JAVA (alles in cm):
Primary Coil Inputs:
3.35 = Radius 1
12.01 = Radius 2
6.4 = Height 1
11.4 = Height 2
11 = Turns
0.3 = Wire Diameter
0.008 = Primary Cap (uF) (hebben we nooit gemeten, aangenomen dat we 500 pF per laag hebben)
30 [deg°] = Angle of Primary
Secondary Coil Inputs:
Current Profile = G.PROFILE_LOADED
1.605 = Radius 1
1.605 = Radius 2
6.25 = Height 1
22.25 = Height 2
1600 = Turns
0.01 = Wire Diameter
De secundaire is iets langer, aannemend dat je niet met de hand 1600 windingen in 16 cm propt, dus die hebben we iets langer gemaakt.
Foto's nog steeds onderweg, ik ben ook een beetje druk met allemaal familie bezoekjes
.
gister ff mijn condensator weer in elkaar gezet doorgeslagen lagen eruit. had toen nog 7 nF over ik had eerst 10 dus dat was wat te weinig om hem goed af te stemmen. maar ik wou mijn nieuwe toroid testen en die werkt een stuk beter. ik heb nu 3 toroids erop (van groot naar klein) en de grootste boven op met een punt erop zodat daar de streamers afkomen.
haalde nog zon 10 cm streamers en 15 naar geaard punt. maarjah hij was dan ook niet helemaal gestemd maar mijn toroid werkt wel goed in iedergeval 
best wel tof, maar ik denk dat mijn moeder het niet gaat vertrouwen als ik opeens bordjes met Waarschuwing 100000V op mijn deur hang...
Net als dat heel de tijd de stoppen zouden doorslaan...
[Bericht gewijzigd door Stijn S op ]
Het doorslaan van de stoppen valt wel mee hoor. Je moet alleen een beetje uitkijken met vonken naar geaarde punten. Deze willen de aardlekschakelaar nog wel eens laten trippen. Wat ook aan te raden is, test de TC niet binnenshuis, maar in de garage of buiten.
Jorrit, heb je met deze toroid geen overslag meer naar de strikering?
Ik zou zelfs niet weten hoe ik moet beginnen aan iets dergelijks... De hoogste spanning waar ik ooit mee heb gewerkt is 230V 
Op 26 december 2004 15:09:46 schreef Sine:
Ik denk ook dat dan eerder de stoppen bij z'n moeder doorslaan
idd, ik zie ze al bezig, dit zal wel knopje zijn van de radio, even die toren afstoffen... knetter, knetter, knetter 
[Bericht gewijzigd door Stijn S op ]
Op 26 december 2004 14:32:42 schreef Jorrit:
gister ff mijn condensator weer in elkaar gezet doorgeslagen lagen eruit. had toen nog 7 nF over ik had eerst 10 dus dat was wat te weinig om hem goed af te stemmen. maar ik wou mijn nieuwe toroid testen en die werkt een stuk beter. ik heb nu 3 toroids erop (van groot naar klein) en de grootste boven op met een punt erop zodat daar de streamers afkomen.
haalde nog zon 10 cm streamers en 15 naar geaard punt. maarjah hij was dan ook niet helemaal gestemd maar mijn toroid werkt wel goed in iedergeval
Toch maar een echte condensator dan ? want voor de tijd die je nu al in de constructie van je condensator geduwt hebt had je er een heel mooie kunnen kopen
@KillerB nee mijn strike ring word nu niet meer geraakt maar terwijl hij wel zo ver zou moeten komen dus misschien werkt het wel 
@sine
jah ik heb nu bij fry dezelfde condensatoren besteld als hem dus binnenkort heb ik een mmc
oke ik ben nu aan het rekeken voor mijn arsg ik wil deze opnieuw opbouwen alleen nu een stuk beter met 2 stationary gaps in serie om beter te quenchen. ook wil ik een safety gap erop zetten voor het geval dat mijn arsg om een of andere reden niet goed doet of het voltage te hoog wordt. nu lees ik bij java tc dat de RSG Firing Rate: hoger dan 2 moet liggen omdat anders je cap niet vol genoeg is. maar als ik er boven zit is mijn maxium vonk lengte minder dan als ik onder de 2 zit. en hoe meer het word des te korter worden de vonken.
ik zat zelf aan de 300 bps te denken omdat dat volgens een site betere resultaten geeft met een kleine tesla dan een lagere bps
hier wat javatc zecht met 300 bps
Rotary Spark Gap Outputs:
6 = Presentations Per Revolution
300 [BPS] = Breaks Per Second
90.5 [kmh] = Rotational Speed
3.33 [ms] = RSG Firing Rate
12 [ms] = Time for Capacitor to Fully Charge
1.39 = Time Constant at Gap Conduction
0.4 [ms] = Electrode Mechanical Dwell Time
75.06 [%] = Percent Cp Charged When Gap Fires
8491 [peak volts] = Effective Cap Voltage
0.54 [joules] = Effective Cap Energy
[peak volts] = Terminal Voltage
162 [joule*seconds] = Energy Across Gap
87.2 [cm] = RSG Spark Length (using energy equation)
en hier met 200 bps
4 = Presentations Per Revolution
200 [BPS] = Breaks Per Second
5 [ms] = RSG Firing Rate
2.08 = Time Constant at Gap Conduction
87.55 [%] = Percent Cp Charged When Gap Fires
9903 [peak volts] = Effective Cap Voltage
0.74 [joules] = Effective Cap Energy
147 [joule*seconds] = Energy Across Gap
85.4 [cm] = RSG Spark Length (using energy equation)
hier nog een met 400 bps
8 = Presentations Per Revolution
400 [BPS] = Breaks Per Second
2.5 [ms] = RSG Firing Rate
1.04 = Time Constant at Gap Conduction
64.71 [%] = Percent Cp Charged When Gap Fires
7320 [peak volts] = Effective Cap Voltage
0.4 [joules] = Effective Cap Energy
161 [joule*seconds] = Energy Across Gap
87 [cm] = RSG Spark Length (using energy equation)
het maakt niet veel uit maar ik had op internet gelezen dat je met een kleine coil een betere prestaties haalt als je tussen de 300 en 400 bps zit. dus ik zit er nu over te denken om toch voor de 300 te gaan hoewel ik dan wel onder de RSG Firing Rate kom
heeft iemand hier nog een aanmerking op ?
[Bericht gewijzigd door Jorrit op ]
Kan er ook misschien iemand in verstaanbaar, duidelijk nederlands (vlaams is ook goed:p) mij uitleggen hoe zo'n tesla nu eigenlijk werkt? Ik snap er tot nu toe totaal niks van...
Klasje, op deze pagina (5e post van boven) doe ik een poging het uit te leggen. Misschien dat hierdoor het een en ander duidelijk wordt.
Jorrit, bij de onderste tabel geef je aan dat het 400bps is, maar de tabel laat zelf 200bps zien?
Hier eerst nog een tweetal fotootjes van mij:
Nog steeds overslag op de secundaire spoel dus! Ben ik niet zo heel blij mee, maar goed, binnenkort nog maar een laagje epoxy erover.
Kijk dit begint er al meer op te lijken.
Ik merk overigens dat de stofzuiger op de sparkgap geen donder helpt. Sterker nog, de vonken worden zelfs minder lang. Heb ik voor niks uren zitten prutsen met plexiglas en epoxylijm...
edit:
Nog eentje om het af te leren:
Oh ja, dat witte stipje op de secundaire is een klein vonkje tussen twee wikkelingen. De isolatie is daar al zover weggesmolten dat het vonkje ook niet meer weggaat.
[Bericht gewijzigd door KillerB the Supreme op ]
Stijn heeft een mooie site ontdekt met mooie info http://users.pandora.be/yourico/tesla_spoel.htm
Maaruh, vraagje, die bliksems die van die toroid afkomen, waar springen die op?
De paarse streamers gaan nergens naar toe, deze ontladen in de lucht, zonder ergens fysiek contact mee te maken. De witte vonken, zoals te zien op de onderste van bovenstaande fotoos, ontladen naar een geaard punt. Voor de duidelijkheid, de secundaire spoel is aan de onderkant met dezelfde aarde verbonden.
Die TC op de site die jij vermeld, lijkt me een beetje buiten de normale proporties. De diameter van de secundaire is te klein voor de lengte. Ook is de toroid te klein. Jammer dat er weinig resultaten getoond worden, maar ik denk dat met een paar aanpassingen toch behoorlijke streamers gemaakt kunnen worden.
edit:
Jorrit, ik weet niet precies wat de beste prestaties geeft, maar mijn coil lijkt hogere BPSen ook fijn te vinden. Je merkt dan echt dat de streamers uitgroeien. Bij lagere BPSen krijg ik meer korte vonken op diverse plaatsen. Maar ik heb geen idee waar het optimum ligt. Als je te hoog gaat krijg je weer teveel problemen met blussen en dan kan het zijn dat je energie per 'bang' weer te laag wordt. Uitgaande van de gegeven tabellen zou ik voor de 300 gaan. Relatief makkelijk te blussen, hoog genoeg voor het aangroeien van streamers (denk ik), en toch redelijk wat energie per bang.
@killerB
ziet er wel goed uit die fotos alleen wel jammer van die overslag op je secondaire spoel. wat gebruik je eigenlijk als isolatie ? ik zie het al je gebruikt epoxy. hmm dan zou het opzich toch moeten werken.
heb je de laag zo dik dat je de windingen niet meer kunt voelen ?
misschien ook wel een idee om je toroid wat gladder te maken dan krijg je minder maar langere streamers mijn nieuwe toroid werkt al een stuk beter als mijn vorige.
ik ga nu denk ik gewoon voor de 300 bps. en dan met 2 stationary electrodes in serie zodat hij beter blust.
en dan alleen nog wachten op de condensatoren zodat ik hem weer kan stemmen 
Ik heb het inmiddels opgelost door een spijker te monteren bovenop de toroid (naar de zijkant toe). Nu komen alleen daar de streamers en sparks uit. De langst gemeten spark ligt nu op 21 cm, streamers net zo lang.
Ik heb idd epoxy op de secundaire zitten. Maar op sommige plaatsen is de laag iets dunner, door een lokaal luchtbelletje. Hier slaan de vonken dan ook doorheen. Maar geen nood, ik heb er zojuist nog een extra klodder epoxy over gedaan. Als het goed is moet het overslaan nu helemaal verholpen zijn.
Nog iets wat me opviel bij het testen vanmiddag: Als ik de stofzuiger aanzet om de sparkgap te blussen, dan kreeg ik zo nu en dan de overslag op de secundaire spoel. De streamers werden niet echt lang (10cm max oid). Blus ik de sparkgap helemaal niet, dan werden de streamers een stuk langer (21cm sparks gemeten) en werd de overslag op de secundaire een stuk minder. Heeft iemand hier een verklaring voor?
@killerB
hmm raar van die stofzuiger bij mij was het juist andersom. als ik de stofzuiger niet aan had kreeg ik overslag in mijn filter condensator enzo
en als ik hem dan wel aanzette werden de streamers ineens wel zon 15 cm langer.
ArjanEmm
AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence
Killerbee. Zover ik weet zijn er drie redenen voor vonken over de secondaire.
De primaire is veel tehoog gestemd, de hoogste spanning bouwt zich dan niet in de toroid op maar ergens in de secondaire spoel. (Hogere resonantie modes) . Dat lijkt me het hier niet.
De tweede veel voorkomende reden is een te grote koppeling (over coupling) tussen primaire en secondaire circuit. Probeer je secondaire spoel eens 5 cm hoger tezetten. Je zal misschien ietsjes moeten bijstemmen. Als ik het wel heb zal de fres van de secondaire iets lager worden bij het verlagen van de koppeling. Gezien je een cilinder vormige primaire hebt lijkt me dit het probleem.
De kortgesluitende winding is erg slecht voor het rendement.
De derde is dat bij een gegeven piekspanning bij een spoel met weining windingen de spanning tussen de windingen hoger is. Dat zal bij jouw ook wel meespelen, maar dat is lastiger optelossen.
Dc teslacoil, ik heb het nog eens nagerekend, ik kom ook op zo'n 450 kHz. Van de 270 kHz snap ik niet veel. Ik denk dat er iets bij de meting fout is gegaan. Probeer eens met een sinus uit de functie generator te meten, misschien komt de meet fout door hogere harmonischen in de blokgolf. Of de condensator is niet 8 nF maar 20 nF. Aan de zelfinductie van de primaire spoel kan het niet liggen.
Jorrit, De condensatoren zijn besteld.
Bij een 8/50 NST is de matched condensator 10 nF. Dat geld dus voor 50 Hz en 100 bps. De condensator is dan 100 % resonant met de trafo. Ik heb begrepen dat 2 keer matched bij 100 bps precies tot het open piek voltage van de nst opgeladen wordt, 20nF dus.
Bij 15 nF zou je dus eigenlijk 150 Bps willen. Maar je moet altijd een veelfout van 100 bps nemen. Dus ik zou voor 200 bps gaan met je rsg.
http://www.richieburnett.co.uk/resonant.html#resonant
Optimum voor streamer growth is zover ik gelezen heb tussen de 100 en 300 bps.
@fry
hmm oke dan ga ik dat wel eens proberen. ik dacht dat de matched size 19 nF was omdat dat bij java tc stond.
mooi trouwens dat de condensatoren besteld zijn
stuur maar een keer een meeltje over wanneer je het geld moet hebben.
@ Fry
Ik denk dat we toch is een capaciteitsmeter moeten opzoeken, want dit schiet ook niet op.
Is het ook een idee om de secundaire iets hoger te zetten ten opzichte van de primaire. We laten nu de secundaire op dezelfde hoogt als de eerste winding van de primaire beginnen. En de toroid staat ook nog een flink stuk boven de secundaire (5 cm uit mijn hoofd). Ik weet niet of dit energieverlies veroorzaakt?
@ Klasje
Had ook nog nooit met hoogspanning gewerkt, dus je kan het wel doen. Wel uitkijken natuurlijk en je moet wel een beetje kennis hebben van flux en inductiespanning en al die shit (of dat moet je van internet sites leren of van de super uitleg van KillerB).
whoehoe, weer betere resultaten gehaald. Nu 25cm overslag (gemeten) naar een geaard punt. Streamers net zo lang. Jorrit, here I come!!

Ik heb vandaag alles ingebouwd in een behuizing, en het blijkt toch nodig de stofzuiger er op aan te sluiten. Als de elektroden van de sparkgap koud zijn, maakt het niet zo veel uit, maar na een tijdeje draaien worden ze echt super heet, en dan vallen de streamers echt in 1x weg. Dan moet ik het vermogen een stuk terugdraaien. Heet dat niet Power-arcen oid?
Hier een foto van hoe ik het nu heb opgelost met de sparkgap:
Ik heb het deel waar de elektroden zitten volledig afgeschermd met plexiglas. De stofzuiger kan zo alleen lucht direct langs de elektroden zuigen.
Binnenkort nog een foto van de streamers 
edit:
De overslag op de secundaire blijkt gelukkig te komen door verkeerd stemmen. Gisteren alle puntjes met epoxy behandeld, vandaag alles aangesloten, kreeg ik weer overslag op een andere plaats. Gelukkig snel opgelost door het finetunen.
edit2:
Viel me vandaag ook voor het eerst op dat de TL-buis, 2 meter hoger dan de toroid, ook vrolijk aan het oplichten was. Alleen bij streamers zie je dit, zodra er een spark naar aarde slaat verdwijnt het licht in de TL. Best gek om het oplichten van de TL te zien, vooral omdat ik slechts op 1,5 meter van de coil af zit. Zo'n groot elektrisch veld kan vast niet gezond zijn.
@killerB
netjes
ben zeker benieuwd naar de fotos.
het verbouwen van mijn arsg schiet al aardig op
.
ik moet nu alleen nog ff de stationary electrodes bouwen.
en dan mijn toroids nog ff verbeteren. maarjah dan moet ik eerst ff wat nieuwe alu tape halen wat morgen niet gaat lukken (morgen middag een optreden) dus dan kan ik weinig aan mijn tesla doen maar donderdag ga ik waarschijnlijk mijn nieuwe arsg proberen + verbeterde toroids 
ps. als mijn nieuwe condensatoren binnen zijn ga ik je wel weer verbeteren hoewel we nu ongeveer gelijk lopen mijn langste vonk is rond de 30 en streamer 25 dus
:P