Wij hebben een elektronisch orgel dat 16 jaar niks heeft gedaan en ergens op zolder heeft gestaan. Het was erg stoffig. Alles is uit elkaar geweest en schoongemaakt. Het probleem dat 1 van de speakers stoort ( kraken, bonken etc) is nog niet verholpen. Er zijn ook twee printplaten die onder het stof zaten met alcohol schoongemaakt. Er lijkt niets los te zitten of gebroken. Het geluid is compleet willekeurig. Als hij een poosje aanstaat stopt het soms even om dan weer in alle hevigheid te beginnen ook als je er niet aan zit. Ik heb ondertussen de service manual te pakken maar weet niet hoe ik verder zou kunnen...
Jenny
Ten eerste welkom op het forum.
Heb je alle schakelaars, alle aansluitingen, contacten onder het klavier, de rest van de bedien knoppen, potmeters al nagelopen?
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
kan goed een gare halfgeider zijn. eenmaal opgewarmd begint de ellende. vooral japande transistoren met zwarte pootjes hebben er last van, dat zwarte op de pootjes is oxidatie welke in de kern doordringt..
ook een signaal voerende elco kan de reden zijn, die kunnen goed uitgedroogd zijn na al die jaren..
@Lambiek: alles is los geweest en ontstofd. De volumeknop deed ook raar maar na schoon te hebben gemaakt goed.
@het apparaat doet het meteen dus niet pas als hij opgewarmd is....
In het uiterste geval dachten we erover om de speaker rechts te ontkoppelen en het op 1 speaker te doen ( die maakt geen herrie). Het is allemaal gesoldeerd en ik vroeg me af of dit mogelijk is op 1 en ook of het dan het handigst is allen de witte draad los te maken omdat de linker speaker met de zwarte draad ook op de rechter speaker is aangesloten. Wat is mogelijk?
Merk/type?
Philicorda's hebben wel eens slechte deler IC's en slechte transistoren, maar ik durf niet met zekerheid te zeggen dat ik hier naar ene Philicorda kijk.
Je kan de versterker eens losnemen en op een externe bron aansluiten, dan kan je het orgeldeel of het versterkerdeel uitsluiten.
Ja, je kunt de ene luidspreker buiten spel zetten door een of beide aansluitdraden te onderbreken of los te maken. Als je supervoorzichtig wilt zijn zet je een weerstand in de plaats, zeg maar 22 ohm 5 watt of zoiets.
Maar dat zou toch zonde zijn, kan iemand (van hier, bv.) er eens niet naar kijken?
Nog even voor de helderheid de beide speakers doen het wel. Alleen eentje heeft dus die storing die erdoorheen gaat.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Kan in de eindtrap zitten, ik gok dat het die print linksvoor is met het stuk aluminium erop.
Beide luidsprekers aan 1 versterker hangen is onverstandig omdat die dan overbelast wordt.
Als hij willekeurig geluid gaat maken KAN het ook een schakel ic of tor zijn.
Verder kan idd brom ontstaan van uitgedroogde elco.s
En ik neem aan dat het een stereo versterker is, dus niet zomaar een speaker afkoppelen.
Als je in de buurt woont, of er een ritje naar Venlo voor overheb, wil ik er wel naar kijken, ik heb al diverse orgels weer ge reanimeerd...
@mel: woon in het midden van het land. Tis gekraak en geknetter geen gebrom.
@maartenbakker: ben niet heel technisch maar was oom tot die conclusie gekomen dat het in die plaat zit nav de manual.
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Kun je een linkje naar die service manual geven?
Ik denk ook richting eindversterker, maar ik zit niet in de orgels 
Je kunt vanaf de krakende speaker de draden terug volgen en op die print gaan zoeken naar defecten*, vergelijkend met het andere kanaal (Dat niet kraakt).
*Vergelijkende metingen doen danwel zoeken naar zichtbare dingen als gebarsten onderdelen etc.
Op 8 april 2016 10:16:55 schreef Bosnimf:
@mel: woon in het midden van het land. Tis gekraak en geknetter geen gebrom.
@maartenbakker: ben niet heel technisch maar was oom tot die conclusie gekomen dat het in die plaat zit nav de manual.
Meestal zijn het de maakkontakten in rust stand die dat veroorzaken.
Dus kijken welke in ruststand goed kontakt moeten maken en dat
als het zilver kontakten zijn meestal zwart aangeslagen is goed reinigen.
Nu met foto....ervanuitgaande dat het op dit bord zit.
Ik zie alleen eerlijk gezegd geen zwarte contacten ook niet op de achterkant....
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ik zie twee blauwe tantaaleclo'tjes denk ik (of het moeten ceramische multilayercondensatortjes zijn). Die willen ook wel krken en ruisen als ze op leeftijd zijn.
@Hobbyman: ik verdenk je ervan dat je het hebt over de schakelaars die aan het klavier zelf hangen, echt aan de noten. Maar daar kan het nmbm niet zijn want dan moest het gekraak in beide luidsprekers zitten. Als ik je verkeerd begrijp: graag verduidelijking.
@T/S: mijn eerste verdenking gaat naar de (in mijn ogen foeilelijke) card-edge connectors waarin een stukje printplaat is geschoven om een goedkope multipole-connector te realiseren. Was het mijn apparaat dan ging die hele zwik eruit, ten voordele van echte connectors, maar het minste dat je kunt doen is al die stukjes print er uit halen en de beide kanten grondig reinigen met diverse producten, een rondje IPA hoort er zeker bij.
Die storende factoren zijn in eerste instantie de kontakten
zowel de toets kontakten als de schakelaar kontakten.
Het is waarschijnlijk ook een type uit die tijd waar nog de AC ( germanium )transistoren in voorkomen en kan ook mede oorzaak zijn van ongewenste stoor geluiden.
Ook een aandachtspunt zijn de transistoren / elko's in de voeding en voor/eind versterker/s.
Steek Printjes of kabelprintjes die in een konnector zitten , de kontakten schoon maken en voorzien van een klein beetje zuurvrij vasseline.
Het heeft kort gezegt een totale onderhouds beurt nodig
maar is wel te doen voor een eenvoudig type als genoemd.
Op 9 april 2016 17:45:48 schreef Bosnimf:
@hobbyman: wat zijn de maakkintaken ol de foto?
Als je mij het schema zou willen toe mailen heb ik daar meer zicht op.
Op de foto is het niet te zien.
Thevel
Golden Member
Op 9 april 2016 21:24:32 schreef Hobbyman:
Het is waarschijnlijk ook een type uit die tijd waar nog de AC ( germanium )transistoren in voorkomen en kan ook mede oorzaak zijn van ongewenste stoor geluiden.
Denk niet dat je nog een germanium transistor zal tegenkomen op deze print.
Willie W
Golden Member
Op 9 april 2016 21:43:28 schreef Thevel:
[...]Denk niet dat je nog een germanium transistor zal tegenkomen op deze print.
Zoveel te beter want dan kan het beter voor de sloop.
@T/S: als je inderdaad de service manual te pakken hebt, dan is dat een grote stap voorwaarts. Zoals reeds eerder gevraagd, kun je deze niet op een of andere manier voor ons allen toegankelijk maken? Dan kan er veel gerichter meegedacht en geantwoord worden, totnogtoe is er al te veel ruimte voor speculatie.
maartenbakker
Golden Member
Op 9 april 2016 21:52:52 schreef Hobbyman:
[...]
Zoveel te beter want dan kan het beter voor de sloop.
En dat is eigenlijk ook onzin, maar gelukkig verder niet van belang hier.