Tesla coil en dergelijke Deel 4

Dit topic is gesloten

Heeft het invloed dat je bij het meten van je resonantie frequentie je het secundaire circuit gewoon in de buurt van je primaire circuit laat staan (we hadden gewoon de opstelling laten staan, alleen funtie generator en oscilloscoop op secundair circuit aangesloten)? En andersom?
Wij denken dat het door onze toroid komt dat hij de helft is van het berekende, hij is bijvoorbeeld niet mooi rond (konden geen goede buis vinden). Is het erg als hij niet goed rond is?

Ik hoop dat we nog wel aan de 20 cm komen met deze coil, anders maar een deel opnieuw bouwen.

BTW: er gaat nog een tesla coil op onze school gebouwd worden :). 5 vwo-ers gaan ook een poging wagen.

[Bericht gewijzigd door DC Tesla Coil op zaterdag 18 december 2004 15:07:03

als je aan het meten bent moet je de secondaire van je primaire los halen. anders beinvloed deze de meting ze moeten dus bij het meten los van elkaar staan.

He verdamme, ik kan de sparkgap niet snel genoeg geblust krijgen. Ik heb nu een stofzuiger ervoor hangen, maar het haalt helemaal niets uit. De coil lijkt wel redelijk gestemd, maar toch haal ik niet veel meer dan 16cm streamers. Ik denk toch dat het door het aantal secundaire wikkelingen komt. Ik heb er nu maar 680, en daardoor is de frequentie erg hoog en de verhouding secundair/primair erg klein. Allemaal nadelig voor de prestaties van de coil.

Jorrit, heb je een fotootje van hoe jij het hebt opgelost met de stofzuiger op jouw sparkgap?

edit:

http://www.charles.a.hobson.btinternet.co.uk/Spark_gap.htm
Hier staat uitgelegd dat luchtdichte sparkgap zelf zorgt voor het 'quenchen' van de vonk. De zuurstof in de sparkgap zou na de eerste keer draaien omgezet worden in stikstof. Het stikstof zou in een multigap sparkgap zelf quenchend zijn. Heeft iemand een idee of dit principe goed werkt op de vermogens van mijn trafo(400VA)?

[Bericht gewijzigd door KillerB the Supreme op zaterdag 18 december 2004 22:44:32

@killerB wat voor een sparkgap gebruik je nu
meerdere koperen buizen of 2 deurknoppen?
ik gebruik nu 2 deurknoppen en heb gewoon de zuigmond van de stofzuiger op de deurknopppen zitten. ik ga trouwens deze week een oude stofzuiger kopen en daar de motor uit halen. Wat mij trouwens wel opgevalt is dat je nst volgens mij meer te verduren krijgt als je vonk niet goed geblust word. Want mijn filter condensator heeft nergens last van als de stofzuiger aanstaat maar als hij uitstaat heb ik telkens overslag (4 cm )

edit:
Volgens mij moet het wel werken maar je sparkgap moet wel luchtdicht zijn dan of hij dan niet te warm wordt met jouw trafo weet ik niet. uit proberen is een goede optie :)

[Bericht gewijzigd door Jorrit op zondag 19 december 2004 13:24:42

zozo, wat een intresse in stofzuigers... iemand intresse in een hoop ouwe jaren 30-40-50-60 stofzuigers? werken bijna allemaal, hoef je niet meer de stofzuiger van je moeder te lenen. de meeste hebben ook een blaas uitgang waar je de slang op kan zetten, zo kan je lucht blazen in plaats van zuigen. hoeven niet veel te kosten, afhankelijk van het model zijn ze er voor 5, 10, 15, 20, 25, 30, 35, 40, 45, 50 euro. ze staan ook nog eens mooi in een retro look kamer en uiteraard zijn ze geschikt voor gebruik.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Heb net mijn arsg getest op mijn mini TC. Was geen groot succes. Streamers op vol vermogen waren kleiner, en toen ik het toerental van de arsg flink opgeschroefd had begonnen de streamers wel langer te worden maar naar een paar seconden sloegen overal vonken uit, bij de HS trafo,sec coil en zelfs uit mijn variac kwamen vonken. Wist niet hoe snel ik de spanning er moest krijgen maar onze aardlek was me voor.
Heel snel mijn oude vertrouwde statische spark gap weer erin gezet. En wonder boven wonder alles schijnt nog te werken!!!!
Nu maar werken aan srsg.
Had info over deze arsg van deze link.
http://www.tb3.com/tesla/sparkgaps/arsg_8/arsg_8.html

@zaq.
wow dat is niet goed. hehe ik heb met mijn arsg ook al kleinere vonken maar vonken uit mijn uit mijn variac had ik gelukkig niet. ik wou het ook nog eens een keer proberen met een synchrone motor maar die heb ik nog niet gevonden dus.

edit:
wat zou er eigenlijk gebeuren als je een sparkgap helemaal vacuum zuigt dus in een lucht ledige ruimte bouwt ?

[Bericht gewijzigd door Jorrit op zondag 19 december 2004 16:36:54

Zaq, dat is inderdaad niet goed ;) Ik heb het een aantal weken terug ook gehad. Even de TC aan, zie ik ineens een vonk uit de NST slaan naar het onderliggende beton. Hoppa, alles op zwart. De aardlek was ingesprongen. Gek genoeg was het knopje van de betreffende groep niet overgeswitched, dus kon ik ze allemaal gaan testen. Vond mn pa ook niet zo leuk, want die was net brood aan het bakken in de nieuwe broodbak machine... ;)

Tegenwoordig zet ik alle HV delen (primaire circuit)op isolatiemateriaal. Sindsdien is de aardlek niet meer in actie gekomen.

Ik was zojuist lekker op dreef met mn coil. Ik heb de streamers eindelijk zover dat je ze echt ziet groeien naar boven toe. Ik schat ongeveer 20cm maximaal. Ik zat dus rustig wat te testen, verschillende sparkgap afstanden, finetunen op de primaire, totdat het ineens heel erg stil werd....
Ik dacht, oo neee he! Toch niet de NST kapot?? Maar het viel me op dat het lampje van de variac het ook niet meer deed. Blijkt dat de zekering van de gisteren gekochte variac het begeven heeft. Voor de zekeringhouder staat een plaatje met daarop 3A. Er zat een zekering in van 2A. Stom dat er een verkeerde waarde in zat, maar gelukkig is het euvel eenvoudig op te lossen.

@killerB hehe ik heb voor mijn variac een zekering van 6A zitten maarjah mijn nst houd het de laatste tijd wel goed vol als mijn vonken minder worden hoef ik alleen maar naar mijn condensator te kijken :( en dan zie ik er geen blouw paarse gloed meer van afkomen maar gele en rook. ik ga het nog een keer proberen en anders maar weer terug naar de bottlecap.
heeft iemand trouwens een idee wat voor materiaal vijver folie is ?
dit is namelijk veel dikker maar ik weet zo niet of het geschikt is.

wel mooi trouwens dat je coil nu al beter begint te werken.
zou je er weer is wat foto's van kunnen posten ?

[Bericht gewijzigd door Jorrit op zondag 19 december 2004 17:54:47

Sine

Moderator

Ik heb nog een paar condensatoren voor mijn vttc besteld, morgen ff gaan shoppen voor wikkel draad ...

Deze zend amateur heeft aardig wat HF vaste c-tjes voor een naar mijn mening aardige prijs.

Website : http://www.dl9usa.de/

Condensatoren : http://www.dl9usa.de/ele_kon.htm

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 19 december 2004 18:43:47

We hebben vandaag op school de resonantie frequentie van het primaire circuit bepaalt, en toen kwamen we op 270 kHz (met 11 windingen). Daar begrijp ik dus echt niks van. Maar volgens mij ligt het aan de manier waar wij de funtie generator aansluiten, de leraar zei dat we die poort moesten gebruiken, maar ik twijfel daar een beetje aan:P, hehe. Kan iemand mij vertellen welke poort je van zo'n frequentie generator moet gebruiken? Thanks

@fry
ik lees nu meerdere dingen over het gebruik van meerdere toroids en vroeg me nu af wat er waar was als jij dat tenminste weet.
ik heb nu een nieuwe toroid wie een stuk beter is als de vorige maar wel groot. dus als ik die nu op het laagste punt zet weet ik zeker dat in alleen maar ontladingen heb naar mijn strike rail.
nu lees ik ergens dat je dan een kleine toroid erboven op moet zetten zodat het e veld omhoog gericht word. en weer ergens anders lees ik dat het beter is om een kleine toroid zo laag mogelijk te zetten en dan een stuk daarboven je grote toroid en op deze manier zorgt de kleine toroid er dan voor dat de vonken niet te vroeg uitbreken.
nu vroeg ik me af welke van de 2 klopte.

edit:
de frequentie van de grote toroid alleen is laag genoeg maar ik wil hem graag zo hoog mogelijk zetten zodat ik zo lang mogelijke vonken krijg (voor degene wie dat niet uit heb bovenstaande verhaal kon opmaken)

[Bericht gewijzigd door Jorrit op maandag 20 december 2004 17:33:25

270 kHz is erg laag. Misschien toch iets verkeerd gegaan? Je frequentiegenerator heeft waarschijnlijk 1 of twee uitgangen, een output en eventueel een TTL output. Beide kun je in principe gebruiken. Bij de TTL uitgang kun je de spanning niet instellen, deze staat vast tussen 0 en 5V. Maar dat doet er niet toe bij het meten van de resonantiefrequentie. Zorg er voor dat je de frequentie wel daadwerkelijk meet, en niet afgaat op wat de frequentiegenerator zegt, deze kan er nog wel eens naastzitten. Neem dus een Counter/Timer of lees op de scoop af wat de juiste frequentie is. Zorg er voor dat op de scoop geen variabele tijdsdivisie is ingesteld oid. Anders klopt het aflezen nog steeds niet.
De methode die ik heb geprobeerd is deze (zie punt4). Wat voor methode heb jij toegepast?

Dc teslacoil, Als je de exacte maten van je primaire spoel geeft en de capaciteit van je condensator wil het het wel even voor je narekenen. Mischien heb je een foutje gemaakt bij invoeren in java tc, dat gebeurd zomaar :)

Die manier van meten waar kilerb het over heeft heb ik ook een paar keer gebruikt, werkte primas bij mij. Ik dacht dat als je een lagere weerstand gebruikte je een duidelijker resultaat kreeg, 1k ohm ofzo. Zou je na moeten zoeken in vorige threads.

Mijn kleine tesla heb ik geexpirmenteerd met een extra kleinere toroid. Bij mij brak altijd de kleinere toroid uit of ik hem nou boven of onder de grote zette. Het verschil in grootte was niet zo veel trouwens. 5* 25 en 4*20 cm.
Ik zou het eens proberen met alleen de grote en hem verstelbaar maken zodat je hem steeds een stukje hoger kan zetten en kijken ofhet goed gaat. Ik zelf hield geen blijvende schade over aan een korte uitbraak van de secondaire spoel zelf. Wel opletten natuurlijk, als het lang duurt gaan dingen smelten daar :)
Alleen al omdat hij groter is kun je hem een stukje hoger zetten omdat hij meer afschermt.
Hoeveel schelen ze in grootte ?

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence

Ik zit trouwens tedenken om weer een berg cde 942 condensatoren te bestellen. Als er meer liefhebbers zijn kan ik er meer bestellen en doorsturen.
cornell dublier 2000V 150 nF polypropyleen hf/puls condensator 432 A piek
datasheet 942C20S15K
Ik kwam de vorige keer op 3 euro exact per stuk uit met btw verzendkosten etc. De dollar staat lager dus misschien is het wat goedkoper nu.
10 in serie zo voor jullie een niet te slopen 15 nF mmc geven.

Ik hoor het wel.

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence

@fry ik heb wel interesse in die condensatoren. ik zou je wel een meeltje sturen erover.
mijn toroid kan is al verplaatsbaar omdat hij op schroefdraad zit. wanneer wou je trouwens gaan bestellen dan kan ik daar rekening mee houden met mijn geld.

edit:
15 nf zit ik wel heel erg resonant te laden. (75 %)
ik vraag me af of dat dan goed gaat met een static spark gap.
zou ik dan beter mijn asrg kunnen gebruiken op een behoolijk hoge bps (300 of 400 ofzo)

edit2:
of is het slim om mijn motor proberen synchroom te maken of gewoon een synchrome motor te zoeken ?

[Bericht gewijzigd door Jorrit op maandag 20 december 2004 19:08:08

Ok, vandaag weer van alles geprobeerd. Flinke stofzuiger op de spark gap gezet en geprobeerd te stemmen. Uiteindelijk kwamen we maar op een vonk van 4 cm. We hebben eigenlijk veel problemen met de spark gap. We hebben hem afgesteld op 2,1 mm. Maar hij vuurt heel onregelmatig, wat veel stress geeft aan onze trafo (gaat hard zoemen, wat hij normaal niet doet). Ook wordt onze spark gap steeds vies (wit spul), waardoor hij ook niet vuurt. Hebben hem daarna geschuurd zodat hij het weer wat beter deed. We hebben deze spark gap gemaakt:
http://www.richieburnett.co.uk/gap.gif
De twee koppen van de boutjes zijn rond en zijn van verchroomd staal volgens mij. Geeft dit die witte uitslag op de koppen? Moeten we dan koperen boutjes gebruiken? Daarnaast zit ik nog met de afstand van de spark gap, is die 2,1 mm wel goed?

Ook hebben wij de twee circuits vandaag niet goed gestemd, weten nu wel hoe het moet (hoop ik :P). Na de vakantie doen we dat wel. Daarnaast gaan we een nieuwe toroid maken, want die we nu hebben is echt niet goed.

P.S Heeft iemand nog een transformator voor een andere Tesla Coil? (voor de andere groep die op mijn school een tesla coil gaat bouwen)

Sine

Moderator

Verzinkte bouten werkt inderdaad niet super, je kunt beter messing / koper oid gebruiken.

( wolfraam is helemaal ideaal natuurlijk :P )

Maar 4cm is al erg netjes met die trafo, nu heb je ook een idee wat je met maar 1mA had kunnen doen ...

Waar blijven de foto's btw ( of heb ik wat gemist ? )

[Bericht gewijzigd door Sine op woensdag 22 december 2004 23:19:39

Ik wil zoiezo foto's zien idd. :)
Als je zoveel mogelijk specs geeft kunnen we ook gaan meedenken.
Staal en ijzer is nooit goed in ieder component van een tesla, geeft verliezen door eddy stromen/wervel stromen.
Koper etc. is idd. okay in sparkgap, oxideerd niet zo snel.
Wolfraam is superieur. In mijn grote tesla brand ik in 20 min 1 mm van mijn 2.4mm dia wolfraam elektroden af. Een vonkbrug dissipeerd zoveel energie, om gek van te worden.
De elektroden steken 1 cm uit een 10mm stalen bout en toch worden de punten heter als 3600 graden.

Jorrit wil snel wat van die condensatoren en ik ook, dus deze inkoopactie gaat snel dicht.
Ze zijn moeilijk tekrijgen en mij maakt het niet uit of anderen meedoen maar ik denk niet dat ik ze nogeens ga inkopen. Ik zie mezelf niet snel een 5 meter hoge tesla bouwen :P
Ze zijn bij mij met meer als 3 kv hf ac nog nooit doorgeslagen. Wel is er eens een doorslag geweest tussen twee prints met series condensatoren waarbij het het potentiaal verschill 2/3 van het totaal was. slechte opbouw van de mmc dus.
Ik hoor het wel.

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence

fotoos!! altijd goed natuurlijk!
Binnenkort ook weer een paar van mijn kant. Ik heb mn sparkgap nu enorm verbeterd, daar hoop ik vrijdag wat goede resultaten mee te halen.

Fry, ik koop geen condensatoren. De actie is opzich wel aantrekkelijk gezien de lage kosten, maar desondanks houd ik het even bij mijn plaatcondensator. Het ding zoemt wel ontzettend, dus er zal wel de nodige energie verloren gaan (aan de warmte ontwikkeling schat ik zo tussen de 10-20Watt), maar ik denk dat ik meer winst kan behalen uit een nieuwe secundaire en primaire spoel.

- edit -

Op 21 december 2004 17:37:21 schreef DC Tesla Coil:
Daarnaast zit ik nog met de afstand van de spark gap, is die 2,1 mm wel goed?

2,1mm vind ik wat weinig. Mijn 8kV trafo heb ik parallel op een gap van ~5mm. De eerste overslag vindt plaats tussen de 50-60% netspanning uit de Variac. Eerst wat onrustig (<50Hz), dan een gebied stabiel op 50Hz, en als ik de Variac nog verder op draai, dan vliegt de BPS snel omhoog, tot ver over de 100Hz heen.

[Bericht gewijzigd door KillerB the Supreme op donderdag 23 december 2004 00:10:03

mm, 2,1 mm voor 6 kv trafo is nog niet zo raar, iets groter moet kunen.
De doorslagspanning hangt van zoveel dingen af...
diameter elektrode, gladheid vanhet oppervlak etc.
Ik ben met mijn kleine nooit over de 7 mm gekomen. 12 kv trafo.

Killerbee, Ik denk ook wel dat je het op spoel nivau
beter kan krijgen .Maar ergens denk ik dat je de max er nog niet uit hebt gehaald, volgens mij is dat pas als je secondaire naar je primaire gaat vonken. maar das maar een gok.
De secondaire heeft wat weinig windingen,maar je primaire heeft en lekker hoge koppeling. Dat laatste is alleen maar goed totdat de secondaire naar je primaire gaat overslaan.

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence

@sine ik denk toch dat hij nog wel wat meer moet kunnen halen.
ZAQ haalt al 20 cm terwijl zijn trafo nog lichter is dus.

@Fry ik heb nog iemand gevonden wie er 5 wil bestellen dan missen we er dus nog 5.

iemand nog een idee voor een goede sparkgap want ik weet niet of een static spark gap wel zo betrouwbaar is als je 75 % resonant laadt.
ik zelf dacht eraan om mijn arsg met 400 bps te laten draaien.

edit:

ik zit nu net weer eens op powerlabs te kijken naar zijn twin tesla coil.
hij haalt 50 cm met een 270 watt trafo dat is 10 cm meer als fry zijn kleine coil met minder vermogen. hij gebruikt trouwens ook een tweede toroid om ontladingen naar zijn primaire te voorkomen. moet hier ook maar is mee gaan experimenteren als ik mijn condensatoren heb.

[Bericht gewijzigd door Jorrit op donderdag 23 december 2004 22:24:07

Heb nog een trafo gevonden van 5KV, 18mA.
Dus bijna dubbel zoveel VA'tjes.
Na de kerst weer snel aan het bouwen slaan.

@Jorrit

Die 20 cm was continu maar wel naar een geaard object

Foto's komen er nog aan, die heeft me partner :P op dit moment(Thanatos). Moet ik is vragen als hij weer online is.
Fry, wat voor specs wil je weten? Ik heb namelijk geen zin om 4 pagina's berekeningen hier te gaan posten ;).
Uhm, kan je wolfraam gewoon in een bouwmarkt vinden? Moeten we dan nog maar een keer voor kijken.

Ik denk dat we de spark gap maar op 2,5 mm moeten afstellen of zo.

@ zaq, waar heb je die trafo vandaan? Ik zoek er nog eentje voor die andere groep. En ik heb laatst naar een lifter gekeken, vind ik ook wel grappig, maar dan heb ik 17,5 kV nodig :P

dc tesla coil. De binnendiameter van de primaire spoel, de buiten diameter, het aantal windingen en de capaciteit van de primaire condensator. Als je primaire spoel niet plat ligt moet ik ook de hoek weten.

Als ik ook de secondaire moet narekenen, aantal windingen, windinglengte, diameter, grote en kleine(dikte) diameter van de toroid.

De offerte voor de condensatoren is binnen. Het komt weer op 3 euro per stuk er komt alleen nog een klein beetje verzend kosten die ik maak bij. Ik ga er in ierdergeval nu 50 bestellen tenzei er nog snel meer bij komt van jullie kant. Ik ga zondagavond de difinitieve bestelling doen.

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence

Dit topic is gesloten