Nieuw laser en dergelijke topic deel 3

Dit topic is gesloten

Op 22 december 2004 14:05:42 schreef ledfreak:
[...]

Lol ik kan je meteen uit de droom helpen dat gaat je niet lukken verdiep je eerst maar eens wat verder in de techniek achter galvo's en hoe nauwkeurig alles komt

Bij die vent is het toch ook gelukt

Op 22 december 2004 14:59:17 schreef Electrogek:
[...]

Bij die vent is het toch ook gelukt

klopt maar dat is ook iemand met een heel uitgebreide electronica kennis.
Alles komt gewoon heel nauwkeurig vooral bij de galvo's zelf en de aansturing er van.

Eedereen kan een setje scanners bouwen
maar niet een setje scanners die 20 k ilda halen.
Er is een reden waarom goede scanners 600-800 euro per galvo kosten en dat is omdat het precisie instumenten
zijn.

ledfreak,

weet je toevallig of het resultaat ook te behalen is met de widemove scanners van medialas (met uiteraard een kleine scanhoek) ... je zou verwachten van wel gezien ze 24k zijn en zelf 30k bij een hele kleine hoek.

Op 22 december 2004 15:33:01 schreef Jelmer:
ledfreak,

weet je toevallig of het resultaat ook te behalen is met de widemove scanners van medialas (met uiteraard een kleine scanhoek) ... je zou verwachten van wel gezien ze 24k zijn en zelf 30k bij een hele kleine hoek.

yep widemoves zijn prima scanners die kunnen zeker 24 - 30 k ilda aan op 45 graden ofzo
die kunnen gewoon voledig graphics en text aan ook via de standaard dac controller en poppelscan software eventueel

DAC misschien wel (is 8bit) maar popelscan weet ik niet, is heel gelimiteerd hoor!

M'n DAC is nu terug naar duitsland omdat ie waarschijnljik kapot is, maar toen ik hem had kon ik nog niet meer dan 3 a 4 kleine rondjes naast elkaar laten verschijnen zonder dat ze gingen vervormen...

(misschien had ik het driverboard nog niet helemaal goed afgesteld, schijnt heel moeilijk te zijn bij de catweazle)

Op 22 december 2004 15:37:51 schreef Jelmer:
DAC misschien wel (is 8bit) maar popelscan weet ik niet, is heel gelimiteerd hoor!

M'n DAC is nu terug naar duitsland omdat ie waarschijnljik kapot is, maar toen ik hem had kon ik nog niet meer dan 3 a 4 kleine rondjes naast elkaar laten verschijnen zonder dat ze gingen vervormen...

(misschien had ik het driverboard nog niet helemaal goed afgesteld, schijnt heel moeilijk te zijn bij de catweazle)

de dacs zelf zijn snel genoeg de software waarschijnlijk alleen niet ik heb 30 k scanners gehad op die dacs zonder problem een complete regel text kunnen projecteren

Op 22 december 2004 15:37:51 schreef Jelmer:

(misschien had ik het driverboard nog niet helemaal goed afgesteld, schijnt heel moeilijk te zijn bij de catweazle)

heb je catweazles dan dacht dat je widemoves had ?

Op 19 december 2004 22:47:46 schreef mp3jay:
Volgens mij moet de blanking middels een optocoupler met volgende oplossing werken:

[afbeelding]

Vandaag even een testje gedaan op PIN 1 van de LPT poort. Werkt prima zoals in de (not inverted) schets hierboven vermeld. Met 470 ohm voorgeschakeld loopt er ong. 2 mA vanuit de printerpoort naar de LED van de optocoupler (SFH610A-3). Voldoende om de blanking te schakelen aan secundaire zijde, en met behoud van je LPT poort !

Op 22 december 2004 16:03:11 schreef ledfreak:
[...]

heb je catweazles dan dacht dat je widemoves had ?

Ja widemoves, maar met het catweazle driver board..

Op 22 december 2004 18:48:11 schreef Jelmer:
[...]

Ja widemoves, maar met het catweazle driver board..

ja maar dat hebben ze standaard he

vandaag is mn 45 mw dpss laser binnengekomen hier ff een paar foto's :P

http://www.mijnalbum.nl/fotoalbum.php?m=fto&a=1&id=86593&key=KUQPKW6I

[Bericht gewijzigd door SMOG op vrijdag 24 december 2004 21:48:29

hij is toch nog vrij rap binnen gekomen in iedergeval alleen het zijn allemaal de zelfde foto's

nog iemand gelukt om de diode uit een dvd brander te halen ?

Op 23 december 2004 19:15:05 schreef ledfreak:
nog iemand gelukt om de diode uit een dvd brander te halen ?

helaas mij is het niet gelukt :(
Maar ik krijg mischien nog 3 kapotte dvd's van een neef :)

Op 23 december 2004 20:13:57 schreef BamiBal:
[...]
helaas mij is het niet gelukt :(
Maar ik krijg mischien nog 3 kapotte dvd's van een neef :)

gewonen dvd spelers zijn niet echt de moeite zit maar 5 mw in helaas

heeft er hier iemand een idee hoe je de scan angle van mijn speaker scanning systeempie kan verhogen ???

Meer Foto's!
Bouw zelf een projector.

Serie 2 van de MOT-1 projector (voor beamshows)

http://www.rem-fx.nl/laser/hazepainter/scannermount2.jpg
De scannermount is gemaakt van een stukje aluminium hoeklijn. Aluminium is makkelijk te verwerken en minder gevoelig voor atmosferische invloeden dan hout.

http://www.rem-fx.nl/laser/hazepainter/scannermount3.jpg
Het geheel is gemonteerd op een pertinax plaat die in een kunstof kastje is gemonteerd, waarop ook de lasermodule zal komen.

http://www.rem-fx.nl/laser/hazepainter/laser2.jpg
De lasermodule <25mW wordt gemonteerd dmv 2 somzadels voor voldoende stabiliteit en toch genoeg ruimte voor koeling. De laser is nog niet gekoeld... De spiegels kunnen worden gesteld als de remspanning op de scanners staat.

http://www.rem-fx.nl/laser/hazepainter/hardware3.jpg
De remspanning komt van de onderste printplaat. Daarboven zit de 8bits DAC. in de achtergrond de LM317 schakeling met een enorme elco voor een stabiele 2,99Vdc.

Binnenkort nog meer foto's

Never argue with idiots, they drag you down to their level and beat you with experience...

kijk eindelijk eens foto's nou nog een paar van de scan resultaten

btw bij de mot 1 is het gunstig om de spiegels zo licht mogelijk te houden omdat dit de snelheid flink beinvloed

Yep, vandaar dat ik voor printplaat heb gekozen voor de ophanging. De spiegels zelf komen ook bij Guido vandaan.

Scanresultaten komen er binnenkort aan. Ik heb er al eens mee gedraaid, maar ik maak 'm eerst af. Het zou mooi zijn als ie met oudjaarsavond kan draaien :)

Never argue with idiots, they drag you down to their level and beat you with experience...

Sorry mensen dat ze juist wat mooie fotos gepost zijn, maar het topic wordt te lang

we gaan hier verder

Nieuw laser en dergelijke topic deel 4

"Theorie is alleen te rechtvaardigen als 'n vorm van praktijk. De praktijk staat niet terecht voor 't hooggerechtshof van de theorie" (Stephan Toulmin)

Dit topic is gesloten