welke condensator

In datasheet: http://www-us9.semiconductors.com/acrobat/datasheets/TDA1560Q_4.pdf staat een 40 watt versterker. Deze heb ik gebouwd maar het geluid is niet aan te hore. De bastonen doen het wel. Maar de hogere niet zo goed! Ik denk dat het aan de elko's ligt van 0.22uF. Ik weet namelijk niet of deze papier/elektrolitisch moeten zijn . Iemand die dit weet ??

Elektrolytisch zeker niet, voor 0.22 µF wordt meestal een keramische condensator gebruikt.

Hello, I'm a signature virus. Please copy me into Hello, I'm a signature virus scanner. I succesfully deleted your signature virus.

40 Watt ? Bij 10 % Vervorming.
- Is het geluid ook slecht bij half volume ?
- Luidsprekers zijn 8 Ohm ?
- 0,22 µF is geen electrolitische.
- Is deze versterker batterij gevoed ?
- Is de spanning op pin 14 de voedings spanning ?
- Is het ingang signaal niet te hoog ?
maak het eventueel regelbaar.

beetje gek

Misschien tantaaltjes gebruiken ? Of anders de betere Wima's ?

Nou het word me al wat duidelijker! In de datasheet kun je namelijk niet direct zien welke soort condensatroen het zijn.
De antwoorden:
- Ja het geluid is ook slecht bij half volume
- Ik weet het nie precies maar mijn meter geeft voor de
luidsprekers 3.44 ohm dus ik denk 4 ohm.
- Ik test hem op een gewone 12 v auto accu en is
goed opgeladen.
- Zo ver ik uit de gegevens van de datasheet kan leiden
is pin 4 om een functie te meten of de versterker overbelast word of iets dergelijks. Dan geeft deze niet 0.5 v maar meer.Ik sluit deze niet op een spanning aan tijdens de werking.
- Ik maak gebruik van een cd speler waar het uitgangssignaal regelbaar is en anders zet ik over de ingang een potmeter.

/mod-break, heb even je dubbelpost weggehaald :)

[Bericht gewijzigd door Jeroen Boere op dinsdag 5 november 2002 19:59:31

Nog een dingetje: Als ik de versterker heel zachtjes zet net als een gewone radio geven de hoge tonen zoals zingen een kraak in het geluid. En volgens mij moet het ook niks uitmaken of ik een cd speler aangesloten op het net of een op de accu gebruik.

Wat zijn tantaaltjes ????
Die van wima ken ik wel.

High met Henk

Special Member

ehh, ikke ook ff kijken, maar zite ook grotse C's zitten en dat zijn beslist wel elco's

tussen pin 5 en 8 en pin 13 en 10. Deze bepalen volgens de tabel en de grafieken de roll off.
Maare als ik goed kijk ziet ik hoe groter, hoe lager de roll off frequency ofwel het kantelpunt. als je dan in de grafiek kijkt zit je dat dit geldt voor de lage tonen en die had je nu juist wel, dus ziet meteen in dat dat niet ken

Maar over welke C's heb je het nu, ik zie er aan de output hangen van 0.22 uf en aan pin 8 en 10 en aan pin 15.

[Bericht gewijzigd door High met Henk op maandag 28 oktober 2002 22:02:18

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Als het hoorbaar slecht klinkt ligt het echt niet aan het type condensators in je signaallijn. Het doet er niet zoveel toe of je nou mkt, keramische of whatever condensators gebruikt. Elco's is wellicht niet zon goed idee, maar zelfs dat zou het niet echt 'verrot' moeten worden.

Weet je zeker dat het circuit rond de ingang goed zit (pin 1/2)? Volgens mij kan er eigenlijk niet zoveel mis aan dit schema, tenzij je echt dingen totaal verkeerd hebt zitten.

Ik zou zeggen: loop het eens nauwgezet pin voor pin na.. Kijk even naar die pin 4, die moet dus via een elco'tje aan de massa liggen. Wellicht gaat de zaak oscilleren als dat niet het geval is!

http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design

Ik heb het over alle condesatortjes van 0.22uF.
Want het was namelijk zo dat toen ik een paar van die kleine condensatortjes losmaakte dat er geen geluid meer hoorbaar was. Toen ik er een keramische aan hangde werd het geluid als iets beter dus daarom denk ik toch dat het daar aan zou moeten liggen.
En ik heb alles heel goed gecontroleerd. Deze condenstortjes ziten aan de luidspreker uitgangen, de grote elko's en poot 15. Ze staan namelijk als keramische getekend maar de waarde staat er bij alsof het een elektrolitische is.

Ik weet niet zeker of jullie een idee hebben van pin 16 maar da ding is echt heel gevoelig. Zou het daar misschien aan kunnen liggen? Want het is moeilijk om daar de goede spanning op te krijgen. Ik vind dit maar een beetje een raar ding.Maar dit is toch uitvoerig getest of niet ??neem ik aan.

Hugo Welther

Moderator

Op di 29-10-2002 16:35:38 schreef pietslenders:
Ik heb het over alle condesatortjes van 0.22uF.
Ze staan namelijk als keramische getekend maar de waarde staat er bij alsof het een elektrolitische is.

De waarde aanduiding in een manier van notatie, ze hadden ook 220nF kunnen schrijven.
Gebruik gewoon goede kwaliteit condensatoren van WIMA of dergelijke.

Als je een schakeling uit een application note nabouwd moet je er rekening mee houden dat het eigelijk een ontwerp-idee is van de fabrikant van het IC.
In de praktijk kan het dus altijd wat anders uitpakken.

Ik heb eerder de indruk dat je de ingang zwaar overstuurt, zet eens een potmeter van 100k aan de ingang.

P.S. Elko's van 0,22uF bestaan ook. Maar die worden hier niet bedoeld.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Bedankt voor jullie reacties!!
Ik ga alles op een rijtje voor mezelf zetten. En dan aan de slag dan moet ik er wel uitkomen. Dan MOET het lukken!

Dit keer ga ik em dus met keramische bouwen behalve die grote elko's dan.

The TDA1560Q is an integrated Bridge-Tied Load (BTL)
class-H high power amplifier. In a load of 8 W, the output
power is 40 W typical at a THD of 10%.

begrijp ik het goed, en is dit ic niet geschikt voor 4 ohm, welke piet wel gebruikt? of heb ik niet goed gekeken?

pe4mb

Als ik ales zo lees...
Heb je last van een aardlus...

Hoe is de versterker opgebouwd?

print?

Rob

Emmm ik heb er eigenlijk al nie zo veel zin meer in want ik heb em al twee keer gebouwd met de ene keer iets beter resultaat maar nog lang nie wat het moet zijn vandaar. Ik heb em gewoon op een exprimanteer printje gebouwd.
Eneuu was precies een aardlus???

Een versterker is meestal een gevoelig component (schakeling).
op het moment dat de schakeling wat stroom trekt valt er wat spanning over de sroomvoerende printbanen.
Bij audio wisselt deze stroom welke op de ingang van de versterker terecht komt welke weer versterkt wordt.
Indien de aardbanen (massa, min enz..) niet goed lopen zal er veel last zijn van deze stromen waardoor het geluid ernstig verminkt wordt. Dit kan zelf al met kleine versterkertjes (LM386).
Ga er gerust vanuit dat het IC utstekend werkt indien er een juiste print van gemakt wordt.
Meestal staat er al een voorbeeld print in de application note van zo'n IC.

Rob

Oww da wist ik dus echt nie Rob. Maare ik zal het goed onthouden bedankt. Als ik er de volgende keer een maak zal ik em op een echte print maken in plaats van expirimenteer print te gebruiken. Nu ga ik em toch nie meer make want ik heb al nu zo ongeveer 20 euro vergooid om die versterker goed te krijgen.