Hoogte elektronisch instelbaar

Beste,

Ik ben momenteel bezig met een opdracht voor een productiebedrijf om afval binnen de productie terug te dringen, hiervoor wil ik o.a. graag standaardisatie toevoegen binnen deze productie en daar kan jullie hulp wellicht van pas komen.

De situatie:
Momenteel wordt het product tussen 2 transportbanden in 'aangedrukt', de hoogte instelling hiervan wordt op dit moment geregeld met een draaiwiel die bevestigd zit op schroefdraad waardoor de bovenste transportband van hoogte veranderd. het probleem hiervan is dat je nooit weet welke hoogte de transportband exact heeft en daardoor blijft het voor ieder 'nieuw' product maar weer gissen welke hoogte de transportband moet hebben, hierdoor moet er eerst getest worden met producten en als het niet goed is wordt het product weggegooid en moet de hoogte worden bijgesteld. Dit als gevolg dat er erg veel producten worden weggegooid.
De operator krijgt bij een product-omstelling een productspecificatie waarop de meeste waarden gegeven zijn(lengte van verpakking, grootte van inhoud, min/max gewicht, etc.)

Wat ik dacht:
Hiervoor had ik in gedachte dat de hoogte d.m.v. een potmeter o.i.d. ingesteld moet kunnen worden en dat deze dan een (servo)motor aanstuurt. de betreffende operator moet op een display kunnen aflezen welke waarde(hoogte) de transportband heeft.
Als deze instelling namelijk ook in de productspecificatie bijgevoegd kan worden dan scheelt het weer een berg afval.

Nu ben ik niet zo heel goed thuis op dit gebied en wil ik jullie vragen of jullie tips hebben wat voor materialen(servo,display,etc) het beste gebruikt kunnen worden zodat ik dit verder kan uitwerken en aan het bedrijf kan voorleggen.
Gelieve het principe zo simpel mogelijk te houden, het hoeft geen rocket science te zijn lijkt me.

Alvast bedankt!

-Alles moet zo simpel mogelijk gehouden worden, maar ook niet simpeler.

Misschien een gek idee, maar zou je dat niet met een bepaalde kracht kunnen aandrukken, i.p.v. een vooraf ingestelde hoogte?

"Ben nog een N00B, maar dat is al aan het veranderen ;)

Hoe bedoel je dat precies?

-Alles moet zo simpel mogelijk gehouden worden, maar ook niet simpeler.
pa3gws

Golden Member

Ik denk dat Fredjuhh bedoeld je laat de transportband zakken en bij een bepaalde druk laat je hem stoppen.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

in principe moet de bovenste transportband dan ook op de ingestelde hoogte blijven staan, dat is nu ook het geval. Het punt is echter dat op dit moment het instellen en eventuele bijstellen van de hoogte 'met de ogen dicht' wordt gedaan, de bedoeling is om inzicht te krijgen wat de juiste hoogte is voor ieder specifiek product. Dit zal in de toekomst moeten bijdragen aan de snelheid van omstellen van de gehele productielijn, maar ook aan de afvalreductie.

-Alles moet zo simpel mogelijk gehouden worden, maar ook niet simpeler.

Hoe groot moet het instelbereik zijn?

Simpelste oplossing is natuurlijk op de plaats waar men het handwiel bedient een meetlineaal te plaatsen zodat er te plekke een bepaalde waarde ingesteld kan worden.

Gr.F_S

Het instelbereik moet ongeveer van 0-10cm zijn, ik zal vandaag een foto maken van het geheel zodat jullie er ook een beeld bij hebben.

-Alles moet zo simpel mogelijk gehouden worden, maar ook niet simpeler.
GJ_

Moderator

Met een relatief simpele servo drive is het goed mogelijk om met een potmeter naar een absolute positie te lopen. Dus potmeter op 0 = afstand 0mm, potmeter op 10 = afstand 100mm.
Ik weet niet hoe zwaar dat handwiel loopt, maar een passende motor is altijd te vinden.

Als je toch een scherm wil hebben om de afstand uit te lezen is het net zo goed mogelijk om de afstand op het scherm in te geven.

Voor deze simpele toepassingen met relatief kleine motoren gebruik ik zelf Emerson Epsilon drives.

evelo

Golden Member

Ben je er zeker van dat de instelhoogte herhaalbaar is? Dat als er een product opnieuw moet geproduceerd worden de operator gewoon moet het getalletje aflezen van zijn blad, afstellen en de boel is vertrokken.

En hoe lang duren de runs? Als er maar 1x per maand moet omgesteld worden kan dat volgens mij evengoed handmatig blijven en kan je bijvoorbeeld ook werken met een elektronische afstandsmeting.

@GJ_
met een scherm bedoel ik eigenlijk meer een simpel display waar je een waarde vanaf kunt lezen, hoeft geen touchscreen te zijn.
Ik zal wel eens kijken naar je suggestie voor de Emerson epsilon drive.

@evelo
de instelhoogte is in principe herhaalbaar, dit i.v.m. het feit dat producten normaal gezien hetzelfde eruit komen als alles hetzelfde wordt ingesteld als dat eerder al is gedaan.
Het omstellen daarnaast gebeurt regelmatig, dit verschilt tussen de 1 tot 4 keer per week.

-Alles moet zo simpel mogelijk gehouden worden, maar ook niet simpeler.

Ik doelde i.d.d. meer om het gewicht van de bovenste transportband te regelen. Dit kun je vrij eenvoudig realiseren met een luchtcilinder en een reduceerventiel met manometer. Maar ik weet dus niet of je dat idee kunt gebruiken in jullie situatie.

"Ben nog een N00B, maar dat is al aan het veranderen ;)