Je mooiste meetapparatuur. Deel 8

Dit topic is gesloten

@Fred
Daar heb je zekers extra betonnen fundering gestort?

TonHek
P.s. heb de verhuisdoos gevonden waar de software in zou moeten zitten die ik voor de RKC geschreven heb.. wordt vervolgd.

The fastest way to succeed is to double your failure rate.

Op 24 maart 2016 15:48:57 schreef Dratsabylgu:
Ik had zelf al 1 Delta voeding en heb er de afgelopen weken dus totaal 16 bij gekocht waarvan er 5 ex Estec zijn.
Terwijl ze normaal gesproken niet zo vaak te koop staan.
Ik heb dus geluk gehad.

Momenteel heb ik dus

3 stuks M24-20HE
2 stuks E030-3
3 stuks E015-2
4 stuks E018-0.6D
1 stuks E060-0.6
2 stuks CD15-1A
1 stuks D015-1.5
1 stuks MVT 15-10

Ik heb ze niet allemaal nodig dus een paar zal ik wel weer verkopen.

Mocht je van een E018-0.6D afwillen dan houd ik me aanbevolen.

Have you debounced your buttons today?
Jinny

Golden Member

Op 26 maart 2016 10:11:18 schreef TonHek:
@Fred
Daar heb je zekers extra betonnen fundering gestort?

Fred woont op de verdiepingsvloer met zijn spullen, hoe die paar dunne balken het volhouden om hem buiten de keuken te houden is mij een raadsel.... ;)

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
mel

Golden Member

Hij mag ook niet zo veel bewegen, dan kunnen de trillingen de boel doen instorten >:)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Zoiets dus..... een verdieping lager zou beter zijn :-)

[Bericht gewijzigd door TonHek op zaterdag 26 maart 2016 16:17:26 (21%)

The fastest way to succeed is to double your failure rate.
fred101

Golden Member

Ik wil van de zomer het lab naar de garage verhuizen. Daar kan ik een stuk van ongeveer 4x6 meter maken. Er is gas/licht/water/krachtstroom en zelfs een toilet. Nu is het lab boven veel te krap. Ik kan nu maar twee apparaten tegelijk uit elkaar hebben liggen en daarnaast is het erg onhandig om steeds met zware/grote patiënten naar boven te moeten.

Ik wil dan langs 3 muren metalen rekken zetten en langs twee daarvan een lange aaneengesloten werkbank maken die voor het rek staat. Daar heb ik gelijk ook perslucht en een eigen electra groep. De garage is door de vorige eigenaar gebouwd om graafmachines te onderhouden. De vloer kan 65 ton aan :-)

De vloer van het huidige lab is van beton en dat rek staat met de rug tegen een dragende muur en rechts ervan is de buitenmuur. Lijkt me stevig genoeg.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Wil mijn Delta E030-3 even laten zien in de definitieve uitvoering.
Eigen digitale meter ontworpen en hij heeft klap-voetjes gekregen. Hij is nu helemaal naar mijn zin en heeft een vaste plek op de werktafel.

flash2b

Special Member

Mijn laatste 3 nieuwe aanwinsten zijn allemaal 'oude meuk'.

Als eerste een Grundig H&B Resonanzmeter 701 (a.k.a Griddipper). Hij is helemaal compleet in originele doos, met alle 6 oppik spoelen. De manual is hier te vinden.

http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc01438_cleaned.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc01439_cleaned.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc01441_cleaned.jpg

Volgens mij is deze echter defekt, maar het kan ook zijn dat ik het gebruik niet begrijp. Volgens mij moet ik op de 'S' stand een 50Hz gemoduleerd signaal kunnen horen op de FM band op de ingestelde frequentie. Dit lukt echter niet. De 190V en 6.3V is aanwezig en de buis, een EC92, gloeit. Misschien dat iemand me kan helpen met een richting van een defect of de juiste werking. Het valt me op dat de meter minder dan nul aangeeft, als ik de potmeter maximaal zet dan slaat de meter uit maximaal 2 streepjes. Dit lijkt mij niet ok.

Als tweede een H&B präzisions-vorwiderstand (gevonden op de radiobeurs in Rosmalen). Ik heb geen manual gevonden, maar wel een link van zijn broertje zodat ik weet dat hij ongeveer uit 1960 komt. Toen konden ze prima weerstanden maken want die zijn naar 56 jaar nog steeds prima in spec, en dat voor 0.05% !!

http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc01448_cleaned.jpg

Als laatste een zeer mooi gemaakte (zelfbouw) dubbele VU meter met enorme mooie grote Simpson MR-116 analoge meters. Ik heb geen idee waar het voor gebruikt is, maar het werkt nog. Op de DIN plug aan de voorzijde zitten beide ingangen die met de schakelaar erboven tussen pin 1-4 en 3-5 worden geschakeld. De schakelaar daarboven regelt de gevoeligheid en in de VAR stand kan met de rode knop worden aangepast. Van binnen vol met onderdelen van Philips, jaren 70-80, op zelfgemaakte printjes. Wie weet waar dit voor werd gebruikt mag het zeggen.

http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc01444_cleaned.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc01445_cleaned.jpg

@Rolo
Ziet er goed uit, die Delta-mod. Je zou eigenlijk een nieuwe frontplaat bovenop de huidige moeten maken (display en schakelaars naadloos).

RAAF12

Golden Member

Op 26 maart 2016 22:33:44 schreef flash2b:
Van binnen vol met onderdelen van Philips, jaren 70-80, op zelfgemaakte printjes. Wie weet waar dit voor werd gebruikt mag het zeggen.

Volgens mij zijn de printjes van een programma piekmeter. Een zelfbouwontwerp wat in een Radio Bulletin uit 1971 stond. Een VU meter is een onding om het record level van een tapedeck te bepalen. De PPM heeft een snelle piekresponse en een trage decay en is veel nauwkeuriger in de aanwijzing. Algemeen bij de omroep en andere professionele audiogebruikers in het analoge tapetijdperk. Ook zenders wil je liever niet oversturen. Of er nog echte PPM meters worden gebruikt in het prof digitale domein? Ik heb de betreffende RB helaas niet meer. De inhoudsopgave staat wel op radiomuseum, blz 151 RB 1971 Ik heb het ontwerp nagebouwd en gebruikt ism een 2 track Revox A77
http://www.radiomuseum.org/forumdata/upload/inhoudsopgave_1971.pdf

miedema

Golden Member

VU en PPM meters hebben heel verschillende karakteristieken, die makkelijk uit elkaar te houden zijn.

Een VU (Volume Unit) meter heeft een opkom èn afvaltijd van 300mSec.
Een PPM (Peak Program Meter) heeft een korte opkomtijd van 5mSec, en dan een langzame terugloop van 1,7sec per 20dB

Als je de meters een puls laat zien (in audio b.v. tikje op microfoon) slaat een VU meter een klein stukje uit, en valt dan even snel weer terug. Een PPM meter zal ver uitslaan, en dan veel langzamer teruglopen.

Voor een echte PPM meter is veel meer elektronica nodig dan op de printjes te zien is (oa dubbelzijdige piekgelijkrichter, log convertor)
Wel werden er vroeger ook met simpele middelen "ongeveer piekmeters" gemaakt.

groet, Gertjan.

RAAF12

Golden Member

Klopt Gertjan, deze voldeed niet aan de prof specificatie's het was een poor mans PPM meter. Maar wel beter dan die belabberde meters in een Revox A77.

rbeckers

Overleden

De eisen voor professionele PPM meters zijn best hoog.

https://en.wikipedia.org/wiki/Peak_programme_meter

Interessante materie.

RAAF12

Golden Member

Zeg dat wel, verderop staat ook een afbeelding van de Nagra Modulometer. Toen ik nog in Hilversum op Rens&Rens zat waren daar ook jongens die voor de Avro jongerenomroep Minjon met een Nagra op pad gingen. Ik keek mijn ogen uit als ze met die Nagra's bezig waren. Prachtig spul.

miedema

Golden Member

Nu we het er zo over hebben bedenk ik me dat mijn Nagra modulometer best wel eens mijn mooiste meetinstrument zou kunnen zijn. (In elk geval ver weg mijn duurste...)

Ik heb hem even uit de kast gehaald, en een foto gemaakt:

http://www.miedema.dyndns.org/co/IMG_4560-Nagra-IV-S-TC-modulometer-600pix.jpg

Dit is de modulometer de Nagra IV-S TC. De laatste versie van de analoge portable recorders. Stereo en met tijdcode.

Mechanisch is die dubbele meter natuurlijk een kunststukje. 1 draaispoel zit op de gebruikelijk plek, en de 2e in de bult aan de voorkant.

Nagra heeft die piek aanwijzende modulometer al heel lang gehad. Uit mijn hoofd vanaf de Nagra III, uit 1968. De PPM norm is pas veel later gekomen.

Als jullie de link van rbeckers hebben gelezen hoef ik over PPM weinig meer te vertellen. :-)

groet, Gertjan.

rbeckers

Overleden

Gertjan, dat is een heel mooi stukje techniek.

miedema

Golden Member

Ha rbeckers,

Inderdaad. Het is leuk om te zien dat de Nagra's ondanks hun leeftijd toch een soort strak modern, kek technisch uiterlijk blijven houden. (De Nagra IV werd in 1971 geïntroduceerd)

Ook elektronisch interessant. Top specificaties, gelijk niveau met de studio Studers en Telefunkens. En dat gevoed uit een enkele voedingsspanning van -10V. Bijna alles is gedaan met verschilversterkers. Die negatieve voedingsspanning is een erfenis van de Nagra III, die geheel met germanium transistoren werkte.

Ik heb m'n foto spullen alweer opgeruimd, anders zou ik nog een totaal fotootje maken.

Gister was flash2b hier, en hebben we gezamenlijk aan voedingen zitten meten. Dus er zijn nu een hoop meetresultaten uit te werken voor ik op pad moet voor familie verplichtingen...

groet, Gertjan.

Ik zal ook maar eens mijn bescheiden hoeveelheid meetapparatuur laten zien.
De Siglents zijn de buit van de Rosmalen.

flash2b

Special Member

Mooi spul!

De scope is een SDS1102X zie ik, maar welk type is je functie generator (kan het nummer niet lezen) ?

Zit zelf aan een SDG2082X te twijfelen, maar die is het volgens mij niet. Zo op de foto is het een SDG800 of SDG1000 series.

flash2b

Special Member

.

[Bericht gewijzigd door flash2b op zaterdag 2 april 2016 22:46:18 (99%)

De scoop is een SDS1102X en de functiegenerator is een SDG1025

Thevel

Golden Member

Op 28 maart 2016 10:21:44 schreef miedema:
Ik heb hem even uit de kast gehaald, en een foto gemaakt:

Die twee ronde dingen onder TC/PILOT, zijn dat mechanische indicators?
Lijken een beetje op indicators welke soms op heel oude telefoons zaten.

miedema

Golden Member

Ha Thevel,

Die twee ronde dingen onder TC/PILOT, zijn dat mechanische indicators?

Inderdaad. In de volksmond "blinkers", de officiele Nagra term is "SASS indicator"

Ik heb er een paar uit mijn Nagra spare parts bak gehaald:

http://www.miedema.dyndns.org/co/IMG_4566-Nagra-blinkers-600pix.jpg

Dit is het oude model, met een kleiner wit opperlak bij "OK", en een grotere hoogte boven de frontplaat.
Zoals alles bij Nagra werden ze tot op het laatste schroefje in-house gemaakt.

Het bijzondere van deze indicatoren is dat ze met heel weinig energie toch een zeer duidelijke indicatie geven.
De indicators op de foto worden gespect op 0,5mA 1,5mA voor ON, nu na 30..35jaar hadden ze ruim 1mA nodig....
(Edit: vanmorgen dus niet goed gelezen.... Ze zijn nog steeds prima binnen spec)

Dit is nog steeds bijzonder, met zo weinig energie een duidelijke indicatie, die ook in de volle zon uitstekend zichtbaar is!!

Met de Nagra had ik in de tropen nooit problemen, zowel meters als indicaties uitstekend zichtbaar. Nu sta ik bij een beetje zon te prutsen met zonnekapjes om meters etc. op LCD en TFT schermpjes nog enigszins te kunnen zien...

Ook operationeel waren die indicatoren slim. Die "speed & power" blinker ging alleen aan als
- de batterij spanning niet laag was
- De motor stroom niet te hoog was
- wow en flutter niet te hoog was (tachometer)
Dus met af en toe een blik op "speed & power" wist je vrij zeker dat alles in de recordertas nog goed ging!

@ Raaf: Wel erg veel wit in je plaatjes :-)

groet, Gertjan

Thevel

Golden Member

(foto van internet)

Lijkt inderdaad veel op de indicators welke bij oude telefoons gebruikt werden.
Hier nog beter te zien.

Dit topic is gesloten