Nieuw laser en dergelijke topic deel 3

Dit topic is gesloten

het kan wel met hardeschijfonderdelen

ik ben er mee bezig hun met een veer een 0 stand te geven en ze op een versterker aan te sluiten :)

Waarmee je andere topic volgens mij ook gelijk verklaart is ;)

Heb het ook wel eens geprobeerd, is best een leuk uitgangspunt volgens mij, die dingen zijn weliswaar lomp maar de aandrijving ook erg sterk (mits er veel stroom geleverd kan worden). Idealiter ga je voor een closed loop-setup zonder veren ed.

[edit]

Overigens:
Sturen met een spanning is bij zo een ding (zonder veren) sturen met een snelheid, sturen met stroom sturen met een versnelling.

[Bericht gewijzigd door Aart op zondag 19 december 2004 15:14:52

Op 17 december 2004 21:50:07 schreef Aart:
Bijvoorbeeld.

Ik heb even niet alle gegevens (van laser input en dac output) op een rij hier, maar met de LED gewoon op 10 mA @ 5 V en een pullup van 1 K aan de andere kant zou het volgens mij wel moeten werken.
Het signaal wordt dan wel geiinverteerd, tenzij je de LED tussen de (+) en de uitgang zet ipv naar gnd.

Wil je analoog moduleren dan wordt het wat lastiger en moet je de optocoupler lineair gebruiken.

Aart, kun je een kleine schets maken van de situatie zoals jij beschrijft ? Ik heb nog nooit met een optocoupler gewerkt, vandaar.

Nee. Dat doe ik liever niet, er zijn te veel factoren die ik niet kan beoordelen, stel dat jij met mijn schetsje een dure laser sloopt ?
Verdiep je zelf maar even in het een en ander, moeilijk is het niet. :)

Printerpoort kan/mag volgens mij max. 10 mA leveren aan de optocoupler. Met een voorschakelweerstand van 470 / 550 ohm moet het lukken volgens mij. Morgen even een paar optocouplers (SFH617A-4) kopen om vervolgens te testen aan een 5V voedingsspanning.

Ledfreak, weet jij hoeveel mA er minimaal benodigd is om de blanking (digitaal) te kunnen schakelen ? Zal een weerstand van 1K inderdaad voldoende zijn ?

Op 19 december 2004 10:21:39 schreef ledfreak:
Dit zijn de specs.... >>

[afbeelding]

Heel mooi!
Tot wanneer heb ik tijd om te beslissen? :)

5V, kan ik dan gewoon volstaan met een standaard 7805 schakeling?

[Bericht gewijzigd door Scoob op zondag 19 december 2004 23:37:25

Never argue with idiots, they drag you down to their level and beat you with experience...

Volgens mij moet de blanking middels een optocoupler met volgende oplossing werken:

http://www.expandctss.com/upload/index.php?page=download&file=Optocoupler.gif

ja en anders zijn dr nog wel andere oplossingen

Op 19 december 2004 22:50:14 schreef ledfreak:
ja en anders zijn dr nog wel andere oplossingen

Zoals ??

Weet jij of de optocoupler snel genoeg is om een goede blanking te realiseren ??

FOTO'S!!!
Bouw zelf een projector.

Ik heb een projectortje gebouwd met de MOT-1 kit. Ik zal steeds een paar foto's met commentaar plaatsen, vanaf de aanvang tot de uiteindelijke beamshow.

http://www.rem-fx.nl/laser/hazepainter/mirrormount0.jpgAanvang
Lang gezocht naar de lichtste manier om de scannerspiegeltjes "demontabel" op de as van de MOT-1 stepper te monteren. Solderen en lijmen was het resultaat

http://www.rem-fx.nl/laser/hazepainter/mirrormount1.jpg
Messing buisje op een flinterdun strookje printplaat gesoldeerd, dat met een Dremel tot de minimale afmetingen wordt gereduceerd. Hier kan de spiegel met glaslijm op worden bevestigd.

http://www.rem-fx.nl/laser/hazepainter/mirrormount2.jpgZijaanzicht
Zoals je ziet zit het reflectievlak van de spiegel (links) niet ver boven het midden van de messing asvatting (rechts). Aan de onderkant zit wat over is van het stukje printplaat.

http://www.rem-fx.nl/laser/hazepainter/mirrormount3.jpg
Het busje past perfect om de as van de (hier reeds gemonteerde) stappenmotor die licht bevochtigd is met LockTite

binnenkort meer foto's.

Never argue with idiots, they drag you down to their level and beat you with experience...

Op 19 december 2004 22:52:01 schreef mp3jay:
[...]

Zoals ??

Weet jij of de optocoupler snel genoeg is om een goede blanking te realiseren ??

ja hoor optocoupler zou ruim snel genoeg moeten zijn

als dr trouwens nog mensen interessen hadden in een 45 mw dpss voor 220 euro dan graag even een bevesteging per email
als ik dr 3 kwijt kan raken krijgen we ze voor 220 euro ipv 250
nogmaals ik maak dr zelf geen winst op dit is ook gewoon de inkoop prijs van de dealer in nederland

Op 21 december 2004 11:39:45 schreef mp3jay:
Dat ben jij toch ??? :-)

nou dat ook weer niet maar verkoop ze wel voor hem ja
en maak dr zelf nog niet eens winst op ook niet

Op 21 december 2004 11:50:59 schreef ledfreak:
[...]

...en maak dr zelf nog niet eens winst op ook niet

Dat zei je bij 250 euro ook...... ;-)

Op 21 december 2004 23:14:23 schreef mp3jay:
[...]

Dat zei je bij 250 euro ook...... ;-)

ja das ook zo krijgen alleen korting als we dr 3 kunnen verkopen dan zijn ze 220

Op 20 december 2004 20:47:48 schreef ledfreak:
als dr trouwens nog mensen interessen hadden in een 45 mw dpss voor 220 euro dan graag even een bevesteging per email
als ik dr 3 kwijt kan raken krijgen we ze voor 220 euro ipv 250
nogmaals ik maak dr zelf geen winst op dit is ook gewoon de inkoop prijs van de dealer in nederland

Je had misschien mijn vorige reactie over het hoofd gezien: ik was benieuwd voor wanneer je dat moet weten. Of zeg je "wie 't eerst komt wie 't eerst maalt"?
En is een spanningsvoorziening op basis van een 7805 toereikend?

Never argue with idiots, they drag you down to their level and beat you with experience...

Op 22 december 2004 09:21:58 schreef Scoob:
[...]
Je had misschien mijn vorige reactie over het hoofd gezien: ik was benieuwd voor wanneer je dat moet weten. Of zeg je "wie 't eerst komt wie 't eerst maalt"?
En is een spanningsvoorziening op basis van een 7805 toereikend?

ja officeel wel wie het eert komt wie het eerst maalt heb nog geen oficeele bestellingen binnen wel vage toezeggingen het scheelt toch weer 30 euro altijd mooi meegenomen

ja hoor das prima gebruik ik zelf ook met een afvlak elco dr voor en achter gebruik zelf de 1 ampere versie op een kleine heatsink met een 2,5 cm fan maar hij wordt niet eens warm

Op 22 december 2004 07:04:43 schreef ledfreak:
[...]
ja das ook zo krijgen alleen korting als we dr 3 kunnen verkopen dan zijn ze 220

Ik begrijp het, je verkoopt ze voor iemand anders. Welke dealer / importeur in NL levert (importeert) overigens de Dreamlaser units ??

Op 22 december 2004 10:04:45 schreef mp3jay:
[...]

Ik begrijp het, je verkoopt ze voor iemand anders. Welke dealer / importeur in NL levert (importeert) overigens de Dreamlaser units ??

ja inderdaad nou dr is niet echt een bedrijf in nederland die dat doet
een kennis van me inporteerd ze hij is ook de officele dealer in nederland dus uiteraard zit dr ook gewoon garantie op en wordt elke laser netjes met een test datasheet geleverd

Ik ben van plan om de ELM home built laser projector te gaan bouwen maar twijfel of het wel haalbaar is. Heeft iemand dit al bebouwd of is er ergens een site of topic van iemand die deze projector heeft gebouwd. Met name de zelf te bouwe galvos lijkt me flink moeilijk en zeker om die snelheid te behalen.

site: http://elm-chan.org/works/vlp/report_e.html

grtz rob

Op 22 december 2004 12:10:18 schreef darkdizzy:
Ik ben van plan om de ELM home built laser projector te gaan bouwen maar twijfel of het wel haalbaar is. Heeft iemand dit al bebouwd of is er ergens een site of topic van iemand die deze projector heeft gebouwd. Met name de zelf te bouwe galvos lijkt me flink moeilijk en zeker om die snelheid te behalen.

site: http://elm-chan.org/works/vlp/report_e.html

grtz rob

ik zou zeggen lees mijn stukje tekst op pagina 8
en dan het stukje over de galvo's
ik ga me er iig aan wagen om zoiets te bouwen.

Op 22 december 2004 12:10:18 schreef darkdizzy:
Ik ben van plan om de ELM home built laser projector te gaan bouwen maar twijfel of het wel haalbaar is. Heeft iemand dit al bebouwd of is er ergens een site of topic van iemand die deze projector heeft gebouwd. Met name de zelf te bouwe galvos lijkt me flink moeilijk en zeker om die snelheid te behalen.

site: http://elm-chan.org/works/vlp/report_e.html

grtz rob

Lol ik kan je meteen uit de droom helpen dat gaat je niet lukken verdiep je eerst maar eens wat verder in de techniek achter galvo's en hoe nauwkeurig alles komt

Dit topic is gesloten