Klopt, dan komt het probleem terug.
Heb zelf al gehad bij een andere decoder koud ging niet aan bij warmte wel.

Doe mij maar de camkaart welke ik in mijn tv prik. Dat kastje wordt ook al staat hij uit nog heet. Over energie verspilling gesproken.

ik heb er laatst ook een gemaakt door desbetreffende elco`s te vervangen. Ik heb met ESR meter gemeten en maar ééntje had een veel te hoge ESR waarde , de andere was nog goed.

Bij mij waren ook niet alle voedingsspanningen ok. Twee elco's , 1000uF 10V, werden veel warmer dan andere onderdelen in de voeding, dus het zal wel iets te maken met de ESR van die elco's. Ik heb die twee elco's, die in dit topic veel besproken zijn, vervangen door 1200uF 16V. Mijn nieuwe elco's zijn overigens niet van het ultra low esr types. Opstarten duurt volgens mij iets langer, wrsch vanwege de hogere capaciteit, maar voorlopig werkt het! Thanks allemaal

[Bericht gewijzigd door jrsikken op (11%)]

mijn kastje is ook stuk. hij doet helemaal niets meer maar er zitten al wel elco's in van 105C van Sam Young.
toch vervangen? Ik ben een electronica leek maar wel handig genoeg om even te solderen zeker na dit topic te hebben gelezen en KPN niemand wil helpen met hun niet deugende electronica.

Sam young is ook bocht...

ff wat nieuwe low ESR elkootjes erin en klaar...vaak draaien ze weer.

MArtin

ok bedankt voor de tip.
wel "zwaardere"erin of goede kwaliteit van dezelfde waarde?

Zelfde waarde is prima, het is puur de kwaliteit waar ze op komen te overlijden.

Een aantal jaar geleden had ik van mijn drie SMT-1000T-ontvangers al telkens de twee bekende elco's vervangen door Yageo 1000uF 16V 105gradC Low ESR.

Nu is ook één van de Yageo elco's gesneuveld!
Op de C13-positie op de print (de ontvanger startte niet meer op, en die elco werd voelbaar warmer dan de anderen).
Gelukkig had ik er destijds een paar te veel besteld, dus ik kon 'm weer repareren...

Ook de Yageo's hebben dus niet het eeuwige leven?

Groet,
A33

Op 16 juli 2016 22:30:07 schreef a33:

Ook de Yageo's hebben dus niet het eeuwige leven?

Yageo's zijn wel OK maar Panasonic is beter..

Geen enkele elco heeft het eeuwige leven. Ik vermoed dat Samsung ook een tijdlang de boel wat ongelukkig gedimensioneerd heeft waardoor er nog hogere eisen dan normaal aan de elco's gesteld werden.

Verder ben ik benieuwd welke serie van Yageo je hebt gebruikt. Zo heb je bij Panasonic bijvoorbeeld ook al verschillen tussen FC, FM en FR hoewel het allemaal low-impedance elco's zijn. Als het een beetje nauw luistert kan het verschil tussen FC en FR in theorie ook zomaar 3 jaar versus 6 of 9 jaar levensduur opleveren.

Btw, al iemand een SMT-1000T met neiging tot aanbakken/brandsporen tegengekomen? Ik heb van horen zeggen een paar incidenten waar die dingen in de buurt stonden, maar nog nooit een van dichtbij onderzocht.

Tsja, ik ken één verhaal van een radiomuseum, zij claimen dat de samsung dvb-t ontvanger de lucht is ingegaan.

Bij de mijne waren de elco's slecht (bol) maar heb ik geen brandsporen gezien.

Daar komt een bejaardenhuis bij. Daar weet je dus ook de omstandigheden niet. Kleedje erover?

Feit is wel dat deze dingen erg compact gebouwd zijn en heet worden, ook heter dan opvolger DCB-9401T en natuurlijk dag en nacht aanstaan. Dat zijn voor elco's sowieso al de slechtste omstandigheden.

Maargoed, dezelfde anecdotes van horen zeggen herhalen heeft geen zin, vandaar dat ik vraag of iemand ze zelf al eens tegengekomen is. Al is het maar met bruingebakken print, opgestroopte of geknapte condensatormouwen of smeltsporen o.i.d.

Op 17 juli 2016 03:53:59 schreef maartenbakker:
Verder ben ik benieuwd welke serie van Yageo je hebt gebruikt.

Op de elco stond naast de waarden 1000uF, 16V en 105gradC nog het volgende:
08/10
C1

Zegt dat iets?

Groet,
A33