IK heb besloten om het gewoon legaal te houden..

lijkt me toch verstandiger!

Mijn Spartamet, je kent ze wel, zo´n 29CC motortje bij het achterwiel, en een trektouwtje zoals een bosmaaier om te starten, rijdt op de normale brandstof ~25Km/U. Na het uitboren van de CDI, en een beetje Ethanol bij de brandstof knalt ie door naar de 31 Km/U. Echt kicken :-)

TonHek

Nou zeg ... Op de fiets ga ik nog sneller, en zonder ethanol! :-7
@stefstef123
Goede keuze! :-)

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op (20%)]

@Tonhenk
Gelukkig ben ik hier niet de enige die het bromfietsgepruts nooit verleerd is.
Ben zelf bezig met een 4 takt blokje op dit moment, op de testbank zit ik op 8,3kw op 16600rpm! Bijna zonde dat dat nooit de weg op zal komen...
Spartamet motortjes kun je best meer uit krijgen, alleen cilinder en blok zijn een geheel, lastig vijlen. foutje maken is einde carter.
Al aan een expansie uitlaatje toegekomen? kun je je ethanol laten staan... Denk dat er reeel gezien daar de meeste winst uit te halen valt.
De originele cdi is begrensd idd, maar met uitboren krijg je nog geen vervroeging, weer 2 a 3 km/h winst bij cdi vervangen.

Ik moet toegeven dat ik al jaren niet meer ben aangehouden bij controle's met een bromfiets, sinds ik kalend en grijs ben kan ik gewoon overal langsrijden en zolang de snelheid in het normale valt word ik met rust gelaten, agenten in het wijk hier kennen mijn geknutsel na zo'n 25 jaar wel.
Toch 2 jaar geleden een keer geflitst bij een keertje de lege weg gebruiken; 65km/h te hard.
Resultaat: rijbewijs ingenomen; 3 maanden kwijt geweest!, boete 650,-, kenteken met wokstatus.
Herkeuren valt mee, totaal incl vervoer ernaartoe ongeveer 200,- Moet ik wel bij vermelden dat het originele blok zou kon worden overgehangen.

Het ergste is dus dat tegenwoordig direct je rijbewijs word ingevorderd bij te hard rijdend gepakt worden.

En toch... toch vind ik het leuker om op een of andere oud bromfietsje 70 a 80 km/h te rijden ipv op de motor te stappen waarop het mag en het zelfs bijna comfortabel word, bijna want voor in de stad iig verkeerde motor voor de deur.

Ik vind 16600 rpm erg veel voor een viertakt. Op het gevaar af te ver off-topic te gaan... Is daar nog een speciale constructie nodig om zwevende kleppen te voorkomen?

Zelfs voor een 2-takt is het veel!

In mijn jeugd ben ik in het bezit geweest van diverse brommertjes. Puch, Tomos, Batavus, Itom, Kreidler, Zundapp. Tegenwoordig gaat bij de 2-takt het mengsel via het carter. Toen nog met carburateur direct aan de cilinder. Om destijds een 3de spoelpoort te maken moest er een sleuf in de cilinderwand gemaakt worden en een gat geboord in de zuiger. Dat ging wel eens mis :-(
De Zundapp tikte tegen de 11K toeren. Bij mijn Kreidler heb ik het blok vervangen gehad met de 100CC uitvoering die op de Kreidler "motor" zat, kickstarter etc. Het grappige was als je iemand inhaalde je daarna nog naar de 3de, 4de, en 5de versnelling doorschakelde. In de wielen zaten de grote trommelremmen. Veiligheid voor alles :-) (In je t-shirt, spijkerbroek...). Ook nog gecrossed op een Husqvarna 500CC.
Eenmaal rond de 35 mijn A gehaald. Mijn laatste motor was een (USA-import) Honda CX-650C, een dwarse V-twin, zoals de Moto Guzzi. Nooit in NL verkocht geweest. Paar jaar terug opgeruimd... ik zou er toch nooit meer op rijden. Nu dus de Spartamet :-)

TonHek

Doet mij denken aan mijn eerste brommer...
Ik kwam ermee thuis, mijn vader ging een rondje en kwam terug met de mededeling, 'dat moet anders...'
Cilinder ging eraf, vijl erin en resultaat was 15 Km extra... (55 Km/h)
Ik hield van die man... (helaas veel te vroeg overleden)

@Tonhek,

Die sparta met dingen kunnen veel sneller :-)
Mijn moeder had 15 jaar terug het nieuwe model met klein voorwiel en extra lage instap (mijn moeder heeft wat hersenbloedingen gehad) Toen ze het ding weg wilde doen, mocht ik ermee spelen :-)
Ik werkte toen nog bij (gert) Doornekamp Motorsport in hoevelaken (Toen nog bij hem thuis, hij heeft nu een redelijk imperium) Na het spelen ermee liep het ding ruim 65Km/h

intussen gaan we wel erg ver off-topic. En TS is al klaar met het topic :-)