Je mooiste meetapparatuur. Deel 8

Dit topic is gesloten

flash2b

Special Member

@JohanK

Mooi spul, W&G zie je vnl. op beurzen aangeboden. Je Oltronix voeding is ook mooi, heeft die een oven ref ? Ik heb ooit een Rackpak gehad van Oltronix maar die was beyond repair.

Tidak Ada

Golden Member

Dat spul is véééél mooier dan die tafel, waar het op staat ;)

Die spullies-3 lijkt me een tester voor telefoonlijnen? Kom je uit die hoek?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Sine

Moderator

Oltronix maakt(e?) leuk spul, standaard verpakt in blauw geanodiseerde alu extrusie.

flash2b

Special Member

Bestaat nog steeds: http://www.oltronix.nl/en/

Labpac wordt nog steeds aangeboden.

Sine

Moderator

Klopt, maar het zijn nog steeds de zelfde voedingen als ze in 1988 maakten .. veel vernieuwing zit daar niet meer in.

RAAF12

Golden Member

Op 11 juli 2016 10:28:54 schreef flash2b:
@JohanK

Mooi spul, W&G zie je vnl. op beurzen aangeboden. Je Oltronix voeding is ook mooi, heeft die een oven ref ? Ik heb ooit een Rackpak gehad van Oltronix maar die was beyond repair.

Oltronix gebruikte ook Rifa's in de voeding die maar gauw vervangen. Mooie trafo's zaten erin velen met plat wikkeldraad, neemt minder ruimte in.

Op 11 juli 2016 10:28:54 schreef flash2b:
@JohanK

Mooi spul, W&G zie je vnl. op beurzen aangeboden. Je Oltronix voeding is ook mooi, heeft die een oven ref ? Ik heb ooit een Rackpak gehad van Oltronix maar die was beyond repair.

Gezien de oorsprong van het spul kan het niet anders als kwaliteitsspul zijn. Ken(de) het merk zelf niet.
Ik zal vandaag of morgen 'ns kijken wat die voeding allemaal voor mooie functies heeft. Heb helaas nog niet de mogelijkheid gehad me erin te kunnen verdiepen. Schijnt een robuust dingetje te zijn..

Op 11 juli 2016 10:45:38 schreef Tidak Ada:
Dat spul is véééél mooier dan die tafel, waar het op staat ;)

Die spullies-3 lijkt me een tester voor telefoonlijnen? Kom je uit die hoek?

Hihi. Tja. Werkbureau. 'nuf said ;-)

Tja. Ook hier.. Gezien de oorsprong.... Het lab waar het vandaan komt heeft zich wel bezig gehouden met dergelijke zaken dus kan makkelijk. Kom zelf niet uit die hoek, weet ook niet echt goed wat ik ermee zou moeten vooralsnog. Als in dit topic al enige animo blijkt gaat 'ie wellicht in de V&A :-)

Proud 2B technicus! B)
flash2b

Special Member

Die W&G PMG-3 heeft soortgelijke functionaliteit als een Triplett Local Loop Tester model 4 die ik ooit bij de CO stand op Rosmalen 2012 kocht. Op de blauw/rode bus kan je een test telefoon aansluiten.

Je kan er analoge lijnen mee doormeten.

Echter heeft de PMG-3 instelbare én regelbare frequentie en bovendien kan je het uitgang niveau instellen. Ook kan hij piek en gewogen meten, notch filter, ondersteuning voor 1200Ω en is digitaal uit te lezen. Dat kan mijn Tripplett allemaal niet.

Je kan hem als sinus generator gebruiken, echter wel op 600Ω/1200Ω

guidob

Overleden

Tijdje terug een 7S11/S4/7T11 combo op de kop getikt voor weinig. Tijdje mee zitten stoeien (geen trace), achteraf bleek het een eenvoudige fix; een spoel was onderbroken in een 15V rail in de S4.

Hoe het allemaal precies werkt en hoe er mee om te gaan moet nog worden uitgezocht. Maar ik krijg er een trace uit en dat schijnt al heel wat te zijn. :) Zo'n S4 gaat al kapot als je er scheef naar kijkt.

http://members.home.nl/baltusg/sampler1.jpg

http://members.home.nl/baltusg/sampler2.jpg

Op de foto de opgaande flank van een 10MHz square wave (TTL IC als buffer, niet veel soeps).

rbeckers

Overleden

Mooi. :)

Een nadeel van de 7000 serie is dat de druktoetsen erg kort bij elkaar zitten.

fred101

Golden Member

Gaaf, zo'n quantum inverter plugin die een golfvormig signaal omzet in lose partikels. ;-)

Heel mooie set.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
miedema

Golden Member

Ik ben blij met mijn nieuwe scope :-)

Een Rohde & Schwarz / Hameg HMO3052, 500MHz, voorzien van alle opties (div. bus decoders, segmented memory)

http://www.miedema.dyndns.org/co/2016/hmo3052/IMG_8729__HMO3053_boot-opties-600pix.jpg

Ik was bekend met deze HMO3000 series scopes omdat ze bij verschillende CO vrienden staan, en die er erg blij mee zijn.
Toen de bekende aanbieder van Farnell returns "Toploser" op EEVblog deze scope aanbood spitste ik meteen mijn oren. Dat leverde deze als nieuwe HMO3052 op, met alle opties, 2x 500MHz probe en 2x digitale POD voor de helft van de nieuwprijs :-)

Uit de bijgeleverde papieren kan ik opmaken dat het inderdaad een Farnell return betreft. Farnell heeft vervolgens de scope teruggestuurd naar R&S. Daar is hij van teruggekomen met verklaring van goede gezondheid.
Bijkomend voordeel is dat ik nu van R&S een compleet calibratie rapport heb (8 pagina's, zoals je dat krijgt na een DMM calibratie) :-)

Hier de scope aan het werk naast zijn analoge broertje:

http://www.miedema.dyndns.org/co/2016/hmo3052/IMG_8724__HMO3053_naast_HM1004-600pix.jpg

Beide scopes laten precies hetzelfde signaal zien....
Ik moet wel bekennen dat dit signaal uitgezocht is om de analoge HM-1004 zo ongunstig mogelijk uit te laten komen :-)
(Het is de klokuitgang van mijn Philips PM5786B blokkendoos. De klokuitgang omdat die bijna de dubbele stijgtijd heeft van de hoofduitgang. De HMO3052 laat die stijgtijd van 1nS ook zien, de HM-1004 gaat het te boven...)
Het is natuurlijk toch al niet zo aardig om een 100MHz scope een 100MHz blok voor z'n kiezen te geven... Ook al doet die HM-1004 150MHz -3dB.

Ik ben erg blij met het compacte formaat van de scope, hier gedemonstreerd door hem bovenop de Gould te zetten die hij op m'n meetplank vervangt:

http://www.miedema.dyndns.org/co/2016/hmo3052/IMG_8738__HMO3053_op_Gould-600pix.jpg

Doordat de HMO smaller is staan de belangrijkste instrumenten méér recht voor m'n neus. En nu is er nét weer plek voor een extra stel DMM's of ander instrument op de plank.

Mensen die me kennen zal het niet verbazen dat ik de fluisterstille fan hééérlijk vind :-)
En natuurlijk de hoge gevoeligheid van 1mV/div. Ideaal om evt. troep op voedingslijnen etc te zien...

Dank aan Hewlett voor de tip een tijdje terug voor het maken van screenshots.
Dat gaat via de ingebouwde webserver inderdaad véél makkelijker dan met de bijgeleverde software. (Die software is versie 1.0, en voelt ook zo aan: 1x wat in elkaar geflanst, daarna nooit meer naar gekeken...)

groet, Gertjan.

blackdog

Golden Member

Hi Gertjan, :-)

Welkom bij de club!

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
miedema

Golden Member

Ha Bram,

Welkom bij de club!

Daar gaat het inderdaad op lijken..... :-)

groet! Gertjan.

Shiptronic

Overleden

CAN & LIN, klinkt als automotive georiënteerd ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
miedema

Golden Member

Ha Ship,

CAN & LIN zijn automotive georiënteerd, ik ben dat niet.....
Maar je mag een gegeven paard niet in de bek kijken :-)

Ik zal hoogstens de RS-232 en I2C decoders ooit eens gebruiken, denk ik ...

groet, Gertjan.

blackdog

Golden Member

Hi Gertjan,

Ik heb nog een keer via poort 80 naar mijn scoop gekeken, maar ik zal iets wel niet zien...
Screenshots via een USB stick vind ik veel comfortabeler dan het via de web interface.

USB stick er in, op het knopje "File/Print drukken op de scoop en het staat op je stick.
De screenshots worden automatisch door genummert op de USB stick.

Dus zie ik iets verkeert?

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
haasje93

Golden Member

Ha Gertjan,

Dat is een hele mooie aanwinst!
Gefeliciteerd!

Groet,
Christiaan

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?
miedema

Golden Member

Ha Bram,

De webserver van de HMO scopes zit inderdaad op (standaard)poort 80.
Als ik het IP adres in een browser tik zie ik de homepage van de scoop:

http://www.miedema.dyndns.org/co/2016/hmo3052/hmo-home-600pix.png

Dan klik je links op "Screen Data", en dan zie je dit:

http://www.miedema.dyndns.org/co/2016/hmo3052/hmo-screen-600pix.png

Rechts klikken op het plaatje, en opslaan :-)

Zelf heb ik een shortcut op m'n bureaublad gezet met meteen de link naar die "screen data" pagina.

Ik vindt dit handiger want:
1 Geen gedoe met USB sticks
2 Je tikt meteen een logische bestandsnaam in (en snel, op een echt toetsenbord) Geen gedoe dat je later denkt: wat was het verschil tussen plaatje 3 en 4??

Bovendien is het makkelijk dat ik via die webpage m'n screenshot meteen kan binnenhalen op m'n photoshop PC, en in 1 moeite verder afwerken :-)

Hartelijke groet! Gertjan.

P.S. @ haasje93

Ha Christiaan!
Inderdaad erg blij mee. Wel weer van alles te ontdekken en leren..
Als scope gebruiken gaat al prima. Maar pulstreinen opnemen en afspelen, protocols decoderen etc. is nieuw...

groet, Gertjan.

Hewlett

Honourable Member

Gefeliciteerd! Mooie aanwinst en dat voor een hele gunstige prijs. Ja, ik vind de ingebouwde web server ook handiger dan indirect plaatjes verwerken via een memory stick. Klik, save en gelijk verwerken, ideaal.

Welkom bij de HMO3K club trouwens :+

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.
fred101

Golden Member

Gefeliciteerd, mooie scoop en ook welkom tot de club namens mij.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
miedema

Golden Member

Ha Hewlett,

Welkom bij de HMO3K club trouwens :+

In elk geval ben ik dan in zeer gewaardeerd gezelschap :-)

Ik dacht er latent over om een DSO aan te schaffen. Mijn gedachten gingen ook naar de nieuwe HMO12xx serie. Maatje meer budget, maar ook een generatie nieuwer.
Toen deze scope voor minder dan de halve prijs voorbij kwam was het pleit snel beslecht.
Nieuwe features zijn volgend jaar oude features, maar een kwaliteits scope blijft een plezier, en ik verwacht niet snel tegen de grenzen van deze HMO aan te lopen. (=understatement :-) )

groet, Gertjan.

@ Fred,
Thanks. jij bent trouwens een prima ambassadeur voor de HMO3K club!

Tidak Ada

Golden Member

Mij past slechts een eerbiedig zwijgen.... (met een randje jalozie).

Bram, jij vertelde mij afgelopen zaterdag dat je je ver van USB-sticks hield :+

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
blackdog

Golden Member

Hi,

Gertjan, Hessel.

Opvallent dat we voor een flink deel wat betreft het opslaan van plaatjes hierin verschillen...

De manier die Gertjna aangeeft had ik natuurlijk al gevonden en zal het ook wel eens gaan gebruiken daar de Scoop nu een vant IP hier heeft gekregen en standaard een Ethernet kabel in zijn kont :-)

Ik vind het prettig om een aantal metingen te doen en mij dan niet te hoeven omdraaien naar een computer en daar mijn aandacht naar toe te brengen.
Meten, goed drukknop, verander instelling, meten, goed, druk knop.
Bij kleine series is dit goed te doen, verlangt natuurlijk wel structuur van volgorde metingen.
Wat ik al aangaf, zal het eens meer toepassen op jullie manier ;-)

Tidak Ada
USB stick's zijn hoerig, ik gebruik de mijne bijna alleen intern en regelmatig gescand.
Zeer handig zijn ze, maar licht zedelijk gebruik is vrij dom. ;-)

Gegroet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
miedema

Golden Member

Ha Bram,

Natuurlijk zijn er altijd meer wegen naar Rome...
En ieder heeft zijn eigen workflow die bij hem het beste past. Het gaat tenslotte om het resultaat, en niet om je favoriete omweg er naar toe :-)

Inderdaad had ik ook m'n scope een vast IP adres in m'n DHCP servertje gegeven.

groet, Gertjan.

Dit topic is gesloten