Moet de behuizing van het kristal nog op dat tinnen vlak gemonteerd worden? Zag een paar posts terug hierover iets kan dat?
Dat kan, maar ik zou het niet aanbevelen.
De (stalen?) behuizing van het kristal vertind slecht, en je hebt het ding al snel TE heet gestookt waardoor hij permanent kan gaan afwijken.
Op de spoel zitten vier aansluitingen. De aansluitingen op de hoeken moeten toch niet worden aangesloten? Ik meet namelijk een hoge weerstand tussen het knooppunt L1, D2, Q1 en R4.
klein is fijn
Moderator
De twee aansluitingen op de hoeken zijn alleen voor een interne verbinding en hoeven nergens op aangesloten te worden.
Kan je een scherpe foto van de boven en onderkant van de print plaatsen?
klein is fijn
Moderator
Het enige wat me opvalt is het feit dat de spoel dusdanig scheef zit zodat 1 soldeerpad niet goed bereikbaar is. Weet je zeker dat beide pads vast zitten?
Spoel zit trouwens ook 180 graden gedraaid, zowel in het silkscreen als in de behuizing zit een klein hoekje. Dat heeft echter geen invloed in deze toepassing.
Bedankt! Dat was wel heel simpel. Maar toch altijd handig ff checken met het forum. Ik moet zeggen dat het bouwpakket goed te doen was. Misschien voor volgende keer foto's van de bestuukte printen toevoegen en door nummeren. Ik kwam nu twee keer R1 tegen (beetje mierenge***** van mij). Maar zeer leuk bouwpakket! Mijn complimenten 
En de mijne doet het ook, leuk! 
Vraagje, hoort de "punt" te knipperen of niet? Dat doet ie bij mij niet, brand continu. Maar het circuit is zo ingericht dat dat wel kan vanuit de software zo te zien?
Ik heb mijn klokje daarnet ook even gebouwd. Spoel L2 welke volgens het schema (en Atmel datasheet) 10µH moet zijn is bij mij slechts 2.2µH. Spoel vormt samen met C10 (100nF) een LC filter in de AVcc lijn naar de Mega8 micro, dit filter heeft met 2.2µH een veel hoger kantelpunt. Helaas zijn de 10µH SMD spoelen die ik op voorraad heb net te groot, dus die 2.2µH heb ik er maar op gezet.
Klokje werkt overigens prima
Beide neon buisjes worden nog rood gelakt en de behuizing moet ik nog even uit een stuk alu vrezen.
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Op 14 mei 2016 21:23:57 schreef Sine:
@Jochem
Het lijkt op een compiler bug
[color=grey]en gezien de compiler zou me dat niets verbazen ... fucking bascom
[/quote]Dan zou dus wél iedereen er last van moeten hebben..?
Aangezien KIF meldt dat hij de bug eruit heeft: is er een nieuwe firmware die we erin kunnen schieten?
-chefke-
300 gram motivatie -> kop van de hamer!
Zijn de kitjes nog ergens te koop of wil iemand er eentje verkopen?
ik ben al een tijdje op zoek naar een mooi kitje om te bouwen.
chuckie
Honourable Member
Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde
Ik heb mijn klokje ook werkende, alleen kan ik geen foto's uploaden daar ik al geruime tijd niet meer in het uploadarchief kom.
Heb al een tijdje geleden een berichtje gestuurd voor help en /of een nieuw wachtwoord want dat lukt ook niet om te veranderen, maar krijg geen gehoor...
Nu ja, moet em toch nog inbouwen, misschien dat ik tegen die tijd wel weer foto's kan uploaden.
-@hieronder-
Ik weet het, maar ik vind het handiger om bv foto's te downsizen via het uploadarchief...
[Bericht gewijzigd door chuckie op (12%)]
Tommyboy
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op 23 mei 2016 23:50:21 schreef chuckie:
-@hieronder-
Ik weet het, maar ik vind het handiger om bv foto's te downsizen via het uploadarchief...
Dat kan je ook met Windows Paint doen, hoor....
[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (63%)]
Jeroen
Moderator
@chuckie: Je kunt best grote foto's rechtstreeks naar Circuits Online uploaden, het forum zorgt dan zelf voor het resizen indien nodig. Als je foto's echt te groot zijn (> 5 MB) moet je ze even wat kleiner maken met inderdaad Paint of IrfanView oid.
Tommyboy
Ik heb dit weekeind ook eindelijk tijd gehad om aan de slag te gaan met het klokje. Het (veel te perfectionistisch) uitlijnen van de buisjes koste me nog de meeste tijd, samen met de draadjes door de gaatjes rijgen. Verder werkte het ding in één keer. Ook de rudimentaire interface om de tijd in te stellen had ik binnen no-time (hehe) door.
Volgens de labvoeding ter plaatse trekt het ding maar 200mA, hij zal dus gevoed gaan worden door een 500mA adapter die ik nog had liggen.
Ik weet nog niet of ik er een behuizing omheen ga klussen, wel ga ik het meegeleverde ijzerwerk vervangen; onderop wil ik graag dopmoeren, ziet er wat sjieker uit. Foto's volgen zodra het klokje op zijn definitieve plek staat.
Tommyboy
Is de nieuwe softwareversie trouwens al af? Het is een beetje jammer dat ik mijn klokje minstens één keer per week moet rebooten.
Na wat speuren op marktplaats heb ik eindelijk een nette Huvema kolomboor op de kop kunnen tikken om de nodige metaal bewerking te kunnen doen voor mijn projecten. Mijn CO Nixie klok had tot nu toe geen behuizing en was dus het ideale project om wat ervaring op te doen.
Ik had nog een behuizing van Hammond (1455N1602) liggen die nog geen functie had. Met wat passen en meten een plan gemaakt om de CO nixie print, een kleine trafo en drie drukknoppen in de behuizing te krijgen.Vervolgens een setje metaal en trap boren gekocht en aan het boren gegaan.
Bij de eerste paar gaten liep ik direct al tegen het probleem aan dat de gaten niet mooi rond waren, maar ovaal! Na lang zoeken kwam ik er achter dat de aandrijf wielen in de kolomboor omgedraaid zijn ten opzichte van de toerental tabel die op de kolomboor staat. In plaats van het laagste toerental, had ik gaten geboord met het hoogste toerental. Na deze ontdekking, wat beter centreren en het werkstuk inklemmen ging het boren een stuk beter.
Zoals op de bovenstaande foto te zien is, zijn de vier schroef gaten en is het gaatje voor de neon lamp niet mooi rond, door het toen nog te hoge toerental bij het boren. Ook heb ik bij het centreren voor het linkse gat voor de nixie buis een uitlijnings fout gemaakt. Vervolgend maar het gat wat vergroot, zodat de buis niet tegen de behuizing aan zit. De buizen zit een halve centimeter van het midden van de behuizing, zodat er een kleine trafo in de behuizing geplaatst kan worden.
Tijdens het boren van het gat voor de zekering houder was ik vergeten om er rekening meer te houden hoe ver de houder naar binnen zou uitsteken. Ik had netjes het gat geboord in lijn met de bevestiging schroeven voor de CO print voor een nette symmetrie met de rest van de gaten. Helaas was de ruimte tussen de print en de netspanningsbekabeling zo klein, dat ik besloot om nog een gat er naast te boren. Het eerste gat zal ik misschien nog gebruiken voor een aan-uit schakelaar, maar dat komt later.
Omdat de CO Nixie print zo'n 200mA bij 12V gebruikt,heb ik de gelijkrichter opgebouwd met losse 1N5408 diodes op een stuk perfboard. De Elco is 4700uF en 105°C, omdat de trafo en diodes wel warm worden in een gesloten behuizing.
Verder moet ik nog M3 moeren en ringen kopen, want de behuizing is nu geaard met een afstandhouder als moer met wat extra washers.
De afstand tussen de behuizing en netspanningsbekabeling is net groter dan 5mm, wat ik nog wil gaan verhogen met hotglue of een potting middel. Ik had de pads rondom de netspannings geleiders al weggehaald met een dremel om de isolatie weerstand te vergroten. Hebben jullie nog een goed idee of suggestie hiervoor?
Ten slotte nog een grommet gebruikt om het gat van de neon lamp iets fraaier te maken en het neon lampje nog wat heatshrink gegeven om de bekabeling ter isolatie. Het eind resultaat tot zo ver:
Als er vragen of suggesties zijn dan hoor ik dat graag!