Radio-electronica beurs Rosmalen 2016

Op 21 maart 2016 15:41:57 schreef Sine:
Die call generator ziet er van buiten nog wel leuk uit, maar ik vrees dat er niet veel meer dan een flinke bak digitale elektronica in zit.

Die call-generator heb ik op de beurs ook effe bekeken. Leuk omdat ik in de telecom zit (en gewerkt heb aan de ASIC's die in dit soort aparatuur zit) maar zinloos voor thuis.

In die doos zitten waarschijnlijk een paar (oude) ASIC's die het werk doen, met nog wat recyclebare logica eromheen. En een paar oude microprocessors en wat ram/rom. Wellicht nog wat stabiel klok-spul.

Het apparaat produceert een T1 signaal: een 1.544Mbit digitaal signaal met daarin ge-tijd-multiplexed de digitale representatie van 24 telefoongesprekken. Met daaromheen alle signaleringsbitjes voor call-setup etc.

In dezelfde categorie was er nog een standhouder die een Agilent OmniBER aanbood. Zelfde categorie, alleen nu voor 155.52/622.08 Mbit/s over glasvezel. Mooi apparaat, heb ik 15 jaar geleden (toen ik voor Lucent werkte) nog mee gewerkt. Dit apparaat had zelfs nog een Lucent inventaris sticker. Maar compleet zinloos voor de hobbyist. Tenzij je voor de hobby SDH/SoNET netwerken bouwt.

Die standhouder had trouwens inderdaad op e-bay gekeken, en wou hem niet voor een paar tientjes kwijt :-)

Beste blurp,

Die standhouder was (en ben trouwens) ik.

Ik ga je tip proberen en eens kijken of ik hem in de USA kwijt kan. Maar ik denk niet dat het zal lukken, hij staat daar al op enkele lijsten.

Nog veel dank voor de tips. CO is een mooie groep zo.

Groetjes,
Pieter Hoeben

[Edit] Sorry, het is beetje langer geworden dan bedoeld :-)

Ik zie mooie dingen op de foto's van jullie.
Voor mij was het de eerste keer Rosmalen, behalve een vroeger uitje naar het Autotron.
Op het parkeerterrein een poosje met Bram (Prosman) staan bijkletsen, hij was alweer huisgaande met zijn buit.
Eenmaal binnen een overweldigend aantal stands. Waar moet ik beginnen? Wat is hier wel niet allemaal? Wat is mijn plan?
Ik had besloten alvorens naar de CO stand te gaan, langs zoveel mogelijk stands te gaan om een indruk van het geheel te krijgen. Op mijn, van te voren zorgvuldig opgestelde (kuch kuch), verlanglijstje had ik o.a: Universeelmetersnoertjes, meet/testsnoeren,apparaatbussen, krimpkous, printboortjes, lipo cellen + houder, lipo lader, koperprint enkel- en dubbelzijdig, aluminiumplaat, ijzerscherm, kleine trafootjes, of minivoedingen en adereindhulzen. Oh ja, en mijn etsmiddel is ook bijna op. En al het andere wat ik leuk voor de verzameling zou vinden. Niet zozeer complete apparaten om uit elkaar te halen, of weer iets om een nieuw project te beginnen. Als ik morgen met al mijn huidige "projecten" begin en regelmatig doorwerk totdat ik 75 ben heb ik ze waarschijnlijk nog niet af. Ik herinner me plots dat ik op zolder nog een bijna complete heel toffe Elektuur versterker, ergens van 1975, heb liggen. Juist, merendeel nog in bouwvorm.
Als ik echt onderdelen nodig heb koop ik die wel ergens online, maar ik was hier nou toch, dus maar op pad! Wie weet vind ik toch een leuke kast met inhoud :-)
Voor mij was het lastig doordringen tot aan de tafels met daarop de aangeboden waren. Ikzelf vond het best druk, en aangezien ik geen enkels kapot wilde rammen met de rollator, was ik niet in staat om het uitgestalde goed te bekijken. Natuurlijk zag ik wel wat van het spul wat ik op mijn lijstje had staan. Maar als rechtgesneden, van oorsprong, Rotterdammer ga je toch verder kijken of "jouw spulletjes" vaker voorkomen, en dan later bij de stand met de juiste prijs zien te scoren. Bij Quakkelstein, incl. keffertje, zag ik leuk spul. Daar moet ik straks terugkomen, net als die ene stand met die aansluitbussen, en die met meetsnoeren, en die met ... En ook zag ik van die leuke kleine 1:120 en 1:240 motortjes. En ze waren verrassend sterk. Die haal ik straks wel op. En een laptop 500GB diskje voor 35,- ook een mooie prijs. Ohhh, en ik zag nog veel en veel meer, straks even beter kijken. Ik ben zo terug.
Hoe anders liep het.
Eenmaal, via de lift die natuurlijk precies aan de andere kant van de zaal is van waar ik sta, bij de CO stand gekomen, die ook weer precies aan de andere kant is. En toen kwam ik in een leuk gesprek met Fred, o.a. over de RKC controller die ik voor hem bij me had. Voor je het weet ben je een uur verder, nou vooruit 2 dan. En vooral veel lachen. Ach wat maakt het uit, de beurs is toch tot 5 uur open. Maar ik voelde wel ergens in mijn systeem dat ik aanstalten moest maken om mijn spulletjes te scoren. Hé, er zijn printboortjes op de stand aanwezig. 20 stuks voor een mooi prijsje van Tidak gekocht. En nu even Hugo spreken want hij heeft een hele mooie (vind ik dan) 19,5 kilo schoon aan de haak wegende vintage Kenwood KR-8340 receiver voor mij. Aiii, even aan de wandel. Ok, ik kom straks terug. Zo zeg, dat wordt racen Ton, je hebt nog een stuk of 8 stands om naar terug te gaan i.v.m. je spulletjes. En je hebt ook nog niet alles gevonden wat je zocht.
Verrek, wat is dat nou? Er wordt omgeroepen dat de beurs zo gaat sluiten, en dat we volgend jaar weer welkom zijn. Sjips, is het al zo laat? Ik achterhaal de tijd en ontdek dat het kwart over 3 is. Foutje in mijn perceptie van open tot 5 uur. Ik dus in gezwinde draf achter mijn rollator op weg naar de lift. Zo'n 10 meter verderop, een beetje naar rechts staat een groepje van een man of 5 te kletsen. Ruimte zat, het pad is breed genoeg. Als ik bijna gelijk met het groepje ben wordt ik links door een enigzins rennende jongeman ingehaald. En wat doet ie &%#!*&}\ , hij stopt recht voor me om bij dat groepje te gaan staan, vlak voor mijn neus. Ja, dat is dus boem tegen zijn enkels. In feite sprong ie dus vlak voor me. Begint ie toch een partijtje in het Duits tegen me te schelden die &%#!*&}\ Herken je dat? Net als op de snelweg, dat zo'n klojo je links inhaald terwijl hij de afslag wil hebben waar je NU bent, en dus vlak voor je vol op de rem gaat staan om alsnog die afslag te pakken, terwijl hij makkelijk zat achter je uit had kunnen voegen. Nou, ik heb hem in fijn Rotterdams uitgelegd wat ik van hem vond. Sodemieter op zeg, kan me er nog kwaad om maken.
Eenmaal beneden niet meer de stands kunnen vinden, de meesten hadden hun spul al in kratten, Quakkelstein was al weg, net als de vele anderen die ik nog moest hebben. Wel nog wat aansluitbussen en krimpkous op het nippertje kunnen kopen.
Vrouwlief, die Den Bosch was ingegaan gebeld: Kom me maar halen.
Terug naar boven, op zoek naar Hugo i.v.m. de Kenwood :-).
De receiver staat hier inmiddels. Hugo, nogmaals hartstikke bedankt!
Binnenkort (kuch) zal ik hier een verslagje van de reparatie laten zien.

Dus, mijn buit: 20 printboortjes, doosje krimpkous, 8 aansluitbussen (waarbij ik er inmiddels achter ben gekomen dat de bus niet erg diep is, mijn banaanstekers steken er half uit :-( ), en een prachtige vintage Kenwood receiver.
Volgend jaar dus beter op de tijd letten, kopen als je het ziet, spijkers op de frontbeugel van de rollator lassen.

TonHek

The fastest way to succeed is to double your failure rate.
mel

Golden Member

Ik wist niet dat Piet Quakkelstein nog op beurzen stond.Doe hem maar een keer de groeten als je m ziet :)
PE1HEZ.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
pietplof

Golden Member

Hij niet alleen, zijn vrouw ook en, zoals tonhek al opmerkte die blaffende carnivoor ook.

De lontjes waren ietwat kort bij enkele lieden. Ik ben, geheel perongeluk uiteraard, tegen een man met stok opgeblunderd.
Nou die had ook tamelijk onbeschaafde teksten voorradig.
En aangezien ik geen Rotterdammer ben maar een heel bescheiden en vooral verlegen Drenth heb ik volstaan met een niet functionerende dodelijke blik.

Voor de rest kan ik opmerken dat ik al tientallen malen deze beurs heb bezocht ( ook al in de Brabanthallen) en steeds weer merk dat de tijd altijd te kort is.

festina lente

Ha, jullie denken tijd tekort te hebben..
Moet je eens achter de CO-stand gaan staan, dan denk je 's ochtends: straks even een rondje doen. Tegen de tijd dat het 2 uur is heb je als je geluk hebt net een keer de bovenring gezien. :P

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 22 maart 2016 05:15:58 schreef mel:
Ik wist niet dat Piet Quakkelstein nog op beurzen stond.Doe hem maar een keer de groeten als je m ziet :)
PE1HEZ.

Quakkelstein? Die naam zegt zelfs mij iets. 20 jaar geleden op een beurs in België een mooie HP LCR brug van gekocht voor € 10 (brug was wel defekt, vandaar de prijs).
kon toen maar moeilijk geloven dat zijn naam echt Quakkelstein was :-)

greoten

Kris

Op 21 maart 2016 23:26:20 schreef Hoeben:
Die standhouder was (en ben trouwens) ik.

Oh, hoi! Aangenaam kennis te maken, en succes ermee :-)

Op 19 maart 2016 20:01:08 schreef Roland van Leusden:
Mijn aankopen:

[...]
bakje Vactrol 21L165 van Vactec
[...]

Jammer dat ik die niet heb gevonden... Lagen er nog meer en weet je misschien wie ze verkocht?

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
klein is fijn

Moderator

Ik ben op de stand nog iemand tegengekomen die een ZM1005 zocht, wie was dat ook alweer?

@Benadski,

Geen idee welk bedrijf het is, het was een stand met allemaal van dat soort plastic bakjes, ze stonden ook op de lichtmis. Leek mij een inventaris van failiete zaak. Misschien hebben ze nog meer Vactrol, ik heb geen meer gezien op dat moment.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Tidak Ada

Golden Member

Is dat niet de krattenboer? Die heeft een eigen site... Iets met krattenboer :)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
LetterHenk

Golden Member

Op 22 maart 2016 16:40:40 schreef klein is fijn:
Ik ben op de stand nog iemand tegengekomen die een ZM1005 zocht, wie was dat ook alweer?

Hallo KIF, Dat was ik :) Je zou me er erg blij mee maken. Ik stuur je wel een PM.

Verder nog even de buit :D
- Rol met 250gr Cookson 0.5mm harskern. Vloeit mooi en doet het prima. Er komen ook wat SMD projectjes aan voor mij (oa de CO nixieklok) vandaar dat ik zocht naar 0.5mm
- Zak met 17 mooie 100k potmeters met metalen as (oa voor baby 10 sequencer)
- Knoppen voor bij de potmeters
- 10slag 20k potmeter voor in de active-load
- BNC kabeltjes
- Headers
- 2 mooie 2x12V rinkernen waarvan een op de CO stand (beiden ongeveer 100VA)
- 1 lief 2x15V 30VA ringkerntje (CO stand)
- 23 CA 7segment displays (14 blauw, 6 groen, 1 rood :)), op de CO stand kwamen zo 123 niet achter het type. Nu wel gevonden, in de hars gegoten staat 5101-AB-D, hier is op het web wel eea over te vinden.
- een verdwaalde ULN2803 die op hetzelfde schuimpje stond.
- CO Nixie kit

Ook op de CO stand, 2 mooie identieke heatsinks voor de 2 CO voedingen.

Aanvankelijk alleen voor de behuizing (15 piek voor betaald), nu twijfel ik daar aan.
Een werkelijk prachtig gemaakte 82' elektuur voeding. Ik zal daar nog een ander topic voor openen om de ingewanden te showen. Want behalve ERG mooi gemaakt, ook wat vreemde zaken gezien aan de binnenkant.

Voor mij een erg geslaagde en leuke dag. Toch wel het eea weten te scoren voor het goede doel bij de CO stand. Een aantal COérs gezien en gesproken en erg gezellig gereisd met SparkyGSX en Jason, waarvoor nogmaals dank!

Action expresses priorities LH

Letterhenk, die twee koelprofielen hebben geen M4 of M3 gaten. Wat het wél was weet ik niet maar het ging bij mij niet helemaal lekker.... uiteindelijk doorgeboord en M3 moetjes erachter. Ik heb ze ook, maar al een paar jaar.

Op 21 maart 2016 13:00:42 schreef Tidak Ada:
Gelukkig ziet de mijne toch wel iets in de schoonheid van sommig elektronisch glaswerk, maar de presentatie moet wel goed zijn

Heb jij ff geluk, dat werkt hier niet zo helaas :+ De dame is tegen grote buizen, speakers of apparatuur. Erg jammer als buizen audio fan. Ik had nog een displeetje voor je trouwens, en ook de frontplaat mocht je willen. en de kast, die staat nu in V&A.... Groot en onhandig enzo ;)

Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!

http://www.hlktech.com/UploadFile/201358223451340.jpg

Ik heb deze module op de CO stand gekocht, en na veel proberen lijkt het dat de seriele TX niet werkt.. weet iemand toevallig wie deze module gedoneert heeft?

GMT+1
Tidak Ada

Golden Member

Kast heb ik niet nodig. Er liggen hier zat grote bakken (behalve eentje om een CO-voeding in te bouwen). Geen kast gevonden op de beurs, omdat de stand te veel tijd kostte...
Die frontplaat van mij is mooi genoeg, laat dus maar lekker op V&A staan.

Wat is dat voor een display'tje waar je het over hebt ? Zou interessant kunnen zijn !

Eén enkele grote buis mag hier, maar een 80kW klystron wordt niet getolereerd (heb ik ook niet).
Ik moet nog een mooi display voor mijn 860 maken. Die mag dus wel :) Verder liefst sub miniatuur buisjes en Nuvistors.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 22 maart 2016 23:21:40 schreef Progger:

Ik heb deze module op de CO stand gekocht, en na veel proberen lijkt het dat de seriele TX niet werkt.. weet iemand toevallig wie deze module gedoneert heeft?

Die zat in mijn doos met donaties.
Der zaten ook 2 wifi antenne's bij, maar geen idee of je er die bij gekregen hebt :)
Ik heb deze module ook nooit aan de praat gekregen, maar heb hem destijds bij Niels van samenkopen gekocht.
http://ledsee.com/index.php/en/sender-a-receiver/wifi-to-uart-serial-s…
hier vind je de datasheet en manual, misschien kun je daar wat mee.
Ik heb nooit zin gehad om het uit te pluizen.

Ik heb zowel de module verkocht als de antennes, maar naar ik me kan herinneren niet aan dezelfde persoon :D

If you want to succeed, double your failure rate.

Klopt, ik heb de antenne niet gezien, ik heb ze ook niet gekocht.

toevallig had ik die nog, maar ik krijg dus geen signaal uit de seriële poort.

heb de wifi als access point werkend gehad, en zowel LAN als WAN via ethernet benaderd. ik kan data ontvangen die ik serieel naar de module stuur, maar er komt geen TX signaal uit de UART. ;-(

@Stijnos, heb jij wel verbinding gehad met het ding, of was het seriële ook het probleem bij jou?

GMT+1

Ik kreeg het ding niet via serieel werkend nee.
Hij lag daardoor al tijden te verstoffen op zolder. Ik houd niet zo van heel lang speuren en zoeken :)
Wat er precies wel en niet werkte weet ik niet meer

waarschijnlijk werkte die dan niet omdat je geen data terug kreeg.
lijkt erop dat het een miskoop is. ik zal hem eens flashen en dan geeft ik het ook op..

GMT+1

Zit er niet een buffertje op b.v. ds1488-89 of ls144-145 of max32 oid?

TonHek

The fastest way to succeed is to double your failure rate.

Wauw TonHek.. zonder het schema kan ik je al vertellen dat geen mens meer een 1488/89 meer gebruikt tegenwoordig hoor ;)

Maar een max232-achtig drivertje zal er zeker tussen zitten, en Progger kan natuurlijk wel even meten of op de respectievelijke ingang misschien wel een TX te meten is?
Sterker nog, je kunt nog een stap overslaan en direct op de pin van de HLK-RM04 module meten (pinout).

If you want to succeed, double your failure rate.
bprosman

Golden Member

Zit zo te zien (naast de connector) wel iets max-achtigs op.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Misschien doet de HLK module het zelf wel?
Anders weet ik het ook niet.
Hopelijk heb je er niet teveel voor gegeven :)