rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Het lijkt me dat de reden dat je de waterleiding niet meer mag gebruiken is dat je niet meer er op kan vertrouwen dat ie overal van metaal is. Het feit dat je dan moet gaan opletten en speciale maatregelen moet gaan nemen om het toch in orde te krijgen, betekent dat het ooit een keer fout gaat. Voordat je het weet is er ook ergens anders in het huis een plek waar een kunsstof waterleiding beter past. Misschien niet nu, maar wel over tien jaar als jij (of de volgende bewoner) vergeten bent dat de waterleiding deel uitmaakte van de aarding van het huis....?
Het gaat niet alleen om vervanging door kunststof. Ook in geval van werkzaamheden, b.v. bij het maken van een aftakking, wordt de waterleiding tijdelijk onderbroken. Na afloop van het werk kan alles weer in orde zijn, maar tijdens het werk kan je zomaar ergens je aardverbinding kwijt zijn.
Zoef de Haas.
Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Vroeger werden afwasmachines en wasautomaten bewust zonder aardlekschakelaar op een aparte groep aangesloten, mits voorzien van een aparte deugdelijke veiligheids-aarde. De reden was, dat er soms inductiestromen konden ontstaan en het netfilter van de besturing was verbonden met de metalen delen van de machine. Tegenwoordig zijn de meeste machines van kunststof en is dit niet meer aan de orde. Dus als bij de TS de aardlek er uit vliegt en de wasmachine krijgt dan nog steeds spanning, dan is zijn installatie waarschijnlijk van rond 1970 tot 1980. Ik heb nog een boekje met NEN 1010 richtlijnen van rond 1960 uit het begintijdperk van de aardlekschakelaar en daarin staat nog duidelijk dat stopcontacten met randaarde niet achter een aardlekschakelaar mogen worden aangesloten. Dit zal ook te maken hebben met het feit dat vroeger ook wasmachines op een WCD met randaarde werden aangesloten.
Groetjes Hans.
De installatie word trouwens niet geaard OP de waterleiding, maar op een centraal aardingspunt, meestal in de meterkast.
De reden dat er een aarddraad aan een waterleiding zit, is omdat dat een VEREFFENINGS leiding is.
Zodat hij de zelfde potentiaal als aarde voert.
Ditzelfde is ook nodig bij Gasleidingen,of (stads) cv-leidingen.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Volgens mij werd er vroeger wel degelijk OP de waterleiding geaard. Maar men is er dus achter gekomen dat dit om diverse redenen niet zo'n goed plan is. De metalen buis die in de straat honderden meters door de grond ligt is welliswaar een prima aarde, sinds dat dit onder de straat een PVC buis is geworden gaat dat niet meer op en is men overgestapt op: je moet zelf een aarde regelen.
De discussie of je een wcd via een waterleiding mag/kan aarden is hier ook al eens gevoerd: https://www.circuitsonline.net/forum/view/129934/1
Samengevat: NIET DOEN!
Zoef de Haas.
Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Vroeger was het ook voorschrift dat de watermeter overbrugd moest zijn met een aarddraad van minimaal 6mm2. Dat was om te voorkomen dat de aarde werd onderbroken bij het vervangen van de meter. Of dat nog zo is, dat weet ik niet. Bij mij is vorig jaar een aard-electrode geplaatst en de leiding is achter de meter met de waterleiding verbonden en dit jaar zijn in de straat alle metalen leidingen vervangen door kunststof.
Groetjes Hans.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
de watermeter overbruggen? ik zou denken dat men de aarde voor de watermeter haalde, en dan naar de aardrail in de meterkast ging. de meter zit met een rode pakking en messing moeren die oxideren als een gek doorgaans, niet de beste geleider.
gietijzeren buizen worden samen met de bestrating vernieuwd, men stuurt een brief van de aankomende werken aan het waternet. tenslotte moet de aarding van de huizen al op orde zijn als men begint met die werkzaamheden..
Vroeger kan ik me herinneren dat het waterleidingbedrijf zelf aardelektrodes liet slaan, omdat de dienstleiding vervangen werd door kunststof.
Vroeger werd idd de aarde aan de waterleiding gemaakt, en toen was de overbrugging van de watermeter nodig.
Tegenwoordig word IEDERE leiding, water , gas, cv en weet ik veel, verbonden en aangesloten in de meterkast.
Dit is voor potentiaalvereffening.
En vroeger moest ook al de waterleiding binnen geaard zijn. Al dan niet een watermeter.
[Bericht gewijzigd door mel op (10%)]
Op dinsdag 30 augustus 2016 12:56:37 schreef mel:
Vroeger kan ik me herinneren dat het waterleidingbedrijf zelf aardelektrodes liet slaan, omdat de dienstleiding vervangen werd door kunststof.
Vroeger werd idd de aarde aan de waterleiding gemaakt, en toen was de overbrugging van de watermeter nodig.
Tegenwoordig word IEDERE leiding, water , gas, cv en weet ik veel, verbonden en aangesloten in de meterkast.
Dit is voor potentiaalvereffening.
En vroeger moest ook al de waterleiding binnen geaard zijn. Al dan niet een watermeter.
Die opbouw trekschakelaars voor de wasmachine hadden ook een invoer voor een geaarde kabel. Dus de geaarde stekker eraf knippen en direct aansluiten op de schakelaar. Dat aardlekschakelaargedoe is vooral goed voor de regelneven en fabrikanten. Vraag me af hoeveel doden dat per jaar scheelt.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
goed ouwe koeien weer 
[Bericht gewijzigd door testman op (96%)]