Hallo, Wellicht een rare vraag maar is het mogelijk om een HDMI signaal over verschillende TV's te laten uitsturen? Laat ik zeggen dat ik 12 TV's heb die ik opstapel en als een groot scherm wil gebruiken...
zoiets:

Is dit mogelijk voor weinig geld qua converters? Hij dus die 12 tv's als een TV ziet.
Progger
GMT+1
2 AMD eyefinity videokaarten +/- 150 EUR,2x displayport mst splitter (100 EUR) en een zooi actieve displayport -> hdmi conveters.
Ik heb een AMD R9 270, die kan 6 schermen aan. Heb er nu 3, in eyefinity kan ik er 1 scherm van 5280x1200 pixels maken. Gamen gaat dan nog redelijk. Bij AMD is het zo dat je max 2 schermen via dvi/vga/hdmi kan aansluiten, nr 3 tm 6 moeten displayport zijn.
Hiervoor moet je actieve converters gebruiken, tenzij je TV DP heeft. Kost ongeveer 20 euro stuk.
Dit ga je niet met een signaal spliter redden, je zal een heftige PC nodig hebben.
600 euro kom je een heel eind, als je de rest van de PC al hebt. Is natuurlijk een schijntje als je 12 tvs hebt.
Er zijn ook pure hardware oplossingen, zoals matrox tipplehead2go (300 EUR), maar daar heb je er dan 4 voor nodig.
Er zijn ook professionele apparaten die het upscalen en splitten, maar dan bem je duurder uit als de schermen.
[Bericht gewijzigd door Progger op (13%)]
Tommyboy
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.
Met 12 TVs help je ook je aspect ratio om zeep. Moet het beeld bijgesneden of uitgerekt worden? Of een combinatie van die twee?
Wat vind jij "weinig geld"?
Edit: Crosspost: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1707693
[Bericht gewijzigd door Tommyboy op (20%)]
Progger
GMT+1
Ik zie nu pas dat het om low-res video gaat.
Er zwerft een profielwerkstuk rond op internet van iemand die in vlc de moziek plugin had met 9 aparte streams.
Dus 9 PC's met ieder 1 scherm die een deel van de videofile afspelen. 1 dikke PC dir het decoderen doet.
http://hackaday.com/2013/09/16/giant-video-walls-powered-by-a-raspberr…
[Bericht gewijzigd door Progger op (13%)]
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Ik ruik een leuk klusje voor 12 Raspberry Pi's, een netwerk switch en een aanstuur PC. Samen met die VLC mozaiek plugin die Progger noemde moet dat voor heel weinig geld kunnen.
Tommyboy
Ik vermoed dat de oplossing van Fuzzbass duurder zal zijn dan één PC met een aantal tweedehands eyefinity-6 videokaarten. Een volledig werkende RPi ben je al snel 60 piek aan kwijt, terwijl je een eyefinity-6 kaart voor <€200 wel moet kunnen vinden. Een oude PC waar deze inpassen is ook voor <€100 te vinden, en een paar actieve DP->HDMI convertors heb je voor een klein prijsje op eBay.
Edit:
http://www.ebay.nl/itm/ATI-Eyefinity-Active-mini-DisplayPort-DP-to-HDM…
http://www.marktplaats.nl/a/computers-en-software/videokaarten/m107223…
http://www.marktplaats.nl/a/computers-en-software/videokaarten/m106602…
Progger
GMT+1
De wat nieuwere pi's hebben een schakelende voeding en zijn wat zuiniger. Afhankelijk van de TV kun je hem misschien van de USB voeden.
Dan ga je eerder richting 40 euro.
Is waarschijnlijk goedkoper als een PC met 12 video outputs, maar geeft misschien problemen met netwerkbuffers in de pi, kan zomaar 300ms zijn, en dat merk je. Dus de audio vertragen en synchroon krijgen kan lastig zijn.
Tommyboy
Op 24 juli 2016 21:45:28 schreef Progger:
De wat nieuwere pi's hebben een schakelende voeding en zijn wat zuiniger. Afhankelijk van de TV kun je hem misschien van de USB voeden.Dan ga je eerder richting 40 euro.
Is waarschijnlijk goedkoper als een PC met 12 video outputs, maar geeft misschien problemen met netwerkbuffers in de pi, kan zomaar 300ms zijn, en dat merk je. Dus de audio vertragen en synchroon krijgen kan lastig zijn.
40 piek wordt ook al stroef hoor, een lossie pi is dat al bijna. Dan komt daar nog een SD kaart, behuizing, en USB kabel bij. Plus dat als je 12 RPi's inzet in een opstelling als dit, je wekelijks nieuwe SD kaartjes in mag spoelen (en als het tegen zit zelfs de kaartjes zelf ook vervangen).
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Ik denk dat een desktop met 2 van die graka's met 6 outputs het voordeligst is dan...... maar dan nog de tv's haha....om nog maar te zwijgen over de software
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
De software zou wel eens gewoon standaard kunnen zijn. Moet je even op de site van AMD rondkijken.
Overigens zou ik in jouw plaats voor 9 of 16 televisies gaan, tenzij je aspect ratio niet belangrijk is.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (36%)]
Er zijn monitoren op de markt die deze funktie aan boord hebben (deel uitmaken van een groot scherm) Door hun positie in te stellen nemen ze zelf de juiste hap uit het totaal beeld. Das de voordeeligste oplossing, op voorwaarde dat je de schermen nog moet kopen.
ik weet uiteraard niet hoeveel geld je bedoelt met weinig geld 
Maar welke resolutie moet er op komen? en moet het HDCP compatible zijn?
groeten
Kris
Progger
GMT+1
4 breed, 3 hoog= 4x16:3x9 = 64:27 = 21:9 beeld. superbreed
3 hoog, 4 breed = 3x16:4x9 = 48:36 = 12:9 = 4:3 ouderwets vierkant beeld.
dus daar is wel een mouw aan te passen. belangrijkste is het budget. moet je de tv's nog kopen? wat is je richtprijs? welk formaat denk je aan?
welke resolutie/aspect ratio heeft je bron?
We moeten de TV's nog kopen.... aangezien het allemaal een beetje 80's moet lijken - nee, CRT monitors wordt nog net even iets te zwaar haha - hoeven we natuurlijk niet de nieuwste de beste FULL HD TV's hebben.
Het liefst 2e hands, wat we dan moeten uitzoeken is wat voor tv's veel worden aangeboden tegen een degelijke prijs. is 50 tot max 100 euro per tv mogelijk? Het liefst zo groot mogelijk.
Ik heb net bij de mediamarkt gekeken en daar is de goedkoopste grote TV 230 euro.
Progger
GMT+1
Je moet op veilingsites kijken die opheffingsuitverkoop doen, of faillissementen.
De kans dat je op marktplaats 12 dezelfde tvs vind is klein, en als je ze vind hebben ze verschillende draaiuren/slijtage.
Ziet er niet uit als je de witbalans niet gelijk krijgt.
Ik zou proberen uit een kantoor 15 dvi monitoren te halen, dat lukt wel voor die prijs. Hdmi->dvi kost 2 euro op ebay
https://m.bva-auctions.com/search?searchQuery=Monitor
Even bellen of ze ook een partij voor je hebben.
[Bericht gewijzigd door Progger op (12%)]
Op 29 juli 2016 16:27:25 schreef soldeer-ding:
We moeten de TV's nog kopen....
Het liefst 2e hands, wat we dan moeten uitzoeken is wat voor tv's veel worden aangeboden tegen een degelijke prijs. is 50 tot max 100 euro per tv mogelijk? ...
Mmm lastig hoor, goeie 'platte' schermen gaat nog voor dik boven de €100, een defekt als barst, tuner of geluid is voor je project misschien niet zo'n probleem maar "de randen" van die oude beestjes wel. Als je een mooie matrix wil dan heb je natuurlijk niets aan randen van 10 tot 15 cm die je bij veel van die oude 42" schermen ziet.
Deze zijn resp 100 en 75 euro, de eerste heeft geen tuner de tweede is ook geen schoonheid.
Zoals progger zegt, je komt waarschijnlijk beter uit bij veilingen, maar ook daar geldt: platte schermen, met smalle randjes, zeker boven de 20" zijn gewoon erg gewild bij winkels, musea, bedrijven, recepties, e.d.
De software en aansturing is niet zo heel spannend denk ik. ik weet niet of het een permanente opstelling wordt of tijdelijk, maar met een paar laptops en/of PC's en wat truukjes met VLC kan je zelfs full color video verdelen over tig schermen.
En iets met (meedere) projectoren/beamers die een scherm van (achteren) belichten?
Hmm, ja inderdaad misschien het budget per tv dan toch iets verhogen.
Stel dat we 12 tv's via die graka's laten lopen, kunnen we dan later ook nog uitbreiden met 4 extra tv's d.m.v. die USB videokaart extenders?
Progger
GMT+1
Niet doen.
USB extenders gaat lag opleveren.
De videokaart die ik heb was 150 euro, en kan 6 schermen aan.
Das nog geen 40 euro per scherm, kost net zoveel als een USB extender.
Ik weet alleen niet of je 16 schermen in Windows aankan.
Maar dat zal je uit moeten zoeken. Windows heeft een harde limiet van 16128 miljoen pixels.
http://superuser.com/questions/92728/maximum-number-of-monitors-win-7-…
[Bericht gewijzigd door Progger op (12%)]