Er zijn veel topics waarin we kunnen lezen dat in België hier en daar de netspanning iets anders wordt geleverd dan in de vorm van '3x400'.
In plaats van 3x400 in ster komt er dan bijvoorbeeld 3x230 in driehoek het gebouw binnen.
Zoals onlangs hier, de inspiratie voor deze post.
Bij een leverancier van saunakachels lees ik:
'de zogenaamde 3 x 230 netten die nog wijdverspreid in België voorkomen (m.u.v. de provincie Limburg). '
@New Beetle schreef:
Dat is ook normaal [dat er geen kant-en-klaar overzicht over heel België is] omdat niemand zo'n groot werkgebied heeft. Het beheer hiervan zit dan nog eens verspreid over een 5-tal netwerkbeheerders waarvan Infrax en Eandis het leeuwendeel in beheer hebben.
- In Limburg komt inderdaad enkel 3x400V+N voor
- Er bestaan ook netten in Belgie waarbij 1 fase aan de aarde ligt, spanning tov aarde is dus 0, 230, 230V. Eandis heeft hier en daar zo'n net.
Inderdaad, dat kan ook nog en was ik alweer vergeten.
Zou het leuk zijn een soort inventarisatie te maken, waarbij iedereen die zeker weet wat hij voor netspanning binnenkrijgt, dat kan aangeven voor zijn locatie?
Een soort CO Grand Netspanning Durchmusterung, om het maar eens internationaal te zeggen.
3x220V 100A binnenkomende krachtstroom in waregem (tegen vichte).
komen 4 kabels binnen, maar slechts 3 komen uit de hoofdschakelaar naar mijn zekeringkast (blauw komt binnen maar wordt niet doorgevoerd). geen 400V dus. meet wel ongeveer 130V tussen fase en aarding.
netbeheerder eandis
[Bericht gewijzigd door fcapri op (12%)]
Op 13 juli 2016 11:57:26 schreef Gameonedne:
Schaarbeek, Brussel, Place Lehon:3x220 (driehoek)
Aah, is dat bij jullie dat er een fase aan de aarde ligt. Wist dat dit in Brabant was, echter niet precies waar.
MGP
LDmicro user.
In BE (Waregem) is dat onbegonnen werk, bij mij komt er 3x380V+N (huis is 1x380+N) binnen en bij de zoon 3x230V en dat is maar 500m verder in vogelvlucht.
Op 13 juli 2016 11:54:41 schreef fcapri:
3x220V 100A binnenkomende krachtstroom in waregem (tegen vichte).
Heb je dat nodig op zelfstandige basis of gewoon thuisgebruik, want met zoveel vermogen (capaciteitsvergoeding in 2019) wordt dat een financiële aderlating.
Op 13 juli 2016 11:49:58 schreef Frederick E. Terman:
Er zijn veel topics waarin we kunnen lezen dat in België...
Komt dat vandaag de dag in Nederland eigenlijk ook nog voor? Dat het lange tijd in sommige steden (Amsterdam, Rotterdam meen ik) nog gebeurde dat weet ik, maar is dat inmiddels niet allemaal 230/400V?
Regio Aalst (Oost-Vlaanderen):
3N400, waarbij elke gebruiker zijn eigen aarding moet voorzien (TT-stelsel?)
en de verbruiker keuze heeft tussen N + 1 fase of 3N400
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Op 13 juli 2016 13:05:12 schreef avdl:
[...]Komt dat vandaag de dag in Nederland eigenlijk ook nog voor? Dat het lange tijd in sommige steden (Amsterdam, Rotterdam meen ik) nog gebeurde dat weet ik, maar is dat inmiddels niet allemaal 230/400V?
In Amsterdam zijn er nog enkele eilandjes met twee fase uit de wcd, maar uitstervend...
(Amsterdammers lopen per definitie achter vinden wij hier... )
Verder zal ik in NL niet iets weten waar het geen 3x400+N is.....
Ik dacht in Nederland alleen in de binnenstad van Delft, maar kan ook al weer over zijn.
Oja in Blerick komt 150 kV binnen....
Maar na de trafo,s word het gewoon 3 keer 400 volt...
[Bericht gewijzigd door mel op (18%)]
Opabob
Met proberen ben ik getrouwd geraakt.
Asse, randgemeente, noordkant Brussel.
Was in een vorig leven zelfstandig elektrieker.
Een aantal jaren geleden is 3X220+N Binnen gebracht.
Zij weigeren echter zelf de werken(kosten) te doen om mijn verdeelbord te herkableren, dus blijf ik het 3X220 driehoek net gebruiken. Voor mijzelf maakt het immers toch geen verschil uit.
Bob.
Een aantal jaren geleden is 3X220+N Binnen gebracht.
Hier snap ik niet goed wat de verandering was. Je had 3x220, en toen kwam er 3x220?
↓ Ah, ok, dank je.
Opabob
Met proberen ben ik getrouwd geraakt.
Sorry,verkeerd geschreven!!
Vroeger driehoek 3X220V
Nieuw binnen gebracht: Ster 3X400V+N dus via sterpunt N 3X220V
Bob.
Hier in regio Kortrijk kom ik meestal 3x220V tegen. In 'gewone' woningen komen er dan 2 fasen binnen.
Op 2km van mijn woning staat er zelfs een relatief grote fabriek die nog volledig op 3x220V zit.
Ze hebben een lasersnijmachine die via een beest van een transformator aangesloten is. Heb daar ooit nog de aansluitingen moeten verleggen omdat de spanning te veel zakte en de machine daardoor kuren kreeg.
Op 13 juli 2016 12:54:59 schreef MGP:
Heb je dat nodig op zelfstandige basis of gewoon thuisgebruik, want met zoveel vermogen (capaciteitsvergoeding in 2019) wordt dat een financiële aderlating.
mijn huis was een oude fabriek en dat is nu éénmaal aanwezig.
ondertussen werd de teller vervangen (oude gesneuveld tijdens werken) en toen kwamen ze erachter dat ik op papier schijnbaar maar 25A aansluiting had. hoorde de kerel nog aan de telefoon zeggen: "de klant heeft hier niks veranderd, is volledig origineel".
toen kwamen ze er ook achter dat mijn aansluitkabel eigenlijk geen 100A aankan. ze wilden dat wel verbeteren, maar ik heb ze gewoon 63A laten aansluiten. dat mocht de oude kabel wel nog hebben en was voldoende voor mij.
ik heb namelijk een autobrug staan die 15ton kan hebben en daar zitten motoren in die 9,5A/stuk trekken( 4motoren dus). een zekering van 40A knalt eruit na enige minuten (hangt nu rechtstreeks aan 3 smeltzekeringen van 63A).
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
dat heb je met krachtmotoren op 3x 230V, daar heb je met 3 fasen 400V geen last van, stroom gaat een factortje omlaag..
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 13 juli 2016 13:21:04 schreef mel:
Ik dacht in Nederland alleen in de binnenstad van Delft, maar kan ook al weer over zijn.
Mijn toenmalige straatje, binnenstad delft, is voor 1997 over gegaan.
mvdk
Golden Member
Delft is helemaal 3x400. Dat heb ik al meermaals geroepen. De laatste aansluiting op 3x220 was Serpo, het reptielenhuis aan de Leeuwenhoeksingel. Ieder die een beetje bekend is in Delft weet dan dat het weg is...
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Hier in Antwerpen komt zowel 127/230V als 230/400V voor.
Vaak zijn beide spanningen beschikbaar in dezelfde straat. Het kan dan ook voorkomen dat de ene woning is aangesloten op 127/230V, en de woning ernaast op 230/400V.
kloppertje
Diverse projecten en experimenten: www.elexperiment.nl
Misschien handig om GPS coördinaten toe te voegen, en evt. iedereen in een vast formaat te laten posten? Dat lijkt mij een stuk handiger / objectiever met het verwerken van de data.
mvdk
Golden Member
Op 14 juli 2016 08:11:18 schreef kloppertje:
Misschien handig om GPS coördinaten toe te voegen, en evt. iedereen in een vast formaat te laten posten? Dat lijkt mij een stuk handiger / objectiever met het verwerken van de data.
En dan daaruit een vlekkenkaart componeren ?
De info die je hiermee vergaart kan je niet heel veel mee. Het gebeurt ook wel dat er ergens een 400V trafo word bijgeplaatst, met een verdeelrek, en dan heeft zo'n wijktrafohuisje zomaar ineens twee verschillende spanningsoorten in de aanbieding. Want als een of twee klantjes (winkelpanden bijvoorbeeld0 een 100A aansluiting willen, gaat dat al gauw niet meer, en word er naar die panden een nieuwe (vaak aansluitinggebonden) kabel gelegd.
Een mooi voorbeeld was 50 jaar geleden de Choorstraat in Delft, die hele straat was omgebouwd naar (toen) 380V, de verdere binnenstad heeft nog zo'n 40 jaar geduurd voor het werd omgebouwd. Zodra een klant een grootverbruikaansluiting wilde, en dat is vanaf 3x100 bij 400V, werd er, in het pand van de aanvrager, een 75kVA trafo geplaatst. Als mensen dus geen idee hebben waar hun elektriciteit vandaan komt, maar ze meten wel op de correcte wijze, kan dat alsnog voor vertroebeling van de info zorgen.
Daar bij is de 230/400 notering niet interessant, je wil juist de afwijking weten, dus alleen die afwijkingen op een kaart zegt meet en zo filter je de ruis eruit.