Hallo, ik heb een Fatboy Edison lampje en dit is in 3 stapjes te dimmen.
Er zit een IC in zonder opdruk.
Een 7 polig IC waarvan de aansluiting
1 = 0 volt
2 =2,5 volt
3 = 4,5 volt
4= vcc
11=gnd
Punt 14 zit de pulsknop
Punt. 10 is de output voor de led via transistor.
Hopelijk heeft iemand een idee
Alvast bedankt zie bijlage.
jerome
Golden Member
Niet gebruikte pennen tellen ook mee. Dus een 14 polig ic.
Is die lamp stuk, of wil je dat gaan nabouwen?
Duidelijkheid is zoek en de kristallen bol is net uitgeleend
.
Vervolledig je schema. Zorg dat het correct is, want de led heeft geen begrenzingsweerstand of stroom feed back naar het ic.
Hoeveel is + ......?
Ik zal proberen het schema tekenen.
7 pennen zijn niet aangesloten
De lamp is een led verlichting.
Alvast bedankt voor Uw reactie
Groet John
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
IC's hebben geen polen (of hooguit 2), maar ik begrijp dat deze 14 pennen, pins, aansluitingen heeft waarvan er 7 bij meting een spanning geven of ergens op aangesloten zijn? En SMD (dus oppervlaktemontage) neem ik aan? Je schrijft spanningen bij bepaalde pinnen en laat ze in het schema open, maar zitten die ergens op aangesloten?
De kans is heel groot dat het om een custom IC of een geprogrammeerde controller gaat. Misschien dat het type controller te achterhalen is, maar nabouwen kan dan alsnog niet zonder software.
Betere vraag is in zo'n geval wat je precies wilt bereiken?
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (36%)]
Volgens mij is de IC defect, de ingang gaat laag bij schakelen maar aan de uitgang gebeurt niets, terwijl er 3 verschillende gelijkspanningen uit moeten komen.
Dit is voor reparatie vond het zonde om het led lampje weg te gooien
ik zie op de print een paar transistoren
Q1-Q2-Q3-Q5. waarbij er minstens 4 transistoren in je schema horen te staan. ik zie ze niet.
vermoedelijk zit Q4 ergens aan de andere kant
ik denk dat er één of ander programmeerbaar IC'tje zal op zitten
verder zie ik nog een 8poots IC zitten (ik neem aan dat het betreffende IC uit dit topic van de print eraf is?
[Bericht gewijzigd door fcapri op (18%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Het is een lampje met 3 dim standen, de andere IC zorgt voor het laden van de accu.
Het IC is er door mij afgehaald, aan de onderzijde staat K4GBK51BM
Blackfin
This is the world we know best, the world of madness
Waarschijnlijk is het een microcontroller. Niet een off the shelve component dat je zomaar kan verkrijgen.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Pic-je of avr erin, en een PWM uitgang, meer hoeft dat niet te zijn. Ik katte hem gelijk om van 0-100% pwm 
[Bericht gewijzigd door Shiptronic op (81%)]
Geen zin om te zoeken, maar realiseer je wel dat met in solderen van de chip je er nog niet bent, je zal er software voor moeten schrijven, en de apparatuur moeten hebben om die software eerst in de chip te zetten, voor je hem op de print monteert. zonder software doet dat ding niks!
Drie dimstanden zijn waarschijnlijk PWM. Dus heel snel knipperen waardoor het lijkt alsof het zachter brandt.
Een quickfix is de transistor opensturen met 5 volt, pin 4 met 10 verbinden als ik dat zo zie. Dit kan je ook al proberen als test. Daarna schakelaar indien gewenst in het snoer maken en dan kan je het lampje gebruiken (op 100%)
Wil je het knopje blijven gebruiken dan kan je iets met een flipflop maken (0 of 100% aan) of een Attiny/PIC zoeken die past en die programmeren zodat je hem op die plek van U2 kan plaatsen met volledige (0 tot 100%) dimtruukjes.
https://www.eoo-bv.nl/zoeken?controller=search&orderby=position&am…
Arco
Special Member
Bijna iedere micro is bruikbaar, maar een pin-compatible zal wel lastig zijn. Kan zijn dat er nu iets in zit als de EM78P153S