal wat electronica in. Zie: http://www.pa4tim.nl/?p=5587

Heeft er iemand misschien een service manual van de 2383 RF unit (de onderste is de 2383, de bovenste de 2380.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
miedema

Golden Member

Prachtig ding Fred!

Wel een flinke bak, maar bij jou past dat wel :-)
Toonbeeld van klassieke degelijkheid, al die Digitast drukschakelaars.
Ik had geen idee dat Marconi ook SA's maakte...

Waarvoor is die "probe" aansluiting onder de input? Voeding voor een actieve probe?

groet, Gertjan.

rbeckers

Overleden

Fred,

Dat is een Echte Grote Spectrum Analyzer :-)

mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
fred101

Golden Member

Dat is idd een probevoeding. De probe heb ik niet. Goed dat het je opvalt. Ik heb namelijk een 500 MHz HP netwerk analyser probe. Daarvan heb ik ook de originele voeding. Daar had ik nog niet aan gedacht. Die ga ik er mooi naast zetten. Een probe is soms best handig. (onder de Marconi staat trouwens een 110MHz HP VNA)

Rene, ik vind jou Echt Grote Meter ook best gaaf, die had ik nog niet bij je gezien.

[Bericht gewijzigd door fred101 op maandag 7 maart 2016 09:20:02 (12%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 7 maart 2016 09:16:53 schreef mel:
Kwijl... :)

Enough said. ;)

Ik heb in een grijs verleden nog eens stage gelopen (en aansluitend vakantiewerk gedaan) bij Koning&Hartman in Delft. Daar werkte ik ook met een Marconi testset voor het calibreren en justeren van semafoons en ATF-3 telefoons. Het apparaat was ontzettend prettig om mee te werken. Kan me zo voorstellen dat deze SA dat (dus) ook is.

@miedema: Ik vind het juist heel logisch dat Marconi (ook) een SA heeft gemaakt. ;)

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
fred101

Golden Member

Marconi maakte in 1961 al een spectrum analyser.
Ook die was groot en zwaar (1 meter hoog en 150 kilo)

Hij is inderdaad erg gebruikersvriendelijk. Bij mijn Tek 2710 en 2712 heb ik vaak het manual nodig om te weten hoe het ook al weer moest (of eigenlijk, onder welke menu knop het zit)

Onder het apparaat zitten twee uitschuifbare kaarten met een korte gebruiksaanwijzing.

Ik denk dat dit destijds een redelijk pittig geprijsde analyser was. Er is intern niet echt bezuinigd op de constructie. En hoewel het vaak erg veel werk is dit soort dingen te repareren omdat je nergens bij kunt hebben ze hier in ieder geval geprobeerd te vergemakkelijken. Er zitten mega veel testpunten in. De voeding alleen gaat al over de 50 en ze gebruiken de meeste niet eens bij de afregeling maar het is wel prettig om bij reparatie je probes aan te hangen. Bij de 2710 moest ik steeds stukjes draad aan het pcb of de onderdelen solderen.

Deze was kapot toen hij hier kwam. Hij had geen trace meer. Een van de SMPS wilde niet doorstarten. Die zijn op zich relatief eenvoudig te repareren maar vergen veel creativiteit tijdens het meten onder spanning. Je kunt bijna nergens bij. Daarnaast is dit een van de weinige instrumenten waar het qua elco's vrij problematisch was. 99% van mijn apparatuur heeft nog de originele elco's. Vreemd genoeg was dat met de 2710 die een jaar of 3 jonger is ook het probleem.

Ik wordt wel vaker gevraagd een SA te repareren maar het probleem daarbij is dat zelfs een eenvoudige reparatie vaak te veel tijd kost. In deze zit meer dan 10 uur werk. Dat is zonder de tijd die ik besteed heb aan bestudering van schema's en service documentatie. En deze is eigenlijk nog niet af. De resterende elco's gaan nog een keer opspelen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Hallo CO,

Ik hou van Marktplaats! Alweer een onverwachte meevaller! Vandaag mijn Fluke 8840A een plekje gegeven in mijn nieuwe meethoekje:

Eerst de kast eens even schoongemaakt want er is ooit koffie overheen gegooid, althans ik hoop dat het koffie was; het was plakkerig en bruin... Ook heb ik de kast opengemaakt om evt. stof er uit te blazen. Wat schetst mijn verbazing? Er zit een extra print in! Mijn mooie nieuwe apparaatje blijkt uitgerust met de AC-RMS-optie! (Op de foto rechts van het midden)

En dat terwijl het op de achterkant niet aangegeven was!

Mijn reactie was ongeveer zo:

Wat een opwinding. Eerst maar eens een kopje thee...

blackdog

Golden Member

Hi Corneille,

Zowel de Fluke scope en de 8840A zijn prachtige meetinstrumenten.
Ik heb nog 2x de 8840A in gebruik, de gene die ik nieuw heb gekocht zo'n 30 jaar geleden met RMS optie en een van Marktplaats.
Deze meters gebuik ik nu vooral bij mijn voedingen als ik een nauwkeuriger uitlezing wil.

Gefeliciteerd en een heel leuk plaatje dat je er bij hebt gezet :-)

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
blackdog

Golden Member

Hi Fred, :-)

Mooie SA, maar heb je daar wel plaats voor?
Of ben je de kamer achter je nu ook al aan het bezetten ;-)

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Mijn nieuwste aanwinst een E018-0.6D van Delta Elektronika.
Linker metertje is beschadigd dus die ga ik vervangen.

http://www.uploadarchief.net/files/download/delta%20e018.jpg

Ik heb precies dezelfde, alleen is bij mij de V- connector blauw. Superfijne voeding! Ik moest de meerslagenpotmeter vervangen, maar hij is verder helemaal perfect. Ik zal binnenkort eens een foto posten

ik heb er 1 gehad, maar omdat het hier niet zoveel voorkomt om een symetrische voeding bij max 600ma nodig te hebben is het ding weer weg gegaan.

uit de testen van miedema blijken die oude delta voedingen nog mee van de beste presaties te hebben zelfs.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Mijn scoopje:)

Het enige wat ik mis aan dit ding is de mogelijkheid tot het sweepen van de ingebouwde generator

In plaats van alleen een metertje voor die Delta te zoeken kwam ik nog een paar Delta voedingen tegen.

Partner: alweer impuls aankopen gedaan!!!
Ikke: nee hoor ik heb er goed over nagedacht wel 10 seconden lang.

Hier staan ze allemaal netjes naast elkaar, de E030-3 en de E018-06 had ik al de rest is nieuwe aanwinst.

Edit: natuurlijk heb ik er niet zoveel nodig maar het was een partijtje, weet nog niet wat ik er mee ga doen.

http://www.uploadarchief.net/files/download/delta.jpg

[Bericht gewijzigd door Dratsabylgu op dinsdag 15 maart 2016 22:48:52 (13%)

" Assumption is the mother of all f*ckups ", toch trap ik er geregeld in.... How to kill a mosquito with an elephant? --> Surfin' on a AMD RyZen 9 5900x, 12 cores @ 3.7GHz, opgekieteld naar 4.9GHz.

ah, de 19 inch inbouwset van marktplaats :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 15 maart 2016 22:46:30 schreef testman:
ah, de 19 inch inbouwset van marktplaats :P

Inderdaad, was 5 halen 4 betalen :P

hoe vinden jullie die dingen toch elke keer. Ik ben nog op zoek naar een E030-3, maar steeds als ik op marktplaats zoek vind ik geen enkele delta.

Op 16 maart 2016 09:16:58 schreef RVL-Electronics:
hoe vinden jullie die dingen toch elke keer. Ik ben nog op zoek naar een E030-3, maar steeds als ik op marktplaats zoek vind ik geen enkele delta.

http://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zelf-en-verbouw/meetapparatuur/m10…
Waar zoek je op?
Al te specifieke zoekopdrachten geven niet altij resultaat, probeer te varieren.
Een kijk eens wat iemand nog meer voor dingen heeft.

[Bericht gewijzigd door jeroen79 op woensdag 16 maart 2016 10:43:23 (16%)

Ik ben ook al aan het bieden op die E030-3 maar ik heb op marktplaats zoekopdrachten opgeslagen en krijg iedere avond waarschuwingen als er nieuwe advertenties zijn die aan mijn zoekcriteria voldoen.

Ik zoek standaard voor Delta op

Delta elektronika
en
Delta voeding

In alle groepen

Hiermee is het een stuk makkelijker om iets op tijd te vinden.

Op 16 maart 2016 11:42:04 schreef Dratsabylgu:
En als je het niet erg vindt meer te betalen dan kan je ook af en toe hier kijken.

http://www.woutersenwouters.be/products/power-supplies?field_manufactu…

Grappig, zie ik daar een van mijn oude meters staan.
Duur metertje geworden ;)

RTFM, dan pas vragen...

Ik vraag me ook af of ze met die prijzen uberhaupt wel eens iets verkopen.

Dit topic is gesloten