Radio-electronica beurs Rosmalen 2016

pietplof

Golden Member

Wij zijn na het den Bosch weekeinde weer geruggekeerd in het rustige en, helaas, wat druilerige Noorden.
Gistermorgen al om 09.00 uur in de hal en heb mij wederom kostelijk vermaakt.
Het is, denk ik, zeker meer dan. 25 keer dat ik al struinend de kramen hen bekeken en het is ook niet voor de laatste keer.
Ik heb wel de indruk dat het ieder jaar wat rustiger wordt.
Ook enkele handelaren hebben diezelfde mening.

Uiteraard de co stand uitbundig bekeken en ook vele collegahanden geschud.
Het was zeer prettig zoveel bekende koppen te mogen aanschouwen.

Diverse kleinere zaken aangeschaft zoals een aantal connectoren, een druksensor, een soort stroboscoopschakelingetje ( allemaal 1 a 2 eurowerk).
Dan een temperatuurmeyer met 10 ingangen ( k thermokoppel)
En tegen het scheiden van de markt kwam ik aan het einde van een rij een stand tegen met een olie gevulde temperatuurregelaar om thermometers te ijken.
De vraagprijs leek redelijk maar zei de verkoper voor een klein extra bedrag krijg je de helft van de stand erbij...
Dat heb ik met mijn hebberige hoofd gedaan en dat heb ik geweten.
De gehele kofferbak van de auto was vol met , ja met wat.
Een enorme hoop materiaal van een failliet netwerkbedrijf waar ik, denk ik zeker te weten, helemaal niets mee kan.
Enkele voorbeelden: prism instruments een bus controller en busexpander type 2020 en. 2010. Een ameritec callgenerator am2. Digitale testapparatuur en een hele bak vol printen.
De gemaakte foto's geven een bescheiden beeld van de zooi.

festina lente
Hewlett

Honourable Member

Ja, leuk spul allemaal. Al kijken naar je foto's Pieter, hoe lees je die ingebouwde Philips scoop eigenlijk af? Lig je dan op je buik op de vloer of heb je een soort "scoop-aflees-matras" in de winkel liggen? Daar ben ik wel benieuwd naar :-)

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.
Lambiek

Special Member

Op 20 maart 2016 18:18:37 schreef pietplof:
Diverse kleinere zaken aangeschaft...

Je hebt je assortiment lianen niet uit kunnen breiden Piet. :+

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
pietplof

Golden Member

Ha die Hewlett, goede vraag dat dan weer wel.
Die scoop heb ik , jaren geleden, cadeau gekregen van een collega veiligheidskundige.
Maar het ding is zo verrekte lomp ( vol electronenbuizen, twee groe blowers en een beest van een trafo) dat er geen praktische plaats gevonden kon worden.
Bovendien had ik al twee scopen nl. Een Hameg en een Tek.
Het ding gaat wel tot 100Mhz en nog twee kanaals ook.
Weggooien kan altijd nog en dus maar ingebouwd in de wand. Ik gebruik het apparaat niet alleen als iemand vraagt of 't ie het nog doet.

festina lente
bprosman

Golden Member

Behoorlijk grote EPROM programmer er bij.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
pietplof

Golden Member

Da's geheel juist. Maar ik doe er ,voorlopig, helemaal niets mee.
Mijn kennis van die materie is echt te verwaarlozen.
Wellicht moet ik een deel vade spullen maar eens in V & A plaatsen.

festina lente

Mevrouw Plof zag je aankomen... ;)

Ik ben een klein stukje over de markt gelopen en heb weinig interessants voor mij gezien. Ik heb redelijk de apparatuur die ik nodig heb, naar specifieke ic's zoeken heeft geen zin, die bestel ik wel. Verder had ik nog wel wat kleine dingetjes maar die kon ik weer niet vinden. Wel valt het mij ieder jaar weer op dat er mensen met veel leuk spul naar huis gaan waarvan ik me dan afvraag waar ze het hebben gevonden :P

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
pietplof

Golden Member

Mw. Plof, mijn goede gravin dus, heeft erg veel begrip voor haar echtgenoot.
Ik ben uiterst tevreden over haar zeker als je ook in beschouwing neemt dat ze een behoorlijk aantal kostelijke bossche bollen heeft meegenomen.
Daarnaast heb ik al eerder opgemerkt dat zij geen problemen maakt zolang de binnengesleepte spullen woden verwerkt, opgeslagen in mijn ,daartoe bestemd, werkplaats.

festina lente
joopv

Golden Member

Op 20 maart 2016 18:18:37 schreef pietplof:
De vraagprijs leek redelijk maar zei de verkoper voor een klein extra bedrag krijg je de helft van de stand erbij...
Dat heb ik met mijn hebberige hoofd gedaan en dat heb ik geweten..

Oh, die verkoper is een vakman.
Bij de Bijenkorf deden ze dat ook en dan heette het "de drie dwaze dagen".
:)

pietplof

Golden Member

Bij mij was het : ,, één dwaas moment".
Maar als zich slechts één liefhebber meldt voor een van de apparaten is de schade al vereffend.
Anderzijds is het ook wel leuk te kijken wat zo'n apparaat doet als je er spanning op zet.
En, wat dat betreft, kan ik vele uren vooruit.

Inmiddels de oliegevulde verwarmingscel eens bekeken en daar ontdekte ik een erg naar geurtje uit het binnenste.
Tevens trof ik vijf doorgeknipte snoertjes.
In ieder geval een totaal verbrande smoorspoel ( heb ik nog in voorraad).
Veel vervuiling door oliedampen.
Moet heel wat revisiewerk verricht worden.

festina lente
Tidak Ada

Golden Member

Ha Piet,

Wat een troep! Je had beter die macaroni en die EEG/ECG monitor mee kunnen nemen.... >:)
De tweede foto toont echter een aantal mooie en zéér bruikbare koffertjes!

Wat is dat wazige blauwe ding op de laatste foto? Is dat die oliekraker?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
bprosman

Golden Member

Wat is dat apparaat op je werkbank ? , onder dat kleine printertje met die centronics aansluitingen er op ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 20 maart 2016 18:18:37 schreef pietplof:

Dan een temperatuurmeyer met 10 ingangen ( k thermokoppel)
En tegen het scheiden van de markt kwam ik aan het einde van een rij een stand tegen met een olie gevulde temperatuurregelaar om thermometers te ijken.
De vraagprijs leek redelijk maar zei de verkoper voor een klein extra bedrag krijg je de helft van de stand erbij...
Dat heb ik met mijn hebberige hoofd gedaan en dat heb ik geweten.
De gehele kofferbak van de auto was vol met , ja met wat.
Een enorme hoop materiaal van een failliet netwerkbedrijf waar ik, denk ik zeker te weten, helemaal niets mee kan.
Enkele voorbeelden: prism instruments een bus controller en busexpander type 2020 en. 2010. Een ameritec callgenerator am2. Digitale testapparatuur en een hele bak vol printen.
De gemaakte foto's geven een bescheiden beeld van de zooi.

Heb je een lijstje? Ik of anderen hier hebben misschien wel belangstelling.

High met Henk

Special Member

Hoi Piet. Das een mooie deal.
Zo doneer ik het restant altijd aan co...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op de Siglent stand een scoop SDS1102X en een functie generator SDG1025 besteld. Worden als het goed is dinsdag bezorgd.
Verder nog iets van de CO stand voor 1 euro meegenomen, blijkt een cel voor infrarood gasanalyse bij operaties te zijn. Zit een gloeielementje in om IR straling op te wekken, een Loodselenide cel voor de detectie en een motortje met een filterwiel met 2 IR filters.

pietplof

Golden Member

Tidak ; da's inderdaad die temperatuurgeregelde oliestook.
Maar helaas gemold. Wat ze ermee hebben uitgekuurd is niet helder.
Twee printplaten zijn erg vet. ( vies) , bedrading is chaotisch.
Er zit een instelpotmeter op maar op basis waarvan dat ding de temperatuur moet regelen is onduidelijk daar ik geen voeler heb gezien.

Pbrosman; morgen zal ik het door jou gesignaleerde toestel opvissen en identificeren.

Hoeben; ook zal ik morgen eens proberen een aantal items te selecteren, te fotograferen en te voorzien van de fabrikaten met typenummers.

festina lente
Shock6805

Golden Member

Ik was deze editie voor de eerste keer aanwezig. En ik moet zeggen dat ik het leuk vond.
De vangst is wat men noemt een beetje magertjes: 3 dubbelzijdige experimenteer printjes. Daarmee had ik het gehad.

Ik heb wel wat geleerd. Ik moet de volgende keer zeker een winkellijstje maken met dingen die waar ik zéker achter moet zoeken. (Ik had bevoorbeeld een 12AU7 kunnen meennemen voor een hybride hoofdtelefoon versterker die ik hier eens heb gezien. Moet je natuurlijk wel de type nummer onthouden. Hetzelfde geldt voor een berg discrete logica waar ik een nixie klokje mee wil bouwen.)

En ik moet blijkbaar ook beter tussen die soms rommelige stapels kijken. Die transistor testers die hier reeds voorbijgekomen zijn hadden wel een leuke aanvulling geweest. :p

En de grootste flater van al: Ik had hier gevraagd of jullie naamkaartjes droegen. Vergeet ik die van mij toch wel zeker. :(

Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.
Tidak Ada

Golden Member

Hier nog even foto's van mijn buit (klik):

Lamp aan

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

Op 20 maart 2016 22:39:50 schreef Shock6805:
Ik had bevoorbeeld een 12AU7 kunnen meennemen voor een hybride hoofdtelefoonversterker die ik hier eens heb gezien. Moet je natuurlijk wel het typenummer onthouden.

Gaat niet voor iedereen op, maar ik onthoud dingen makkelijker als ik verbanden zie. De 12AU7 is de middelste uit het rijtje TUX en dus gelijk aan de ECC82.

Uitleg:
ECC81 = 12AT7
ECC82 = 12AU7
ECC83 = 12AX7

Als je het dan wel onthoudt, weet je al meteen twee types die passen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Shock6805

Golden Member

Neehoor, dat komt gewoon omdat ik er op die moment geen behoefte aan had het te onthouden. Als je dan een tijd later naar een duistere elektronica beurs gaat, dan weet ik alleen nog dat het een dubbel triode is (denk ik). Dat ik een ecc type nodig had wist ik nog. Maar van de nummertjes was ik niet zeker.

Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.
Tidak Ada

Golden Member

Vergeet niet de beginletter: E = 6,3V gloeispanning

Daarnaast kan het een P of een U zijn met resp. 300 en 100 mA gloeistroom er zijn er nog meer, maar dit zijn de meest voorkomende.

In Amerika beginnen ze met een afkorting van de gloeispanning: 1 = 1,4 V (D in Europa) voor batterijgebruik. 6 = 6,3 V en 12 = 12,6V.
De letters hebben geen betekenis, behalve als volgnummer, net als de eindcijfers in Europa. De tweede cijfergroep bij Amerikaanse buizen duiden op het aantal elektroden, buiten de gloeidraad.

(Bijna) Alle informatie over buizen vind je op deze site:

http://frank.pocnet.net/index.html
Het is een site van een Nederlander, met hosting over de hele wereld. De Poolse site is het origineel en het meest up to date.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
High met Henk

Special Member

Hoe zat het ook alweer?
Owh ja.. Allemaal werk voor de glasbak >:)
Dat was een deel van de beurs

Dan nog dat andere voodoo deel.
Men weet nooit zeker of het werkt, hoe goed het werkt, want is afhankelijk van het weer, de stand van de zon en de maan en of je de kippen net wel ritueel geslacht hebt. Dan werken ze ook nog met grote naalden die ze overal op prikken. Echt voodoo

Ik snap ook niet dat iedereen zo gek is van analoog. Dat spul liegt altijd. Kun je beter de digitaal leren. Overigens is de zus van Anna Loog beter;Annu. Annu kun je tenminste leren. Annuleren

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
fred101

Golden Member

Op 21 maart 2016 07:09:43 schreef High met Henk:
Dan nog dat andere voodoo deel.
Men weet nooit zeker of het werkt, hoe goed het werkt, want is afhankelijk van het weer, de stand van de zon en de maan en of je de kippen net wel ritueel geslacht hebt. Dan werken ze ook nog met grote naalden die ze overal op prikken. Echt voodoo

Een typisch geval van klok en klepel. Het is alleen afhankelijk van de maan fase. En kippen slachten is zo 1930's, tegenwoordig weet iedereen dat je bij volle maan maagden moet offeren. (dat mogen trouwens ook gewoon diepvries maagden zijn)

Die naalden zijn scoop probes. Jullie vereenvoudigde versie daarvan heet logic probe.

Alsof digitaal zo handig is. Het is gewoon idioot, dat gedoe met gates is verre van logisch, ze logic gates noemen helpt echt niet, wij zijn niet gek.

Welke idioot bedenkt er nou dat je A x B een AND poort noemt ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
fatbeard

Honourable Member

Laten we het dan maar niet over fuzzy logic gaan hebben...

Maar er zit wel een kern van waarheid in: digitaal liegt gewoon in machten van twee, voorzien van veel cijfers; analoog laat het geheel aan de gebruiker over ;).

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Welke idioot bedenkt er nou dat je A x B een AND poort noemt ?

Hou zou je het dan anders willen noemen?

0 x 0 =0
0 x 1 =0
1 x 0 =0
1 x 1 =1

Dus zowel A EN B moeten "1" zijn wil de uitgang "1" worden