CO nixie clock 2016 (show / discussie)

Dankje! Zo werkt het klokje inderdaad weer naar behoren.

Sine

Moderator

Very user friendly programmer dat ... "select clock source"

Eeeh .. Ja? And then?

klein is fijn

Moderator

Op 6 februari 2017 07:45:19 schreef Jochem:
[...]Betekent dat nu eigenlijk dat de nieuwe hex-files gewoon precies dezelfde sourcecode zijn, maar dan door een nieuwe versie van bascom gecompileerd?

Nee, er zit 1 miniem verschil in, de variabele die geset wordt in de RTC interrupt is veranderd van een bit naar een byte. Ik heb de source van de laatste versie (2.2) in de startpost gezet.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Bedoel je mijn screenshot Sine? Is een stukje van deze calculator. Vermits MR. Snuggels alleen de vakjes had om aan te vinken leek me dat wel voldoende.

Edit: @sine: In Eclipse heb ik zeker niet te klagen. Je kan het op zowat alle manieren. Rechtstreeks de hex waardes, aanvinken of in een editor.

Ik gebruik nog altijd liever Eclipse dan ATmel studio. Ook nog altijd liever de Tuxgraphics programmer dan de ATmel Ice.

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op maandag 6 februari 2017 22:19:37 (47%)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Sine

Moderator

Dat je in de programmer alleen maar die vinkjes heb bedoel ik.

Die calculator functie hoort eigenlijk al human readable in de programmer te zitten.

Rob W.

Honourable Member

mm, Vrijdagmiddag de nieuwe hex erin geschoten en aangezet. Nu, 3x24 uur later, loopt hij 15 minuten voor. Dat is 5 min per dag..

Resetten helpt nu ook niet meer. Het lijkt wel of de rtc te hard loopt. Iemand een suggestie?

Leest mee sinds 19 augustus 2001..
Arco

Special Member

Beroerd kristal? (5 min per dag is wel heel erg veel)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
chuckie

Honourable Member

Hmm, als ik dat hier zo allemaal lees ga ik toch maar een PIC gebruiken om de voedingsspanning 1 x per dag te onderbreken.
De time keeper doet dan de rest wel.

Wat was dat ook weer met AVR en PIC liefhebbers...??? ;)

Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde
Arco

Special Member

Da's onzin(nig). Met een microcontroller moet je het makkelijk binnen 1 minuut per jaar krijgen... (voeding onderbreken is een 'kludge'...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
chuckie

Honourable Member

Je hebt gelijk Arco, maar ik heb nog nooit een AVR geprogd en heb er ook de spullen niet voor...

Quick en dirty dan maar (gebruik wel een pic in smd formaat...) ;)

Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde
buckfast_beekeeper

Golden Member

@Rob w. Ik heb de nieuwe file er dinsdag in gezet. Tot nu is er nog altijd minder dan 1 minuut verschil. Met de oude file was het een minuut per dag.

@chukkie: Of het nu een PIC, AVR, 8051, Z80 of iets anders is maakt geen zier. De RTC geeft elke seconde een pulsje af en de controller telt gewoon verder. Je controller moet dus even nauwkeurig kunnen lopen als je RTC. Denk je toch pulsjes te missen kan je een work around maken door bijvoorbeeld alle uren de tijd terug uit de RTC te halen. Hoef je niet te baggeren met stroomonderbrekingen.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Sine

Moderator

Tom, ik wil wel even een AVR-etje voor je proggen.

Voor de mensen die dat nog meer niet kunnen, ik zal een programmer mee nemen naar Rosmalen. Mensen die daar ook niet bij aanwezig kunnen zijn, neem even contact op.

Rob W.

Honourable Member

Het is wel gek. Met de vorige firmware gedroeg hij zich zoals Buckfast beschrijft, dan hielp de reset ook gewoon.
Nu opeens niet meer.

Ik zal komende weekend eens kijken of ik eea kan nameten.

Leest mee sinds 19 augustus 2001..
LetterHenk

Golden Member

Na bijna een jaar werd het wel eens tijd om dit prachtige klokje te bouwen.
Ik had nog geen ervaring met het solderen van SMD. Ik moet zeggen dat het me erg mee is gevallen. Als je het een beetje onder de knie heb gaat het ook wel wat sneller dan th lijkt het. Ik heb er wel een bril bij nodig :)
De behuizing is een vitrine van 180cmx50cmx50cm geworden. Daar kan hij stofvrij staan naast de andere spulletjes waar ik graag naar kijk. Zo blijft het open karakter met de zichtbare elektronica behouden (wat ik dus leuk vind). De voedingskabel is redelijk onopvallend weggewerkt naar buiten (er zit geen stroomvoorziening in de vitrine) met een ‘doorzichtige’ apparaatkabel.
Het niet gelijklopen van de klok krijg ik denk ik geen last, de stroom gaat er zeker 1x per dag af.
BTW Ik heb niks tekort gehad of over gehouden, alles ganz komplett. Goed werk!

Action expresses priorities LH

Toch leuk zo'n klokje.
PS. Geven de anode's niet teveel licht, spanning te hoog ? of komt dat door de foto.

RAAF12

Golden Member

Op 26 februari 2017 21:01:40 schreef LetterHenk:
Na bijna een jaar werd het wel eens tijd om dit prachtige klokje te bouwen.

Keurig! Wat voor buisjes zijn dat? De Philips ZM1000R hebben een egale oranje coating maar bij deze zit de coating als een band rond de cijfers. Geen DP, zo te zien....

LetterHenk

Golden Member

Op 26 februari 2017 21:39:45 schreef BenI2C:
Toch leuk zo'n klokje.
PS. Geven de anode's niet teveel licht, spanning te hoog ? of komt dat door de foto.

Het is vooral de foto denk ik, het is lastig om de brandende filamenten juist belicht te krijgen. Op F14 pas voldoende scherptediepte, maar met het licht hier in huis ook een sluitertijd van 6sec.
Toch zal ik de anodespanning ook nog even checken.

Op 27 februari 2017 00:32:19 schreef RAAF12:
[...]
Keurig! Wat voor buisjes zijn dat? De Philips ZM1000R hebben een egale oranje coating maar bij deze zit de coating als een band rond de cijfers. Geen DP, zo te zien....

Tnx Raaf12 :) Het zijn de Z5700M's die bij de kit zaten. Van WF (Werk für Fernsehelektronik), geen dp idd.

Action expresses priorities LH
Sine

Moderator

Inderdaad, kijk maar eens naar de andere foto's in dit topic, de buisjes zijn 1x4 gemultiplexed en draaien op de volgens de datasheet aanbevolen stroom.

Nog maar eens extra:

We nemen een programmer mee naar Rosmalen voor wie zelf de code bijgewerkte niet kan flashen.
Neem of de kale uC of de (bij voorkeur de opgebouwde) basisprint met uC mee naar de Co-stnd en we zullen hem daar flashen.

Hallo,
Uit wat oude elektronica stuff heb ik vijf ZM1180 werkende tubes kunnen redden.
Wat kan een mens hiermee anders bouwen dan een DCF klokje?
Dus het net beginnen aflopen op zoek naar info rond deze tubes en mogelijke interface met een Arduino bordje.
Kom ik wel dit mooi kitje tegen zeker!
Knap gedaan mensen, maar ik…………………………véél te laat natuurlijk.
Niet getreurd… handen uit de mouwen en zelf bouwen.

Maar ik zit wel met een vraag rond de kathode stroom voor een ZM1180.
Volgens bijgesloten datasheet moet die tussen 1.5 en 3.0 mA liggen, typisch 1.5mA bij Varc= 140V en 3.0mA bij Varc= 150V.
Jullie hebben een HS van 180V, right?
Stel dat we voor de 3.0mA gaan dan hebben we 30V over Ra en moet deze 10k zijn.
Stel dat we voor de 1.5mA gaan dan hebben we 40V over Ra en moet deze 26.7k zijn.
Ik zie nu op jullie schema een weerstand van 3.9k ?!!?
Met een Uarc van 150V zit er nog 30V over die Ra en is de stroom bijgevolg 7.7mA, way too high volgens de datasheet.
Waar reken ik verkeerd??

ZM1180_ZM1182.pdf

Never forget the KISS principle: Keep It Stupid Simple!!
Arco

Special Member

Waar reken ik verkeerd??

Displays zijn gemultiplexed? (stroom delen door het aantal displays)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Leuk gemaakt dat klokje.

Als je het een beetje onder de knie heb gaat het ook wel wat sneller dan th lijkt het. Ik heb er wel een bril bij nodig :)

Ik doe bijna geen true hole meer. Dan hoef je ook niet meer te printboren. Het vervelendste werk ooit.

Op 31 december 2017 17:58:12 schreef Arco:
[...]
Displays zijn gemultiplexed? (stroom delen door het aantal displays)

Eerst en vooral een gelukkig nieuwjaar aan allen!
Laat de elektronen maar vloeien van hier naar daar en de bitjes springen van 1 naar 0 en omgekeerd!

Bedankt voor je reactie, maar... ...
De displays zijn inderdaad multiplexed maar is dat de reden om een bijna vier keren te hoge Ia te hebben?
Het is toch de snelheid van multiplexen die voor de indruk zorgt van continu aan??

Never forget the KISS principle: Keep It Stupid Simple!!
buckfast_beekeeper

Golden Member

Hoe snel je ook multiplext, elke tube zal slechts 1/4 tijd aan zijn.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Arco

Special Member

Als de hoeveelheid licht gelijk moet blijven, zul je bij multiplexen de stroom moeten verhogen...
Bij sommige nixies die speciaal voor multiplexen bedoeld zijn (zoals de ZM1030) staat er een 'average' en een 'peak' bij.

[Bericht gewijzigd door Arco op maandag 1 januari 2018 13:06:06 (42%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bedankt voor deze info Arco!
In de datasheet van de ZM1180 is er sprake van Iksp met een max waarde van 3.5mA en een tp max van 20 ms.
Ik denk dat ik het bij één K155ID1 zal houden voor elke tube... ...

Never forget the KISS principle: Keep It Stupid Simple!!