Je mooiste meetapparatuur. Deel 8

Dit topic is gesloten

fred101

Golden Member

Die heb ik ook nog een paar. Geen idee wat het waren. Ik dacht iets mbt radioactiviteit.

Hoe stuur je die aan ? Ik begrijp uit bovenstaande dat ze 1mA trekken maar moet er een spanning of stroombron aan.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Fred,

in het kader van meetapparatuur, heb je net een mailtje gestuurd.

Groet,
NKHtB

nil volentibus arduum niets is moeilijk voor hen die willen
miedema

Golden Member

Ha Fred!

Achterop de blinker staat: '3kΩ, 1.5mA" (vanmorgen dus niet goed gelezen...)

Ik heb de servicedoc opgezocht. (een dikke, goed gevulde ordner)
De "speed & power blinker" wordt aangestuurt met een torretje vanuit -10V, met 2 2k2 weerstanden in serie. zodat de stroom dus rond de 1,4mA ligt. (met 3k voor de blinker zelf gerekend)
De "TC / Pilot" blinker iets anders, maar komt op hetzelfde neer :-)

groet, Gertjan.

P.S. Heb die EPROM eraser gevonden. Ik mail je nog wel.

RAAF12

Golden Member

Op 3 april 2016 10:07:17 schreef miedema:
@ Raaf: Wel erg veel wit in je plaatjes :-)

Te laat :-( de bijsnijknop gevonden. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald zal ik maar zeggen, weinig wit, nu.Tekst en foto is allemaal geleend van een Nagra fansite. Heeft het nog voordelen als de band met de emulsie zijde buitenop zit? Bijv TFK M10.

Thevel

Golden Member

Op 28 maart 2016 11:19:39 schreef miedema:
Inderdaad. Het is leuk om te zien dat de Nagra's ondanks hun leeftijd toch een soort strak modern, kek technisch uiterlijk blijven houden. (De Nagra IV werd in 1971 geïntroduceerd)

Wow! gezien de leeftijd inderdaad een prachtig apparaat om te zien!

Nieuw in mijn collectie Delta voedingen

De SM3004

0 - 300 V
0 - 2 A (300V)
0 - 4 A (150V)

http://www.uploadarchief.net/files/download/delta_sm3004.jpg

RAAF12

Golden Member

Gefeliciteerd. Mooie verzameling ondertussen! Streef je er naar ze allemaal te willen bezitten?
/OT
Ik ken iemand die heeft een hele kamer vol met allemaal AKAI tapedecks. Je weet niet wat je ziet een stuk of 30. Ergens in Peize, onder Groningen. Ik haalde daar een Revox op want dat vond maar nix, was 2 spoor stereo. Hij had alleen 4 spoor opgenomen banden.

Nee ik ga ze niet verzamelen dus ik hoef niet ieder model te hebben.

Maar ik was al een tijdje op zoek naar een E300 maar die ben ik nog niet tegen gekomen.
Een nieuwer model is natuurlijk altijd meegenomen maar ik ging er van uit dat die nog zeldzamer waren en veel duurder.

Maar ik had dus geluk en kwam deze tegen op marktplaats en de prijs was redelijk.

Ik denk dat ik nu voorlopig geen voedingen meer nodig heb, en ben ook aan het verzinnen wat ik met mijn 4 CO-PSU kits moet doen.
Ik ga ze wel bouwen maar wil er dan wel iets aparts van maken.
Misschien een viervoudige voeding met Arduino besturing.

Wat ik nu nog wil hebben aan meetapparatuur wil ik nieuw kopen dus ik ga mijn zoekopdrachten op marktplaats verwijderen.
Anders blijf ik toch nog voedingen kopen.

flash2b

Special Member

Wat een beest die Delta SM3004, heel mooi.

De techniek is natuurlijk helemaal knap, hoog spanning bereik met flink wat stroom. Gefeliciteerd met deze mooie aanwinst, Wim.

Tidak Ada

Golden Member

Woef, daar kan jen een flinke tik van krijgen!
Waar ga je dat voor gebruiken? 300V 2A is nogal wat en ook Watt.
Ik ben al blij met 500V 150 mA en heb nog een 4kV 25mA staan, echt dodelijk!
(ben stiekem toch een beetje jaloers)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 9 april 2016 08:52:29 schreef Tidak Ada:
Woef, daar kan jen een flinke tik van krijgen!
Waar ga je dat voor gebruiken? 300V 2A is nogal wat en ook Watt.
Ik ben al blij met 500V 150 mA en heb nog een 4kV 25mA staan, echt dodelijk!
(ben stiekem toch een beetje jaloers)

Ik nog geen idee waar ik hem precies voor ga gebruiken maar ik wil ooit iets met buizen maken. Misschien dat ik hem dan kan gebruiken. Maar hij is ook bruikbaar bij lagere spanningen dus ik kan hem vast wel af en toe gebruiken.

Maar waar gebruik je 4kV voor?

Of beter vertel het me maar niet anders ga ik weer op zoek naar nog meer voedingen. :P

maartenbakker

Golden Member

Vast iets met silicium in geoxideerde, holle staat ;)

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 9 april 2016 12:55:11 (11%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
rbeckers

Overleden

De betere, snellere en duurdere CRT heeft tot 14kV nodig.

Vast iets met silicium in geoxideerde, holle staat ;)

Inderdaad, kon niet anders.

flash2b

Special Member

Op 9 april 2016 08:52:29 schreef Tidak Ada:
Woef, daar kan jen een flinke tik van krijgen!
Waar ga je dat voor gebruiken? 300V 2A is nogal wat en ook Watt.
Ik ben al blij met 500V 150 mA en heb nog een 4kV 25mA staan, echt dodelijk!
(ben stiekem toch een beetje jaloers)

Zoiets ?
http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc06661_cleaned.jpg

Dat is mijn LKB2197 die ik al eerder hier geshowed heb.

Goed voor 0..2500V, 0..250mA en 0..100W. Dus spanning, stroom én vermogen regelbaar.

Tidak Ada

Golden Member

Nee, deze, maar ik heb geen idee waar hij voor is gemaakt.
Deels solide staat en deels holle staat.

Door verwisselen van de connector kap of positief of negatief t.o.v. aarde. Vermoedelijk een unit uit een radiotherapie apparaat.

En dat voor € 10,-

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
flash2b

Special Member

Je schreef 500V 150mA, de LKB2197 voldoet daaraan vandaar. Jou voeding gaat zelfs tot 4000V kan het merk niet lezen, het is volgens mijn geen Bertran of Heinzinger die zie je het meeste.

Waar gebruik je hem voor en heb je de juiste kabel en connector?

Tidak Ada

Golden Member

Nee, die 500V voeding is een van der Heem.
Da voeding op de foto is de 4kV 25mA voeding. Ik heb HN*) connectoren en een passende RG213/U kabel voor 5kV.

*) HN is de hoogspanningsversie van de bekende N-connector.

Ik zoek alleen nog iets om vlak bij de meetplaats met wat dunnere kabeltjes te kunnen werken, vandaar dat dit ding nog op de to do list staat. Ik wil dat in eerste instantie ook alleen doen met iemand met hoogspannigservaring in de buurt.

In principe zijn voor mij een aantal dingen met voedingsspanning boven 500V, zo als een EZ10 en een Philbrick buizen opamp.
Het prettige van dit apparaat is dat het in bereiken werkt 0-500V eb dan omhoog met stappen van 250V.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Vandaag een megger gekregen. Heeft iemand er extra informatie over? Hoe oud is het ongeveer?

[Bericht gewijzigd door BJ2 op zondag 10 april 2016 18:27:12 (28%)

RAAF12

Golden Member

Op 10 april 2016 16:08:08 schreef Tidak Ada:
vlak bij de meetplaats met wat dunnere kabeltjes te kunnen werken,

Heb je nog wat 16kV kabeltjes uit een oude KTV? Die zijn er zowel met isolatie als in afgeschermd. Zuignap eraf en je bent klaar.

fred101

Golden Member

Is een ding van het merk Megger en werd Wee-Megger genoemd. http://www.pa4tim.nl/?p=1199 daar staat een pdf manual

Leeftijd weet ik niet, er staat me iets bij van jaren 60

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

@Raaf:
Goed idee! Nu nog een stel ouwe kleurenbakken opsnorren....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Anoniem

Volgens mij kan Coax ook wel..

ter info,

bij een "echte " Megger krijgt de naald pas een drijvend koppel eens je aan de kruk draait. Denk dus niet meteen dat de meter defekt is omdat de naald zomaar alle kanten opgaat. Pas als je draait moet ze strak richting oneindig gaan staan. (er van uitgaande dat er niets aangesloten is)

groeten

Kris

RAAF12

Golden Member

Op 10 april 2016 23:46:14 schreef intake:
Volgens mij kan Coax ook wel..

Hangt van de dikte af, Tidak wil iets dunnere kabel. coax is er in vele soorten. Of bedoel je gewoon standaard TV 75 Ohm coax.

Dit topic is gesloten