Materialen voor IR controller tank

Mijn huidige project waar ik mee bezig ben is een afstandsbestuurbare tank,althans, het onderstel. Op het onderstel komt een houten kist te staan, waar een speaker (14-18cm) in geplaatst wordt, waar je via je mobiele telefoon muziek af kan spelen.

Ik ben erg zoekende naar de juiste materialen, en op marktplaats is niet bijzonder veel te vinden, en ik hoop dat er enkele zijn die deze spulletjes nog wel op de zolderkamer hebben liggen.

Ik ben opzoek naar:
2 (of 4) x 12 volt DC motor. Met vertanding, en de voorkeur gaat uit naar de as haaks op de motor (90 graden). Ruitenwisser motor zou erg geschikt zijn , maar weet niet hoeveel toeren de as draait. Dit is omdat ik de uitgangsas van de motor parallel wil laten lopen aan de as van de wielen, deze verbind ik met een fietsenketting

Dubbele tandwielen, voor de aangedreven as. (Google maar eens op ("Double sprocket") Diameter tussen de 8 en 15 cm, en geschikt voor fietsenketting.

Een audio versterker. Het liefst 2 kanaals, (2 speakers) vermogen hoeft niet groot te zijn, 2x 100 Watt is al voldoende, 2x50 Watt misschien ook al. Wat zijn jullie ervaringen? Hoe luidt is mijn speaker met 50 Watt?? Het liefst een mooi compact apparaatje.

2x speakers tussen de 14-18 cm in Diameter. Deze moeten rond zijn, niet ovaal. Misschien dat iemand nog oude, Werkende speakers heeft liggen? +-100 Watt Rms.

Dit was het voorlopig. Laat het weten als je mij hierbij kan helpen. Uiteraard ben ik bereid te betalen .

Lambiek

Special Member

Voor ruitenwissermotoren kun je bij een lokale sloperij gaan kijken, schat dat je zo'n motor hebt voor rond de 25 Euro per stuk.

De sprocket wielen zal je zelf moeten maken vrees ik, ik heb ze nog nooit gezien waar fietskettingen op passen. Maar moet zeggen dat ik er ook nog nooit naar gezocht heb.

Misschien is een Velleman versterker module een optie.

En vergeet je niet iets, je zal het geheel toch moeten besturen. Of ga je hier een standaard zend/ontvanger voor gebruiken met een standaard regelaar voor je motoren. Ik weet alleen niet of een standaard regelaar goed overweg kan met een ruitenwissermotor.

EDIT:
Niet goed gelezen, je gaat het via IR doen. Dan heb je dus nog motorregelaars nodig, ga je die zelf bouwen?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
mel

Golden Member

Vind je 100 Watt niet veel?
Binnen wel, maar ik hoop dat het voor buiten is?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

@ lambiek: tuuuurlijk wel. Ik gebruik een Arduino als regelorgaan. Pwm, moet lukken, mits ik er tijd voor heb. En anders doe ik gewoon een 1 of een 0. Vol gas of niets. In eerste instantie wilde ik het met een ir afstandsbediening van een RC helikopter doen, maar een tv afstandsbediening bleek makkelijker en met meer voordelen. Nu gebruik ik gewoon de "omhoog omlaag opzij toetsen. Die kunnen niet gecombineerd worden, en zal ik dus niet kunnen sturen tijdens het vooruit/achteruit rijden.

Edit: ruitenwissermotoren, worden die in een auto niet gewoon met pwm geregeld?

Edit2: Ik heb geen ervaring met zulke versterkers waar geen behuizing bij zit. Is dit een beetje kwalitatief goed spul? Ook op 100%?

[Bericht gewijzigd door Christiaan371 op vrijdag 8 juli 2016 12:55:59 (11%)

@ Mel: Is voor buiten, oa op het strand

Lambiek

Special Member

Op 8 juli 2016 12:49:15 schreef Christiaan371:
Edit: ruitenwissermotoren, worden die in een auto niet gewoon met pwm geregeld?

Nee, vaak hebben die motoren twee aansluitingen. Een lage en een hoge stand. Hier heb je een artikel waar je kunt zien hoe dat aangepast/omgebouwd kan worden.
https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/48/4

Edit2: Ik heb geen ervaring met zulke versterkers waar geen behuizing bij zit. Is dit een beetje kwalitatief goed spul? Ook op 100%?

Ja, waarom niet. En ik zou het geheel toch netjes afwerken als ik jou was en niet open laten.

Die dubbele ketting wielen ken ik wel, maar heb je die ook voor fietskettingen dan?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik kan de discussie niet geheel volgen, maar als de geluidsinstallatie enige tijd bij een groot volume op een accu moet werken is een hoog rendement het belangrijkste. Anders wordt de accu onhandig groot.
In een auto is dat niet relevant, ik denk niet dat ik het in die hoek zou zoeken.

Als kwaliteit niet belangrijk is kun je omzien naar PA hoorn speakers. Een kleine klasse-D eindtrap ligt om dezelfde reden voor de hand. Zorg dat je aan de laag-kant alles stak wegfiltert dat niet per sé weergegeven hoeft te worden of dat de luidspreker toch niet goed kan weergeven.

Het precieze maximale vermogen resp. de belastbaarheid van de luidspreker zijn niet zo interessant, en (buiten de ontstellende hoeveelheid marketingonzin) ook vrij lastig goed te definiëren.
Een bij de accu's en ook wel luidsprekerimpedantie passende voedingsspanning zijn wel belangrijk. Allerlei converters of grote omzetverhoudingen in de eindtrap doen het rendement alweer geen goed.

Arco

Special Member

Je kunt ook een distributieriem als aandrijving gebruiken...

http://www.wabelting.com.au/wp-content/uploads/photo-gallery/thumb/Timing-Belt-18779_image.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Je kan voor je radio ook een autoradio nemen, (met een USB stick voor eigen muziek) en daar dan een booster achter zetten voor wat meer volume. Deze bijv., is niet duur en doet het prima.
https://www.conrad.nl/nl/Search.html?search=roadstar+auto+radio

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

-g.

[Bericht gewijzigd door FDEII op vrijdag 8 juli 2016 15:18:21 (99%)

Lambiek

Special Member

Op 8 juli 2016 11:54:49 schreef Christiaan371:
Mijn huidige project waar ik mee bezig ben is een afstandsbestuurbare tank,althans, het onderstel.

Op 8 juli 2016 15:10:31 schreef FDEII:
Mijn 1e idee was eigelijk om een bluetooth module aan te schaffen,...

Hoe zit dit, zijn jullie de zelfde? Of maken jullie dit samen?

@lambiek: Past op deze tandwielen geen fietsketting dan?

Dat weet ik niet, ik ken die dingen niet voor een fietsketting.

Edit:
@ FDEII. Waarom heb je je post verwijderd als ik vragen mag

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Mijn idee was eigelijk om een bluetooth module aan te schaffen die je ook in je auto, of waar dan ook gebruikt. Het signaal wat hieruit komt is (hoop ik) gewoon een audio signaal wat rechtstreeks naar de versterker gevoerd kan worden, en vanaf daar naar de speakers.

@lambiek: Ik probeer een autoradio eigelijk te vermijden, maar de optie blijft zeker open staan. Ik wil proberen enkel een bluetooth verbinding te maken, en natuurlijk nog een aux. Beide mogelijk op een autoradio volgens mij, maar toch.

@arco: Een goede mogelijkheid. Als je wat hebt liggen hoor ik het graag!

Andere account is van mijn broer. We proberen het samen te maken, maar hij stond ingelogd op mijn computer. Hij heeft nog geen woord bijgedragen aan de discussie hier :)

Lambiek

Special Member

Op 8 juli 2016 15:21:33 schreef Christiaan371:
@lambiek: Ik probeer een autoradio eigelijk te vermijden, maar de optie blijft zeker open staan. Ik wil proberen enkel een bluetooth verbinding te maken, en natuurlijk nog een aux. Beide mogelijk op een autoradio volgens mij, maar toch.

Ik heb geen flauw idee of het alleen met een bluetooth module gaat.

Op 8 juli 2016 15:23:20 schreef Christiaan371:
Andere account is van mijn broer. We proberen het samen te maken, maar hij stond ingelogd op mijn computer. Hij heeft nog geen woord bijgedragen aan de discussie hier :)

Oké, dat verklaard de zaak. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

bij de aldi had je een laatst een bluetooth ontvanger voor 10 euro ofzo.

voor hetzelfde geld heb je in china zoiets:

http://img.dxcdn.com/productimages/sku_428810_1.jpg(klik)
mooi frontje, ideaal voor kratradio.

klein eindtrapje en je bent klaar denk ik.

[Bericht gewijzigd door Progger op vrijdag 8 juli 2016 15:45:18 (21%)

GMT+1
Arco

Special Member

Ik heb geen distributieriemen, maar is wel een goede vervanger voor een ketting.
Zeker als 'ie niet (goed) afgeschermd is. Lichaamsdeel tussen ketting en tandwiel is redelijk ernstig.
Tussen riem is ook niet prettig, maar meestal alleen een tijdje pijnlijk. (i.p.v. ernstige verwondingen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Op 8 juli 2016 15:43:57 schreef Progger:
bij de aldi had je een laatst een bluetooth ontvanger voor 10 euro ofzo.

Dat is inderdaad een leuk ding voor zoiets. :)

Op 8 juli 2016 15:47:05 schreef Arco:
Ik heb geen distributieriemen, maar is wel een goede vervanger voor een ketting.

Zou je die dan als rups gebruiken Arco? Of als extra vertraging als dat nodig is?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Arco

Special Member

Als rups kan ook nog inderdaad... :)
Nee, ik bedoel tussen motor en wielas.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Ze zijn wel vrij lang denk om tussen de motor en wielas te plaatsen. Maar het kan misschien wel.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik weet niet of je er wat mee kan,
Maar ik heb nog een doos vol accu-schroeftollen waarvan de accu;s overleden zijn maar de machines nog goed.
Was toch al van plan ze in de V&A te zetten, nu hebben jullie de eerste keus.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/